Begin september hadden een bericht over de Volvo V50 politiewagens van het KLPD. Deze kampte met het probleem dat de remmen door oververhitting in brand konden vliegen. De korpsleiding nam alle V50 modellen uit dienst nadat bij zeker twee voertuigen de remmen spontaan in brand waren gevlogen.
Volvo heeft het probleem zorgvuldig wekenlang onderzocht en een oplossing bedacht. Om herhaling te voorkomen krijgen de betreffende Volvo’s nu raceremblokken en wordt de koeling van de remmen verbeterd. Het gaat hier enkel om de V50 D5 diesels met zes versnellingen, 180 pk en een topsnelheid van 225 km/u. De auto’s kunnen in februari weer worden ingezet. Onduidelijk is wie opdraait voor de kosten van de ombouw.
Met dank aan Louis voor de tip
Beedoo zegt
Ze vinden steeds weer iets nieuws om het geld aan uit te geven
Benjamin1 zegt
ik had liever keramische remmen gezien lol
Handsome zegt
Gewoon Duitse wagens blijven rijden. Met die heb je dit soort problemen niet;) Heb nog nooit hier iets gelezen dat een van de R32’jes iets hadden met de remmen ofzo;)
Rob zegt
Koeling van de remmen verbeterd?
Hebben ze met een zaag een gat in het voorspatbord gezaagd? :D
Henk_he zegt
“de remmen spontaan in brand”
Oververhitting ontstaat niet spontaan hoor… daarvoor moet je een paar keer kort achter elkaar stevig in de ankers.
Bart_V zegt
altijd wel wat met die volvo’s
Ik ken iemand met een V40 T4 en sloot zijn auto af en alleen het alarm ging er op en deuren bleven open
week daarvoor:
rijd een gangetje met 50 wil versnellen (normaal met verkeer mee) naar 80 gebeurt er 3 seconden niets
lekker betrouwbaar die volvo’s
Laue zegt
zal een lekkere kostenpost worden voor volvo. Heb ooit hier al eens gehoord dat de marge’s bij aanschaf al bizar weinig zijn.
Uiteraard zegt
Wanneer gaan ze nu eens inzien dat goedkoop duurkoop is? Kijk naar de boys in America, rijden gewoon knappe bakken met bullbars etc. Beetje aso-Bmw boekt deze volvo.
35i zegt
“zorgvuldig wekenlang onderzocht”
en dan racecompound blokken erop? Had’t onderzoek niet wat korter gekund?
Kevin van Gorp zegt
De koeling hadden ze al verbetert door licht metaal te monteren met 5 spaken. (veel mooier ook) en in september had ik ook al geoppert voor keramische remmen.
BmwMPower zegt
Brembo’s en een upgrade naar 250 pk!
lincoln zegt
anticiperen en rekening houden met het overige verkeer blijkt ook goed te helpen ..
Majinstar zegt
Wat heb je nou aan die volvo’s op de weg. Neem liever de volgende keer een betrouwbaar merk zoals BMW.
Wolfsburger zegt
“Onduidelijk wie opdraait voor de kosten”
Oplossing kan ik je geven: WIJ!:@
Fout zegt
Zal wel hoofdzakelijk te wijten zijn aan hun manier van rijden lijkt mij!
Laurens zegt
Het betreft waarschijnlijk de onopvallende surveillance auto’s, die men om die reden laat rondrijden met niet standaard plastic wieldoppen? Maar goed, als ze het verkopen, moet het goed zijn!
CJJ zegt
@Alle Volvo bashers: Volvo staat nou niet bepaald bekend om zijn onbetrouwbaarheid. De V50 D5 is ook zeker wel een snelle bak te noemen, sneller heb je op de overvolle Nederlandse snelwegen echt niet nodig.
floryn zegt
met die stomme wieldoppen ga je er ook niet heel veel koude lucht bij krijgen. Wil de politie er nou opzettelijk onopvallend en omintimiderend uitzien? Ik snap dit niet. Als ze zouden aankomen met een m5 touring stop ik wel iets sneller dan wanneer ze me in een opel corsa willen aanhouden
Fout zegt
PS: “Begin september hadden een bericht over de Volvo V50 politiewagens van het KLP”
Hier is iets mis mee denk ik
BMW-rijder zegt
Ik was niet zo slim van de KLPD om de Volvo’s met kleine stalen velgen te bestellen. Dit scheelt nogal in koelvermogen ten opzichte van bijv. 18 inch lichtmetaal. Dit laatste zou ook veel beter rijden. De remschijfjes onder een V50 zijn ook niet erg groot.
Het hele probleem had voorkomen kunnen worden als de KLPD degelijk en goed gemotoriseerd materiaal bij onze oosterburen had gekocht. Die auto’s zijn immers gemaakt voor het rijden van snelheden waarvoor je in Nederland acht maanden van de weg wordt verbannen en een EMG krijgt aangenaaid.
Upgrades naar keramische remmen zijn natuurlijk onzin. Ten eerste vanwege de prijs van >10K en ten tweede omdat er veel grotere velgen nodig zijn om uberhaupt koeling en plek aan een big brake kit te bieden. Wat de KLPD nu gaat doen is een vrij goedkope ingreep (remblokjes van een paar honderd euro en ik gok de velgen verwisselen door lichtmetaal).
Verder ben ik het ermee eens dat als je autoriteit wilt uitstralen je ook als zodanig moet overkomen en daar past een V50 op wieldoppen met rokende remmen niet bij. Geef deze mensen een 335d, dan begrijpen ze ook dat het onmenselijk is om bestuurders van premiumauto’s een snelheidslimiet van 120km/h op te leggen.
Bohica zegt
Ik heb niet de snelste bmw met de dikste motor maar ik rijd hem al gewoon schijt op topsnelheid.
Beetje matig hoor 225 als topsnelheid
alltimer zegt
ze zouden beter al die politie volvo’s van de weg kunnen laten.
die aso’s kunnen toch niet fatsoenlijk rijden.
ik heb wel eens achter in zo’n auto gezeten, nou, gewoon vol gas over de vluchtstrook iedereen inhalen.
terwijl hier geen reden voor was.
ze hadden me toch al!
Specht zegt
Race remblokken zijn verboden voor de openbare weg, aangezien deze eerst opgewarmt moeten worden voordat ze goed werken.
Kortom gebruik je die op de snelweg en je moet als politie zijnde een noodstop maken dan heb je een probleem.
Het zullen dus wel gewoon Ferodo ds2500 blokjes zijn, niks bijzonders want die zitten ook onder mijn alfa.
Job zegt
een 335d is toch gauw de helft duurder, en aangezien deze wagens uit onze belastingopbrengsten gefinancierd worden zie ik dan toch niet echt zitten…
Nijntje_ zegt
@Job: een lancer evo ofzo dan he ;)
Luca Wullems zegt
Wat een slap gezever dat 225 km/h niets voorsteld…
Elke halve zachte die het in zijn hoofd haal om een stopteken te negeren (mits in een snelle auto) stopt dan ook niet bij 250 km/h.
Ik ben meer voor het amerikaanse idee, Niet stoppen = ongevraagde U-turn met een gangetje van >120 km/h
Sorcerer zegt
Wat een bullshitreacties over betrouwbaarheid! Volvo’s staan juist bekend om hun grote betrouwbaarheid!
Nog een paar weetjes:
– de topsnelheid bij deze auto is begrensd (zou anders 240 ofzo halen)
– de D5-motor die erin ligt (180pk, 400 Nm) is vrij snel op dat lichte gewicht hoor!
– Volvo-politieauto’s worden (stiekem) gechipt naar 220 pk, 465 Nm bij dit type motor
Bij onze oosterburen krijg je dat soort performance niet voor dat geld.
Overigens vraag ik me af hoeveel beter die auto’s het zouden doen bij het gedrag waarmee het mis ging (3 of 4x vol accelereren en volstop vanaf hoge snelheid heel kort na elkaar). En of er hier inderdaad geen open velgen op hadden gemoeten ipv die lelijke dichte velgen die er standaard op zaten.a
olson zegt
@Sorcerer: ze heben zo veel geld in die nieuwe volvo,s gestopt voor die schijt remmen ze haden beter en lading 911 porche kunen aan ruken die gaan langer mee dan die volvo,s
GTRSPEED zegt
@Nijntje_ Alsof een Lancer Evo zoveel goedkoper is vergelijken met een 335d …
Die Volvo’s mogen van mij per direct van de weg
C70T5 zegt
ik heb goede ervaringen met volvo’s, dat even terzijde.
ik heb liever niet dat de KLPD nu massaal bmw’s gaat aanschaffen want ik heb echt geen zin om dat te gaan betalen, jullie denk ik ook niet.
Majinstar zegt
@ Sorcerer:
Ik zag laatst een 535d wegrijden voor een Volvootje met blauw licht op de A4. Dat Volvootje dacht slim te zijn door een afslag te nemen en vervolgens weer erop te komen. Weet je wat de 535d zei: Vroeemmmm en tot nooit meer !!!!!!!!!
Of het lag aan de bestuurder of aan de auto. Ik denk het laatste vooral.
Nijntje_ zegt
@GTRSpeed:
Een fulloption lancer prijs = Kale 335i
Nuja, maar ik moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik dacht dat het prijsverschil groter was…
jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Vroeger hadden ze Porsches. Nu houden ze je niet eens bij.
Johan zegt
Zou dit in de eerste plaats niet betekenen dat er bij de selectie van de auto iets mis is gegaan?
Er worden meerdere auto’s bekeken en een tijd getest op geschiktheid waarbij dit aan de oppervlakte had moeten komen, maar het gaat vaak om een grote order en dus veel geld…
Met die Volvo’s op zich is in de basis niets mis aangezien iedere auto streng gekeurd word voor hij een toelating voor de openbare weg krijgt.
Ralph zegt
Gewoon open lichtmetalen velgen erop en het probleem zou opgelost moeten zijn zou je denken. Keramische schijven is onzin, die gaan pas goed functioneren als ze op temperatuur zijn. Die dingen rijden op de snelweg, niet op een racebaan ;-)
florisw zegt
Ik zag er vandaag eentje rijden, zo’n V50. Is die dan al gerepareerd? of kan je er beter niet voor gaan rijden?
Michiel zegt
225 km/h zou inderdaad genoeg moeten zijn en is ook maar 5 km/h langzamer dan de politie-Porsches van weleer konden halen. Echter, nu kun je van elke middenklasser of hoger wel een variant aanschaffen die sneller is dan de V50’s. Overdag heb je er weinig aan, maar het gebeurt met regelmaat dat ’s nachts na ramkraken gevlucht wordt met een snelle (meestal Duitse) auto. Dan heeft de poolitie helaas altijd het nakijken.
CSL zegt
Ik zou zeggen allemaal aan de Aygo of deze:
WEl elektrisch uiteraard. Als de regering zelf al niet aan de CO2 denkt, dan moeten ze ook niet verwachten zou je zeggen toch?
)
jack zegt
@CJJ en Sorcerer,
De D5 is een fijne constante motor, op elk moment behoorlijk wat koppel klaar staan. Maar het is echt geen snelle motor zoals jullie het beweren. (rij zelf een V70 D5)
Scorso zegt
@jack:
Ik vind nogthans dat mijn vader zijn V50 (2.4D) zéér goed aanzet ;)
Scorso zegt
Manmanman…
Je moet toch écht wel als een halve mongool rondrijden tegen je dat tegen komt. Oeps, het ging over de politie, nu versta ik het :P
Bob zegt
@Ralph
Punt is wel waarom moet een politiewagen lichtmetaal hebben van onze belastingcenten? Is ook veel te kwetsbaar, laat ze maar op stalen velgen zonder wieldoppen rijden als het om de koeling gaat.
ZwerverRoodbaard zegt
@Volvo “haters”
Om hier even heel duidelijk te zijn de V40 en V50 zijn producten van een duitse fabrikant, namelijk Ford…
Zoals ik al eerder hier wel heb vermeld echte Volvo’s hebben achterwielaandrijving of 4 wiel tenzij er een 5 cilinderblok in ligt. Voor de rest is het meestal allemaal kroam.
toyota prius zegt
@ZwerverRoodbaard: Daar heb je een heel groot punt. Plus het is ook wat BMW-rijder, leuk die stalen velgjes en doppen icm de dergelijke schijven. Maar koeling is een stuk minder. En als je een tijdje vol gas rond rijdt, plus veel abrupt remmen, ja dan wordt het spul erg heet. Ik snap niet dat de KPLD meer onderzoek doet naar dat soort praktische zaken. Het is weer achteraf, en kost meer geld.. Dit is weer een punt van niet vooruit kijken en ondoordacht handelen. Beetje jammer..
@jaap BMW650 RRSportV8, mooi he die gouwe ouwe tijd.. ;)
AMG Powerrr zegt
Van de week nog een Ford Focus ST politie tegengekomen (gewoon in de bekende politiekleuren, en ook met de ST bodykit, velgen en spoilers. Daar achteraan een V50 T5…(geen D5)
KeesB zegt
Heb er niet zoveel verstand van, maar raceremblokken moeten toch eerst opgewarmd worden voor optimaal gebruik?
Bob zegt
@ KeesB
Er is een onderzoek gaande naar de inzet van een heteluchtkanon op de parkeerplaats van de bureaus, de voorkeur gaat uit naar een opstelling gecombineerd met een voorziening voor rokers.
BMW-rijder zegt
@Bob Dat stalen velgen slecht koelen is iets dat de KLPD gewoon had kunnen voorzien. Met het weghalen van de wieldop los je dit niet op. Nu zijn ze duurder uit door aanpassingen achteraf. De meerprijs van lichtmetalen velgen (of een auto die af-fabriek beter presteert) valt erg mee als je de btw, bpm en CO2-heffingen wegdenkt, die de overheid feitelijk niet hoeft te betalen.
Lichtmetaal is kwetsbaar als je als een lompe boer langs een trottoir gaat parkeren zonder je spiegels te gebruiken. In het werkterrein van de Dienst Verkeerspolitie van de KLPD heeft vooral de snelwegen als werkterrein en daar vindt je hooguit een stoeprandje bij een tankstation.
Bob zegt
@ BMW-rijder
Slecht koelen i.v.m. grote/positie gaten of warmteopname staal vs lichtmetaal?
mettje zegt
Ik zag er vandaag nog één rijden op de A1; deze 180PK diesel heeft toch ook links en rechts een uitlaat?
jack zegt
@Scorso,
Dat klopt, de motor hebben op geen enkel toerental moeite om weer vooruit te gaan. Maar het is geen snelle motor. Wil je een snelle diesel moet je gewoon bij BMW zijn.
Als je kijkt dat die 2 liter diesel daar gewoon ongeveer hetzelfde vermogen leveren, en nog eens sneller in toeren klimmen. En dan wil ik het nog niet over de .35D motor hebben. Heb ooit ’s met een 335D meegereden, en ik zeg je dat trekt zo ontzettend hard op.
Rene zegt
Wat een gezever zeg. Ook de schijven van een andere auto gaan fikken bij dit soort gedrag. De remmen zijn daar simpelweg niet op berekend. Overigens deden de remmen het gewoon weer zodra ze waren afgekoeld. En dit is geen Volvo probleem want zolang het onderzoek gaande was hebben ze de V70’s daarvoor ingezet.
De topsnelheid van 225km/u is ook gezever. Als de auto 250km/u als top zou hebben zijn er nog steeds auto’s die sneller zijn. Maar over het algemeen zijn er maar weinig auto’s die een top boven de 225km/u hebben natuurlijk.
Vwb de kosten, wij gaan dat betalen. Dit kun je natuurlijk nooit claimen bij Volvo want het is geen normaal gebruik.
Turbo zegt
De wagens zijn gemodificeerd en deze agenten kunnen gewoon weer hun werk doen.
Wat een emoties bij het simpelweg vervangen van de moersleutel met een betere moersleutel op het werk ;)