En het lijkt nog te werken ook.
Nederlandse weggebruikers houden zich niet bepaald aan de verkeersregels. Zo krijgen gemiddeld 300 Nederlanders iedere week een verkeersboete op de mat. Daar moet wat aan veranderen, vindt de politie. Een agent in het oosten genaamd Ben Steinmeijer kwam met een idee: een dreigbrief vanuit de politie naar veelplegers sturen. De campagne is al tijdje actief, maar werd begin vorige maand bekendgemaakt.
De brief is het wapen van de bewustwordingsactie ‘Op de Radar’. Weggebruikers die in een jaar tijd vier keer of vaker een verkeersboete hebben gekregen, ontvangen nu ook de brief. Het gaat daarbij om gevallen waarbij mensen door de politie langs de kant van de weg zijn gezet, niet om flitsboetes.
De politiekorpsen in Noord-, Oost-Nederland, Noord-Holland en Limburg doen mee aan de actie. Er werden 581 brieven verstuurd in Noord-Nederland, 1.448 in het oosten, ruim 800 in Noord-Holland en in Limburg 371. Niet alleen automobilisten, maar ook motor-, scooter- en fatbike-rijders krijgen de brief.
De dreigbrief van de politie
De politie schrijft: ”In de brief staat dat de politie in heel Nederland voor een jaar extra goed op je let. Voor verkeersovertredingen word je niet meer gewaarschuwd, maar krijg je meteen een bekeuring. Ook kan er een melding naar het CBR gestuurd worden voor het verplicht volgen van een cursus op eigen kosten. Volg je deze cursus niet? Dan wordt je rijbewijs ongeldig verklaard.”
Stevige woorden dus. De monitoring stopt pas wanneer je tussen 1 januari 2024 en 1 januari 2025 minder dan vier verkeersovertreding hebt begaan. De politie hoopt de veelpleger bewust te maken van zijn rijgedrag met de dreigbrief. Ook sporen de agenten, de wegmisbruikers aan om met partners, ouders en kinderen in gesprek gaan over gedrag in het verkeer.
Het werkt!
Alleen van de regio Oost-Nederland hebben we voorlopig het resultaat van de brieven. Van de bijna 1.500 overtreders in Overijssel en Gelderland, werd 55 procent niet meer staande gehouden. 19 procent moest één keer stoppen na de brief en maar 8 procent werd opnieuw vier keer of meer staande gehouden.
Of het nu door het bericht van de politie komt of niet, de cijfers liegen niet. Goed nieuws dus. Daardoor kunnen de agenten zich weer richten op het belangrijkere werk, zoals bestelbusjes de sloot in duwen.
Bron: Politie.nl, Oost.nl
anthwan zegt
Klopt het is een doodzonde als je 90 rijd ipv 80 of 110 ipv 100.
Man man ga je jezelf nuttig maken en ga wat harder optreden tegen die tuuter optocht of snelweg plakkers, dit is pennelikkerij op het hoogste niveau.
Weer z’n kansloos ambtenaartje die dit verzonnen heeft.
FiXeR zegt
Als je oprecht gelooft dat de bestuurders en boetes waar dit artikel over gaat vallen in de categorie “maximaal 10km/h te hard rijden” heb je echt een bord voor je kop.
Robert zegt
@anthwan: jouw reactie is pas kansloos. Heb je het artikel überhaupt wel gelezen? Het gaat hierbij om de categorie notoire verkeerszondaars. En daarbij: ‘de cijfers liegen niet’.
Overigens heb ik ooit een buurjongen gehad die ook in deze categorie viel; hij is zelfs ooit nog eens ‘de ster van de show’ geweest in een aflevering Blik op de Weg van good old Leo De Haas. Die gozer kon, aldus z’n stiefvader, z’n slaapkamer behangen met de brieven van het CJIB. Pas na twee staandehoudingen, inclusief vier maanden intrekking van het (beginners)rijbewijs, een EMG cursus en een boetebedrag wat z’n maandsalaris oversteeg begon het kwartje te vallen. Uiteindelijk deed een confrontatie met de nabestaanden van een verkeersdode uit zijn eigen vriendengroep bij hem de ogen werkelijk open.
Dus, als ze zoveel heisa
kunnen voorkomenaantoonbaar kunnen terugdringen met een paar persoonlijke brieven.. daar is niks kansloos aan.VerArie zegt
Dit klinkt als een mening van een voorvocht persoon,dus je opmerking doet er niet toe..
anthwan zegt
Sta je al lang droog Arie? Ik geef hier wen mening over artikel als jou dat niet aanstaat hou dan je mond ipv dit kansloze gezwam.
anthwan zegt
Jah, en blijf bij mijn mening.
Als het echt zo erg is geef ,e dan gelijk op voor artikel 5.
Dit blijft gewoon nutteloos, dat je dat zelf niet wilt/kan zien blijft mij een raadsel.
drdre1 zegt
Waarom zo negatief? Als dit helpt met het terugdringen van het type weggebruikers waar ook jij je aan irriteert, prima toch? En mensen die tuuteren of anelwegplakkers aanpakken kan alleen als er genoeg geld en mensen zijn om daarop in te zetten. Dan helpt dit toch om geld te besparen? Komt je wens uit. Mooi man Anthwan! Of zal ik zeggen Anthwin? Want wie is er vandaag een winnaar?! 😊 Precies! 👍🏻
mashell zegt
Big brother is watching you… De politie houdt notoire overtreders (in de buurt bekend als gevaarlijke gekken) extra in de gaten en zij worden per brief gewaarschuwd. Nette oplossing, belastinggeld goed besteed.
pietertje123 zegt
Toen ik dat artikel las zocht ik vergeefs naar een wapen. Een echte oplossing voor gevaarlijk verkeersgedrag. Maar het bleek te gaan om het sorteren van een lijstje gegevens uit de database van het CJIB. En die is vervolgens gesorteerd en de eerste zoveel zijn geselecteerd om iets mee te doen.
Eerste reactie: prima, had je wel een decennium of tig eerder kunnen doen.
Daarna komen de twijfels:
– mag je iemand aanhouden en controleren op basis van gedrag iemand in je auto in het verleden? Neigt dit al richting profileren?
– als dit kan en mag, wanneer komt de volgende pagina van die lijst aan de beurt? De bekende glijdende schaal: eerst het laaghangend fruit (de toppers van nu) en daarna steeds een stapje verder tot je wel degelijk bij 10kmh te hard 3 jaar geleden midden in de nacht geflitst – mensen terecht komt. NIemand met gezond verstand zegt nu dat te accepteren maar die keuze heb je helemaal niet. Zodra er een anonieme en onaantastbare ambtenaar aan de slag moet, komt dit vanzelf op je bord. Met allerhande maatregelen om af te dwingen die er nu ook al zijn maar nu nog voorbehouden zijn aan… genoemde top zoveel van de lijst.
– en vervolgens gaat dat automatisch en live met de kentekenscanners, snelle verbindingen en zo voorts.
Verbaasd me dat er nog geen automatische incasso gegeven kan worden aan het CJIB; korting op de administratiekosten als je die afgeeft. En dan na x boetes een bonus boete. En bij minder dan y boetes per zoveel tijd krijg je korting op je volgende boete.
Zeker als je in de randstad woont en je een wekelijks abonnement hebt op <10kmh te hard boetes wel zo praktisch. Ze helpen toch niets om een gedrag te veranderen ondanks de tijd die je er aan moet besteden om te betalen of bezwaar te maken.