De aanbestedingsprocedure voor EV’s is gestart. Perfect voor HELE korte achtervolgingen.
De vloot van politieauto’s moet geregeld vernieuwd worden. Dat gebeurt natuurlijk niet in één keer. Als de laatste auto is afgeleverd, is de eerste alweer aan vervanging toe, bij wijze van spreken.
De auto’s worden niet zomaar gekocht. Daarvoor is er een aanbestedingsprocedure. Zie het als een enorm uitgebreid en veelomvattend ‘Autoblog Advies’. De politie zet alle wensen en eisen op een rijtje om vervolgens tot een shortlist te komen. Uit de lijst kiest men dan de winnaar c.q. winnaars, die vervolgens gekocht gaan worden.
Aanbestedingsprocedure voor EV’s
Voor de importeur van het betreffende merk is het altijd een belangrijke procedure, want de politie is een zeer grote afnemer. De aanbestedingsprocedure voor de gewone auto’s met plofmotor is al achter de rug. Weet het u nog? De winnaars waren toen de Ford Kuga en de BMW X1. Jazeker, ook de lokale hermandad kan een crossover beter waarderen dan een MPV of hatchback.
Maar nu is de aanbestedingsprocedure gestart voor elektrische auto’s. De politie heeft kennelijk heel erg veel situaties waarbij de achtervolging heel erg kort duurt, zodat laden niet nodig is. Dat is natuurlijk een zwakke poging van ons om grappig te zijn, uiteraard. De politie heeft auto’s voor heel erg veel doeleinden, natuurlijk. Daarbij zijn er uiteraard zat auto’s die net zo goed elektrisch kunnen zijn.
Eisenpakketje
Voor de aanbesteding van de elektrische politieauto’s kijken ze iets verder dan de auto’s zelf. Denk aan de laadfaciliteiten op het politiebureau, de kennis qua reparaties en natuurlijk de, eh, actieradius zelf. Toch een beetje de olifant in de kamer, natuurlijk. Bij de aanbestedingsprocedure worden de agenten betrokken. Denk aan het samenstellen van het eisenpaket en het maken van de proefritten. Op zich ook wel logisch, want zij moeten er immers mee gaan rijden.
De selectiefase is gisteren gestart en zal medio april worden afgerond. Daarna worden de leveranciers geselecteerd voor de inschrijvingsfase. Vervolgens start men met de standaard procedure, check die hier. De startdatum staat gepland voor 2025. Dan moeten de modellen daarna nog geleverd worden. Het duurt dus nog wel eventjes voor we hele korte achtervolgingen kunnen meemaken.
Fotocredit: elektrische politiewaggie door @ontploffer via Autoblog Spots.
tjorque zegt
Qua prijs – ruimte – prestatie lijkt me een model Y performance geen slecht idee…
Maar in het Belgische Zaventem is er eentje die al paar jaar eentje staat te niksen die dankzij een malfide NL-handelaar niet aan papieren geraakt… 🤪
michiel_vandelft zegt
Paar jaar, is de Model Y er al weer zo lang joh?
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat het onderhoudscontract het belangrijkste onderdeel van de aanbesteding is. Die wagens krijgen toch op hun donder… Een dorpel herstellen van een stoeprand is natuurlijk een stuk prijziger als direct achter de dorpel een dikke accu zit.
Hubert zegt
Of de gigacasting scheurt of is krom.
Kun je haast de hele auto weggooien.
RobTWo zegt
Even te hard over die verkeersdrempel met een accu onder je auto….
MarcoM zegt
Laat me raden… VAG
O plaat zegt
Leuk voor de wijkagent om huisbezoeken te doen, maar niet bepaald praktisch voor de snelweg politie.
papa zegt
Hertz is hun ev’s aan het dumpen in de VS, om verschillende redenen zoals reparatie kosten en restwaarde… geraamde schadepost… $ 245.000.000,-
werf76 zegt
Voor opvallende politie auto’s WERKT dit niet. Tenzij je de vloot opvallende politieauto’s twee keer zo groot wilt maken. Deze auto’s rijden op het gemiddelde team 24/7. Als het technisch wel zou werken dan zit je met nog een grote factor, de discipline van de gemiddelde diender om alles keurig op tijd aan de lader te zetten.
Voor onopvallende auto’s voor andere afdelingen (recherche e.d.) werkt het prima. Lekker van A naar B rijden.
steephh zegt
@werf76 dat is niet waar, in de nachtdienst is de personele bezetting veel lager dan overdag.
En met de discipline van de diender zit het wel snor. Veel hulpverleningsvoertuigen hangen overnight al “aan de lader”, met name vanwege alle ingebouwde apparatuur.
De recherche heeft juist veel minder aan elektrische voertuigen (althans, met de huidige stand van de techniek), juist omdat het werkgebied vrij groot is / kan zijn.
Poolauto’s voor mensen in een niet operationele functie binnen de politie daarentegen kunnen prima elektrisch.
werf76 zegt
Ach, ik werk er pas 21 jaar. wat weet ik nou.
Recherche heeft juist heel veel baat bij EV auto’s want die gebruiken ze wanneer ze voor een klus naar buiten moeten. Dus geen noodhulp 24/7
Noodhulp heeft niks aan deze auto’s want ze rijden de hele dag door. En wanneer ze niet opgeladen worden, en dat komt veel voor met de recherche auto’s, is de accu gewoon leeg of te leeg om te gebruiken. Er wordt niet zuinig met deze auto’s gereden.
Ik denk dat uw referentie kader anders zal zijn dan de mijne. Op mijn bureau worden veel auto’s, opvallende, 24/7 gebruikt.
steephh zegt
@werf76 Tsja, uit persbericht haal ik toch echt:
“Een pilot in 2020 heeft aangetoond dat basispolitiezorg in veel basisteams goed uit te voeren is met een elektrische auto, mits aan bepaalde eisen wordt voldaan. Deze eisen zijn opgenomen in de inschrijvingsleidraad, het programma van eisen en het testprogramma.”
https://www.politie.nl/nieuws/2024/januari/15/00-aanbesteding-elektrische-basispolitievoertuigen-gestart.html
2020 dus al, inmiddels zijn we én de techniek weer een jaartje of 4 verder. In veel basisteams kan het dus wel, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat het overal kan. Omdat op uw bureau auto’s 24/7 gebruikt worden kan het natuurlijk zomaar zijn dat jullie auto’s (nog) niet in deze nieuwe aanbesteding mee worden genomen.
Ben ik wel benieuwd: ook jullie wagens moeten toch ooit naar de garage voor onderhoud / reparatie? Hoe werkt dat precies?
werf76 zegt
Tja, persbericht. Het mooier voor doen dan wat het is. Ik heb ‘slechts’ de praktijk voor je.
Auto’s die naar de garage moeten, dat voelt soms als een carrousel voor de planner van de facilitaire dienst.
Auto’s die voor onderhoud/keuring/schade/storing wegmoeten. Soms staan er erg veel auto’s van ons basisteam bij de garage. Dan moeten we auto’s gaan lenen van andere basisteams of een pool auto.
Kijk, een of twee EV opvallende politieauto’s zou mogelijk nog gaan maar niet de hele vloot. Dan heb je echt een wagenpark nodig dat twee keer zo groot moet zijn. Een aan de lader en de andere in gebruik.
Flutterbear zegt
Als je een brandstof auto wel even kan tanken tijdens een achtervolging.. Nee z’n vol geladen EV voor elke dienst is zo gek nog niet. Hoeven agenten ook nooit meer zelf te tanken.
jessepinkman zegt
1. De gemiddelde actieradius van een ICE ligt véél hoger, zeker van de diesels.
2. Op hogere snelheid en hard accelereren is dit verschil nog veel groter..
Flutterbear zegt
Acceleratie heeft geen impact bij een EV dankzij de hoge efficiency, enkel dat je eerder sneller rijdt.
Neem aan dat ze voor deze aanbesteding wel hebben gepolst hoeveel er gemiddeld nodig is en dat verdubbeld. Een lege accu geeft namelijk ook minder vermogen.
Stefje zegt
Als je niet weet waar je over praat kan je beter stil houden Flutterbear. Een brandstof auto heeft met een kwartvolle tank nog steeds een betere actieradius op volgas dan een ev met volle batterij op vol vermogen. Als je dat stukje al niet begrijpt dan houdt verdere discussie op.
JelmerS zegt
Kom maar door met de YOLO opties! Ik zeg Maserati Grecale folgore EV
denniyo zegt
Wat te denken van een Ford F150 Lightning of de komende Mercedes-Benz EQG?
nautique206 zegt
Microlino zou wel een leuke optie zijn
Stefje zegt
Typisch Nederlandse belastinggeldverspilling. Op dit moment nemen alle grote verhuurders, zoals Hertz en Sixt, afscheid van elektrische huurauto’s, vanwege belachelijke onderhoud- en reparatiekosten.
Er staan in Nederland letterlijk velden vol met Tesla’s die uit de lease zijn teruggekomen of terug zijn gegeven binnen de wettelijke bedenktijd voor online aankopen omdat de prijzen geslashed zijn.
De politie heeft dienstauto’s nodig die duurzaam zijn en een goed inzetbaar zijn. Als je elke 2 uur een half uur moet gaan laden is dat een mega druk oo het politiekorps extra. Een auto die in 5 minuten weer paraat is is aanzienlijk praktischer.
Maar nee hoor, de groenen binnen Nederland denken dat die paar politieauto’s het verschil gaan maken en mankeren daarbij de politie nog verder. Deze flop (dat mag men het echt nu al noemen) gaat bizar veel geld kosten, los van onnodig letsel bij agenten en burgers, omdat er minder inzet mogelijk is en er daarom vaker politie te laat gaat komen.
Chapeau Nederland.
steephh zegt
@stefje Elke 2 uur een half uur laden? Volgens mij heb je echt een verkeerd beeld van het werk bij de politie. Ze stappen met regelmaat uit de auto, in plaats van non-stop op de snelweg rond te rijden. Zeker in de werkgebieden die wat kleiner zijn gaan zulke wagens gemakkelijk een hele dienst mee.
Stefje zegt
Ik hoop oprecht dat ik er flink naast zit. Maar ik ben er echt niet van overtuigd.
steephh zegt
@stefje In het persbericht staat:
“Een pilot in 2020 heeft aangetoond dat basispolitiezorg in veel basisteams goed uit te voeren is met een elektrische auto, mits aan bepaalde eisen wordt voldaan. Deze eisen zijn opgenomen in de inschrijvingsleidraad, het programma van eisen en het testprogramma.”
https://www.politie.nl/nieuws/2024/januari/15/00-aanbesteding-elektrische-basispolitievoertuigen-gestart.html
Inmiddels is het 2024, de techniek nog iets verbeterd. Als er nu geen pilot geweest was, maar er is ook echt mee getest. We gaan het zien.
petroldrinker zegt
Alles maar om de linkse idiology door te drukken, diverse verhuurbedrijven gooien de EV’s eruit etc vanwege de hoge kosten, dus wat denkt onze overheid, laten we nog meer belastinggeld verspillen aan het wagenpark door nog duurdere autos te kopen en te gebruiken, die ook nog is duurder zijn om te repareren als fout gaat, want dat gat in de staatskas moet groter worden en niet kleiner natuurlijk…