De politie kon dit tuningproject niet waarderen…
Vrouwen hebben er over het algemeen wat minder last van, maar mannen hebben hobby’s die nog wel eens uit de hand kunnen lopen. Dit resulteert dan bijvoorbeeld in een veel te grote verzameling. Of een 3 Serie die getuned is tot 900 pk.
Een 900 pk sterke 3 Serie, dat is natuurlijk een heel interessant project. Dat vond de politie ook, want zij hebben deze BMW gisteren van de weg gehaald in het Brabantse Oud-Gastel. De aandacht van de politie werd getrokken door het feit dat er een enorme uitlaat uit de motorkap stak.
Je kunt je voorstellen dat zo’n uitlaat geen bescheiden geluid produceert. De politie heeft daarom een geluidsmeting uitgevoerd. De uitslag was 120 decibel, waar de toegestane limiet 88 decibel is. De eigenaar was dus de klos.
Het geluid was niet het enige probleem: de plaats van de uitlaat kon ook niet op goedkeuring van de politie rekenen. Niet omdat het lelijk is, maar wel omdat het de voetgangersveiligheid niet ten goede komt. De auto reed daarnaast op semi-slicks, die ook niet aan de eisen voldeden.
Helaas hebben we geen foto’s waar de auto in zijn geheel op staat, maar we zien genoeg om een E90 3 Serie te herkennen. De politie gunt ons wel een kijkje onder de motorkap én ze vermelden dat de auto (volgens de eigenaar) 900 pk heeft. Met die informatie moeten we het doen.
Wat zijn de consequenties voor de eigenaar? De politie heeft een proces verbaal opgemaakt en de auto een WOK-status gegeven. De 3 Serie zal dus opnieuw gekeurd moeten worden. En dat betekent dat de eigenaar het uitlaattraject toch iets langer zal moeten maken, wil hij zich nog op de openbare weg kunnen vertonen.
UPDATE: we hebben inmiddels contact gehad met de eigenaar (@singleturbo91 op Instagram). De genoemde 900 pk bleek nog naar beneden afgerond te zijn, want de auto heeft 927 pk en 950 Nm op de rollenbank. Daarvoor is er uiteraard een hele waslijst aan modificaties doorgevoerd, waaronder een PT 6466 turbo. De auto is ook voorzien van een DCT uit de F30, een ZF-sper en F30 M3-remmen.
Foto’s: Verkeerspolitie Zeeland-West-Brabant
tortuga zegt
120db? Een i30N doet al 115DB. Mijn 2 wieler doet een 125db met E gekeurd sportuitlaat.
Ligt het aan mij of worden ze in NL strenger op “tuning”
degrotemuis zegt
115 dB(A) voor een i30n klinkt wel veel, een brandweer sirene zit tussen de 110 en 115 dB(A). Misschien anders meet methoden? De geluidsnormen zijn inderdaad wel naar beneden bijgesteld, maar je mag nog steeds 2 dB(A) meer geluid produceren dan volgens typegoedkeuring. RDW zegt 91 dB(A) voor een i30n, die mag dus officieel 93 dB(A) maximaal produceren. Maar inderdaad, zelfs een aardig stille motorfiets als de FJR1300 doet volgens de RDW nog 92 dB(A). Grappig genoeg wordt een Ducati 998 ingeschaald op 93 dB(A), ook al is die standaard met Termignoni afgeleverd.
Hoe dan ook, deze is wel een stukje luider dan een E90 standaard mag hebben.
TheMaster zegt
Dat zit allemaal in de software. Dit is hoe Ferrari’s en Lambo’s het doen (en waarschijnlijk veel andere merken ook);
Handgeschakeld in 3e versnelling, exact 50km/h en haast geen gas input. Als je dan 100+ meter zo constant blijft rijden, en geef dan in 1x vol gas (zonder dat deze terugschakelt!), dan begrenst de ECU het motorvermogen nagenoeg volledig (ongeveer tot 5%) voor ongeveer 2 seconde (dat voel je ook direct!). Hierdoor heb je +/- 30 meter nagenoeg geen vermogen en geen geluid. Bij de typegoedkeuring, wordt er in 25 meter gekeken wat er met het geluid gebeurd op bij afstand A (50km/h, geen gas input), en dan moet auto volledig accelereren (bij 50km/h), en 25m later wordt weer het geluid gemeten. (exacte afstanden zijn ongetwijfeld online allemaal na te kijken). Dan wordt bepaald of het geluid niet te hard is.
Maar zoals je al begrijpt, omdat de auto ongeveer 30 meter geen gas geeft (vanwege de software begrenzing), is er haast geen toename in geluid. Hierdoor type goedkeuring. Dit geldt voor Gallardo’s, Hurucan’s, Aventadors, California, F430, 458, FF, 812, noem maar op. Die hebben via de juiste testprocedure weinig dB, maar in praktijk een stuk meer dB.
Dit trucje zal elke (Lelystad) RDW medewerker die de typegoedkeuringen doet, ook weten.
wimof zegt
Sjoemelsoftware, er zijn er die daar zwaar op zijn afgerekend
mashell zegt
Je onthult hier de opvolger van het diesel schandaal, het lawaai schandaal en impliceert ook meteen even betrokkenheid van RDW medewerkers…
rwdftw zegt
Ze worden niet strenger op tuning, er wordt gekeken wat de geluidsdruk op kenteken is. Dat is waar de auto aan moet voldoen. En als daar 88 dB staat dan is dat de norm voor deze auto. 120dB is ook wel wat veel, dat is een rock concert of een vol voetbalstadion tijdens een doelpunt.
anthwan zegt
Een 1299 Panigale doet 114db met originele uitlaat.
doncorleone zegt
Zo werken decibellen niet. Elke decibel staat voor een percentage die er bij komt. 120 decibel wordt 10x zo hard ervaren als 110 decibel. (het is geen exacte wetenschap, omdat het op basis van waarneming is)
Dus hoewel een stapje van 5 decibel op papier heel klein lijkt, is dat in de praktijk niet zo.
rwdftw zegt
Bijna goed, dBs werken logaritmisch. Iedere 3dB erbij is een verdubbeling van de geluidsdruk.
ra-smit zegt
Precies!
Iedere 3 dB is een verdubbeling van de geluidsdruk. Als er 88 dB op het kenteken staat, mag dit in de praktijk 90 dB zijn. Als er 120 dB wordt gemeten is het verschik met het kenteken 30 dB, dat dus neerkomt op een 10x (!) hogere geluidsdruk!
mashell zegt
Ehh. Het is niet met een percentage, het gaat logaritmisch. En de beleving van geluid is natuurlijk wel een exacte wetenschap.
Johanneke zegt
Das wel 1 van de voordelen van EV’s: geen kleuters meer die hun einddemper eraf slopen. Ik begrijp daar zo weinig van. Zelfs een spartamet zonder uitlaat maakt een kloteherrie. Ding heet niet voor niets een demper.
jlvanleeuwen zegt
1 van de voordelen? Je hoort ze niet aankomen, ondanks akoestische geluiden, je moet om de have klap laden tot irritants toe, tenzij je alle tijd van de wereld hebt natuurlijk, zwaar ( goed voor de 2026 wegenbelasting ) en emotieloos. Gewoon lekker benzine met emotie en met 5 minuten gewoon weer op weg, helaas geen tijd om uitgebreid koffie te drinken.
rogerzz zegt
Man man, het is toch gewoon een feit dat aangepaste Golfjes, A-klasses, oude gare Astra’s/Civic’s met een DTM uitlaat, allemaal hartstikke irritant zijn? Pops and bangs zijn echt niet gaaf, in je daily om 6:30 in je woonwijk.
Johanneke heeft het hoogstwaarschijnlijk over hoe belachelijk irritant tokkies zijn met een 100+ dB motor/auto of wat dan ook. South Park heeft zelfs een hele aflevering besteed aan Harley Davidson f*gs.
Homer55 zegt
Eensch. Een subtiele volle geluid kan al serieus klinken. Niet dat continu op en terug schakelen met klappen.
steephh zegt
@jlvanleeuwen Als je om de haverklap moet laden heb je de verkeerde EV gekocht (range die niet past bij je gebruik). Of je rijdt non stop 250 km/h met de ramen en de frunk/trunk open en de verwarming op 45 graden, terwijl je je outlets in de auto leegtrekt om non-stop random elektronica op te laden. De meeste EV rijders die ik spreek doen dat overigens doorgaans niet.
Wellicht dat jij aan 5 minuten tanken en dan 1200km doorrijden genoeg hebt, maar de meeste mensen zitten niet met een luier om in de auto en kiezen toch voor het comfort van af en toe een stopje maken om wat te eten/drinken en een bezoekje aan het toilet.
Als benzine emotie voor je is kies je uiteraard voor een ICE voertuig, maar het overgrote deel van autorijdend NL geeft niet daar niet zoveel om, anders reden er alleen maar getune’de V8’s rond.
noudjuh zegt
Ik zal wel een nono zijn, maar 900 pk uit een n54? Is dat realistisch of is deze man gewoon een fantast mer compensatiedrang, gezien o.a. de uitlaat…
golf1985 zegt
Als je iets onder die screamer pipe kijkt die uit de motorkap steekt, zie je toch een beste turbo zitten! Overigens rijd er een 335i touring in Nederland rond die dat vermogen zoiezo haalt
joki zegt
Als je het eens op bvb Google zoekt dan ben je geïnformeerd en hoef je geen vooroordelen te uiten…
rubend zegt
Hij stelt een vraag, hij schrijft geen vooroordeel
FiXeR zegt
Ik ken de N54 wel aardig, en als ik dit plaatje kan inschatten ziet het er wel uit alsof 900 pk realistisch, ik zie port injection, een joekel van een single turbo, nog voldoende mods die dit vermogen zou moeten aankunnen en ondersteunen. Dus ik denk dat het niet heel raar is.
noudjuh zegt
Kijk een antwoord waar ik wél inhoudelijk iets van op kan steken.
Niet mijn ding dit zegmaar, lijkt me ook niet erg lekker meer te rijden op de openbare weg zo. Misschien tof voor trackdays en andere events.
rwdftw zegt
Waarom dacht ik meteen aan Master Milo?
Anyway, knappe prestatie om 900 pk uit een 3 liter blok te halen. Hij wordt wel een beetje genaaid tijdens de meting. Ik geloof nooit dat dat 1 meter is tussen de mic en de pijp.
ra-smit zegt
Artikel 32 van de de Regeling Voertuigen geeft aan dat de afstand zelfs 50cm moet zijn: https://infopolitie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1210&catid=47&Itemid=340
kniesoor zegt
Hoop niet, dat de modepolitie er ook nog aan te pas gekomen is. Want dan zal de eigenaar er een krantenwijkie bij moeten nemen.
petroldrinker zegt
Lijkt mij een E91, als ik zo net boven het raam kijk, lijkt het dakdragers te hebben namelijk, die waren er alleen op de E91 zover ik weet? Leuk project, zonde vd zeik regeltjes
racerx zegt
Moet er niet aan denken als dit apparaat ‘s ochtends voor m’n deur gestart wordt als ik nog op 1 oor lig. Daarnaast is er zoals genoemd zoiets als voetgangersveiligheid, zo’n uitlaat door de motorkap is natuurlijk totale bullshit. Goed dat de politie hier op handhaaft, een goed geluid kun je ook produceren zonder asociaal te worden.
Richmond zegt
Ik kan er nergens anders over vinden ook niet op de X of Instagrams pagina van de politie
machielvdd zegt
Zie het linkje onderaan het artikel
ponnie zegt
Bezwaarschrift zou nog wel een succesvol kunnen zijn aangezien de positionering van de microfoon niet volgens de richtlijnen is.
Richmond zegt
Dan moet de auto nog steeds eerst opnieuw type goedgekeurd worden door de RDW en moet nog steeds de uitlaat netjes onder de auto lopen en niet uitsteken uit de motorkap. Dus dat die microfoon niet op een meter staat is zijn minste probleem. Want die meting kunnen ze opnieuw doen
Svda zegt
Vroeger probeerde wij alles onder de motorkap te houden maar op deze manier is het wel beetje vragen om problemen.
werf76 zegt
Sowieso een herkeuring bij het RDW. Denk niet dat het geregistreerd staat dat er procentueel zoveel meer vermogen uit komt.
Joris24 zegt
Het vervelende met dit soort dingen is dat je gewoon niet verzekerd bent als je hiermee de openbare weg op gaat. Rijd je iemand invalide, dan kan je dat de rest van je leven je inkomen kosten (of schuldsanering?). Ik snap dat het leuk is om met zo’n hobbyproject even te trappen, maar dat soort risico’s zijn het toch niet waard wat mij betreft.
Redrum zegt
Kan dit zomaar in Nederland?
Hoe verzeker je dit ?
Wat met het gelijksvormigheidsattest ?
Wat met de autokeuring ?
Eigenlijk te gek om lost te lopen dit hoewel ik het wel erg cool vind.