Automobilisten met een smartphone in de hand konden rekening op een fikse bekeuring van 380 euro.
Een groot probleem van deze tijd is dat automobilisten met heel veel dingen op de weg bezig zijn, behalve autorijden. Ondanks allerlei campagnes vanuit de overheid zitten bestuurders met een telefoon in de hand te rijden. Voor het bedienen van de navi, het selecteren van een playlist of het sturen van een appje. Allemaal zaken die niet zijn toegestaan.
Smartphone bekeuring
We kunnen niet allemaal een nieuwe of jong gebruikte auto betalen met Apple CarPlay of Android Auto. Dat is tegelijkertijd geen vrijbrief om maar met je smartphone in de hand bezig te zijn. Het is een veelvoorkomend recept bij ongelukken. Door de afleiding kan een plots remmende auto voor je heel dichtbij komen. Een kop-staart botsing zit dan in een klein hoekje.
De politie controleert streng op automobilisten die stiekem met een smartphone in de hand zitten tijdens het rijden. Met een opvallende Audi A6 politieauto ga je geen bestuurders betrappen op heterdaad. Met een onopvallende touringcar wel.
Al meerdere keren werd een touringcar ingezet door de politie. Agenten kijken vanuit het raam bij automobilisten naar binnen. Bij een heterdaad wordt de bestuurder in kwestie aan de kant gezet en op de bon geslingerd. Het in de hand houden van een smartphone tijdens rijden kost je 380 euro, exclusief negen euro administratiekosten.
Onlangs was het weer zo ver. De politie heeft 86 boetes uitgedeeld tijdens een dergelijke controle op snelwegen in Zeeland en Noord-Brabant. Daarover bericht het AD. Het bleek een productieve dag. Er werden ook nog eens 12 boetes uitgedeeld voor begaande snelheidsovertredingen.
Met hoge boetes en strenge controles hoopt het Openbaar Ministerie dat automobilisten eindelijk wakker worden.
kniesoor zegt
Aanwezigheid van Apple CarPlee of Android Oto is geen noodzaak, een simpele radio met Bluetooth of een Parrot volstaat om te kunnen bellen. Kortom : geen enkele noodzaak om een mobiel in de hand te houden. Appen doe je maar als je stilstaat.
De risico’s voor de verkeersveiligheid van het rijden met een mobiel in de hand zijn genoegzaam bekend, je kan er bijna dagelijks over lezen in de media. Dus mijn zegen hebben ze om voortvarend door te gaan met het fors bekeuren van kneuzen, die ondanks de risico’s, doorgaan met handheld bellen/appen e.d.
baardmijt zegt
Precies. Een radio met bluetooth kost de wereld niet. Kun je die ook niet betalen, dan is een auto sowieso veel te duur. En ook als je wel Android auto wilt zijn er betaalbare oplossingen om dat te realiseren.
Daarmee kom je helemaal niet meer in de verleiding om toch de telefoon te pakken om even dat appje te lezen. Gewoon de telefoon aansluiten in het dashboardkastje, kastje dicht, klaar.
Heb je meteen een hand vrij om je bier mee vast te houden.
Edge zegt
Zelfs als je een een radio met bluetooth niet kan betalen of niet wil (bijvoorbeeld omdat je de OEM-unit niet wil vervangen voor iets wat vaak minder mooi oogt) hoeft dat geen probleem te zijn. Zo’n Jabra-achtig draadloos bluetooth oortje kun je vaak bij de action al voor minder dan twee tientjes krijgen, en anders kun je ook heel eenvoudig het setje oortjes gebruiken dat bij je smartphone wordt meegeleverd.
Dutchdriftking zegt
@baardmijt: het nadeel van Android auto is dan weer de tijdens het rijden op Spotify en dergelijke op zoek gaat naar je favoriete Play list. Dat is uiteindelijk natuurlijk ook afleiding. En ja, ook ik maak mij daar schuldig aan.
baardmijt zegt
Dat is zeker een risico, al krijg ik zelfs stilstaand voor een verkeerslicht al snel de melding dat scrollen niet toegestaan is vanwege de veiligheid. Doe dat ook niet meer, spreek nu gewoon in welk album of nummer ik wil horen. Dat is dan vaak het verkeerde, maar dat houdt het spannend. ;-)
Hoe dan ook kan dat schermpje inderdaad ook afleiden en dan moet je er toch weer zelf voor zorgen dat je het verantwoordelijk gebruikt.
potver7 zegt
Het is mijn stellige overtuiging dat smartphonegebruik niks te maken heeft met het al dan niet beschikbaar hebben van bluetooth, laat staan ACP of AA. Ik zie vrij regelmatig mensen rondrijden in auto’s die zonder twijfel over bluetooth beschikken, met de telefoon aan het oor. Ik weet van collega’s dat ze onderweg wel via bluetooth bellen, maar op de telefoon de nummers selecteren, en mail/whatsapp checken.
En je moet eens opletten hoe vaal je mensen met oortjes of een koptelefoon op hun hoofd ziet rijden – dat zijn echt niet altijd oude barrels uit het pre-bluetooth tijdperk.
scrmeagle zegt
Nog harder aanpakken die file veroorzakers. Als je nu nog niet weet dat dit absoluut niet kan. Je kan toch middels siri gewoon lullen tegen je telefoon.
dawwg zegt
Of je houdt je gewoon bezig met autorijden … Siri is privacy-wise een beerput. Vooral als ze als binnenkort met terugwerkende kracht je hele Siri historie aan AI gaan voeren….
tmon zegt
Goed werk. Ik zeg vaker doen!
petroldrinker zegt
Goed voor de staatskas weer, als het echt om veiligheid ging zouden ze meer op roodlicht rijden controleren, blijft schokkerend hoeveel dr in nl door rood gereden word vergeleken met andere landen, en daar word amper wat aan gedaan…
Edge zegt
En dat terwijl de oplossing zo simpel is: Zet een paar van die flitspalen neer en mensen bedenken zich wel twee keer voordat ze door rood rijden. Doen ze het toch, dan valt volledig automatisch in de brievenbus. Oom of tante agent hoeft daarvoor echt niet de hele dag in de bosjes langs het kruispunt te gaan liggen.
basman147 zegt
In Arnhem hebben ze gecombineerde flitspalen bij een aantal stoplichten, die controleren zowel op rood licht als de snelheid. Altijd afgevraagd waarom niet meer gemeenten dat voorbeeld volgen, want ze zijn behoorlijk effectief in het terugdringen van de snelheid.
Robert zegt
Ja… “als het echt om de veiligheid ging”. Tuurlijk jongen, jij bent kampioen ‘multitasking’ vanachter het stuur van je auto, of niet?
Hou toch eens op, man. Afleiding achter het stuur is tegenwoordig de belangrijkste oorzaak waarom er ‘menselijke fouten’ ten grondslag liggen aan het toenemend aantal verkeersongelukken en, daaraan gerelateerd, het aantal verkeersdoden.
petroldrinker zegt
Volgens mij zeg ik nergens dat ik anti de boetes ben ofzo, ik vind alleen beetje raar dat ze hier zoveel man voor inzetten en voor roodlichten niet, ik word toch echt liever geraakt door iemand met zn telefoon in de hand dan door iemand die door rood rijdt en dus vol in mn flank hangt… bij de eerste zijn de snelheidsverschillen veelal veel lager dan bij een roodlicht incident…
AudiRS zegt
Zoveel man voor inzetten? Denk je dat die bus helemaal vol zit met 75 agenten? ;-)
petroldrinker zegt
En logisch dat mensen afgeleid raken met hoe ontiegelijk saai het hier is om auto te rijden, en die kruipsnelheden helpen daar ook niet bij om je aandacht erbij te houden… praat nie goed dat je dan je telefoon pakt, kijk lekker om je heen tegen de verveling…
AudiRS zegt
Ik zou stoppen met benzine drinken. Niet goed voor je hoofd.
Afleiding door bv telefoon veroorzaakt ook ontzettend veel aanrijdingen. Daarom is ie zo duur…
PunicaOase zegt
Met de snelheidsboetes erbij zo’n EUR 35K verdiend in een paar uur. Lijkt me een fantastische businesscase voor de overheid om elke dag te doen door het hele land. Keihard aanpakken die mensen en bij herhaling maandje rijbewijs inleveren..
iphonistvongates zegt
De Staatsschuld van de BV Nederland kan op deze wijze bijna volledig ingelost worden…. Carry on! 🙃
potver7 zegt
LOL, de spreekwoordelijke druppel op gloeiende plaat. Die 86 bekeuringen vertegenwoordigen een pakkans van nog geen procent. Fijn dat ’t weer even voor wat publiciteit zorgt, maar het gaat natuurlijk niet zorgen voor minder smartphonegebruik.
schuimbekje3 zegt
“We kunnen niet allemaal een nieuwe of jong gebruikte auto betalen met Apple CarPlay of Android Auto. ”
Voor de prijs van een volle tank heb je in china een carplay/android auto autoradio of een dongle voor je bestaande autoradio.
Ik zelf heb voor 2 van mijn auto’s een Android autoradio, voor 1 andere heb ik een dongle voor in de cd-wisselaar poort van de bestaande autoradio en voor 1 andere heb ik weer een hele middenconsole met 14″ display a la tesla laten aanrukken uit china. keej, die laatste koste meer dan een volle tank (alhoewel je met 100 liter 98 een behoorlijk eind komt vandaag…
Maar in je auto moet je hoogstens muziek luisteren, navigatie draaien en moet je met je fikken van die foon afblijven verder.
karhengst zegt
Als je telefoontje zo belangrijk is, pak dan de bus of trein. Als bijkomend voordeel krijg je 50% extra tijd om je er mee bezig te houden. Win win.
superman zegt
Bluetooth , apple of android maakt allemaal niet uit. De duurdere nieuwe luxe automerken , mercedes , audi , tesla noem ze maar. Bestuurders bellen gewoon met mobiel aan hun oor.