De Politie ‘op schoolreisje’ slingert in no time een grote aantal overtreders op de bon.
Het is inmiddels een bekend fenomeen: appen in het verkeer. Tijdens het rijden blijkt het toch heel erg lastig om je telefoon op te bergen. We zeggen weliswaar telefoon, maar het is een device waarmee je enorm veel kunt doen. Dat is echter niet de bedoeling.
Nu laat een mini-computer en autorijden zich nogal lastig combineren. De kans op ellende is immers aanwezig. Je bent nogal afgeleid en voordat je het weet, is er een ongeluk gebeurd. Bij de politie hebben ze tegenwoordig een handige methode om dit te checken.
Politie op schoolreisje
Er is namelijk een speciaal politieteam samengesteld. Deze nemen plaats in, jawel, een touringcar! Het idee van de politie op schoolreisje is niet zo gek. Wie weleens in een touringcar heeft gezeten zal het kunnen beamen, je kan perfect bij auto’s naar binnen kijken.
Over een periode van drie dagen rijdt deze bus over de A15. Het is het stuk tussen Ridderkerk en Gorinchem-Oost. De ANWB weet met trots te melden dat dit de drukste snelweg van Nederland is. Omdat het onhandig is om met de bus iedereen aan te houden, is er ook andere politie aanwezig.
250 euro
Dit jaar is niet het eerste jaar dat dit gebeurt. Vorig jaar en het jaar daarvoor ging de politie ook op schoolreisje. Speciale agenten in de touringcar stellen de overtreding vast. Deze wordt dan doorgegeven aan een van de zes (onopvallende) politieauto’s. Daarnaast zijn er ook nog twee motorrijders.
Dat is een enorme hoeveelheid personeel. Heeft het dan ook een beetje zin? Jawel! Want in een mum van tijd had de politie op schoolreisje meer dan 200 appende bestuurders in de kraag gevat! De kosten voor het appen achter stuur bedragen 250 euro, dat is dan nog zonder de broodnodige administratiekosten.
Via: AD.nl
werf76 zegt
“Speciale agenten”. Het zijn gewoon agenten die op straat werken. Niks speciaals aan.
Buiten dat, Bestuurders zijn zo sneaky dat ze met de telefoon op hun schoot van alles doen. De ogen nog meer naar beneden gericht. Kennelijk is de boete nog niet hoog genoeg.
bernoulli zegt
Special Agent Fox Mulder.
Ot92 zegt
@werf76 Je mag een telefoon op je schoot hebben, en af en toe bedienen om bijvoorbeeld te wisselen van een liedje. Zolang je je telefoon niet vasthoud, ben je in principe niet strafbaar bezig.
LaCotse zegt
@Ot92: niet strafbaar betekent niet verantwoordelijk! Doe het gewoon NIET!
cloverleaf zegt
@rs6quattro: wat is het verschil tussen een liedje opzetten op je telefoon of op je radio?
Ot92 zegt
@rs6quattro Dat klopt. Daarom heb ik een telefoonhouder naast me stuur zitten zodat ik voor me uit kan blijven kijken en heel snel kan wisselen van liedje.
mijnporsche zegt
@rs6quattro: bel de polissiiie!! Snel!!
werf76 zegt
Ik bedoel meer dat bestuurder de telefoon veelal vasthouden maar dan vlak boven de schoot zodat men het niet ziet. Gevolg is wel dat men dan nog verder naar beneden kijkt.
Robert zegt
@werf76: precies dit. Van die mensen die rijden met de kin permanent op de borst, en dan om de drie seconden even de blik naar voren werpen. En denken dat zoiets nog veilig is.
hotze zegt
Je kunt ze dan wel bekeuren voor niet-naar-de-weg kijken maar naar beneden. Kapstok-artikel 5.
soundgarden zegt
@werf76: vraag Jeremy DeWitte maar wat een special agent is, sergeant!!
SickDon zegt
En terecht!
ukbob zegt
In Nederland zijn we wat sommige bekeuringen betreft een beetje doorgeschoten (Vergelijk even met duitsland en zie direct dat verkeers discipline en een veilig verkeer niks te maken heeft met hoge boetes…).
Maar de boete voor al die appende en tiktokkende Mongolen kan voor mij niet hoog genoeg zijn. Zit behoorlijk veel op de weg en wat je ziet is soms gewoon bizar.
En de oplossing is zo simpel:
– telefoon netjes in een steun/houder; kost nagenoeg niets
– als t écht belangrijk is, ff aan de kant!
– En te bizar voor woorden dat t gezegd moet worden; Facebook, insta, appjes en andere berichtjes op je scherm zijn minder waard dan een mensenleven.
quincy zegt
Wat mij betreft zelfs direct rijbewijs afpakken. Blijkbaar zijn bekeuringen op zichzelf niet afschrikwekkend genoeg. Dan maar rijbewijs weg. Wanneer je je telefoon belangrijker vindt dan het autorijden, ga je dat maar lekker in het OV of thuis zitten doen.
edward330d zegt
Zouden de agenten ook onder de stoelen van de bus kruipen als ze weer op het bureau terug komen?
shane12 zegt
@edward330d: 😂😂
gregorius zegt
Een bus die niet 103-110 rijdt, maar 80 (want anders haalt niemand in). DIe kom je niet vaak tegen.
Weet iedereen nu dus.
Maar goed, wat is de reden van het probleem? Iedereen als een trage dwerg over die perfect biljard laken laten rijden. Adaptive Cruisecontrol. Lane Assist en sommigen in een Tesla nog een stuk meer. Ja, dat is verdomde saai.
Trouwens; wanneer mag men weer 130? Nu iedereen zo’n beetje thuiswerkt enzo.
pa045 zegt
@gregorius: het probleem zijn kennelijk mensen zoals jij. 100 lijkt niet hard, totdat je er een ongeluk mee krijgt. En als dat ongeluk veroorzaakt is door een ongeïnteresseerd gevalletje die de familieapp of zijn insta belangrijker vindt dan opletten, dan word ik daar boos van.
gregorius zegt
Wacht even.
Iemand (ik) die vertelt wat een reden is waarom mensen doen wat beschreven is; die is het probleem?
Vind jij het niet verdomde saai als je op die manier moet rijden?
Zelf ga ik niet op mn telefoon kutten als ik zo moet rijden.
Goede podcast aan, wat standup comedy, iets in die richting.
pa045 zegt
Oké. Duidelijk. Jij bent het niet. Maar ik kan je vertellen dat het pre 100 km/h ook al teveel voorkwam. Ik denk niet dat het met saai te maken heeft. Daarbij, en dat is eigenlijk nog erger, zie je het de bestuurders in de stad ook veel te vaak doen. Ik zit veel op de fiets (ook veel in de spits) en dan heb je een heel goed beeld van wat de mensen aan het doen zijn in de auto. Naar mijn mening is het in de stad en/of woonwijken nog veel erger om je aandacht volledig van de weg af te houden.
Ik denk dat het grootste probleem is dat wij allemaal langsaam individuen aan het worden zijn die totaal in ons eigen wereldje leven. En dat wereldje is tegenwoordig slechts een paar inches groot.
Ot92 zegt
@gregorius 130? Dat is veuls te hard voor de gemiddelde Nederlander joh.
De dag we terug naar 120/130 gaan, gaat het nog drama worden. Iedereen die voor 100 was, zal waarschijnlijk 100 blijven rijden en het verkeer op de linkerbaan bewust gaan hinderen.
tinnemans zegt
@ghini; Deze heb jeuk van tekst ogen ik gekregen.
christian85 zegt
Deze overtreding mag van mij verhoogd worden met €50 administratiekosten.
Johanneke zegt
Laat die touringbus maar dwars door alle appende debielen heenrijden. Geen genade.
Jeroen zegt
R.I.P. Marion Reizen (daar is de bus van)
lecomte zegt
Poehee, oud nieuws
rwdftw zegt
Klopt, dit doen ze al meer dan een jaar. Het is ook zeer effectief. Blijkbaar is het té aanlokkelijk om steeds op die telefoon te loeren. En 999 van de 1000 keer gaat dat ook goed. Maar die ene keer ontstaat er een hoop brokken en ellende. Wie weet komt één van de betrokkenen nooit meer thuis. Geregeld is dat niet degene die zijn/haar telefoon zo belangrijk vond.
Anyway, de boete mag nog wel wat hoger. Dat zal niemand weerhouden tot de pakkans ook flink omhoog gaat. Dan houdt dat geloer op dat schermpje misschien een keertje op.
mashell zegt
Ik ben van mening dat de oplossing in de schermpjes zelf moet zitten. Dat de zogenaamde smartphones tijdens het rijden zo slim zijn dat ze vanzelf op stil en zwart gaan. Ongemakkelijk voor passagiers in auto’s en bussen maar dat is een kleine prijs voor verkeersveiligheid.
wildewesten zegt
@mashell: handig voor de mensen die navigatie gebruiken op hun telefoon
roadster1976 zegt
Heerlijke titel!
MarcoM zegt
Haha, leuke titel inderdaad. Laat ik vooraf zeggen dat ik het een goed idee vond, ben zelf bijna slachtoffer geworden door iemand die mij van de weg reed, gelukkig geen schade of zelf iets, maar vreselijk geschrokken.
Sempiternal zegt
Ik ben 2x van achter aangereden in file. 2x zat de bestuurster te appen / foto te maken van het ongeluk rechts waar de file door was ontstaan.
Ik vind je zo’n ongelooflijke sneu neus als je zo’n ding in je handen hebt tijdens het rijden. Ook liedjes wisselen. Ook dat ene appje even vergroot laten zien of juist wegklikken.
Laat het gewoon met rust, het heeft niks met autorijden te maken en met 3 seconden niet kijken kan dr een hele hoop gebeuren.
ghini zegt
@ghini: @willeme kom op, die zin met mini-computer er in, pas dat aub aan. Ik vind het werkelijk ongelofelijk hoeveel mislukte zinnen er in jullie artikels staan. Alsof jullie nooit nog ff een check doen op dergelijke fouten.
schreute01 zegt
Apple Carplay in combinatie met spraakbesturing in je auto. Kan je gewoon voor je uit blijven kijken. Handjes aan t stuur.
janstehouwer1954 zegt
Hoe zit het eigenlijk met die tablets/laptops in het dashboard? Leiden die niet net zoveel af als een smartphone?
joki zegt
Neen hoor, schandalig dat je die vraag luidop durft te stellen… Je gaat nu toch niet verder denken dan de gemiddelde JanMetDePet? Als ik daarnet las hoeveel stappen je moet ondernemen om in een Golf GTI je ESP anders in te stellen dan lijkt die smartphone me nu ook niet zo’n probleem. Anderzijds hoef ik geen bus om na 2 seconden door te hebben of mijn voorligger op z’n/haar telefoon aan het prutsen is. Je ziet dat nu toch direct… Of ze moesten allemaal een hypoglycemisch coma nabij zijn…
Shaw zegt
100km is gewoon te langzaam voor de snelweg. Wetenschappelijk onderzoek bewijst: wanneer max.snelheid té ver onder de ontwerpsnelheid van een snelweg ligt (constructiesnelheid) dat dan de concentratie afneemt, kans op afleiding toeneemt en daarmee ook het aantal ongelukken en verkeersdoden.
Langzamer rijden resulteert dus standaard in meer verkeersdoden. Daarom; normaal doen, en die 100-6-19-bordjes weghalen. Gewoon 120-130 ook overdag. Facebook.com/Overal130