Terwijl we je vandaag bijna letterlijk verdrinken in onze nieuwsgolf vanaf de IAA, is er toch ook nog een opmerkelijk berichtje uit eigen land dat we je niet willen onthouden. Vorige week schreven over het voornemen van minster Opstelten om asociaal gedrag in het verkeer veel zwaarder te beboeten, maar dat plan stuit op behoorlijke weerstand bij de politievakbonden.
Volgens de politievakbonden zijn veel agenten boos en verontrust dat zulke boetes zullen leiden tot meer agressie tegen de politie. Agenten zijn van mening dat als de plannen in 2012 doorgaan, de bekeuringen niet meer in verhouding staan tot de ernst van het vergrijp. Dat is niet uit te leggen en is vragen om problemen. De agenten dreigen uit protest minder bekeuringen uit te schrijven. ‘De politiek mag denken dat dit een melkkoe is, maar ze komt dan bedrogen uit’, aldus ANPV-voortzitter Walter Welting. Da’s nog eens ongehoorzaamheid uit onverwachte hoek. (via: ad.nl)
norge zegt
Lekker laten protesteren zou ik zeggen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ja, dit is een terugkerend riedeltje he… Was bij de vorige verhogingen ook al zo.
Emerald_Green_Jag zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Inderdaad. Wat ik nog veel erger vind, en daar zwijgt ons Autoblog over, is het feit dat er door de agenten wordt gekeken wat voor auto je rijdt. Grote/mooie auto? Bekeuring! Truttenschudder/oud barrel? Waarschuwing.
DAT is pas klassenjustitie!
robert-123 zegt
@Emerald_Green_Jag: Ja, inderdaad! [^o) sarcasm]
TF_Bundy zegt
“Niet meer in verhouding staan tot…” Really…?
spykerboy zegt
@TF_Bundy: doet het nu ook alang niet meer…
bigcar zegt
kijk, eindelijk rechtvaardigeheid, goed zo vakbond!
bigcar zegt
@bigcar: nu nog alleen uitvoeren en achter je woorden staan :)
zakar36 zegt
@bigcar:
Precies!!! Hoop dat ze het ook doen! :D
bigcar zegt
@zakar36: inderdaad
meneersander zegt
Even erbij houden dat ze niet voor asociaal rijgedrag willen uitschrijven hè! Kijk te hard rijden op de snelweg moeten ze gewoon lekker laten gaan, maar zoals doorrijden bij zebrapaden vind ik heel irritant. In de auto even remmen daarna weer doorrijden. Moet geen probleem zijn toch? Hoewel een verhoging van 140 euro wel wat hoog weet niet wat die bekeuring nu kost maar toch.
dennisr zegt
Ik hoop dat ze ook daadwerkelijk weigeren te bekeuren, het is idd te belachelijk voor woorden, die nieuwe prijzen.
In het nieuws zei een figuur van de tweede kamer ook dat een Agent nou eenmaal een boete MOET uitschrijven, daar zijn ze voor.. maar gelukkig was er ook iemand bij die wel nadenkt voor het antwoorden, en die zei dus dat een agent wel moet uitleggen waarom die boete is, en waarom zo hoog.. en dat valt gewoon niet meer uit te leggen, en gelukkig mag een agent zelf bepalen of hij een bekeuring geeft of niet, dankzij hun bevoegdheid :)
ik hoop egt dat ze dit doorzetten. zet hem op agentjes! :P
captainslow zegt
Als je wist wat de boetes in Duitsland waren en dat even vergelijkt (1-op-1) met Nederland, dan sla je steil achterover. En ik durf te wedden dat het ook een stuk goedkoper is in Belgie.
Ja ok, niet hetzelfde land, maar zijn er dan zoveel meer verkeersdoden in Duitsland/ Belgie etc. ? Terwijl er toch harder gereden wordt in Duitsland?
the-budel-guy zegt
@captainslow: de meeste Duitsers rijden flink door maar als er wegwerkzaamheden zijn en er staat 80 dan rijden 9 van de 10 Duitser 80.
komt ook omdat er op die plekken bijna standaard geflitst wordt
the-budel-guy zegt
Eindelijk laten de agenten zien dat het ook mensen zijn.
ik roep het al veel te lang dat de verhoudingen niet meer kloppen.
je kan blijven verhogen maar zo als je ziet heeft het geen nut. mensen die het kunnen betalen doen het ook gewoon.
lincoln zegt
boring ..
good cop / bad cop ..
oud spelletje om sympathie bij de simpletons te kweken ..
moet wel een serieuze debiel zijn om daar nog in te trappen ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Dan trap ik er graag in. Flik zijn is niet makkelijk. Hogere boetes gaat het nog minder makkelijk maken. Ik kan het goed verstaan. Die mannen doen in feite goed werk, en willen graag gewaardeerd worden voor hun werk, door ‘de mensen’…
captainslow zegt
Vergelijking Nederland-Duitsland (schrik niet)
Handsfree NL 180, DE 40
Autogordel NL 100, DE 30-40
Parkeren op gehandicapten NL 180 DE 35
Afslaan zonder richting NL 70 DE 25
Niet ijsvrij NL 180 DE 25
10km + buiten bebouwde kom NL 65 DE 10
bron: Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/9123230/__Boeteverschil_Duitsers_enorm__.html
Misschien hebben Duitsers gewoon meer discipline?
MAB zegt
@captainslow: ik denk eerder dat ze daar minder geld nodig hebben van boetes..
Esprit_de_Flandre zegt
@captainslow: Tja, als mensen eens hun verstand gebruiken hoeven boetes helemaal niet hoog zijn. Er is een groot verschil tussen ‘even een onoplettendheid’ en ‘roekeloos gedrag’.
Onoplettendheid kan je bestraffen met een kleine boete. Das dan zoiets als een waarschuwing. “Daar heb je even te snel gereden, en dat mag niet. Let beter op.”
Roekeloos gedrag, dat kan je alleen bestrijden met zware boetes, in de hoop dat je ze (financieel) zo veel pijn doet, dat ze hun gedrag veranderen.
Die redenering, en jouw verhaal, maakt dat NL’ers (en ook wij Belgen) eerder van het roekeloze type zijn… :-S
gunther zegt
@captainslow
In Duitsland en België zijn idd meer verkeersdoden. In België zelfs 2x zo veel als in Nederland (bron: European commission mobility & transport -> road safety).
captainslow zegt
@gunther: de verhouding doden tussen Nederland en Belgie is inderdaad 41-88, Duitsland echter is 41-53 volgens jouw bron.
Dat noem ik amper significant, netjes gezegd. De boetes zijn bijvoorbeeld met te hard rijden soms tot een factor 5 hoger is. De landen met relatief lage score (NL, Duitsland, UK, Zweden) zijn landen met veel aandacht voor het ontwerp van de weg, juiste markering, goede rijles programma’s etc. Bovendien de echte killer, in mijn opinie, is alcohol en niet snelheid. Een beleid dat focus-ed op de killers (zoals alcohol) dat snap ik. 10+ km te hard op een kurkdroge snelweg, heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Overigens zijn de bedragen die ik noem, de bedragen van nu. Dus ja, wat gaat er dan komen? Sorry, maar de verhouding is inderdaad zoek.
eddythedriver zegt
Ach, en boeven vangen willen ze ook al niet….
arro zegt
Voor het eerst in een lange tijd ben ik het met de politie eens
gunther zegt
@captainslow
Da’s nog altijd 30% meer, bepaald niet te verwaarlozen. Hoe dan ook ben ik met je eens dat het beleid soms doorslaat. Beetje de schaduwzijde van het succès. Naast het positieve veiligheidseffect is de overheid kennelijk ook erg blij met de inkomsten. Zoals je opmerkt is handhaving slechts één van de factoren, daarnaast hebben het ontwerp en kwaliteit van de weg, goede rijopleiding, veiligheidscampagnes, alcoholcontroles e.d. een positieve bijdrage in het geheel.
lincoln zegt
@captainslow ..
doe ook eens effe de oplossings percentages van zware misdrijven erbij ..
Tonnie zegt
Ik ben het wel met de politie eens. Als mensen bekeurt worden, ik ben geen uitzondering, worden ze boos op de politie. Maar eigenlijk doen zij ook gewoon wat zij opgedragen krijgen. Maar met zulke enorme boetes, die echt niet in verhouding staan tot het vergrijp, kan ik me voorstellen dat je die als agent niet wilt uitdelen. Ik denk niet dat het dan altijd bij een scheldtirade blijft van de bekeurde…
Esprit_de_Flandre zegt
@Thijsj: De scheldtirades zijn in dat geval nog het minste. Dat zijn nog steeds uitzonderingen. Wat echter geen uitzondering is zijn de mensen die niet beginnen schelden (meer verstand), maar wel een wantrouwen en afkeur tov politie krijgen. In de zin van “ze zijn er nooit als je ze nodig hebt, maar als je 2km/u te snel wandelt, heb je het hangen”. Dat is veel erger. Zo krijg je verzuring, minder mensen die zich aanbieden om flik te worden, meer mensen die het recht in eigen handen willen nemen, meer succes voor extreem-rechtse partijen, enz…
Frankypanky zegt
@captainslow;
Ene Gijs van Lennep zei ooit; “Snelheid is geen oorzaak van een ongeluk, maar niet goed (vooruit)kijken of handelen”
En volgens mij zijn Duitsers daar beter in, dan Hollanders…
Esprit_de_Flandre zegt
Dat komt dan mooi uit, want wij willen ook geen hogere boetes betalen…
tstile zegt
Wat ik zo krom vind is dat ze mij nooit van de weg hebben gehaald als ik 5x te hard door een trajectcontrole rij.
Als het zo gevaarlijk is, waarom kan ik dan doorrijden?
Nee, na een week of 2 krijg ik mooi 5 acceptgiro’s. Paar honderd euro lichten voor een paar keer 90 ipv 80 te hebben gereden op de parallelsnelweg om 24:00 uur.
Ondertussen doe ik niet meer de moeite om de politie te bellen als ik weer een stelende marokkaan in m’n winkel betrap.
Ook bedreiging met fysiek geweld laat ik maar gaan want om iemand een winkelverbod te geven moet ik hem vragen om zijn id gegevens en vragen of hij het wil ondertekenen muhahahaha. Kansloos
midasracer zegt
En terecht. Asociaal rijgedrag aanpakken prima. Maar 10km/h te hard in een 30 km/h zone is geen asociaal rijgedrag en de voorgestelde boete absurd.
desjonnies zegt
Huilen met de wolven in het bos.
Net doen alsof
Je het gevoel geven dat je onder een proces verbaal kunt uitkomen, als ja maar goed kunt praten en het je dan toch geven.
Oude wijn in nieuwe zakken
Blij maken met een dode mus.
En nu het nieuwste repressie middel : een subjectief oordeel over jouw weg gedrag van een – vul zelf maar in-
Treff zegt
Dit speelt al zo lang! Maar die afspraken komen ze nooit na :-(
Maar het hele fenomeen “asociaal rijgedrag” moet bekeken worden. 10km/h per te hard op een woonerf mag naar mijn mening veel hoger beboet worden dan 10km/h te hard op de snelweg. Het is lastig om natuurlijk allerlei onderscheid te gaan maken, want dan moet meneer agent meer bedragen uit zijn hoofd kennen!
Ik rijd persoonlijk ook veel liever in Duitsland! Je merkt gewoon dat ze veel beter anticiperen in het verkeer. (tenminste 90% van de duitsers) Ik denk dat er in Nederland nog veel geleerd kan worden op het gebied van het verkeer!!
kaasboerin zegt
Denken ze dat ze door dit gejank minder klappen gaan krijgen? Denk ’t niettt :twisted: