Een soort collectebus, maar dan is de bijdrage niet vrijwillig.
Van een paard tot een helikopter: de sterke arm der wet zet zo’n beetje alle denkbare vervoersmiddelen in. Sinds kort heeft de politie een nieuw vervoersmiddel toegevoegd aan hun arsenaal: de schoolreisbus.
Op heterdaad
Wat moet de politie met een bus? Nou, dat blijkt een bijzonder effectief middel te zijn om appende automobilisten op heterdaad te betrappen. In 2018 werd dit wapen voor het eerst in de strijd gegooid en sindsdien heeft de politie nog een aantal keer een dergelijke actie op touw gezet.
Veertien dagen
Van september tot december vorig jaar is de politie ook weer op tour geweest. In die periode zijn ze veertien dagen met de touringcar op pad geweest in de provincies Zeeland en Brabant. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen: er werden in totaal 3.511 bekeuringen uitgedeeld.
Kassa
De meeste daarvan (2.707) waren voor het vasthouden van een telefoon, al dan niet om te bellen. Dat was ook waar de actie vooral om te doen was. Aangezien een boete hiervoor €250 kost (inmiddels zelfs €350), kon de kassa lekker rinkelen. Een snelle rekensom leert ons dat alleen de boetes voor telefoongebruik al €676.750 opbrachten.
Gevangenisstraf
Als de politie zag dat iemand zonder gordel reed op op andere wijze de regels overtrad kon deze natuurlijk ook meteen op de bon. Er werden zelfs mensen gesignaleerd die nog een gevangenisstraf open hadden staan. Allemaal mooi meegenomen natuurlijk.
Onopvallende auto’s
En hoe gaat dat dan precies in zijn werk, boetes uitdelen vanuit de bus? Het is natuurlijk niet zo dat er opeens een touringcar voor je gaat rijden met een bordje ‘volgen’. In plaats daarvan zijn er onopvallende auto’s die achter de bus aanrijden. Deze gaan achter de boosdoeners aan om ze staande te houden.
Voor herhaling vatbaar
Aangezien de actie een daverend succes was is deze voor herhaling vatbaar. De politie kondigt daarom aan dat ze “zeer waarschijnlijk” ook in 2022 weer met de touringcar op pad gaan. U bent gewaarschuwd.
sportabgasanlage zegt
Niet bij iedereen een populaire mening, maar ik zeg: Dikke prima. In de auto ben je (als bestuurder) bezig met autorijden, en niet met allerlei andere zaken die afleiden. Vooral de telefoon bedienen zou wat mij betreft nog veel zwaarder moeten worden bestraft. Je ziet af en toe mensen slingeren of laat remmen en in 99/100 gevallen zitten ze met hun snufferd in de telefoon. Dat je jezelf in de kreukels rijdt, prima, maar val mij niet lastig met je verslaving!
occasiefapper zegt
Ik kan me deels in jouw betoog vinden.
Allereerst ben ik het met je eens dat autorijden de prioriteit moet zijn wanneer je achter het stuur zit. Echter, door het betuttelende beleid omtrent de maximumsnelheid in Nederland, en het grote scala aan “veiligheidssystemen” is de kans op afleiding natuurlijk enorm toegenomen.
Daarnaast frustreer ik me behoorlijk aan mensen die met een verschil van 1-5km/u gaan inhalen, want dit zorgt er juist voor dat ik/men wat anders achter het stuur gaat doen.
Wanneer ik bijv. in Duitsland op de snelweg rijdt zie ik nauwelijks mensen achter het stuur met een mobiele telefoon in hun handen, en doe ik dit zelf eigenlijk ook niet.
Waar je op de A2 bij de trajectcontrole volgens mij de helft van de automobilisten automatisch op de bon zou kunnen slingeren.
sportabgasanlage zegt
@occasiefapper Typisch gevalletje van “externe attributie”, oftewel de schuld van je eigen gedrag bij iets/iemand anders leggen.
Voordat we overal max 100 mochten (overdag) waren er genoeg snelwegen waar al een max van 100 gold. Dus het is niet nieuw. Daarnaast: professionele vrachtwagenchauffeurs, caravanenthousiasten, ondernemers met aanhangers en noem maar op, rijden al jaaaaaren max 90 en die hoor je ook niet klagen dat ze de afleiding ineens niet meer kunnen weerstaan (uitzonderingen daargelaten, er zitten wel eens wat pannenkoeken tussen).
Ook dat inhalen met 1-5 km/u verschil… is het soms frustrerend? Ja. Maar je kunt anderen niet dwingen de wet te overtreden. Beter accepteer je je lot, is beter voor je hart.
En dat men in Duitsland minder de telefoon vasthoudt is omdat Duitsers in het algemeen wat beter luisteren en de wet respecteren. Nederlanders vinden altijd overal wat van, en regels gelden voor iedereen behalve voor mij. Het is niet voor niks dat de meeste fietsen in Nederland geparkeerd staan tegen het bord ‘verboden fietsen te plaatsen’.
Kortom: hou je aandacht gewoon op de weg, ook als je je verveelt.
dedon zegt
Wat een onzinnige reactie.
Je mag het best benoemen als er 2 kanten aan het verhaal zit.
En in dit geval is dat ook gewoon waar.
Op een hoop wegen is die 100 echt tergend traag, dus dan kan ik me voorstellen dat men sneller afgeleid is.
Ik praat het niet goed, maar er zit beslist een reden in.
En dan de vergelijking maken met vrachtwagens en Caravans.
Duidelijk dat jij dat niet doet, want dan had je die vergelijking niet gemaakt.
Dat rijdt namelijk echt wel even heel anders!
sportabgasanlage zegt
@dedon ga eens een maandje in de VS auto rijden. Overal 10 banen breed en max 70 mph. Dan lul je wel anders.
dedon zegt
@sportabgasanlage: Die is gek…. Ga het niet opzoeken. Dan ga ik natuurlijk liever een maandje in Duitsland rijden 😜
joost1234 zegt
@sportabgasanlage: ik ben het niet eens met je betoog, als in Duitsland alles 100 was had de situatie anders geweest. Bovendien was behalve steden bijna alles 120/130 in nl, het gaat juist om de lange saaie stukken waar afleiding lonkt (A2). Daarvan mag je de schuld echt wel bij de overheid leggen hoor. Dat met een laag snelheid verschil inhalen ben ik wel met je eens, je kan niet van anderen verwachten dat ze de wet overtreden.
wimof zegt
Je bedoeld dat wanneer we sneller mochten rijden we minder op onze telefoon zouden “zitten”.
Sta me toe om stilletjes in mijn vuistje te (lachen) (huilen). schrappen wat niet past.
potver7 zegt
Ben wel benieuwd wanneer ze dat ook op het fietspad gaan doen.
humpyourdog zegt
@potver7: er past helemaal geen bus op het fietspad, denk eens na man!
3246cm252kw zegt
@humpyourdog: hahah
Dutchdriftking zegt
Prima, liever dit dan een struikrover in de berm voor snelheid.
3246cm252kw zegt
@dutchdriftking: het is uiteindelijk allemaal kansloos gedrag. Prima dat ze het doen hoor maar pak eerst eens alle boeven en criminelen aan. En ja je bent een boef als je appt tijdens het rijden maar echte criminelen durven ze niet aan te pakken….
mashell zegt
Zelfs als ze op schoolreisje gaan schrijven die verkeerspolitieagenten nog boetes uit…
Turbo S zegt
Een snelle foutieve rekensom. Aangezien het overtredingen van afgelopen jaar betreft dien je ook het boetebedrag van afgelopen jaar te berekenen.
machielvdd zegt
Potverdorie, je hebt helemaal gelijk. Een iets te snelle rekensom dus. Ik heb het aangepast!
Turbo S zegt
@machielvdd: als je me het verschil uitbetaalt praten we nergens meer over 😉.
cossiekiller zegt
Nu hoop ik dat die touringcar onderweg geflitst werd door een vaste camera.
sportabgasanlage zegt
Waarom hoop je dat?
basman147 zegt
Uitstekend iniatief omdat mensen op het moment zelf met hun gedrag worden geconfronteerd, dat is veel effectiever dan een acceptgiro van het CJIB 6 weken later.
En omdat ze hierbij zich ook nog eens richten op overtredingen die daadwerkelijk verkeersgevaarlijk zijn heb ik er geen enkele moeite mee.
kniesoor zegt
Hier sluit ik me graag bij aan, precies de twee essentiële punten waar het om draait.
denx zegt
Prima aktie….
mashell zegt
Je zit nog vast in de gedachte “als we maar streng zijn en zwaar straffen dan gaat er niks meer mis en wordt het leven leuk”. Sorry maar dat is gewoon niet zo, je krijgt zo een heel nare politiestaat die juist verhindert dat het leven leuk wordt. Ik denk ook niet dat allerlei verschrikkingen zoals een “intrekken van een rijbewijs voor een jaar” of “een jaar heropvoedingskamp” de juiste manier is om mensen te leren de verleiding van de smartphone te weerstaan (wat is waar het om gaat). Dat zouden we mogelijk kunnen bereiken door smartphone zombies als paria te gaan behandelen, een beetje zoals rokers. Maar ik denk dat het effectiever is dit technologisch op te lossen, Apple en Google dwingen de software zo te maken dat ze in een bewegende auto het scherm gewoon op zwart zetten.
mashell zegt
De afweging of een risico genomen wordt hangt helemaal niet samen met de strafmaat maar met de pakkans. Zware straffen hebben amper afschrikeffect, daar is de wetenschap het inmiddels wel over eens. Nu de burgerij en de (rechtse) politiek nog.
Pakkans verhogen brengt de politiestaat dichterbij en moeten we alleen doen als het echt nodig is. Bovendien kosten zwaar straffen en een politiestaat belachelijk veel geld. Of een zware jeugd moet meewegen laat ik aan de rechter, die hebben meer achtergrond informatie, meer ervaring en meer tijd voor een overweging dan mij.
zeilboot zegt
Ha mooi dom van de politie. Nu weet ik wanneer ik moet stoppen met appen naar mijn moeder als ik een bus zie. Mij krijgen ze niet te pakken.
Raffino zegt
Mensen die denken dat ze hun auto nog goed en tijdig kunnen beheersen tijdens het rijden en tegelijk gsm’en zien meestal geen bus, laat staan anonieme voertuigen.
wimof zegt
Klopt, bestraffen helpt niet, we moeten ze pamperen en laten domme dingen doen.