De politie krijgt steeds meer grip op het aanpakken van verkeershufters in huurauto’s.
Soms kom je ze tegen. Een Golf R, AMG, Audi RS die met een Duitse kentekenplaat als een malle over de snelweg raast. Negen van de tien keer gaat het om een gehuurde auto. Vaak zitten dit soort verhuurbedrijven net over de grens en worden de auto’s in Nederland aan klanten verhuurd. Door de Duitse registratie (en dus het Duitse kenteken) hoeft de verhuurder geen BPM af te tikken op dit soort auto’s.
De Nederlandse politie is ook niet achterlijk en is extra scherp op dit soort auto’s. Recentelijk was het weer raak, toen een auto met Duits kenteken met meer 230 km/u over de snelweg raasde. De bestuurder was in elk geval de sjaak, zijn rijbewijs werd ingevorderd en de huurauto in beslag genomen.
Dit is een uitzondering als we de politie mogen geloven. Tegenover Omroep Brabant zegt de politie dat de aanpak van verkeershufters in huurauto’s erg succesvol verloopt. Alleen al in West-Brabant zijn er 130 auto’s in beslag genomen.
De politie heeft er een apart traject voor opgezet, waarbij burgermeesters, het openbaar ministerie en de politie samenwerken om de verkeershufters in huurauto’s aan te pakken. Zodra een auto met Duits, Pools of Belgisch kenteken kilometers maakt door West-Brabant let de politie extra op. Als bijvoorbeeld de papieren van het huurcontract niet in orde zijn neemt de politie direct actie door de huurauto in beslag te nemen.
Het zijn echt niet alleen bruiloften waar de vaak snelle auto’s voor gehuurd worden. Sommige bestuurders sluiten een contract af om een maand over de auto te beschikken. De bedragen van dit soort contracten kunnen flink oplopen. Bijvoorbeeld 5.000 euro voor het huren van de auto voor één maand. Na een staandehouding kan ook de Belastingdienst ingeschakeld worden om te controleren of de bestuurder wel die 5k legaal kan betalen, of dat het geld ergens anders vandaan komt.
Doelstelling van de politie is de verkeershufters in huurauto’s helemaal elimineren van de Nederlandse wegen. Of dat honderd procent gaat lukken, ik denk het niet. Het is in elk geval een gezonde ambitie. Tot die tijd zijn agenten er maar druk mee, bijvoorbeeld om ze uit de sloot te halen.
Met dank aan Peter voor de tip!
Dutchdriftking zegt
Hoe dik is die auto voor 5.000 euro per maand? Als twee weken voor 2.500 kan, dan kan je wellicht een leuke roadtrip plannen met een fijne stuurmansauto.
Johanneke zegt
Wat een weggegooid geld. Spaar gewoon door zodat je zelf die auto kan kopen ipv duizenden euro’s verbranden.
O plaat zegt
Telkens ik naar Mexico, de VS of Canada ga huur ik toch iets met een V8. Al betaal je vaak slechts 1250-1500 voor 3 weken.
Johanneke zegt
Heb ik ook 2x gedaan. Een v8 in een ford camper 😉
watchhok zegt
Afschrijving & onderhoud verbrandt je al genoeg mee. Voor een weekend is dat best een optie
flatoutmarten zegt
Denk je dat die gasten er legaal voor betalen? Of dat het verhuurbedrijf van zijn neef met legaal geld is opgezet? Hoeveel autoverhuurders ken je überhaupt die geen basismodellen verhuren, maar de topmodellen? Niet zo naïef zijn hoor….
RoccoS zegt
Dit soort gasten kunnen geen auto kopen, er kan niks op hun naam staan omdat ze het geld allemaal met drugshandel verdienen. De verhuurbedrijven zijn allemaal malafide witwasbedrijfjes die allemaal cash betaald worden zonder moeilijke vragen te stellen. Zo kunnen ze ook regelmatig van auto wisselen, ook handig.
petroldrinker zegt
Een Huracan, 911 turbo, audi R8 ofzo voor zulke bedragen huren word het leuk om dat te doen voor een eurotrip met vrienden, wel de lusten niet de lasten als het fout gaat..
Het zal echter niet zulk leuk spul zijn, denk eerder aan polotjes etc, moet wel interessant zijn voor de verhuurder natuurlijk
berlinetta zegt
Alsof die lui geïnteresseerd zijn in een roadtrip? Het gaat in die cultuur vooral om status en aanzien. Daarom huren ze graag zo’n dikke bak en willen ermee opvallen.
Den zegt
Wat een onwijs suffe reactie. Volgens mij is elke cultuur gevoelig voor status en aanzien, anders kunnen merken als Bentley etc wel inpakken. En least de Nederlandse leaserijder liever een Audi dan een Dacia … Als je t namelijk heel plat bekijkt hebben wij een klein vlak land, heb je aan 80 pk ruim genoeg om van a naar b te gaan en hebben wij in ons land absoluut geen 300 pk suv’s nodig. Dus zinloos om mensen aan te wijzen op hun afkomst. Het boeit mij iig niet dat ze zo’n auto huren. Wel dat die asos dan (snel)wegen blokkeren en asociaal rijden, dat moeten ze hard bestraffen.
basman147 zegt
Ik denk dat het segment waar deze “verhuurbedrijven” zich op richten sowieso niet zo prijsgevoelig is, omdat er voornamelijk contant wordt afgerekend met het geld wat als nachtapotheker wordt verdiend…
joki zegt
Goede actie, ik ga hier in België eens aan de verkeerspolitie voorstellen om al die “verkeershufters” die hier met Nederlands of Franse nummerplaat aan 110km/u op de linkerbaan “razen” hun speelgoed in beslag te nemen. Dan wordt het hier ook wat veiliger. Dit natuurlijk in het kader van een uniforme Europese gedachte… ( Sarcasme uit)
Robert zegt
Tja, die verhuurbedrijven zijn feitelijk de opvolgers van de katvangers die zulke (wannabe) criminelen in vroeger tijden
gemisbruikten om juridisch onder de radar te blijven.Ik begrijp dit soort gasten ook niet, maar het zal wellicht een verschil in IQ en opleidingsniveau zijn; dat je in een snelle auto wil rijden kan ik inkomen, maar dat je je dan als een totale idioot op de weg gaat rijden, waarmee je juist de aandacht trekt van de soort die je niet wenst (wetshandhavers), dat vat ik dan totaal niet.
Joris24 zegt
Dat is heel simpel, ze hebben schijt aan Nederlanders en de Nederlandse wet. 9 van de 10 keer komen ze met een grote bek weg en ze wanen zich onsterfelijk. En die ene keer trekken ze (met wisselend succes) de racismekaart. Ze voelen zich veel beter dan de autochtone Nederlander en oom agent. vanuit die grootheidswaanzin misdragen ze zich chronisch. Heb een aantal jaren in hartje Rotterdam gewerkt, genoeg van dit gezever gezien met die lui, mij niet meer gezien daar.
kniesoor zegt
130 inbeslagnames an sich zegt niet zoveel, de tijdspanne waarin dat gebeurd is moet er wel bij vermeld worden. Maar elke huurtokkie minder op de weg is hoe dan ook meegenomen. Dus laat de Hermandad vooral doorgaan met haar inspanningen in dezen. Het verschijnsel helemaal uitroeien zal niet mogelijk zijn, maar alle beetjes helpen.
mashell zegt
Is dit geen etnisch profileren?
potver7 zegt
Als snelle voertuigen met een witte kentekenplaat een aparte etnische groep onder de automobielen betreft: zekers.
En anders: denk ’t niet, het gaat immers om kenmerken van de auto, en niet van de bestuurder.
berlinetta zegt
Nee, dit is statistisch profileren. En die tuuterturken roepen dat het etnisch profileren is, maar het is vooral etnisch profiteren.
por100 zegt
Als je langer dan 2 weken in Nederland rondrijdt moet je toch BPM afdragen? Als Nederlander wel te verstaan, want door één Europa ben je als Buitenlander vrijer en goedkoper uit in Nederland dan als Nederlander.
Den zegt
Ik zit me nu hardop af te vragen wat wij nu erger vinden. Dat een stelletje idioten rondrijdt in patserbakken of dat dezelfde politie eens wat witte boorden criminelen gaat achterna zitten die al jaren ons water en voedsel vergiftigen met PFAS en dat soort shit. Die impact is veel groter maar dat vinden we blijkbaar minder kut.
kniesoor zegt
Whataboutismes zijn zo vorig decennium . . .
mashell zegt
Achter die PFAS productie zit een economisch belang, daar wordt een DGA rijk van, we hebben al heel lang een VVD regering wiens hoofddoel is DGA’s rijker te maken dus wordt de politie ingezet op de snelle huurauto’s.
21inchmonstercock zegt
Gewoon bij een dusdanige overtreding met een huurauto’s alles naar de officier van justitie brengen, die vervolgens de wettelijke termijn van 16 weken (met evt. verlenging van 10 weken) hanteert. Hierdoor denken verhuurbedrijven wel twee keer na voordat ze hun auto’s verhuren, omdat ze de auto langer kwijt kunnen zijn en andere klanten moeten teleurstellen. De huurder ondervindt ook financiële hinder door 16 extra weken huur.
stribo zegt
En zo’n misselijke heuptas dragende parels eens goed en voor lange duur screenen. Via alle beschikbare middelen ze tergend lang op de hielen blijven zitten. Hoe bewegen ze zicht voort, waarin verblijven ze, wat kopen/huren ze, via wie. Ik ben voorstander als het gaat om een flink budget beschikbaar te stellen vanuit het belastinggeld om dit soort gajes het vuur aan de schenen te leggen met behulp van speciale eenheden van FIOD, belastingdienst, justitie etc.
En volledig uitkleden op alle soorten manieren
mashell zegt
Misschien niet. Misschien worden de auto’s wel verhuurd door bedrijven die aan autoverhuur doen om zo geld wit te wassen en als er auto’s langer weg blijven kan er zelfs meer geld mee witgewassen worden. Was het je al opgevallen dat het aantal “barbiers” de laatste jaren enorm is toegenomen?