Goed om te weten of reden tot zorgen?
Wie het naadje van de kous wil weten moet vanavond om 22:35u afstemmen op NPO2. Dan wordt in het programma De Monitor (KRO/NCRV) aandacht besteed aan de handhaving door de politie in 30 kilometerzones. Die is er namelijk niet of nauwelijks, maar dat heeft een reden. Het Openbaar Ministerie heeft de politie opdracht gegeven om terughoudend te handhaven in deze zones. Dat heeft weer te maken met het feit dat veel 30 km-zones “sober” zijn ingericht en niet voldoen aan de gestelde eisen. Denk aan drempels en andere obstakels die weggebruikers nopen tot het aanpassen van hun snelheid. Dergelijke zaken ontbreken (te) vaak.
Het statement van de popo wordt gestaafd met cijfers. Van de 8 miljoen snelheidsprenten die in 2016 werden uitgeschreven, ging het in slechts 5.467 gevallen om snelheidsovertredingen in 30 km-zones. Geen wonder dus dat veel gemeenten klagen dat er te weinig wordt gehandhaafd in die zones.
Verder benadrukt Egbert-Jan van Hasselt (kingpin bij de verkeerspolitie) dat ze best willen handhaven in gebieden die goed zijn ingericht, maar dat het de dienst geen goed idee lijkt om bonnen uit te schrijven in zones die níet goed zijn ingericht. Daar ligt dus een mooie klus voor de wegbeheerders, maar tot die tijd hoef je in elk geval niet (echt) te vrezen voor een prent in een 30 km-zone. Datzelfde geldt trouwens voor snelwegen waar je 130 km/u mag rijden.
Foto: politie-Touran door @carspottergroningen, via Autojunk
ennoe34 zegt
Niet zo moeilijk, als je niet kunt handhaven op te snel rijden, kun je wel handhaven op bumper kleven. Omdat het nodig is om snelheidsverlagende maatregelen toe te passen, zorg ik er voor dat ik zeker niet harder dan 30 km /uur rijdt in dit soort zones. Er zijn mensen die geen boodschap hebben aan dit soort snelheidsverlagende dingen, en rijden gewoon door alsof er niets aan de hand is. Hoe vaak gebeurt het niet dat je niet eens de koplampen van je achterligger kunt zien? Ofwel bumper kleven, en anderen opjagen omdat je best wel sneller kunt is volgens mij wel een mogelijkheid om te handhaven.
En als het even kan ook gewoon zo nu en dan in een 30 km wijk gaan staan om te controleren. Lijkt me erg nuttig, en levert vast meer op dan in de spits op de A1 bij Muiden staan te flitsen. Maar ik kan het mis hebben.
mazdamx5jee zegt
@ennoe34: ik krijg dat ook vaak te horen dat mensen mijn koplampen jiet zien.. heel discriminerend voor de popups lights)=
lincoln zegt
Rij daar maximaal 20 km/u als er politie achter me rijdt ..
Lekker irritant ..
viezefreddyw zegt
@lincoln: Geloof het of niet maar dat vinden ze echt. Ik kreeg eens te horen van een agent dat ik te langzaam reed in een woonwijk.
kennone zegt
@viezefreddyw: ik ook. Gaaf daarna gas kreeg ik een boete voor te snel rijden.
mashell zegt
@viezefreddyw: het is ook irritant die langzame fietsers in de woonwijk. Je was met de fiets toch?
viezefreddyw zegt
@mashell: Met z’n vijven naast elkaar.
wilbertg zegt
Maar… Max 30 km is toch max 30 km, met of zonder hindernissen?
lincoln zegt
@wilbertg:
Tja .. als een NL politie agent op tv gaat klagen ..
Dan weet je dat iemand er een hoop geld aan gaat verdienen ..
vroaaar zegt
@lincoln: wie dan?
Edge zegt
@vroaaar: Onderzoeksbureau’s, die duizenden euro’s kunnen bijschrijven terwijl ze open deuren op papier zetten
stfu zegt
@wilbertg: maar 30 altijd maar volhouden is vrij lastig vind ik. Vaak kan je er ook prima iets harder.
postzegel zegt
@stfu: Ja. En nee. Op de snelweg kan je soms ook prima harder.
Ik vind ’t ook kolder dat er drempels moeten liggen eer men zich aan de snelheid houd.
( Maar ik heb dan ook kinderen,.. en dan ineens begrijp je waarom ’t dertig per uur is).
Wel een kul argument ook: slinger, chicane, verkeerstafel, modderpoel, viaduct. Met een Defender kan je overal gewoon met 60 doorheen jakkeren.
baardmijt zegt
@postzegel: Hmmm… Bij mij is mijn mening juist andersom veranderd met de komst van kinderen.
Hield ik me eerder altijd netjes aan die 30 km/u, nu vind ik dat het best een flink stuk harder mag.
Zijn wel de kinderen van de buren overigens.
granlusso zegt
@stfu: @wilbertg: ik heb ook moeite om exact dertig aan te houden, 40-45 is geen uitzondering bij mij. Het is natuurlijk niet goed, maar het gebeurt. Het toevoegen van drempels en weg wegversmallingen is echter wel effectief voor mij. Dan denk ik er weer aan. Nogmaals: vanuit jezelf moet die discipline komen, maar we zijn allemaal mensen en dan hebben we soms wat hulpstukken nodig.
lekbak zegt
@wilbertg: sommige mensen, jij wellicht niet, zijn gezegend met een goed stel hersenen. Daarmee kunnen we niet alleen zelf bedenken wat risico’s zijn maar we hebben ook stimulans nodig om bepaalde dingen goed te doen. Zo is 100 op een lege snelweg niet goed want dan gaan we andere dingen doen uit verveling. Maar ook 30 op een niet geschikte weg heeft dat als resultaat. Alleen een machine is goed in het langdurig goed uitvoeren van iets wat saai is.
vroaaar zegt
@wilbertg: ik dacht dat de politie er nooit zoveel moeite mee had om makkelijk geld te incasseren? Volgens mij zijn de boetes voor te hard rijden in 30 km zone ook nog wat hoger dan normaal. En op 20 km te hard zit je zo in zo’n zone….
radeox zegt
@vroaaar: Klopt.
En op een gemiddeld woonerf rijden meer auto’s dan op de A2…
Dutchdriftking zegt
Ze controleren niet omdat er te weinig drempels zijn? Ik weet niet waar dit op gebaseerd is maar ik vind iedere 30km/h zone een aanslag op m’n auto….
robert110 zegt
@dutchdriftking: Rijd eens 30 zou ik zeggen, dat scheelt een hoop.
mazdamx5jee zegt
@robert110: ik vind het ook een aanslag op mn auto en dan rij ik gewoon stapvoets over bulten.. 9/10 keer nog schuin ook..
Dutchdriftking zegt
@mazdamx5jee: idd. Als ik bij een drempel niet terug naar 1e versnelling ga dan raak ik me carter en lopen m’n banden aan in de kasten. Stapvoets raak ik alleen de lip van m’n bumper.
Dutchdriftking zegt
@robert110: Ik rijd in een woonwijk meestal niet harder dan 15/20km/h zal iets met rijhoogte van doen hebben…
mazdamx5jee zegt
@dutchdriftking: mensen oordelen te snel en denken dat ze gelijk hebben:’) “rijd niet te snel in een 30 zone als je het een aanslag op je auto vind” maar ze denken niet na over het feit van verlaagdr auto’s..
robert110 zegt
@dutchdriftking: Zou kunnen, ik heb 21 cm onder mijn auto. Ik moet flink gas geven wil de auto last hebben van drempels.
lekbak zegt
@robert110: niet iedereen rijdt een terreinwagen…
Mijn 100% standaard auto schraapt ook bij een hoop drempels. Vreselijk irritant en werkelijk een aanslag op de auto.
robert110 zegt
@lekbak: Snap ik ook wel. Niet dat ik met mijn Feroza helemaal geen last heb van drempels. Als ik met 30 km/h over de gemiddelde drempel hier in het dorp rijd dan zit ik met mijn hoofd tegen het dak dankzij de starre achteras. Maar de auto heeft nergens last van.
fanboy zegt
Tja is het een probleem?
Bij ons willen ze nog wel eens aardig hard door de wijk knallen, ook waar een zebrapad is waar veel kids aan komen lopen naar school (en ouders die hun kids met de auto brengen rijden daar ook wel eens vrij hard overheen)
Handhaven is lastig, her en der zo’n bord neerzetten kan wel (die je snelheid weergeeft)
Maar goed, het resultaat komt straks wel, er komt gewoon een killerdrempel waar iedereen wel langzaam overheen moet, omdat ze zich niet kunnen gedragen.
Daarom hebben we overal drempels liggen.
stekkerkoning zegt
Dertig, dat haal ik nog met m’n Gazelle met drie versnellingen!
Rick-dos zegt
Rij je 60 ben je je rijbewijs kwijt…
werf76 zegt
@rick-dos: Moet je toch minstens 50km/h gecorrigeerd te hard rijden. Dat is niet 60 dan ;)
Rick-dos zegt
@werf76: Nee, ook bij 100% van de toegestane snelheid kunnen ze je rijbewijs innemen. Sterker nog volgens mij kunnen ze dan ook je auto in beslag nemen als ik het goed heb. ;)
werf76 zegt
@rick-dos: Nope. Artikel 164 lid2 onder d zegt: gecorrigeerd 50km of meer anders dan met een bromfiets is invordering rijbewijs. Artikel 164 lid2 onder e zegt: gecorrigeerd 30km of meer met een bromfiets is invordering rijbewijs.
Rick-dos zegt
@werf76: OM zegt:
Wanneer neemt de politie een auto in beslag en voor hoe lang?
Een auto wordt in beslag genomen bij:
een overschrijding van 100% van de toegestane snelheid (of meer) en/of bij gevaar of hinder voor de veiligheid op de weg.
De periode dat de auto in beslag genomen blijft, is afhankelijk van het oordeel van het Openbaar Ministerie. Bij dit oordeel wordt ook rekening gehouden met eventuele eerder gepleegde strafbare feiten.
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde-vragen/virtuele-map/rijbewijs/
rotasaxal zegt
@Rick-dos: nee hoor.. in een 30km zone worden geen boetes uitgeschreven. Na veel klachten hebben ze hier eindelijk gelaserd. En wat denk je.. alle te hard rijders, zelfs 70km p/u kregen een waarschuwing. En waar komen die hardrijders vandaan? Die wonen in die zelfde 30 km zone ( het gehele dorp Berkenwoude).
peug206 zegt
@rotasaxal: zo ken ik ook een verhaal uit een dorp in noord friesland. Alle buren klagen over te hard rijden binnen de bebouwde kom. Daarna is 1 dag gecontroleerd en stond bijna de helft van de buurt op de bon.
tunefuldjmike zegt
Ze zouden ook gewoon hun werk is kunnen gaan doen en wel handhaven, veel 30 km zones zijn woonwijken waar kinderen rond rennen e.d. Hier in de straat lijkt het af en toe wel een racebaan waar ze met 60 door de straat komen stuiven, we zitten hier gewoon te wachten totdat er een keer een overstekend kind wordt aangereden…
olivier420 zegt
@tunefuldjmike: bizar he. En dan word je raar aangekeken als je de discussie aangaat met buurtgenoten… en dan heb ik niet eens kinderen.
tunefuldjmike zegt
@olivier420: ja idd, maar dan heeft onze gemeente het er ook wel naar gemaakt straat van 300 m een enkele hobbel waarvan je niet eens merkt dat hij er ligt. En als je er mensen erop aanspreekt dan mag je blij zijn dat je niet gelijk verrot gescholden wordt.
desjonnies zegt
@tunefuldjmike:
Je begrijp het niet, zij zijn het probleem niet, dat is altijd iemand anders.
fanboy zegt
@tunefuldjmike: Dat is hier ook de situatie, maar straks komt er een nieuwe drempel waar je wel voor af MOET remmen. Daarom liggen er her en der van die vervelende drempels, omdat mensen zich niet kunnen gedragen.
lekbak zegt
@tunefuldjmike: als de gemeente nou eens de weg aanpakt en geschikt maakt voor de omstandigheden hoeven ze niet te handhaven. Win win.
olivier420 zegt
Maar het is veel belangrijker on op tijd bij de stamppot andijvie van vrouwlief te zijn, dan voorkomen dat je een kind over het hoofd ziet als je met 50 door een 30 km zone dendert.
lincoln zegt
@olivier420:
Moeten die kinderen niet eten dan ??
olivier420 zegt
@lincoln: ligt eraan wie er eerder is: de buurman met 50 km/u of het vrouwtje.
stationcar zegt
Shit hé, dit is toch geen nieuws? Iedereen die in een 30km zone woont (75% van de Nederlanders schat ik) weet toch dat hier nooit gecontroleerd wordt? Ooit iemand een flitspaal /flitsagent gezien in een woonwijk? In een 30km zone pas je gewoon je snelheid aan uit fatsoen en omdat er kinderen rondrennen. Doe je dat niet dan ben je een uitgesproken lul. En daar helpt een bekeuring echt niet tegen.
unknown234 zegt
@stationcar: Ik wel. Alleen had het weinig nut, aangezien er hier in de wijk gigantisch veel drempels liggen. Je haalt max. 50 met vol gas/remmen.
Ik merk wel op dat de laatste jaren hier veel zones van 50 naar 30 zijn gegaan, dat terwijl er feitelijk niks is veranderd en het wegen betreft die een ieder zou inschatten als een doorgaande/grote weg. Hier is een teamgenoot van mij ooit wel eens gepakt met dik 20 te hard. Dan is een 30km zone ineens best prijzig.
desjonnies zegt
Bij ons zou de doorgaande weg van 50 km/u naar 30 km/u worden gebracht als de Brandweer was verhuisd.
Brandweer is verhuisd, navraag gedaan, blijkt er er overheidsregel te zijn dat, wanneer er meer dan een bepaald aantal voertuigen gebruik van maken, mag het niet eens een 30 km/u zone worden.
Ik ga nu Jesse Klaver aanschrijven!
mashell zegt
@desjonnies: onze gemeente is een beetje doorgeschoten, die heeft een invalsweg 30 zone gemaakt en nu ook de rondweg rond het centrum. Kon dus wel eens zijn dat beide illegaal gedaan zijn. Ik ga me eens inlezen.
maotje zegt
Het probleem is dat het vaak wegen zijn waar vroeger een snelheid van 50 was. Waar vervolgens de gemeente het nodig vind om de snelheid te verlagen naar een 30 zone. De borden worden vervolgens vervangen. Maar de inrichting van de weg is nog steeds het zelfde. Daarom valt er niet te handhaven. Er kan alleen gehandhaafd worden wanneer de weg ook zodanig is ingericht. Denk aan wegbreedte, drempels en blokkades in de weg.
PeugeotGTI zegt
En terecht. Veel van die zones zijn een wassen neus omdat gemeentes geen zin hebben om wegen aan te passen. Voor 50 max gelden andere regels, waar een 30 zone eigenlijk altijd wel mag. Mijn ouders wonen in een dorpje waar de doorgaande weg 30 is, maar iedereen rijdt daar 50 tot 60, ook de politie. Alle kruispunten zijn verhoogd, dus je kan alleen 50 waar dat verantwoord is. Om daar te gaan controleren zou echt totaal zinloos zijn.
werf76 zegt
In Utrecht met de wethouder Lotje van Hooidonk ook zoiets. Wil van doorgaande 70km wegen 50km wegen maken zonder iets aan te passen. Maakt van dubbele rijbanen van die achterlijke boulevards met enkele stroken en dan vervolgens zeggen “Met de juiste afstelling van de verkeerslichten kan er net zoveel verkeer overheen”. Je voelt hem al, niet dus…
Het liefst maakt ze van de hele stad een 30km zone. Fietspaden nog breder terwijl het verboden is om met meer dan twee naast elkaar te fietsen…
wimbers zegt
Wij parkeren hier in de straat de auto’s bewust niet op eigen optit maar op straat naast de stoepen on de snelheid laag te houden.
Het is een woonwojk die behoorlijk veel nieuwe jonge gezinnen heeft en er is vrijwel geen goede openbare speelruimte, smalle stoepen etc. de straat is relatief breed, en ipv 30 wordt er vaak 50 of harder gereden.
maotje zegt
@wimbers: das handig als dr een kind tussen de auto’s doorsteekt. Maakt t goed overzichtelijk voor een automobilist. Volgens mij creeer je hier juist alleen maar meer gevaar door.
lekbak zegt
Mooizo. En nu als de sodemieter de wegen aanpassen waar dat nodig is. Ondertussen een zootje stille auto’s de weg op om de echte klootzakken alsnog te pakken.
Rob zegt
Ik rij wel 30, geen probleem. Ook als ik word ingehaald door wielrenners. Of scholieren op hun gammele fietsjes. Die krijgen dan een waarschuwing (en dat is geen grap!).
Vind het alleen reinste kapitaal vernietiging, al die 30 km zones. Met slingers. Drempel na drempel. Een miljard bordjes. Een miljard paaltjes. Klinkers in alle kleuren van de regenboog. Onhandige gelijkwaardige kruisingen. En weet ik wat al die kutveiligheidsraamambtenaren nog meer bedenken.
De wegenbouwers lachen zich in ieder geval rot, als ze weer een wijkje mogen omtoveren tot een drempelparadijs….
potver7 zegt
Op zich is dit oud nieuws, dit is echt al jááááren bekend.
Wat niet wegneemt dat de houding van de pliesie wel een beetje hypocriet is. Bij andere wegen kijken ze bepaald niet of de weg is ingericht op de door de wegbeheerder vastgestelde maximumsnelheid, maar wordt er vrolijk gehandhaafd. En dan heb ik het nog niet eens over snelwegen… Hier in de buurt ligt een mooie vierbaansweg, waar je op sommige stukken 70 mag, en op andere 50. Weg ziet er exact hetzelfde uit, en toch staan ze zeer regelmatig te flitsen op die 50km/u stukken.
jmg44 zegt
Dat is reden tot zorgen. En een ergenis (van mij).
Primaire taak van politie is veiligheid; snelheidsovertredingen in 30km helpt de veiligheid meer dan cash verzamelen op snelwegen kort na het punt waar snelheid verlaagt
mashell zegt
@jmg44: ook op de snelwegen zijn controles zinvol en noodzakelijk. De snelheid ligt daar al relatief hoog, als je daar slordig bent met handhaven dan pakken de mensen een extra marge en loopt het de spuigaten uit.
lemster zegt
Ik moest het begin toch even 3x lezen. Ik kon niet geloven dat van de 8.000.000 boetes voor snelheid, maar 5.500 in een 30 zone zijn. Dat is toch echt absurd laag.
ruben83 zegt
Ik weet dat toen ik zelf bij de politie werkzaam was zo’n 9 jaar terug, wij niet actief een controle mochten houden in een 30 km zone. Dit omdat de wegbeheerder de zone zo zou moeten hebben ingericht dat meer dan 30 km/uur niet makkelijk gehaald zou mogen worden. Wel kon je iemand staande houden als je dit toevallig zag gebeuren tijdens je dienst. Bijvoorbeeld artikel 5 WVW, gevaar of hinder veroorzaken. Dit was vanuit Justitie zelf zo geinstrueerd.
alteasportrider zegt
Dit is een onderwerp waar ik mij echt kwaad over kan maken. Die 30 km zones zijn er om zwakke en kwetsbare weggebruikers (incl. spelende kinderen) te beschermen. Omdat iemand jaren geleden met succes bij de rechter heeft aangevoerd dat hij zich door de inrichting van de weg niet uitgenodigd voelde om zich aan de maximum snelheid van 30 km/h te houden, heeft de popo een prachtig excuus om op slag geen vinger meer uit te steken voor de handhaving in 30 km zones. Het is toch godbetert een schandaal dat zelfs snelheidscamera’s in 30 km zones worden uitgeschakeld. Maar als ik op een zonnige zondagochtend met 150 over de A2 van 020 naar 030 rijd, hoef ik bij de rechter ook niet aan te komen met het argument dat ik mij op een doodstille, 5 banen brede en nagenoeg kaarsrechte weg niet echt uitgenodigd voelde om niet harder dan 100 te rijden.
Ik heb mij in mijn dorpje (toen 3 straten, inmiddels 4) sterk gemaakt voor verkeersremmende maatregelen en het instellen van een algemene 30 km zone. Naïef en dom dus. Vanaf dat moment werd er helemaal niet meer op snelheid gecontroleerd en in de rustige uren is de doorgaande weg gewoon weer een racebaan.
nhcars zegt
En laat dit nou gelijk de belangrijkste zone zijn waar opgelet moet worden, ga lekker hier controleren i.p.v. Op snel/rijkswegen