De politie in Duitsland kwam een slapende Tesla-rijder op de autobahn tegen.
Er gaat niets boven een uiltje knappen. Maar dan wel lekker in je bed en niet tijdens het rijden op de autobahn. Dit laatste was wel de realiteit voor een Duitse automobilist. De bestuurder was in slaap gevallen en tokkelde met een gangetje van 110 km/u over de autobahn. Dat trok de aandacht van de politie.
Tesla met Autopilot over de autobahn
Agenten wilden in eerste instantie de auto sowieso aan de kant zetten voor een controle. De politie had toen nog niet door dat de bestuurder zat te tukken. Na het negeren van een stopteken en het niet reageren op lichtsignalen gingen de agenten naast de Tesla rijden. Daar kwamen ze tot de stomme verbazing dat de bestuurder zat te slapen. Meerdere Duitse media berichten over het nieuws.
Door middel van toeteren probeerden ze de automobilist te ontwaken. In eerste instantie lukte dat niet, maar na 15 minuten was de beste man eindelijk wakker geworden. De politie kon de automobilist vervolgens aan de kant zetten.
Daar bleek toch iets opmerkelijks. De Tesla reed zelfstandig over de autobahn door middel van Autopilot. De man had een gewichtje aan het stuur bevestigd zodat hij het stuurwiel niet langer hoefde beet te houden. Zo kon hij ongestoord een uiltje knappen, dacht hij. Niet dus, de politie heeft zijn rijbewijs ingevorderd. Helaas voor hem beschikt een fiets niet over autopilot, want daar moet hij het voorlopig mee doen.
karhengst zegt
Niet reageren op hulpdiensten. Negeren hints van medeweggebruikers. Niet de meest rechtse rijstrook gebruiken. En een fabrikant die dergelijke zaken en de bijbehorende verantwoordelijkheid van zich afwuift met een „wir haben es nicht gewusst“
Zelden een dusdanig menselijke AI meegemaakt.
ghini zegt
Plus er is maar 1 stuk snelweg in Duitsland waar je autopilot legaal mag gebruiken. Die gozer heeft serieus probleem en dit soort gedrag zal zorgen voor vertraging van het legaliseren van autonoom rijden.
hehe zegt
Vertel, kan daar geen info over vinden.
Ik heb een zelfrijdende BMW, dit gaat echt niet alleen over een paar Teslas
CYBRTRK zegt
Autopilot mag in heel Duitsland gebruikt worden, autopilot bestaat uit Traffic-Aware Cruise Control en Automatisch sturen, gewoon twee ADAS systemen.
arta zegt
Het lukt mij niet om meer dan een minuut of twee op autopilot te rijden zonder mededeling dat ik het stuur moet vasthouden. Lichtsignalen, geluiden en daarna kapt t systeem er mee. En dat doe ik dan al, maar ik moet actieve input op t stuur leveren.
Hoe kan die Duitse bestuurder dan oneindig op autopilot rijden?
ghini zegt
Staat in het artikel, gewichtje aan stuur bevestigen.
6speed zegt
Staat in de tekst.
arta zegt
Overheen gelezen.
Verschil in versies van autopilot waarschijnlijk…
Paul58 zegt
Verschil in gebruik van hulpmiddel (gewrichtje) ja of nee. Heeft niets met de versie van autopilot te maken
hotze zegt
“Gewrichtje” 😂😂
Hij had twee handen gescoord in een mortuarium en die aan het stuur vastgemaakt. Of daarvoor iemand omgelegd, ook een optie. De rest van het lijk lag in de kofferbak.
potver7 zegt
Nou moet Tesla de naam Full Self Driving toch al aanpassen, dus misschien is dit een ideetje: Forbidden to Sleep while Driving. Kunnen ze in ieder geval de afkorting houden…
meetsysteem zegt
Hij is luisterend naar ‘Kraftwerk’ in slaap gevallen.
nicolasr zegt
Hij lag Tesla-pen
718s zegt
Ik vind t allemaal mooi,…..bovenstaande reacties zijn niet van Tesla rijders. Ze hebben nog nooit de autopilot gebruikt en ze hebben geen idee wat t wel en wat t niet kan.
Nu reactie van ondergetekende, Autopilot werkt prima en vooral op snelwegen. Ik rij ook met een gewichtje, afgelopen jaar ongeveer 35.000km van de 70k km’s op de autopilot gereden. De auto remt eerder als jij nog niet denkt aan remmen en de auto houdt overal rekening mee. (invoegende auto’s, afremmende autos enz.)
De politie had dit heel simpel kunnen oplossen, gewoon rechts inhalen, er voor gaan rijden en remmen tot stilstand. De tesla stopt namelijk volledig. Agentje kan uitstappen en even op t raamtikken, meneer, slapen is niet zo heel handig enz..
Ik ben mee eens, slapen in je tesla doe je op de parkeerplaats, maar ik vertrouw het systeem op de snelweg dus paniekvoetbal om niks.
burgy73 zegt
Als je dit schrijft en doet dan ben je dus ongeschikt om te rijden en mag je wat mij betreft je rijbewijs inleveren. Het is al lang bewezen dat Auto pilot van Tesla zeker niet onfeilbaar is. Dat kusje de reden dat je als chauffeur zelf continue moet opletten. Dat jij uit het feit dat je 35.000 km zonder ongelukken hebt rondgereden afleidt dat het dus veilig is met gewichtje aan het stuur geeft wel een enorm onnozelheid aan.
Benny_Weisz zegt
Dat de bovenstaande reacties uitsluitend van niet-Tesla rijders zijn is een aanname van u. Hetzelfde als de aanname dat Tesla het enige merk is dat een Autopilot aanbiedt.
Over aannames weet ik niet veel…..behalve één ding: het is gewoon niet slim om je conclusie op een aanname te baseren.
Habanero zegt
Wacht tot die niet gecertifieerde autopilot en dat onnozele gewichtje de dood van iemand of zelfs meerdere mensen betekent en je daarvan ergens in een cel elke nacht mag van wakker liggen. Je nageslacht je daarop verder ook beoordeelt tot het einde der tijden. Dit gedrag is op zich op geen enkele manier goed te keuren en wanneer die superslimme Tesla’s niet foolproof zijn tegen dit soort van dramatische misbruik mogen ze wat mij betreft per onmiddellijk van de baan gebannen worden.
HzR zegt
Een auto midden op de snelweg tot staan brengen is waarschijnlijk nog gevaarlijker als hem verder laten rijden tot hij wakker wordt.
sprankel zegt
Daar heb je echt geen Tesla voor nodig, mijn Mercedes doet juist hetzelfde op de autostrade inclusief autonoom van rijvak wisselen maar daar werkt zoiets als een gewichtje hangen aan het stuur niet om hem wijs te maken dat ik het stuur nog vast heb.
Dat jij dat systeem volledig vertrouwd doet niet ter zake, je Tesla is een niveau 2 wat wilt zeggen dat die net als mijn Mercedes geen hulp nodig heeft om op de snelweg te rijden zolang alles normaal is maar dat jij altijd klaar moet staan om in te grijpen. Als jij wilt rijden zoals de mijnheer uit het artikel dan moet je niveau 4 hebben terwijl tesla er nog niet in geslaagd is niveau 3 te bereiken, iets wat Mercedes wel al heeft gedaan.
Als jij achter een auto zit op een linker rijvak waarbij die auto voor je op het laatste moment naar rechts gaat voor dat het rijvak eraf gaat, als jij niet wakker bent dan ga je rechtdoor.
Een andere limitatie waar jij waarschijnlijk niet bewust van bent, boven een bepaalde snelheid, typerend snelwegsnelheid, negeert je auto stilstaande objecten, zou niet de eerste en niet de laatste Tesla zijn die inrijd op een stilstaand voertuig op een snelweg omdat iemand wel vond dat hij het systeem blind kon vertrouwen.
Jeroen zegt
Ik rij zelf al een paar jaar Tesla en gebruik AP ook zoveel mogelijk. Het rijdt prima op de snelweg.
Het rijden met een gewichtje wordt in alle gevallen door Tesla afgeraden. Daarom is Tesla nu ook met de binnencamera bezig om extra controles in te bouwen.
Het gewicht gebruiken is het bewust omzeilen van beveiligingsmaatregelen en mag van mij daarom ook hard aangepakt worden. Op de Tesla owner fora wordt behoorlijk heftig tegen dit soort gewichtjes gereageerd. Juist het gebruik van gewichten geeft FSD een slechte naam en zorgt voor een nog lange acceptatie van FSD.
Jeroen zegt
En ja, je hebt gelijk dat de politie dit anders had kunnen oplossen door ervoor te gaan rijden. De Tesla had dan simpelweg tot een fullstop gekomen. Maar dan nog is het geen reden om een gewichtje te gebruiken.