Gisteren werd, 4 jaar na dato, bekend dat de omstreden gunning politiecontracten, onder andere aan Pon (Volkswagen) volgens de politie zelf ook stinkt. Op basis van ‘nieuwe feiten’ wordt een aantal inkopers vanaf volgende week geschorst. Vandaag druppelen enkele details binnen.
De instanties haasten zich te zeggen dat de schorsing geen beschuldiging is aan het adres van de betrokkenen, de directeur Facility Management en 4 andere medewerkers, maar dat ze hangende het onderzoek naar de integriteit een stapje terug moeten doen. Het gaat niet alleen om de inkoop van politiewagens, maar ook communicatieapparatuur, blaastesters, en dienstwapens.
Vandaag verscheen in de Telegraaf een artikel dat zich geheel focust op de politieauto-aanbesteding, en waarin door de auteurs Gijsbert Termaat en Olof van Joolen een aantal kruisverbanden wordt gelegd. Hierbij laten de auteurs zich onder andere leiden door een Youtube-video waarin de vermeende inkopers rijden in wat op een Porsche 996 lijkt (screenshot hieruit boven dit artikel). In een vraag op een reactie op de berichtgeving laat Pon weten nooit in te gaan op klantrelaties. Een quote uit het krantenartikel:
De politie maakte bekend dat directeur facility management Rob T. buiten dienst is gesteld… Ook een collega van de Eenheid Amsterdam en drie medewerkers van het Politiedienstencentrum zijn op non-actief gezet.
Onder hen is de dagelijks verantwoordelijke voor het autodossier Arjan H. en zijn collega Rene P. Die laatste zat in 2013 al maanden gedwongen thuis vanwege integriteitsschendingen. Op enig moment mocht hij – terwijl het Rijksrechercheonderzoek nog liep – toch weer aan de slag. H. werkte tot 2007 bij de leaseafdeling van VW-importeur Pon. Hetzelfde bedrijf dat in 2010 de megaorder van een half miljard euro voor de levering van politieauto’s in de wacht sleepte en later ook het beheer mocht verzorgen. H. zat dus met ex-collega’s rond de tafel om zaken te doen.
H. onderhield als politiemedewerker een warme relatie met Pon. Zo zou H. twee jaar terug na de eerste publicaties over wantoestanden rond de autodeal in deze krant verhaal zijn gaan halen bij een dealer van het bedrijf Tomar Europe. De directeur van deze onderneming is de klokkenluider die de affaire aan het licht bracht. H. dreigde dat de dealer nooit meer orders van de politie zou krijgen als de relatie met Tomar bleef bestaan.
Ten tijde van de aanbesteding klonken weliswaar allerlei geluiden over onzuivere koffie, maar een kort geding tegen de aanbesteding werd verloren. Dit was destijds een rechtzaak tussen importeurs onderling, momenteel ligt de focus duidelijk op het inkoopapparaat, en het initiatief bij het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Minister Opstelten maakte in september bekend geen gebruik te maken van de optie in de aanbesteding om de bestaande (4-jarige) overeenkomst met Pon voor 2 jaar te verlengen. Iets later borrelden plots geruchten op dat Ford de aanbesteding zou winnen, maar volgens onze informatie is er nog geen nieuwe aanbesteding uitgeschreven.
Feit is dat -in de lange tijd dat de twijfels over specifiek deze auto-aanbesteding vrij baan hebben gekregen- er kennelijk toch iets stinkt binnen het inkoopapparaat. Bij blijk van volledige integriteit ga je per slot van rekening niet je hoogste baas van facility management buiten spel zetten.
UPDATE: Ook bij Defensie zijn twee hoge officieren en twee hoge burgerambtenaren geschorst omdat ze worden verdacht van ambtelijke corruptie bij de inkoop van operationele voertuigen. Zowel de voertuigen voor Defensie als voor de politie zouden worden geleverd door importeur Pon.
viezefreddyw zegt
De geur is zelfs zo sterk dat ik het hier in Friesland ruik.
Wat een stank.
620henk zegt
@viezefreddyw: misschien moet je je zelf eens wassen..
norge zegt
@viezefreddyw: Toch knap dat je stront van poep kan onderscheiden met je neus..
WId zegt
Ja, want in een Porsche 911 996 rijden is echt een unicum en alleen voor omgekochte agenten door Pon om in te rijden.. Kom op, die dingen staan voor een paar euro op marktplaats..
Sinds Lucia de B. ga ik niet meer af op wat de media zegt (en zeker de telegraaf), ook al noemen ze alleen feiten, er zit een flinke ondertoon in. Door de media zijn die mensen op non actief gezet, niet omdat er daadwerkelijk ook bewijs is.
Iemand is pas schuldig zodra dat bewezen is.
bierbuik zegt
@WId: kan ik van jou een paar euro lenen dan :)?
WId zegt
@bierbuik: Relatief dan he.. Als je een autofanaat bent en je bent gek op Porsche, dan is 16.000 euro voor een auto niet onbereikbaar voor iemand met een prima baan die in de 30 is.
In de Telegraaf laten ze de gemiddelde lezer denken dat het een nieuwe auto van 1,5 ton is, die bij Pon vandaan moet komen. Als ik als Pon was, dan zou ik wel de nieuwe 991 geven en niet de 996..
bierbuik zegt
@WId: Daar heb je zeker gelijk in, ik lees die krant dan ook nooit meer.
Zegt wel iets over de Telegraaf (en zijn lezers?)
Vaak misleidende koppen en nikszeggende artikelen..
ko3n zegt
@WId: licht er aan wanneer onze vriend zijn 996 heeft gekocht he. Als hij hem vorige week heeft gekocht heeft ie inderdaad niet te veel besteed maar als meneer de agent hem nieuw heeft gekocht dan is het een ander verhaal
mierenneuker zegt
Destijds met het dienstwapen kwam de Glock het beste uit de tests, werd echter afgekeurd door een eis die werd opgesteld: moest externe veiligheid opzitten in de vorm van een schakelaar, terwijl de veiligheid van de glock prima is (op de trekker).
WId zegt
@mierenneuker: Als er wordt ingeschreven, dan is bekend waar aan voldaan moet worden. Als je als fabrikant of importeur daar niet goed op voorbereidt, dan loop je op zulke kleine dingen tegen de lamp. In het voortraject is er al inzicht in en kun je je of daarop aanpassen (nieuwe versie met ander mechanisme) of aantonen dat het niet uitmaakt en in aanvraag laten wijzigen.
mierenneuker zegt
@WId: Het maakte ook geen ruk uit, het AT gebruikte ze naar tevredenheid, evenals defensie. Maar het contract moest en zou gewoon naar Walther gaan ondanks dat dat niet de beste optie bleek
lekbak zegt
@WId: maar als de eisen bestaan uit zoiets als ‘er moet een dsg versnellingsbak in zitten’ bestaan kan je als concurrent hoog en laag springen. Je kunt dan niet aan die eisen voldoen ook al heb je dezelfde techniek met een andere naam gewoon in huis. Zoiets (of misschien wel precies dit) schijnt hier gebeurt te zijn.
WId zegt
@lekbak: En dat ‘schijnt’ daar zit hem het in.. Iemand zegt, dat zal het wel zijn en iedereen neemt het klakkeloos over. DSG is in deze de bekende naam (Automaat met dubbele koppeling), maar Powershift is niets anders en ik geloof dan ook niet dat Ford daar op afgewezen is.. tenzij je natuurlijk bewijs hebt dat het wel zo is.
lekbak zegt
@WId: natuurlijk weet ik niet zeker wat er precies gebeurt is. Wel wordt deze manier gebruikt om aanbestedingen een bepaalde kant op te buigen. Dit hoor je overal op de werkvloer bij de hele overheid. Het is ook goed dat een verplichte europese aanbesteding de kant van een nederlands bedrijf opgestuurd kan worden maar men moet wel de juiste motieven hebben.
Je kunt je kop in het zand steken en er niks van willen weten maar dat deze zaak stinkt lijkt mij duidelijk.
E34M5Touring zegt
@WId: Ik heb dat eisen pakket destijds onder ogen gehad. In die tijd was VW net begonnen met DSG en had niemand dit systeem. Dit was voor de aanbesteding van undercover auto’s. Het eisenpakket is gewoon naar Pon toegeschreven. Als jij dr eisen in gaat zetten waar alleen Pon aan kan voldoen heeft het voor de rest weinig zin. Hier wordt overigens al jaren over geklaagd, dr wordt nu eindelijk is wat aan gedaan. En dit is niet alleen het geval in de aanbesteding van auto’s, ook bij de aanbesteding van communicatie apparatuur en wapens zijn dergelijke zaken gebruikt. Heb echt geen hekel aan de Politie en grijp zeker niet elke kans aan deze zwart te maken maar in dit geval stinkt de boel behoorlijk. Volgens sommige zelfs tot Friesland aan toe. Als ze zelfs in het buitenland de boel volgen…. :) ;)
WId zegt
@E34M5Touring: daarom goed dat het uitgezocht wordt! Maar de aantijgingen door de telegraaf raken kant nog wal en erg op de man. Ik durf alleen te wedden dat als er niets uit het onderzoek komt, het onderzoek volgens de telegraaf niet deugt.. Er moeten koppen rollen..
tupperware zegt
@WId:
En terecht, iedereen die in de automotive zit weet dat dit zaakje harder stinkt dan 2 weken oude luiers..
Dus als het onderzoek niets oplevert kan je gerust van een doofpot spreken.
lincoln zegt
@WId:
klopt .. er komt idd nix uit het “onderzoek” ..
ja .. dat het niet slim is om een steuntrekkertje/ambtenaartje zaken te laten waar hij nix van begrijpt .. maar de volgende simpele ziel die wel even een auto gaat kopen voor de baas ..
katvangertjes noemen ze dat op het woonwagenkamp .. precies hetzelfde dus ..
heb beroepsmatig nog NOOIT een frisse zaak met de NL overheid meegemaakt ..
echt nog NOOIT ..
hplh zegt
@WId: lekker naïef.
Misschien moet je eens een krant lezen.
lincoln zegt
mwhahahahaha .. onderzoeken ..
mwhoehoehahahaha .. “keihard aanpakken” ..
gewoon een hele zwik gouden handdrukken uitdelen dus ..
smerige toko ..
norge zegt
@lincoln: Net zoals Bernhard mogen ze straks geen gala uniform meer aan..
trustmeiamanengineer zegt
Misschien moeten ze even naar het preview-event van de nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus!
Doe maar gewoon Fords als nieuwe wagens, degelijk, goede wegligging, dus er zullen er minder onderstuurd tegen bomen te vinden zijn. En een paar mooie ST/RS modellen voor op de snelweg.
henkhupelschoten zegt
Misschien eindelijk eens wat leuke politie wagens (zafira, c-max, insignia noem het maar op) beter als die Volkswagen koekblikken…..
Hubert zegt
@henkhupelschoten:
…….wat leuke politie wagens (zafira, c-max, insignia noem het maar op……
Dan heb ik toch een andere definitie in gedachten voor leuke politie wagens.
tupperware zegt
@Hubert:
Hé, je moet het werk van agenten natuurlijk niet te aantrekkelijk maken hè..
henkhupelschoten zegt
@Hubert: Ik snap je wel natuurlijk een amg of Maserati is vet zijn maar zo’n touran vergeleken met zafira is de zafira toch een mesterwerk nog niet over de golf’s en de vulvuuu’s gehad
faalhaas zegt
Huh? We zijn toch al een bananenrepubliek vanwege het enorme zakkenvullen, belastingen, taksen en accijnzen, afluisteren en daarover liegen of zwijgen, wetgeving naar eigen hand veranderen, baantjescarroussel, klokkenluiders het leven onmogelijk maken, referenda-uitslagen negeren, onbekwame personen op hoge posten zetten vanwege geheime motieven (Hallo Ivo), etc etc. daar past corruptie toch ook gewoon bij ?
WId zegt
@faalhaas: En we maken graag van muggen olifanten, zeiken graag op alles, al het negatieve is altijd waar en het positieve nooit en alu hoedjes zijn altijd in de uitverkoop. En je wordt er niet eens voor in de gevangenis gegooid als je het ergens niet mee eens bent!
faalhaas zegt
@WId: Alu hoedjes in de aanbieding? *Stapt meteen in de auto*
lincoln zegt
@WId:
ja schatje .. je woont in een democratisch en vrij land ..
en onderzoek wijst elk jaar weer uit .. NLers zijn het gelukkigst ..
onderwijs en gezondheidszorg is van het hoogste niveau ..
iedereen is jaloers op ons ..
heb jij je Lada al uitgekozen ??
WId zegt
@lincoln: Nee, maar veel van de wereld gezien en waar omkoping in veel landen bijna cultuur is, is dat hier echt niet. Daarbij leef ik graag in mooie wereld en die creëer je zelf.
lincoln zegt
@WId:
tuurlijk .. leef jij maar in je droomwereldje ..
laat je maar wijs maken dat juist die andere landen corrupt zijn .. hunnie ..
dom stemvee ..
WId zegt
@lincoln: leef jij maar in je vreselijke schijnwerkelijkheid vol slechte mensen, wantrouwen, pure armoede en narigheid.. Denk aan je hart.
lincoln zegt
@WId:
heb dan ook niet zoveel van de wereld gezien als dat jij gedaan hebt ..
al die landen waar iedereen in de gevangenis zit ..
en doe vrijwel nooit zaken met overheden ..
wat dat betreft snap ik je opportune insteek wel een beetje ..
mrs250 zegt
@WId: wel een beetje naïef als je het mij vraagt. Lokale overheden zijn veelal incompetent, op Rijksniveau stinken er toch wel heel veel zaakjes hoor. Chipshol, Demmink, de vastgoedfraude waarin hoge ministers nog steeds uit de wind worden gehouden. In dit land hebben we echt genoeg corruptie, maar blijkbaar weten we het beter verborgen te houden.
norge zegt
He? Ik dacht dat ze VW reden omdat die zo goed zijn?
e1000bmw zegt
@norge: *proest*
tupperware zegt
Goed dat ze dit uitzoeken en al een aantal agenten op non-actief hebben gezet.
Graag zou ik ook zien dat degene die bij Pon die steekpenningen verstrekt hebben ook aan de schandpaal genageld worden..
Ik zou ze meteen voor 10 jaar uit willen sluiten van deelname aan een aanbesteding, ze mogen best voelen dat ze de belastingbetaler genaaid hebben.
Dit alles natuurlijk wel als de schuld bewezen is, maar dat lijkt slechts een formaliteit.
lolllolo zegt
Ze moeten Louwman nemen: Lexus, Toyota en natuurlijk Maserati, Ghibli’s op de snelweg ;)
Jipp zegt
@lolllolo: slecht dealernetwerk en met al die hybrides kom je niet ver. Plus die bekleding is zo slecht dat ze na een jaar een nieuw interieur nodig hebben voor het gebruik van een politie auto.
599gto zegt
Half miljard, kan je dan niet direct bestellen bij VW of bij wie dan ook ze zullen je met open armen ontvangen
Pon als tussenpersoon eruit lijkt mij goedkoper .
mout zegt
@WId en anderen: Ik kan twee van die eisen noemen, waaraan alleen Pon kon voldoen: 1) Er moest een assortiment worden aangeboden van 4WD (Touareg) tot en met subcompact (Polo), en een gesloten bedrijfswagen (Transporter). Merc kan geen ‘Polo’ leveren, Volvo geen ‘Transporter’, Ford Europa geen ‘Touareg’.
2) De aanpassingen aan de voertuigen (van lichtbak tot aangepaste vering, en van radio-apparatuur tot vuilwerende bekleding) moesten door de fabrikant meegeleverd worden.
Beide eisen zijn best begrijpelijk: 1 loket, korte lijntjes, heldere garantie. Maar beide eisen zijn ook nooit eerder gesteld. Vooral die tweede was een breekpunt, want tot aan deze aanbesteding werd dat altijd door bedrijven als Boon gedaan.
Laat Pon nu puur toevallig in 2008 een gespecialiseerd inbouw / ombouw bedrijf hebben ingelijfd, als enige importeur van Nederland…
WId zegt
@mout: als advocaat van de duivel, maar als ik dat dus lees van @E34M5Touring waren die eisen al voor 2008 bekend voor iedereen en is Pon dus de enige die zich goed heeft voorbereid en is de rest dus ‘lui’ geweest?
mrs250 zegt
@WId: nog nooit met aanbestedingen te maken gehad zeker? Dikke kans dat Pon gewoon heel handig die strategie heeft uitgezet. Wellicht niet bewust dat bedrijf op dat moment gekocht; Pon houdt er immers heel veel handeltjes op na. Maar waarschijnlijk wel heeeeel bewust ervoor gezorgd dat mensen vanuit Pon gingen lobbyen bij de opstellers van de selectie- en gunningsleidraad dat die eis erin terecht zou komen. Dat heeft niks met lui te maken maar is gewoon gedrag wat met wortel en tak dient te worden uitgeroeid.
mout zegt
@WId: Geef ze een 2 jaar langere voorbereidingstijd, en Volvo (toch wel hofleverancier van de politie) regelt een B-segmenter en een busje, wou je zeggen?
gearhead zegt
Kudt ambtenaren! Niet te vertouwen, ruif-vretend volk!
gearhead zegt
Credits voor PON uiteindelijk, ze doen/kunnen meer dan menig ander dozenschuivertje….
jack_abarth zegt
Update / vervolg:
http://www.nu.nl/politiek/3904394/corruptie-affaire-bij-inkoop-defensie.html
autoblogger zegt
@jack_abarth: thanks, we hebben een update geplaatst!
hplh zegt
Kunnen ze niet alle agenten op non aktief zetten?
Ben benieuwd hoelang het duurt voordat er een paar militairen op non aktief worden gezet. Ivm de defentie voertuigen
tupperware zegt
@hplh:
Dan heb je niet lang hoeven wachten, de eerste 2 stonden al op non-actief voor dat je met jouw reactie kwam..
toemaar zegt
Pon was voor en in de oorlog al verdacht met de auto’s van Hitler. Dus waarom zou het nu anders zijn?
stevenpoal zegt
Check artikel op ftm.nl VKV betaalde financial lease constructie voor iemand van Defensie… De beerput gaat open.