Wat nou trajectcontroles. Dit is een betere manier om de schatkist te vullen én het is nog nuttig ook.
De politie heeft een nieuwe troef in handen om appende automobilisten aan te pakken. Met een zichtbare dienstwagen over de (snel)weg rijden heeft geen nut. Zodra verkeersdeelnemers de herkenbare politieauto zien, verdwijnt de smartphone in de houder of tussen de benen. Zo is handhaven vrijwel onmogelijk voor oom agent.
In het oosten des lands hebben ze er wat op gevonden. De afgelopen dagen werd een grote bus ingezet. Automobilisten die de bus inhalen denken dat het voertuig is beladen met bejaarden die een uitje hebben. In de realiteit zit de bus vol met politieagenten die verkeersdeelnemers controleren. De bus gaat met een gangetje van 90 km/u over de rechterbaan. Automobilisten halen de bus in en de politie kijkt vervolgens in de auto.
Agenten constateerden vanuit de bus dat honderden automobilisten een telefoon in de handen hadden tijdens het rijden. De constatering wordt direct opgeschreven. Naast de bus rijden er ook onherkenbare personenauto’s van de politie in de omgeving. Deze worden vervolgens ingeschakeld om de betreffende automobilist staande te houden.
De afgelopen dagen wist de politie in Oost-Nederland meer dan 700 bestuurders op te bon te slingeren. Het totale boetebedrag passeert de 100.000 euro. Daarnaast werden er in sommige gevallen ook rijbewijzen ingevorderd. Het gaat om drie automobilisten die te hard reden. Tevens deelde de politie boetes uit voor het niet dragen van de gordel, het rijden over de vluchtstrook en het negeren van een rood kruis.
De politieactie werd dit keer georganiseerd in Gelderland en Overijssel. De kans bestaat dat agenten ook in de rest van het land een dergelijke actie gaan organiseren. (via Omroep Gelderland)
johnsmith zegt
Top, rijden en je telefoon vast houden is nooit goed. Teveel onnodige ongelukken als gevolg hier van. Sommige mensen zitten gewoon te FaceTime en als rijden te belachelijk voor woorden.
sameshitdifferentday zegt
@johnsmith: ik FaceTime wel vaker tijdens het rijden. Geen enkel probleem net als handsfree bellen.. gewoon op de weg letten zoals het heurt..
granlusso zegt
@sameshitdifferentday: Waarom dan niet gewoon bellen op de luidspreker als je toch op de weg let in plaats van op je scherm?
sameshitdifferentday zegt
@granlusso: omdat die persoon toch gewoon naar mij kan kijken? Op speaker staat ie sowieso of ik heb Mn oortjes in.
berlinetta zegt
@sameshitdifferentday: Waarom moet die persoon dan naar jou kijken tijdens het bellen?
sameshitdifferentday zegt
@berlinetta: vraag dat aan Mn nichtje van 7.. die facetimed nu eenmaal graag.
berlinetta zegt
@sameshitdifferentday: Dus door jou denkt je nichtje ook dat het normaal is om te facetimen tijdens het rijden? Je maakt het er niet beter op voor jezelf zo.
sameshitdifferentday zegt
@berlinetta: dat is jou aanname!
Heb je ooit bij Mn nichtje in de auto gezeten? Kinderen zijn slimmer dan de gemiddelde volwassen hier op autoblog dat is vandaag maar weer gebleken
gasskaas zegt
@sameshitdifferentday: ja man dat is echt gebleken.. man man man
berlinetta zegt
@sameshitdifferentday: Ik geloof graag dat je nichtje slimmer is dan jij. Hopelijk slim genoeg om jouw gedrag niet te kopiëren.
sameshitdifferentday zegt
@berlinetta: ze kopieert heel veel maar ook heel veel niet en daardoor is ze nu al veel slimmer dan haar leeftijdgenoten.
Ik rook, maar zij weet heel goed hoe slecht dat is.
Ze vind het leuk als ik met Mn auto een rondje door het bos cross maar ze weet heel goed dat dat van de politie niet mag.
Laat jij jou kinderen en familie maar als softies opvoeden die van ons maken lol doen wat ze zelf willen binnen de grenzen maar ik ben niet zo’n huilebalk als jij dat is wel duidelijk! Medelijden met je eventuele kiddo’s!
je zal zo iemand als pa hebben.
Oh en mijn neefje van 10 zet mijn vrachtwagen al netjes achteruit in het rijtje van 9 auto’s.
Alle 9 mijn eigen vrachtwagens btw. Ze hebben ook een quad, crossmotor, handboog en kruisboog. Ze schieten ook met een luchtbuks.
Verantwoordelijkheid begint bij jezelf en huilers zoals jij kunnen iemand niks leren! Niks goed maar ook niks fout. Heilig boontje
granlusso zegt
@sameshitdifferentday: Je haalt wat door elkaar. Jouw manier van opvoeden spreekt mij aan, omdat kinderen gewoon lekker kunnen vallen en opstaan.
Alleen verkeersveiligheid staat daar los van vind ik. Ik moest vroeger aan de hand bij papa en mama als ik een weg ging oversteken en keurig naar ‘links, rechts, links’ kijken. Dat ik kattenbrokken probeerde te eten en slootwater gedronken heb, boeide m’n ouders niet zo veel.
sameshitdifferentday zegt
@granlusso: bij ons mogen ze de “grote” straat niet oversteken, handje vasthouden is niet nodig ze luisteren perfect!
raym zegt
@sameshitdifferentday: Dus je geeft toe je zelf ook dom bent. Wel slim van je dat je dat zelf weet.
raym zegt
@sameshitdifferentday: Wat is het nut dat die gene je ziet tijdens rijden. Zet hen gewoon op speaker. Als je facetime dort ga jij ook op die persoon letten dus is net ze gevaarlijk als niet handsfree bellen.
sameshitdifferentday zegt
@raym: zet hem gewoon op speaker… slimmerik tijdens FaceTime staat de telefoon op speaker… als je er geen verstand van hebt bemoei je er niet mee ? blablabla
raym zegt
@sameshitdifferentday: Joh dar snap ik zelf ook nog wel. Als je beter leest zeg ik wat het nut er van is je diegene ziet tijdens rijden. Maar waarschijnlijk ben je te dom om dat te snappen wat ik precies bedoel. Zal het even uitleggen ik bedoel zet hem op speaker zonder facetime debiel.
sameshitdifferentday zegt
@raym: en ik zet hem op speaker met FaceTime achterlijke! Waar bemoei jij je mee? Als iemand graag naar mij kijkt heb ik daar geen problemen mee, alleen de kleuters van AB wel.
sameshitdifferentday zegt
@granlusso: je mag toch een gesprek voeren? Als er mensen bij je in de auto zitten moet je ook voor je kijken terwijl er gepraat word.
granlusso zegt
@sameshitdifferentday: Klopt hoor, maar de verleiding om naar je scherm te kijken is toch wat groter. Ikzelf app niet achter het stuur (ik kan het oprecht niet), maar betrap mezelf er wel op dat ik naar mijn scherm kijk zodra ik en notificatie krijg. Het gaat om net die seconde dat je naar je dashboard kijkt. En ja, er kan inderdaad ook iets gebeuren als je de climate control verstelt, maar hoe minder je wegkijkt, hoe beter lijkt me ;)
sameshitdifferentday zegt
@granlusso: je moet ook in je spiegels kijken.. ik snap je punt maar we moeten niet gaan overdrijven… ik bel uren handsfree tijdens het rijden, alsof je een gesprek voert met iemand bij je in de auto maar dan anders.
granlusso zegt
@sameshitdifferentday: Ik begrijp ook wat jij bedoelt, en helemaal met jouw jaarlijkse kilometers, maar dan heb ik liever handsfree dan FaceTime.
Afijn, volgens mij begrijpen we mekaar. Fijn weekend vast;)
b00m3rang zegt
@sameshitdifferentday: Het verschil tussen bellen en een gesprek voeren met iemand op de bijrijders stoel is dat diegene die bij je in de auto zit ook op kan letten en kan stoppen met praten of zelf meehelpen als de situatie daarom vraagt. Hierom is bellen minder veilig dan praten met je bijrijder. Niet dat bellen onveilig is maar toch minder.
kenner zegt
@sameshitdifferentday: kan je niet gewoon een 10/20/30 minuten even zonder telefoon ?? Het begint elke dag als ik mn straat uit rij, al bij het stoplicht zitten de eerste al op hun telefoon. Jezus je bent net wakker. Doe dat ding een keer weg
sameshitdifferentday zegt
@kenner: ik maak gemiddeld 600km per dag. Mja altijd beter weters… ik bel al dik 15 jaar tijdens het rijden! Soms wel uren aan een stuk. Zelfs door een drukke stad.
Jij mag nooit meer passagiers meenemen!!!
9000cse zegt
@sameshitdifferentday: Gemiddeld 600 km per dag. Dat zijn er op jaarbasis zo’n 150.000! Bovengemiddeld, dus. En ik dacht, dat ik er met gemiddeld zo’n 120.000 per jaar gedurende de afgelopen 50 jaar al erg veel gereden heb. Door half Europa. Met personenwagens. Ik ben geen vrachtwagenchauffeur. Ook genoeg ervaring dus, zou ik zeggen. En jij belt dus gewoon uren achter elkaar als je aan ’t rijden bent. Ook in drukke steden. Natuurlijk weet ik niet wat voor werk jij doet, maar laat ik je vanuit mijn ervaring zeggen, dat je totaal verkeerd bezig bent. Ook al is het de afgelopen 15 jaar nog altijd goed gegaan. Als het om oppervlakkige gesprekken gaat, dan zou het volgens mij nog enigszins kunnen. Maar als het om belangrijke zakelijke gesprekken gaat, dan maak je mij niet wijs, dat je daar je aandacht niet aan moet wijden. Ergo: Minder aandacht voor het verkeer. Hoe je het ook wendt of keert! En dan gebeurt er plotseling iets, wat je niet verwacht had. Altijd het geval als het tot een aanrijding komt! Omdat het nu al 15 jaar goed is gegaan acht je de waarschijnlijkheid dat het jou zal gebeuren bijzonder klein. Het is routine geworden en daarin schuilt immers het gevaar. Ik wil beslist geen betweter zijn, maar ik vind, dat je echt verkeerd bezig bent. Ik zelf neem onderweg uitsluitend een gesprek aan als ik de beller ken. Zelf bel ik al rijdend nooit. Dat kan ook als ik een pauze maak. En ’n sms-bericht lees ik pas als ik ergens gestopt ben. Resultaat: Ik rijd nu al 31 jaar schadevrij, omdat ik met m’n harsens geconcentreerd ben op ’t verkeer. Ik zou jou hetzelfde toewensen!
sameshitdifferentday zegt
@9000cse: dat mag jij vinden! Alle respect! Maar als je zoveel ervaring hebt en dan niet de combinatie autorijden / gesprek kunt voeren dan hoop ik dat je altijd alleen in de auto zit! Naar zuid Frankrijk, je vrouw en (klein)kinderen komen met de trein want papa mag absoluut niet gestoord worden tijdens het rijden.
granlusso zegt
@sameshitdifferentday: Maar toch heeft @9000cse wel een punt. Want ik merk aan mezelf dat ik beter anticipeer als ik alleen in de auto zit. Ik anticipeer ook beter als ik niet bel. Simpelweg remmen doe ik al later als ik aan het bellen ben.
En je niet láten afleiden is dan de oplossing, maar dat is, met name met lange ritten, moeilijk vol te houden. Oftewel, het is áltijd veiliger als je alleen en zonder te telefoneren belt, ongeacht hoe goed je daarmee om kan gaan.
sameshitdifferentday zegt
@granlusso: voor mij is het onmogelijk om alleen te rijden en het is onmogelijk om niet te bellen tijdens het rijden want dan kan ik mijn werk niet doen.. simpel zat.
granlusso zegt
@sameshitdifferentday: Ik snap je redenering hoor. Je kunt ook niet veel anders dan. Ging me meer om het bewust zijn van, dat rijden met bellen altijd minder veilig is dan zonder te bellen. Maar echt gevaarlijk wordt het niet snel.
lekbak zegt
@sameshitdifferentday: De meeste, zo niet alle bijrijders houden hun muil ff twee seconden als jij eventjes geconcentreerd aan het uitkijken bent. Een beller niet.
sameshitdifferentday zegt
@lekbak: die zitten dan exclusief bij jou in je auto! Let je trouwens wel op dat je muziek uitstaat! Je zou zo maar eens afgeleid kunnen worden van een mooie vrouwenstem.
9000cse zegt
@sameshitdifferentday: Mijn oprechte dank daarvoor dat ik dat zo van je mag vinden! Hoe genereus van je! Maar daarna bagatelliseer je het gevaar van ’t bellen achter het stuur volkomen. Je vergelijking met een gesprek met medepassagiers gaat ook helemaal niet op. Dat zijn normaal gezien oppervlakkige gesprekken, die je niet afleiden van de aandacht voor ’t verkeer. Zijn er echter jengelende keuters aan boord, dan kan dat wel ’t geval zijn en daarom vind ik dat ook al gevaarlijk. Maar jij zegt, dat je gemiddeld zo’n 600 km per dag rijdt en daarbij uren lang met je telefoon bezig bent. Zelfs in ’n drukke stad. Wat ik me daarbij afvraag, is of die gesprekken dan betrekking hebben op je werk of dat je gewoon urenlang alleen maar wat zit te zwetsen voor de lol ende jolijt. Mijn mening: Zakelijke gesprekken verdienen zoveel aandacht, dat je concentratie voor het verkeer er sterk door vermindert. ’n Oppervlakkig gesprekje in de privésfeer doet dat al in veel mindere mate. Maar om daar nou urenlang mee bezig te zijn kan ik me nauwelijks voorstellen. Dat vind ik vragen om problemen. En wat mijn ervaringen betreft het volgende: Tot 5 jaar geleden was mijn situatie volkomen anders. Moest ik op weg naar een zakenrelatie tezamen met een belangrijke collega waarmee onderweg al een zakelijke bespreking plaats moest vinden, dan hadden wij de beschikking over een limousine met chauffeur. Ja! Zelfs een dikke Cadillac of een Mercedes Benz S600L. En die chauffeur moest -op straffe van ontslag op staande voet- zijn tengels van z’n eigen telefoon afhouden! Die maatregel had ik niet bedacht maar de zaak waarvoor ik werkte. En ik juich zo’n maatregel alleen maar toe, omdat veiligheid boven de bediening van de telefoon tijdens het rijden staat. Nou zul je wel weer gaan zeggen, dat “ik dat mag vinden”, maar toon dan mijn ongelijk maar eens aan. Omdat jou nog niets is overkomen? De tijd zal ’t leren! Jou ook!
sameshitdifferentday zegt
@9000cse: niet al mijn gesprekken zijn zakelijk maar dat is ook niet verplicht.
Ik mag gewoon bellen of facetimen zolang ik het toestel niet aanraak!
Dat jij het raar vind dat ik uren bel daar kan ik niks aan doen.
Ik ben heel veel van huis mijn telefoon is dus privé net zo belangrijk zo niet veel belangrijker dan zakelijk
Ik zie een telefoon gesprek als een gewoon gesprek.
Wat jullie redenering is zal mij netjes gezegd aan mijn anus oxideren.. ik rij al jaren bellend en heb nooit een moment gehad dat ik daardoor in een gevaarlijke situatie belande!
Wat mij wel opviel gisteravond onderweg naar Amsterdam in een personenauto, dat je met een normale snelheid meer met je spiegels bezig bent om het verkeer rondom je in de gaten te houden dan gewoon voor je te kijken.
Over afleiding gesproken :)
Boomer zegt
@kenner: Omdat sommige mensen nou eenmaal het ding gebruiken voor hun werk. Niet iedereen die een smartphone heeft gebruikt hem enkel voor insta en facebook. Als ik voor een stoplicht sta kan ik prima een mailtje lezen. Reageren kan dan later of eventueel per telefoon.
BJ zegt
@airc: om vervolgens net wat later op gang te komen (voor het verkeerslicht of in de file). En je bent niet de enige dus dat keer een aantal bestuurders en daar is het effect van minder doorstroming. Eén vd redenen die niet zo lang geleden werd aangegeven voor toename file druk; mensen zijn met andere dingen bezig en staan langer stil dan nodig wanneer het weer op gang komt. Ook al sta je stil, je bent nog steeds primair deelnemer aan het verkeer en niet op kantoor.
w0ut zegt
@airc: Huh? Zit je nu echt het lezen van emails in auto goed te praten omdat je “het nodig is voor je werk”? Vertrek 5min later, lees de emails even thuis op je gemak en vertrek dan. Feit dat ze een email sturen en je niet bellen is volgens mij al indicatie genoeg dat het niet zo extreem dringend is.
jaapies zegt
@w0ut: e-mail het ander is een beschermlaag van gesmolten glas…
Boomer zegt
@w0ut: Ik zie het andersom, ik vertrek wat later omdat ik toch emails kan lezen in de file.
koekwaus zegt
@airc: die kom ik vaker tegen voor het (groene) stoplicht, ff met de telefoon bezig want dat kan makkelijk …
baardmijt zegt
@koekwaus: Of in de file tegen de wegbelijning aan, zodoende de doorstroming belemmerend voor hen die met steeds meer gevaar voor eigen leven hun best doen de filedruk wat te doen afnemen. Vanaf de motor valt het nog meer op hoe veel en hoe vaak mensen met andere dingen bezig zijn en zeker als ze langzaam rijden of stilstaan werkelijk niets meer meekrijgen van wat er zich buiten hun cocon afspeelt.
koekwaus zegt
@baardmijt: een feest van herkenning *rijdt ook motor*
olivier420 zegt
@kenner: Volgens mij is er wettelijk gezien (nog) niks mis met handsfree bellen..
Er zijn mensen die zoveel mogelijk telefoongesprekken tijdens het rijden plannen: meer tijd om te werken als je niet aan het rijden bent.
Ben het natuurlijk wel met je eens dat dat appen/insta achter het stuur niet hard genoeg aangepakt kan worden. Net als dat fietsen met de telefoon in de hand. Legio mensen meent ook het heel goed te kunnen maar hoe vaak ik er niet eentje bijna op de motorkap heb gehad omdat die volledig in z’n telefoontje zit gedoken…
berlinetta zegt
@olivier420: Wettelijk gezien niet nee, maar volgens mij is al meermaals aangetoond dat het daadwerkelijk voor afleiding zorgt. Het zorgt er sowieso niet voor dat je beter gaat rijden ;)
sameshitdifferentday zegt
@berlinetta: dus ook geen passagiers meer dan?
Een zeurende vrouw langs je of kleine jankende kinderen op de achterbank.
berlinetta zegt
@sameshitdifferentday: Passagiers meenemen in je auto is in veel gevallen gewoon noodzakelijk. Bellen niet. Facetimen al helemaal niet. En al zeker niet 15 jaar lang en uren per dag.
desjonnies zegt
@sameshitdifferentday:
Same shit, same offence.
16 jarige jongen deaudgeren door face timend veginnend bestuurder.
Ergo: Bullshit!
desjonnies zegt
@desjonnies:
Dat er veel spelfouten in bovenstaand aanwezig zijn , is een uiting dat ik pislink word van figuren die menen dat ze dingen beter kunnen doen als ze aan het autorijden zijn, terwijl het bewezen is dat zelfs een simpele handeling als hands free bellen je afleidt van het verkeer.
En dat 95% van de telefoongesprekken volkomen nutteloos zijn.
Moge een ieder die aan zijn telefoon zit te klootzakken tijdens het autorijden achterop onze Iveco bakwagen klappen die gewoon voor een rood verkeerslucht stond, zoals die muts laatst in de lease-Mini van haar vriendje.
De schade afwikkeling voor de Mini leaserts is bijzonder pijnlijk verlopen.
sameshitdifferentday zegt
@desjonnies: wauw jij bent nog meer bekrompen dan die appende bestuurders! Nogmaals ik bel letterlijk uren tijdens het rijden en daar zit ook FaceTime bij!
Ik kan me aandacht goed op de weg houden en een gesprek voeren jij blijkbaar niet.
stephane8200 zegt
@sameshitdifferentday: jij bent natuurlijk de uitzondering. Mensen met bovengemiddelde capaciteiten verdienen sowieso meer aandacht dan mensen die dat niet hebben.
Ik geef je een plusje. Zo goed?
sameshitdifferentday zegt
@stephane8200: wat je wilt. Ik zeg alleen dat iemand die niet kan bellen tijdens het rijden (handsfree) mag ook nooit meer passagiers meenemen!!
slickrick zegt
@sameshitdifferentday: jij haalt twee zaken ernstig door elkaar. Al rij je al 16 jaar elk weekend lazarus van de kroeg naar huis zonder enig ongeluk, dan betekent het nog steeds niet dat het goed, verantwoord of veilig is. Hetzelfde geldt voor appen en bellen. Bewezen is dat je bent afgeleid als je aan het bellen bent, ook handsfree.
hartman zegt
@slickrick: Misschien wordt het tijd dat het CBR appen en bellen tijdens het rijden als bijzondere vaardigheid meeneemt in zijn examen?
mar10us zegt
@hartman: ik mocht, op eigen verzoek, roken tijdens het lessen. Dan wist ik gelijk hoe het werkte als ik mijn roze papiertje zou krijgen. Ben overigens inmiddels als 7 jaar gestopt met roken…
sameshitdifferentday zegt
@slickrick: nooit geen passagiers meer meenemen! Want dan word je afgeleid!!! Een gesprek voeren is een gesprek voeren of die persoon nu langs je zit of niet. Wie haalt er nu twee dingen door elkaar?
pomoek zegt
@sameshitdifferentday: De gemiddelde Nederlandse automobilist denkt van zichzelf dat ze bovengemiddeld goed kunnen autorijden. Dat jij van jezelf vindt dat je makkelijk 2 dingen tegelijk kan doen zegt mij dus eigenlijk niks. Dat vindt bijna iedereen namelijk. Het is natuurlijk niet onmogelijk om te appen tijdens het rijden, maar uit onderzoek blijkt gewoon dat je het jezelf erg lastig maakt. Overigens: uren bellen tijdens het rijden. Dat klinkt een beetje als een verslaving?
sameshitdifferentday zegt
@pomoek: lees eerst ff we hadden het over bellen… ik app niet tijdens het rijden.. opnemen gaat automatisch…. als je een gesprek kunt voeren met een passagier dan kan dat ook via een telefoongesprek
pomoek zegt
@sameshitdifferentday: Het artikel gaat over appen, jij hebt het over face-timen tijdens het rijden, dat is nagenoeg hetzelfde, het gaat erom dat je je aandacht niet bij het verkeer hebt. Hoeveel je ook rijdt en hoe vaak je het ook doet, de kans dat je een ongeluk veroorzaakt blijft groter dan in het geval je gewoon met je aandacht bij het verkeer blijft.
numpty zegt
@sameshitdifferentday: Wow, wat een zak hooi ben jij zeg ! Je moet eens motor gaan rijden. Dan word je vaak door figuren als jij bijna van je fiets afgereden omdat zij het allemaal ‘zo goed kunnen’. En dat je zo’n bord voor je kop heb en zelf niet eens in de gaten heb dat je achterlijk bezig bent en dat hier tot op hoogte verdedigd, zegt nog veel meer over jou. Geniet nog van je rijbewijs voor zolang het nog mag duren !
sameshitdifferentday zegt
@numpty: ik rij zelf ook motor…. wel leuk dat jullie mij gaan uitleggen hoe het verkeer werkt terwijl dat mijn werk is.
Handsfree bellen tijdens het rijden is niet verboden.
numpty zegt
@sameshitdifferentday: Als het werkelijk ‘je werk’ is dan moest je helemaal de ogen uit je kop schamen dat je dit op deze manier verdedigd. Dan zou je namelijk ook moeten weten hoe je reactievermogen achteruit gaat ls je met iets anders bezig ben dan het besturen van een motorvoertuig. Wat ben jij een arrogante kwast zeg! Je weet het beter dan alle reageerders hier. Want JIJ kan dat… chapeau m’n beste ! Het is te bidden dat het slachtoffer wat je gaat maken, want dat is niet te voorkomen, er met niet al te ernstige verwonding afkomt.
sameshitdifferentday zegt
@numpty: dan hoop ik dat jij eronder ligt!
Jij mag bij deze nooit geen passagiers meer meenemen want daardoor word je teveel afgeleid!
Kneusje :)
numpty zegt
@sameshitdifferentday: Allereerst, bedankt voor je verwensing. Met het kilometrage wat jij claimt heb je nog wel een paar jaar te gaan om de zelfde kilometers af te leggen die ik al achter de rug heb in de 31 jaar dat ik al een rijbewijs bezit. Jouw kromme, kortzichtige beredeneringen raken kant-nog-wal. Er is een verschil tussen een gesprek starten met je passagiers of een facetime gesprek opstarten. Maar ik wens je veel veilige kilometers toe en hoop maar dat als het eenmaal mis gaat met je dat er dan niemand in de buurt is waar ik om geef.
lekbak zegt
@sameshitdifferentday: Jij bent een machine begrijp ik? Er is geen mens die twee dingen tegelijk kan. Je schakelt altijd van het één naar het ander.
sameshitdifferentday zegt
@lekbak: we hebben het over een gesprek voeren en autorijden….
jij mag nooit geen passagiers meer vervoeren of muziek luisteren tijdens het rijden!
jeroenwz zegt
@sameshitdifferentday: zucht. Al je posts lezend denk ik bij jou maar één ding:
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
numpty zegt
@jeroenwz: Je heb gelijk. Ik ga de discussie inderdaad maar staken. Bedankt voor de tip !
numpty zegt
@desjonnies: Wij zijn het wel eens oneens.. Maar hierbij geen spelt tussen te krijgen. Amen desjonnies!
rufctr01 zegt
@desjonnies: amen!
apenkop zegt
@sameshitdifferentday: dan ben je lekker bezig man man
sameshitdifferentday zegt
@apenkop: broekie, als ik elke keer stil moet gaan staan om te bellen doe ik niks meer op een dag.
berlinetta zegt
@sameshitdifferentday: Wat doe je voor werk dan als je de hele dag rijdend moet bellen?
fouadski zegt
@berlinetta: met 600km per dag ben ik ook benieuwd..
sameshitdifferentday zegt
@berlinetta: ik heb een eigen transportbedrijf, ik rij zelf dagelijks en heb nog 8 auto’s met vaste werknemers.
toniominestrone zegt
@sameshitdifferentday: Redelijk denigrerend, uit jouw diverse reacties kan ik opmaken dat wij hier te maken hebben een narcist, dit soort personen zijn voor geen reden vatbaar.
sameshitdifferentday zegt
@toniominestrone: Holy shizzel we hebben een psychiater in ons midden! Nee hoor geen narcist, ik heb gewoon zoveel schijt aan jullie meningen dat ik stront te kort kom!
Nederland schaapjes land de een lult nog harder mee dan de ander!
olivier420 zegt
@sameshitdifferentday:
– gebrek aan inzicht mogelijk eigen ongelijk
– groot ego wat zich uit naar denigrerend gedrag naar anderen
– gevoelig voor afwijzen (men is het hier niet met je eens, je wordt denigrerend en foetert het af met onwetenheid van anderen)
Je tikt ze aardig af vriend.
sameshitdifferentday zegt
@olivier420: inderdaad!! Ik ben in het verleden teveel met domme mensen omgegaan!
Daarom doe ik nu precies wat en zoals ik het wil!
Ook hier op Autoblog zitten heel veel betweters, net als jij.
Heel hard roepen maar verder ben je net zoveel waard als de stront onder Mn schoenen.
Denigrerend?? Omdat ik jullie mening niet als een mak schaap volg? Mensen hier op autoblog kunnen niet eens auto rijden en een gesprek voeren!
Kleuterschool niveau dus.
porschepdk zegt
@johnsmith: @hhitalia
mijnporsche zegt
@johnsmith: ptkshb bell de polisssieh ouweee geek ,!ben aan Het rijden dus vandaar, bel Uhm!!
usmurf zegt
Ondanks dat het motief en de uitwerking van deze politieactie goed zijn, doet het zo verschrikkelijk kneuterig aan, die Melkertbanen in die touringcar…
rickross zegt
@usmurf: niks melken, effectief controleren en de verkeersveiligheid bevorderen!
griffendahl zegt
@rickross: generatieconflictje? Niet iedereen weet schijnbaar meer wat een Melkert-baan is…
pomoek zegt
@griffendahl: Haha, inderdaad, maar melk-baan is ook leuk.
usmurf zegt
@rickross: Heb je ook maar iets begrepen van mijn reactie? Man man…
duckmefaddy zegt
@usmurf: Wat voor nut hebben regels als je ze niet controleert? Dat het op zo een “knullige” manier moet zegt alleen maar wat over hoe sneu de bevolking ondertussen is
KUYL zegt
@duckmefaddy: Lees zijn reactie nog eens goed door en probeer het dan nog eens.
jeffreyvanbaal zegt
Eindelijk eens een goede actie! Moeten ze vaker doen dan is de pakkans iets groter en gaan mensen uiteindelijk minder op hun telefoon zitten tijdens het rijden
johnwaters zegt
@jeffreyvanbaal: en het scherm kan barsten als je op je telefoon gaat zitten.
rickross zegt
Geweldige actie dit, ik hoop dat dit veel en veel vaker gaat gebeuren tot bijna niemand meer op zijn telefoon durft tijdens het rijden!
karhengst zegt
Een genegeerd rood kruis lijkt me een erg onsmakelijk gezicht ja als je daar eigenlijk zit om op telefoongebruik te controleren.
Goede actie!
pomoek zegt
@karhengst: gatverdamme…
jaso013 zegt
Hulde! Dat tikt lekker aan! De methode is trouwens al zo oud als mijn oma. Dit deden ze jaren terug ook al met campers.
hotze zegt
Zonde alleen dat ze iedereen moeten aanhouden. De constatering alleen moet toch al genoeg zijn; wat hebben de appers anders in hun hand? Nu fietsers nog, dan is het helemaal compleet.
Het zou ook mooi zijn als ze een meetmethode konden maken dat ze vanuit een rijdende politie-auto de snelheid van een inhalende auto kunnen bepalen en gelijk de overtreding kunnen vastleggen. Dan is het volgen over langere tijd ook niet meer nodig. Niet leuk voor hardrijders, wel leuk leedvermaak.
En aanhouden voor Wegmisbruikers kan dan altijd nog. Vanavond weer een nieuwe reeks van start bij SBS6…
robert110 zegt
@hotze: Aanhouden heeft natuurlijk wel een versterkend effect. Bij enkel een boete denk je kut, je betaalt en je gaat verder met je leven. Na een gesprek willen mensen nog wel eens over hun fouten nadenken.
pomoek zegt
@robert110: hmm, heb ik niet zo. ik trek de boete altijd af van het geld dat ik die dag heb verdiend. Dat geeft ook een echt k*t gevoel. Sinds ik dat doe maak ik een stuk minder overtredingen.
mashell zegt
@hotze: juist dat volgen over langere tijd is ongunstig voor hardrijders. De politie heeft een overtreding vastgesteld, besluit te volgen om te kijken of de hardrijder het nog bonter maakt. Als het waarlijk om de verkeersveiligheid zou gaan, zouden de overtreder meteen op de eerste geconstateerde overtreding aanspreken.
bmwe46m3balling zegt
@hotze: nu ga je te ver. Bellen en appen oké maar wat jij beschrijft qua meetmethode gaat mij echt wat te ver. Dat is wel heel kinderachtig.
rufctr01 zegt
En wat ga je nu krijgen? Als de bellers of appers een touringcar zien leggen ze de telefoon ook weg.
Dit hadden ze nooit zo bekend moeten maken!
0blivi0uss zegt
Zie hier het filmpje van de desbtreffende actie: https://www.dumpert.nl/mediabase/7543799/2a718c53/touringcarpolitie_checkt_je_telefoon.html
tenaci zegt
100.000 ballen, daar kun je nog eens een touringcar voor huren
hansiepie zegt
Dit probleem blijft, totdat er een systeem komt dat de telefoon verplicht uitzet tijdens het autorijden.
jaso013 zegt
@hansiepie: en dan komt er weer een systeem om dat te omzeilen en dan weer om dat te ….. vroeger ook wel bekend als de radardetectordetectordetectordetector.
mashell zegt
@hansiepie: je zou denken dat die “slimme telefoons” zelf wel zo slim slim zouden zijn? Dat ook telefoons van bijrijders en buspassagiers worden uitgeschakeld vind ik geen probleem. Mensen moeten toch eens beginnen met afkicken van die telefoon.
Boomer zegt
@mashell: Wie ben jij om te beslissen over wat mensen met hun telefoon doen. Stel je bent succesvol zakenman met chauffeur, dan kun je dus niet in de auto bellen omdat jij vind dat mensen niet op hun telefoon mogen in de auto. En hoe moet je dan het verschil tussen auto en trein? Of touringcar? Die hetze op mobile telefoons in het verkeer gaat echt te ver.
Ik kan als ik in de file sta prima een bericht typen.
quincy zegt
@airc: Diet hetze tegen mobiele telefoons in het verkeer is omdat iedereen met iets anders bezig is in het verkeer dan wat de bedoeling is. En een aantal reacties onder dit bericht proberen dit goed te praten voor zichzelf, maar er is duidelijk bewezen dat het gebruik van een (mobiele) telefoon achter het stuur (voor bellen of andere zaken) afleidend werkt. Ook een berichtje sturen in de file lijkt geen kwaad te kunnen, maar ik er de meest rare acties door gezien. En de mensen die het doen hebben niet eens door dat ze anderen op de weg tot last zijn of zelfs een gevaar voor hen vormen. Alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik bij het opkomen van de mobiele telefoons ook weleens achter het stuur een SMS (WhatsApp was er nog niet eens) heb gestuurd, heb ik het ook een keer vreselijk mis zien gaan (in de file notabene). Toen ben ik er over gaan nadenken wat nou belangrijker is en dat is absoluut autorijden. Er is geen bericht of e-mail belangrijker dan mijn deelname aan het verkeer. Overigens bel ik wel in de auto (via carkit), maar alleen als het niet kan wachten en hou ik de gesprekken kort. Alhoewel het niet zo leek, was ik bij diepgaandere gesprekken toch minder geconcentreerd op de weg. Overigens ben ik voor (onder andere) diezelfde reden ook gestopt met roken in de auto (en omdat het stonk, maar ook omdat het enorm afleid als bijvoorbeeld je as van de sigaret valt).
Als jij e-mails en berichten hebt die blijkbaar niet kunnen wachten en waar je dan zo nodig op moet reageren voor het stoplicht of in de file, waarom bel je die mensen dan niet? Dat is tenminste dan minder afleidend omdat je niet naar je scherm hoeft te kijken.
mashell zegt
@airc: wie ben ik? Iemand die vind dat het kleine ongemak voor succesvolle zakenmannen en verveelde buspassagiers niet te kunnen internetten (handsfree bellen is gewoon toegestaan) opweegt tegen de teruggewonnen verkeersveiligheid van de duizenden die denken “kan wel”. Er is al eens een facebook meisje tegen mijn auto opgereden!
We moeten met z’n allen echt afkicken van die mobiele telefoon. Het gaat allemaal veel te ver, we hebben in de samenleving een enorm verslavingsprobleem en het lijkt er op dat jij nog in de ontkenningsfase zit. Een slimme telefoon weet waar deze is, dat deze op een weg is, zich met meer dan 5 km/h voortbeweegt, dan kan de slimme telefoon gewoon het inernet uitzetten!
Boomer zegt
@mashell: Ja zo werkt het niet, we gaan ook niet alle pc’s verbieden omdat sommigen ze gebruiken voor illegale activiteiten. We gaan ook niet auto’s begrenzen omdat sommigen te hard rijden!
mashell zegt
@airc: we hebben wel alle alcohol voor jongeren onder de 18 verboden, alle hard drugs voor iedereen verboden. Als het maatschappelijk probleem dat ontstaat doordat enkelen geen maat kunnen houden maar groot genoeg is dan komt het wel zover. De collectieve telefoonverslaving is inmiddels rijp voor zulke ingrijpende maatregelen.
potver7 zegt
@hansiepie: Hoe wil je dat doen dan, kan jouw telefoon zien of jij achter het stuur zit of op de passagiersstoel? Begrijp me niet verkeerd, ik ben volledig voor een technische oplossing. Mijn telefoon gaat dankzij een regeltje in Tasker automatisch op do-not-disturb zodra hij verbinding maakt met de carkit. Maar dat is gewoon een oplossing die niet voor iedereen werkt.
Calimero zegt
@hansiepie: Dan alleen voor bepaalde apps en bellen en gebeld worden. Dan is het prima. Ik gebruik mijn telefoon in de auto (in houder op het dashboard) als navigatiemiddel in combinatie met Flitsnav. Zou dat graag zo willen houden.
Oplossing zou zijn als je telefoon constateert dat je een bepaalde snelheid rijd en de telefoon in he hand hebt. Bv door een bepaalde hellingshoek. Maar zo ver zijn we nog niet denk ik.
johnwaters zegt
@hansiepie: ooit gehoord van discipline?
karhengst zegt
@johnwaters: dit
Gewoon je telefoon vergelijken met moeders de vrouw tijdens een voetbalwedstrijd.
Dutchdriftking zegt
Hele goeie actie, kost wat meer moeite dan een bermkassa, maar draagt wel vele malen meer bij aan de veiligheid.
e36thuglife zegt
haha ik schrijf dit nu intussen dat ik ik 100 rij op de a2
peug206 zegt
@e36thuglife: is te zien aan je Nederlands.
loserboi932 zegt
Ik denk dat ik me nog wat popcorn maak. Deze comments zijn té goed.
evdw zegt
@loserboi932: Vergeet je 3D bril niet!
https://tenor.com/view/stephen-colbert-eating-popcorn-3dglasses-popcorn-entertained-gif-4939586
ArnoldH zegt
Wat mij betreft mogen ze het knoeien aan de tablets die tegenwoordig standaard in de auto’s (tesla bijv.) zitten ook gaan verbieden. Daar zijn bestuurders ook enorm door afgeleid! Neem niet weg dat ik dit een goede actie vind, zelf moet ik de telefoon ook gewoon minder gebruiken in de auto.
mashell zegt
@arnoldh: en dan mogen we al die knopjes in oude auto’s ook verbieden want daar zijn ook mensen door afgeleid… Natuurlijk wordt niemand afgeleid door de klimaat bedieding op zijn touchscreen in zijn Telsa. Je reactie ruikt gewoon naar jaloersigheid.
bmw2coupeeigenaar zegt
En dan heb je ook nog de appende bestuurders die onnodig links blijven.
w0ut zegt
Er terecht. Vreselijk die ‘afwezige’ bestuurders op de baan. Mogen ze hier in Belgie ook invoeren.
monsieurleloure zegt
Lekker slim om bekend te maken dat controle met een touringcar gebeurt. Hadden ze beter stil kunnen houden.
kminne zegt
Van mij mogen ze 500 bussen aanschaffen en dit permanent invoeren.
peug206 zegt
Deel dit bedrag eens door 250. Dat zijn nog te weinig boetes naar hoeveel mensen dat ding gebruiken anders dan te bellen in de auto.
drf76 zegt
@peug206: De dame in het interview gaf aan dat ze in 3 dagen 750 bekeuringen hebben uitgeschreven, zelfs mensen die binnen een half uur twee keer de pineut waren. Dat is 250 stuks per dag, uitgaande van 8 uurtjes werk per dag is dat elke 2 minuten een prent. Dat is toch best een nette score voor 1 bus? En dat er teveel mensen de bus nog niet tegen gekomen zijn, dat ben ik met je eens!
peug206 zegt
@drf76: uitgaande van 40 werkweken van 5 dagen , en 250 prenten per dag kom ik op een bedrag van 12.500.000€. Volgens mij zijn ze toch aardig wat misgelopen…
drf76 zegt
@peug206: Ze zijn 3 dagen geleden begonnen, als ze zo doorgaan kunnen ze de wegenbelasting afschaffen!
peug206 zegt
@drf76: graag! Koop ik gelijk een andere auto. Kunnen ze me wel wat vaker flitsen.
ruud1954 zegt
Gewoon android auto gebruiken en je bent overal vanaf. Geweldige navigatie, je eigen muziek beluisteren en whatsappen kan gewoon per spraak (praktisch foutloze spraak-tekst vertaling).
timowouters zegt
Het zal direct opvallen. Normaal gesproken beuken touringcars namelijk met 105 over de linkerrijbaan en blijven ze écht niet met 90 achter een vrachtwagen hangen.
bruinbeer zegt
@timowouters: ik geloof ook dat dit artikel niet helemaal klopt. Bij mijn weten reden ze gewoon 100 om ook vrachtwagens in te halen en te controleren.
mashell zegt
@timowouters: als de touringcar daarvoor toegelaten is en de gordels door de passagiers gedragen worden dan mogen ze ook gewoon 100. Er zijn overigens maar weinig van die touringcars. De rest, die niet aan die normen voldoet, die gaab gewoon 100. En dat is inderdaad behoorlijk verstorend voor de doorstroming. Een touringcar is qua afmetingen en techniek gewoon een vrachtwagen, ééntje met een kostbare vracht, 80 zou een prima maximum snelheid voor die voertuigen zijn.
timowouters zegt
@mashell: je hebt het over doorstroming en vervolgens vind je het een goed idee om die bussen 10km/u trager dan vrachtwagens te laten rijden. Dat is geen handig idee. Gewoon allemaal 90.
Ben het zeker met je eens. Die dingen zijn techisch gezien gewoon een vrachtwagen. Vreemd dat die harder mogen. (Wss vanwege de lichtere belading)
bennyyy zegt
Dit komt van een doorrijder; keep up the good work! Goed bezig, dit gedrag heeft namelijke wel direct een verband met gevaar.