”Ik geef de voorkeur aan zulke mensen boven degenen die gewoon een leaseauto gebruiken”, zegt een politieagent.
Tunen, stylen, modden, aanpassen, modificeren en in sommige gevallen verpesten of verbeteren. Noem het beestje zoals je wilt. Deze bijzondere groep autoliefhebbers met moderitus heeft het imago om de grens van de letter van de wet op te zoeken. Toch deelt een hoge meneer van de Duitse politie dat hij de voorkeur geeft een mensen met getunede auto boven brave leaserijders.
De bewuste agent waar ik het over heb, luistert naar de naam Kai Schiffer. Hij is een verkeersveiligheids- en afstemmingsexpert bij de politie van Noordrijn-Westfalen. Het net zo Duitse Auto Bild spreekt Schiffer tijdens de presentatie van de politie-M2 van AC Schnitzer op de autobeurs van Essen.
Schiffer spreekt namens zijn collega’s als hij zegt dat modificaties worden gezien als iets positiefs. Hij zegt: ”Het is een leuke hobby en ik hou van mensen die hun voertuig echt kennen, die weten wat de sterke en zwakke punten zijn en wat gerepareerd moet worden. Ik geef de voorkeur aan zulke mensen boven degenen die gewoon een leaseauto gebruiken, van A naar B rijden en zich niets aantrekken van hun auto.”
Verschil tussen puristen en ‘aanstellers’
Waar we in Nederland alleen de term tuners kennen, maken Duitsers onderscheid tussen echte liefhebbers en schoffies met een getunede GTI. In Duitsland heet de eerste groep ’tuners’ en de tweede groep ‘posers’. In het Duits betekent ‘poser’ zoiets als aansteller. Met die groep heeft Schiffer weinig op.
Toch worden deze groepen vaak als één gezien. Hoe gaat de Duitse politie hiermee om? ”Uiteraard zijn er bij individuele gevallen altijd kleine overlappingen. Maar om dit over de hele linie te bekijken? Nee. Er zijn individuele gevallen waarin deze dingen zich vermengen, vooral als er sprake is van groepsdynamiek. Als je naast elkaar staat en de motoren laat brullen, dan mengen de groepen zich. Opeens is de tuner ook een poser.”
Maar Schiffer kent genoeg puristen die ver weg willen blijven van de posers. Schiffer: ”De daadwerkelijke tuners met wie wij communiceren, distantiëren zich echter strikt van dergelijk gedrag. Ze schudden vaak hun hoofd tijdens tuningbijeenkomsten en zeggen: ‘Jongens, jullie verpesten iets voor ons.’ Deze differentiatie is voor velen binnen de scene erg belangrijk.”
Nu moeten deze twee groepen ook door de maatschappij apart worden gezien. Misschien moeten we ook maar in Nederland de term poser gaan gebruiken bij illegale carmeetings met tunebakken.
Foto: Toyota C-HR met dikke bodykit gespot door @Wouter
tenaci zegt
Totdat ze natuurlijk op een nachtelijke meeting in Zollverein je popo busje in de fik steken. Dat waren, gok ik, geen leaserijders…..
drtim zegt
Nee dat waren de posers…
DeWitteCondor zegt
Zolang tuners net zoveel zorg aandacht en monnie stoppen in regulier onderhoud en (slijtage)onderdelen is het prima natuurlijk. Helaas gaat het daar dus vaak mis.
Jurgen zegt
Nee, dat zijn nu juist die posters, de echte tuners zijn juist veel meer met hun auto bezig, meestal wordt daar meer onderhoud gedaan dan voorgeschreven, zij weten namelijk wel dat hun auto het wat zwaarder kan hebben dus meer oliewissels en remblokken nodig heeft, de leaserijder geeft daar vaak helemaal niet om, krijgt na 2 jaar toch weer een nieuwe..
hotze zegt
Na 2 jaar, dat lijkt me niet de gemiddelde leasetermijn.
DeWitteCondor zegt
Gezien wat ik op MP voorbij zie komen zijn de tuners dan veruit in de minderheid ten opzichte van de posers. Wat een rommel.
petroldrinker zegt
Dat klopt ook zeker in nederland, ze willen allemaal voor een duppie op de voorste rij zitten, en dat is iets wat in de tunings wereld echt niet passend is, goed spul kost eenmaal geld, en dat willen de meeste hollanders er niet aan uitgeven (kijk maar hoe populair merken als Japan Racing en meer van die goedkope velgen merken zijn in nederland….)
Johanneke zegt
Ik vind eigenlijk alleen de mensen die een auto hebben die echt een (insert random ziekte hier) herrie maakt heel sneu. Motorrijders die op de rondweg even 12k toeren pakken ook. Doe gewoon normaal ofzo. Tunen? Niks mis mee, erg leuk zelfs als het goed gedaan wordt. Mooie hobby.
Tonnie zegt
Liever op een rondweg dan voor een stoplicht of in het centrum. Die motorrijders adverteren hun motor op marktplaats als echte nekkendraaier, terwijl het de berijder is die zich debiel gedraagt. Natuurlijk kijkt iedereen naar je, maar niemand vindt je stoer.
tortuga zegt
Wel heel erg handig als daar in de fille weer een gele plaat geen ruimte maakt voor motor rijders. Laat staan een reddingsstrook creëren.
Dan gaan ze sneller opzij als ze hem horen aankomen.
Natuurlijk is het onverantwoord om met 14k toeren (ja de mijne haalt dat) in een bebouwde kom te rijden. Zeker met silencer delete.
I Love Porsche zegt
Wat een onzin altijd, “loud pipes save lives”. Het geluid van de uitlaat bevindt zich vooral achter de motorrijder, de motorrijder beweegt zich van het geluid af en auto’s zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd dat veel geluid buiten blijft. Zelfs de luidste motor merk je in de auto dus pas op als deze als vlak bij je is.
Verlichting en plaats op de weg zijn veel belangrijker dan herrie maken om gezien te worden.
991TurboS zegt
Een poser is geen aansteller maar een aandachtstrekker.
Onehp zegt
Kan me zeker vinden in dat onderscheid.
Historisch altijd veel geld gestoken in betere onderdelen, banden, remmen, ophanging, betere koeling en respons van de motor etc. Vaak was er niet aan veel aan te zien, beetje lager, beetje breder, wat beter geluidje maar allemaal in balans met de doelstelling van een beter rijdende auto.
De posers echter doen omgekeerd, die doen alles om het eruit te laten zien dat ze veel geld steken in hun auto, maar het zijn de goedkoopste onderdelen. Opplak spoilers die niet werken, goedkope verlagingsveren die liefts zoveel mogelijk verlagen en dan maar de wegligging de facto verpesten, veel camber achter omdat een camberkit teveel kost, grote brede bling velgen loodzwaar met een merk van getrokken want goedkopere band waarvan je nog nooit gehoord hebt, de luidste uitlaat die ze konden vinden zonder dure betere katalysatoren of dempers, graag extra LED verlichting van baba-ali die ze gekocht heeft van alibaba, veel stickers want dat kost weinig maar is visueel onderscheidend etc Autorijden is vooral in groep en bijna alrijd naar meets. Bijna nooit diverse rijopleidingen of circuit dagen, of gewoon een roadtrip naar interessante wegen….
zesinlijn zegt
Here here
petroldrinker zegt
Ik kan me helemaal vinden in je betoog, behalve over de catalisator, ik zou niet weten waarom ik een dure en betere catalisator zou laten plaatsen als ik die er ook compleet tussenuit kan halen voor meer geluid en vermogen….
mashell zegt
Ja, stook de leden van de tuningscene tegen elkaar op, de spoilerplakkers tegen de “ik kan het beter dan de fabrikant” figuren, daar wordt het beter van… Raar dat je als politieagent partij trekt voor de snobs in de laatste groep.
ponnie zegt
Aangezien de hoofddoelstelling van een fabrikant zo goedkoop mogelijke productie is kan het heel makkelijk beter.
petroldrinker zegt
“ik hou van mensen die hun voertuig echt kennen, die weten wat de sterke en zwakke punten zijn en wat gerepareerd moet worden. Ik geef de voorkeur aan zulke mensen boven degenen die gewoon een leaseauto gebruiken, van A naar B rijden en zich niets aantrekken van hun auto.”
Hier heeft de man natuurlijk gewoon 1000000% gelijk in, als ik kijk naar iedereen om mij heen met een lease auto, die weten echt niks vd staat ervan want boeiend is toch niet hun auto en hun kosten, maar de jongens met aangepaste autos weten allemaal precies wat er net gedaan is, wat er als volgende gedaan moet worden en wat eraan zit te komen…
Fernando zegt
Ik denk dat “patser” een mooi Nederlands woord is voor het Duitse poser.
In Duitsland heeft de Polizei speciale ploegen met agenten die technisch zeer goed op de hoogte zijn wat betreft fabrieks eigenschappen en ge-tuned. Modificeren of tunen mag mits het met onderdelen gedaan word die een TÜV Certificaat hebben en de aanpassingen gemeld “Eingetragen” zijn bij de keuring.
Zomaar even andere velgen onder je auto monteren is niet toegestaan.