Wel een beetje ordentelijk vastsjorren, die memmen.
Als man heb je het maar makkelijk in het leven. Niet alleen zijn we sterker, hebben we de skill om logisch na te denken en kunnen we beter inparkeren dan de zachtere sekse, ook is het voor ons veel makkelijker om een gordel te dragen. De moeilijkste beslissingen die wij moeten nemen waar het gaat om gordels, betreft of je echt honderden Euro’s extra aan Porsche moet geven om je gordels in een kek kleurtje te laten uitvoeren.
Voor vrouwen ligt dat een beetje anders. Zij hebben namelijk mammae die boing boing gaan (video). Daar is zo’n gordel vaak niet op berekend. Die zijn namelijk geijkt op het doorsnee lijf van Jan Modaal. Gek eigenlijk dat de gordels voor de passagiersstoel dan niet ontwikkeld zijn voor de gemiddelde vrouw. Of, nee wacht, dat soort ouderwetse denkbeelden mogen niet meer natuurlijk. Sorry, ik liet me even gaan.
Enfin, veel vrouwen blijken het prettiger te vinden hun gordel ‘onder de arm door’ te dragen, zodat hun rondvormige units niet geplet worden. Vooral als de airco laag staat, schijnt dat geen prettig gevoel te geven (video). Het is wel begrijpelijk, maar het is tevens een van de redenen dat het bij ongelukken soms gruwelijk misgaat.
Dat laatste komt dan met name door het samenspel tussen de verkeerd gedragen gordel en de airbags, die zoals we eerder al eens schreven met 300 kilometer per uur naar je toekomen in geval van een crash. Allemaal prima als de airbag op de juiste manier je hoofd/lichaam raakt, maar precies dat gebeurt dus vaak niet bij vrouwen die hun gordel foutief dragen. In dat geval komt het nog wel eens voor dat het bovenlijf van de vrouw naar voren geslingerd wordt en ze vervolgens haar nek breekt door de tegelijkertijd in tegenovergestelde richting ploffende airbag. Niet wat je wilt.
De politie Rotterdam ziet deze gevallen met lede ogen aan en heeft besloten een andere aanpak te kiezen dan kille prenten schrijven om het issue onder de aandacht te brengen. Op Facebook gaan de koddebeiers namelijk volle polle voor de traan, met deze emotionele oproep.
Het is wellicht een tikkie melo, maar we leven in tijden dat ProRail flarden van kleding exposeert die mensen droegen die voor de trein zijn terechtgekomen. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Als het werkt dan werkt het?
Dank Maurice voor de tip!
kniesoor zegt
Als het beoogde doel er (nadrukkelijk beter) mee gehaald wordt (dan met rubberentegel-campagnes) heiligt dat doel in dit geval het gekozen middel wat mij betreft.
gebruikersnaam3 zegt
@amghans: wat een melodramatisch stukje. Ten eerste weten we niet of dit verhaal waar is of gewoon creatief geschreven als schreeuw voor aandacht. Ten tweede, we wonen in een van de grootste narco staten ter wereld. Ga he eens bezig houden met nuttige dingen i.p.v. flitsbussen en gordelkussentjes.
phaeton zegt
@gebruikersnaam3: Kom eens wat vaker op het internet. Door het hele land delen politiekorpsen ervaringen, gelukkige en hele nare of confronterende. Jij denkt dat ze dat schrijven voor de aandacht? Correct. Aandacht om de mens met de neus op de feiten te drukken en te laten nadenken. Dat kunnen niet zovelen meer.
ck92 zegt
@gebruikersnaam3: och simpele ziel,
Het is dus niet nuttig wanneer de politie op deze manier een aantal mensen meer bewust maakt van de risico’s van het verkeerd dragen van de gordel en daarmee levens kan redden..? Politiewerk omvat meer dan enkel achter boefjes aanrennen. Je hebt vast een keer een boete gehad die je – uiteraard – totaal niet verdiend had en daarmee kunnen ze het alleen nog maar verkeerd doen.
pomoek zegt
Nooit bij stilgestaan. Maar logisch eigenlijk. Leuke opdracht voor industriële ontwerpers. Bedenk een autogordel die ook voor dames comfortabel is.
donvincenzo zegt
@pomoek: Dat gaat nog wat worden. Straks word je bij het bestellen van een nieuwe auto gevraagd welke cupmaat je hebt. “Ja mevrouw, ik moet dat echt weten. Voor de gordels weet u wel…”
jaapiyo zegt
@donvincenzo: https://i1.wp.com/www.itinthed.com/wp-content/uploads/used_car_salesman2.jpg?fit=500%2C397
kennone zegt
@pomoek: wat dacht je van een gordel en een stoma? Als ik een noodstop maak zit werkelijk alles onder de poep
sirprize zegt
@kennone: ik moest denken aan een citaat van Hans Teeuwen, maar dat is wellicht ongepast.
kennone zegt
@sirprize: zet maar neer haha
sirprize zegt
@kennone: “Als je een stoma hebt, je kan klagen . . Maar je kan ook denken,
ja maar ik krijg nou een hele mooie roze anus en dat is ook wat waard !” (Dat dan weer wel)
kennone zegt
@sirprize: ik kan uit ervaring zeggen dat hij wel gelijk heeft??
sirprize zegt
@kennone: hahahaha ?
alassad zegt
Goed om hier aandacht aan te geven. Mooi geschreven door de rotterdamse politie.
stfu zegt
@alassad: die schrijven inderdaad wél met gevoel.
jaapiyo zegt
@stfu: hey now. Pas op anders edit ik je comment.
mashell zegt
@alassad: die woordvoerder verkeer heeft inderdaad wel een weg met woorden.
gebruikersnaam3 zegt
@alassad: als ze nou eens wat gingen doen i.p.v. proza schrijven.
rhellema zegt
@gebruikersnaam3: moet jij dan ook maar eens gaan doen alhoewel men jouw frustraties niet echt proza kan noemen, maar dat terzijde.
tttijn zegt
Zeker!!
boss1 zegt
dikke tettuh
hotze zegt
@boss1: ja fraaie foto
alcantara zegt
tetten!
e36thuglife zegt
Nou die gordel is toch gemaakt zodat ie tussen hun bobbies door kan als je de hoogte goed zet. Vrouwen hebben altijd wat te zeuren daarom slaap ik altijd thuis. Je moet na de pomperij gewoon zeggen dat je je pitbull nog te eten moet geven en dat je een andere keer wel blijft slapen. Ik heb het ook geprobeerd met dezelfde smoes en met een kat maar dan willen ze mee naar je huis.
intimrasiert zegt
Ik zou vanaf cupmaat DD vrijstelling verlenen, speciale aantekening op je rijbewijs als je van jezelf al rondloopt met twee airbags. Toetsing doet het CBR. Kijken hoe het betert met het personeelstekort daar.
clk63bs zegt
Dit heb ik ook nodig
jaapiyo zegt
@clk63bs: manboobs?
clk63bs zegt
@jaapiyo: ja zal ik je even een fotootje mailen?
jaapiyo zegt
@clk63bs: ik weet niet. Welke cupmaat?
clk63bs zegt
@jaapiyo: het zal rond de 80B zijn, mijn vriendin is er in ieder geval jaloers op
ghost zegt
Wat een verhaal van de politie. Geen idee of het echt is maar het komt op mij nogal respectloos over naar de familie.
Anyway; ProRail moet gewoon erbij vermelden dat 80% van de treinspringers het overleefd. En dat als je dood wilt je beter een overdosis kan nemen aan slaappillen in combinatie met een goede slik alcohol. Heeft ook totaal geen zin om flarden van kleding te gaan tonen. Iemand die eruit wilt stappen houd je helaas amper tegen (spreek uit eigen ervaring met een nabije persoon die zodoende er niet meer is).
sirprize zegt
@ghost: de campagne van prorail is niet gericht op suïcidalen, maar mensen (vooral jongeren) die langs ’t spoor lopen of spoorbomen negeren.
hotze zegt
Het gordelverhaal gaat niet om zelfmoord maar om ongevallen. Hoewel je met een autocrash ook bewust gene zijde kunt opzoeken.
Gulli zegt
Er zijn fabrikanten van camerastraps die er al rekening mee houden. Als je de strap schuin over de borst draagt heb je hetzelfde probleem.
Die maken de voorkant in de vorm van een lichte S om net wat minder druk op de verkeerde plekken te krijgen.
Het probleem is alleen dat iedereen een losse camerastrap kan kopen die voor hem of haar het lekkerste zit, maar met autogordels wordt dat toch lastiger.
sirprize zegt
Mijn vrouw hoor ik hier echt nooit over zeuren. En het is niet zo dat ik wat te klagen heb, dus aan het formaat ligt ’t niet. Gewoon je gordel en stoel goed afstellen, dan zit ’t prima volgens haar.
emping zegt
Vierpuntsgordel dan maar…?