De politieauto’s in ons land zijn in erbarmelijke staat en staan stil door allerlei technische mankementen.
Je mag toch verwachten als je je leven op het spel zet voor je werk, dat je tenminste over goed materiaal kan beschikken. Nou, dat is niet (altijd) het geval. Verschillende auto’s van de politie staan stil omdat ze mankementen vertonen.
Politieauto’s met mankementen
In Nederland hebben we verschillende politiediensten. Al deze diensten hebben specifieke taken en daar horen ook bijbehorende politievoertuigen bij. Denk aan gevangenenvervoer of snelle surveillancewagens. Deze laatste zien we vaak over onze snelwegen scheuren in de vorm van een Audi A6 Avant. De politie surveilleert ermee, zet er indien nodig de achtervolging mee in en voert er verkeerscontroles mee uit. Maar de Telegraaf weet te melden dat er veel aan de hand is met al deze verschillende soorten voertuigen.
Dat de auto’s kapot zijn is al lastig. Maar er zijn voertuigen die afgeschreven zijn, maar waar nog geen vervanging voor is. Dit omdat ze nog niet leverbaar zijn. Dat is tevens het geval met de onderdelen om de auto’s mee te repareren. Resultaat is dat tientallen politievoertuigen in de garage staan, waardoor de dienders minder goed hun werk kunnen uitvoeren.
En dat is tegen het zere been van de politievakbonden. Die constateren deze problemen steeds vaker. Er zijn steeds vaker minder inzetbare voertuigen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren voor politieagenten zelf, maar ook voor de burgers van ons land. Maarten Brink van de politievakbond ACP zegt dat het nu roeien is met de riemen die er nu zijn. Maar volgens hem is het wel pijnlijk dat het lijkt dat er voorlopig geen einde komt aan de problemen.
Nationale Politie
De Nationale Politie die hierover gaat is van mening dat de situatie ‘zeer onwenselijk’ is. Ja, dat lijkt me logisch. De hamvraag is natuurlijk hoe zit dit gaan oplossen en hoe snel! Maar daar reppen ze met geen woord over.
Paul58 zegt
Deutsche Gründlichkeit zeiden ze nog bij het binnenhalen van de Audi A6 deal
Robert zegt
Noem mij één merk wat géén problemen kent inzake de onderdelen voorziening. Want dat is de kern van dit probleem.
Dit is overigens ook totaal niet merk- of model gerelateerd, en zelfs niet beperkt tot de automotive industrie. In elke industrie is dit tegenwoordig dé bottleneck die projecten in uitvoering doet vertragen. En het allerergste is, dat scalpers zich tegenwoordig niet meer beperken tot het speculeren met PlayStation consoles of videokaarten, maar zo’n beetje elke (industriële) chip, controller, sensor, geheugenbank en noem maar op die in bulk wordt toegepast op duizend-en-één producten.
petroldrinker zegt
Je zou ook gek zijn als je je nog alleen aan de playstation houd ermee, als je met je horizon verbreden nog meer kan verdienen is alleen maar mooi
Paul58 zegt
Is met een knipoog natuurlijk. Onderdelen verkrijgen is inderdaad een ramp bij de meeste leveranciers.
Zeker tegenwoordig ervaar ik niet zoveel kwaliteitsverschil tussen verschillende merken en modellen met de ervaring die ik heb. Veel gedeelde onderdelen of kostenbesparing in het algemeen. Deutsche Gründlichkeit is ook niet meer echt aan de orde toch?? Maar aan de andere kant lijkt me het ook niet zo dat een Audi A6 nu echt een probleemauto is.
awesome zegt
Er wordt in het nieuwsberichtvan de kwaliteitskrant met geen woord gerept over de A6 of welk merk en type dan ook.
Maar op basis van een foto bij het AB item ga je er van uit dat het om de A6 gaat.
Mooi man.
mc96 zegt
Het gaat ook om die Audi’s. Van de 60 staan er twintig stil.
knapzuur zegt
Alles wordt minder hè?
petroldrinker zegt
Ik zie dit als karma voor het feit dat ze meer bezig lijken met boetes uitschrijven dan echte criminelen te pakken
drdre1 zegt
Precies. Dat zal ze leren hun werk proberen te doen, haha, the joke is echt on them! 😔
Flutterbear zegt
Misschien schrijven ze wel boetes uit omdat ze niets beters te doen hebben gezien ze geen vervoer hebben.
baardmijt zegt
Ja? Ik zie anders bar weinig politie die zich met verkeerszaken bezighoudt vandaag de dag.
Als jij ze wel regelmatig treft, wat ik betwijfel, maar indien wel, dan heeft dat eerder te maken met je eigen weggedrag of de staat van je voertuig.
Dutchdriftking zegt
Ik gok dat Alfa Romeo prima een aantal Stelvio’s QV kan leveren. Ideale vervanger van de A6.
giulia64 zegt
En in Italië rijden ze nog met 156 en 159 rond. Zijn dus of best goede auto’s of de Italiaanse politiemannen kunnen beter rijden. Kan natuurlijk ook en/en zijn.
Spaanse boswachters hebben inderdaad aardig wat Stelvio’s in gebruik.
Dutchdriftking zegt
@giulia64: Veel Punto’s ook, af en toe als er iemand geluk heeft krijgt hij een Giulia mee.
ooo-V-ooo zegt
Reden met de 2.4 JTD’s. Snel, relatief zuinig en betrouwbaar.
AudiRS zegt
Zou wel gaaf zijn. Alleen te duur en dat brandstofverbruik…
faalhaas zegt
Een familielid rijdt regelmatig met diverse politievoertuigen. (Lees personen auto tot en met ME spuitwagen)
De vele mankementen zijn ook deels te wijzen aan de bestuurders zelf die Leo heetten. De wagens worden in de meeste gevallen onnodig afgetrapt, lees met 30km/h zonder te remmen de stoep op en af rijden. Zo gebeurd het regelmatig dat een auto met minder 1000km het onderstel al krom is gereden.
AudiRS zegt
Die spuitwagens waar je over spreekt staan ook stil. Vraag je “familielid” ook ff hoe dat kan?
Flutterbear zegt
Stop ze dan gewoon in auto’s die dat gebruik wel aan kunnen. Dit soort auto’s worden nou eenmaal zwaar gebruikt.
faalhaas zegt
Lees eens de @waterisnat comment hieronder.
Niet het hele korps is elke dag weer bezig met achtervolgingen en aanrijdingen. Je kan ze een Leopard tank geven, maar die slopen ze ook als ze er mee rondrijden alsof het niet van hun is.
werf76 zegt
Mooi verhaal. Als ik tijdens het werk de auto als glas moet behandelen omdat het stuk kan gaan, dan kan ik net zo goed nergens achteraan gaan. Heb je infrastructuur wel eens gezien? Dat zorgt er ook veel voor dat ik over stoepjes moet e.d. omdat er geen doorkomen aan is.
flyerbunch zegt
Besparingen zeker?
dare2think zegt
Wat de politie nodig heeft zijn in feite werkpaarden, geen luxepaarden. Het is even de vraag of Audi wel zo’n robuust merk is.
AudiRS zegt
Ach ja na 250dkm politiegebruik gaat er wel eens wat stuk he?
banderas zegt
Nergens staat dat het specifiek om de Audi gaat..
Michel-GR zegt
Goed nieuws voor de autoliefhebbers lijkt mij. Kun je net ff wat vaker dat gaspedaal intrappen lmao.
Dit soort dingen is natuurlijk al vele jaren gaande. Neem bv het Leger waar ze op oefeningen beng beng moeten roepen omdat er simpelweg geen munitie is…
ukbob zegt
En er komen straks hele goedkope witte dieseltjes te koop…
Als je er zo een zou willen hebben!
Habanero zegt
Waar ik woon in Belgie krijgen de politiediensten ook luxe Caravelles – door peperdure bedrijven omgebouwd – toebedeeld ipv. de gewone ‘bus’. Andere rijden met nogal stevige Skoda’s en soms zie ik nog wel andere niet echt basis-auto’s ook. Het mag allemaal iets kosten. Waar is de tijd dat heel sober gebruik gemaakt werd van het beschikbare belastingsgeld denk ik dan terwijl nu de tekorten astronomisch zijn geworden. Er wordt volgens mij niet één misdrijf voorkomen met die soort van investering.
steephh zegt
@habanero
SIV’s (snelle interventie voertuigen) worden hier in Nederland met regelmaat ingezet bij achtervolgingen. De gewone wagens voor de basispolitiezorg zijn daar totaal niet voor gebouwd. Check de YouTube kanalen van onze NL politie maar eens.
realhustler zegt
Op zich is dit logisch, want er zijn enorme levertijden op auto’s en onderdelen ervoor. En de politie moet als overheid natuurlijk werken met de aanbesteding, plus politie auto’s vereisen diverse aanpassingen. Ze kunnen niet een auto huren of tijdelijk een tweedehands auto aanschaffen.
Als je privé een auto rijdt en die gaat kapot, en kan niet snel gemaakt worden, dan zijn er diverse manieren om vervoer te regelen, vervangende auto, huren. Maar er is geen verhuurbedrijf met politie auto’s.
Als mijn lease afloopt en de nieuwe is er nog niet, dan moet ik misschien tijdelijk iets huren of een oud autootje kopen, of mijn vrouw naar werk brengen en weer ophalen of zo. Politie kan dat niet.
admiajfe zegt
Waarom niet tegenwoordig hoef je er niet zoveel voor te doen om de politie op bezoek te krijgen en je vrouw meenemen
MarcoM zegt
Er wordt veelal ook behoorlijk stevig mee gereden, en dat 24/7. Dan verbaast mij het niet dat er gebreken ontstaan.
drdre1 zegt
Gewoon een hoop ouwe Crown Victoria’s op de kop tikken, die gaan tenminste wel lang mee, kosten geen 💩 en zitten wat minder complex in elkaar.
vonklausenburg zegt
Het is tijd dat de Porsches weer terugkomen bij het korps, veel leuker ook. En die bestelde Audi-onderdelen passen toch wel.
Brol zegt
Een gemiddelde achtervolging heeft iets weg van een dagje circuit, met een auto die dan nog overladen zit met materiaal. Ben helemaal niet verwonderd dat een auto dan schade leidt.
De éne kan er al beter tegen dan de andere, maar ze hebben er allemaal last van.
Ik heb de indruk dat ze hier in België voortaan de in beslag genomen voertuigen voor eigen diensten gaan gebruiken.
Zo zag ik een week of twee geleden een grijze pick-up met verborgen zwaailichten en sirène de A12 afrijden richting Brussel. En neen, het was geen nutsdienst van de één of andere elektriciteits/gasleverancier.
Jullie vertelden zelf hoe een vrachtwagen hier gebruikt wordt voor bellen achter het stuur op te sporen.
Elders wordt een ijsjeswagen gebruikt voor het flitsen.
Ik heb begrepen dat jullie last hebben van patsers ? Die hebben toch best bruikbare wagens voor politiediensten ? Lekker veel pk’s hahaha. Gewoon in beslag nemen bij zware overtredingen en het autopark is zo weer in orde.
KEV9 zegt
Tja Duits premium troep . Blij dat ik er vanaf ben gestapt.
anthwan zegt
Rij al 20 jaar Duits en allemaal 2 hands, VW en Audi en nog nooit! geen probleem gehad.
Btw mijn Huidig een S4 B8.5 gechipt naar 422 pk en ook deze al probleemloos 5 jaar.
Dus zo erg is het nog niet.
1000bochten zegt
Sorry, maar ik mis even wat je nu bedoelt. Bedoel je nooit een probleem? Of nooit geen probleem = altijd wel een probleem. Gezien je goede ervaringen met de S4, denk ik dat je nooit een probleem bedoelt.
Overigens heb ik inmiddels tientallen auto’s uit allerlei landen gereden en kan ik concluderen dat de betrouwbaarheid niet zozeer aan het land ligt, maar aan de individuele auto. Wel zijn sommige onderdelen in specifieke auto’s zwakker dan gemiddeld, zoals een bepaald type motor, versnellingsbak of aircopomp. Dus iedere verwijzing naar hokjes-denken rondom herkomst van een auto vind ik zelf een zwakte.
AudiRS zegt
Niet op reageren. Is afgunst van mensen die het niet kunnen betalen.
Paul58 zegt
Heeft dus weinig met geld te maken hoor. Denken in hokjes ongeacht wat het product kost.
Reactie ”1000bochten” is dus zeer treffend vind ik.
Ik heb ook Franse en Italiaanse auto’s gereden en kreeg ook van iedereen commentaar. Leek wel alsof bepaalde mensen hoopten dat er iets kapot zou gaan. Uiteindelijk prima auto’s gebleken. Een paar zwakke punten maar dat had mijn VW Golf ook. Merk en afkomst vind ik daarom wat minder belangrijk, staat van onderhoud is het belangrijkste.
raoufff zegt
Zat er geen onderhoudscontract inbegrepen bij de omkopingsprocedure van PON???
anthwan zegt
De politie gaat ook niet al te zuinig om met hun auto’s (kan ook soms niet anders, achtervolging enz.) en de nieuwere auto kunnen daar veel minder tegen, met hoge snelheid over drempels, stoepranden etc. En of het nu Duits of Japans of een Koreaan is maakt niks uit. Misschien een speciaal soort voertuig dan maar?
waterisnat zegt
Je zou voor de lol eens moeten praten met de mercedes monteurs in Den Haag aan de Donau (wat ik heb gedaan). De marechaussee brengt de G-klasse daar voor onderhoud. Zoals bij alles wanneer mensen met het geld van een ander iets mogen kopen en niet met de consequenties van hun gedrag prive worden geconfronteerd, rijden ze als debielen met die dingen (ook buiten de speciale inzet van een inval oid). Bij politie-autos zal hetzelfde spelen.
William zegt
Die A6 Avants hangen helemaal achterover doordat ze blijkbaar de lading niet aankunnen. Bizar verhaal trouwens, onderdelen moet je op voorraad hebben. En niet steeds maar eentje bestellen. De zoveelste faal van de korpsleiding.
Die bureaucraten zijn vooral bezig met woke / diversiteits dingetjes.
Al speelt het gebrek aan investeringen ook al vele jaren mee. VVD66 geeft niets om veiligheid.
Richmond zegt
Die autos gaan gewoon naar de dealer toch voor onderhoud? En meestal zijn de nier leverbare onderdelen electronica gerelateerd.. zoals hiervoor al gezegd is..het is algemeen probleem binnen de industrie waar geen oplossing voor is.
rwdftw zegt
Dat krijg je als alles Europees aanbesteed moet worden en je 2-3 merken over hebt die aan de eisen voldoen.
Als de nood aan de agent is dan moet je wat eisen laten vallen. Er zijn zat andere merken die namelijk wél kunnen leveren. Alfa Romeo zal bijvoorbeeld blij zijn met de klandizie en een Giulia Veloce met 300 PK rij je ook niet snel zoek.
Dus gewoon denken in oplossingen ipv problemen.
Flutterbear zegt
Elk massaproductie merk wordt geproduceerd door gigantische bedrijven met honderd duizenden werknemers. Je moet alleen je aanbesteding niet schrijven dat er een DSG automaat in moet zitten.
Als niet-zoekrijden het doel is moet je naar elektrische kijken en geen crossover. Echter in de praktijk rijd je echt niet zo maar tientallen politieauto’s zoek, laat staan met ondersteuning van een helicopter.
banderas zegt
Dit is geen specifiek politieprobleem. Geen enkel merk lijkt nog echt betrouwbaar (net als met games, zsm de markt op en later updates doorvoeren) en overal te kort aan onderdelen.
shellplc zegt
Die waterwerpers moeten ze nu al huren van België en Duitsland bij mogelijke inzet, zag trouwens de eerste B klasse’s al te koop aangeboden worden bij de BCA autoveiling Barneveld.