Kassa! Na een ongeluk op de A2 zaterdag werden mensen massaal op bon geslingerd.
Het blijft een hardnekkig fenomeen: rode kruizen die genegeerd worden. De Rijkswaterstaat doet hun uiterste best om hier verandering in te brengen met de campagne #nietvoorniX, maar dit heeft nog niet helemaal het gewenste effect. Afgelopen zaterdag werden rode kruizen weer massaal genegeerd na een ongeluk.
Op de A2 ter hoogte van Breukelen vond zaterdag een kettingbotsing plaats waar drie voertuigen bij betrokken waren. Het letsel bleek gelukkig mee te vallen, maar er moesten wel twee rijbanen afgesloten worden. Daar hadden veel mensen echter geen boodschap aan: de rode kruizen werden weer eens massaal genegeerd.
De politie kon een beetje lastig iedereen staande gaan houden, maar ze besloten een bodycam naast de weg te plaatsen. Hiermee konden de kentekens van de overtreders vastgelegd worden en was iedereen die een rood kruis negeerde er gloeiend bij.
Op deze manier heeft de politie een hele grote vangst gedaan: naar aanleiding van de beelden worden er maar liefst 162 boetes verstuurd. De boete voor het negeren van een rood kruis is niet mals: minimaal €250. Een snelle rekensom leert dat er dus voor minimaal €40.500 aan boetes is uitgedeeld.
Bron: Politie
harrie zegt
‘Een snelle rekensom leert dat er dus voor minimaal €40.500 aan boetes is uitgedeeld.’
.
Met die van Norris erbij voor hetzelfde vergrijp zelfs 45.000,-
KEV9 zegt
En met die van mij erbij maakt 45.900,- euro 😭. 1 moment van gaspedaal te diep in drukken en niet zien dat de Gendarmerie 2 auto’s achter mij reed
lowrider zegt
Spijker matjes neerleggen, voor die 250 Euro gaan deze mensen echt niet in de file staan.
Laat ze maar zelf een uur+ aan de kant staan 🤷🏼♂️
potver7 zegt
Als je nog meer ongelukken wilt, moet je vooral spijkermatten neer gaan leggen. Dan rijdt die auto op een afgekruiste rijstrook, en is die ook nog eens onbestuurbaar…
En er zullen vast mensen bij zitten die lachen om een boete van 250 Euro, net zoals er mensen zijn die kwartetten met snelheidsboetes. De meesten zullen dit wel degelijk als een waarschuwing zien, en de volgende keer 3mm voor het rode kruis invoegen.
baardmijt zegt
Als er twee rijbanen afgesloten zijn is er in beide richtingen geen verkeer meer mogelijk.
werf76 zegt
Hahaha. Yup.
jaso013 zegt
Wat is er zo moeilijk aan een aanwijzing opvolgen? Ik begrijp dat echt niet. Hulpdiensten staan daar mensen te helpen op een gevaarlijke plek. Vuiten rood keuis negeren zouden ze ook een mobiele flitser erbij moeten zetten voor de snelheid. Die boetes vervolgens x5 doen vanwege de gevaarsetting.
I Love Porsche zegt
Antwoord van de rodekruisnegeerders: “Ja maar ik zie toch dat er niks aan de hand is? De rijstrook is gewoon vrij. Ik vind zo’n rood kruis echt onzin. Ik weet zelf wel wat veilig is. En daarbij is mijn tijd veel kostbaarder dan van al die sukkels die zich wel aan de regels houden.”
mashell zegt
Soms staat het rode kruis er vanwege gevaar en soms ook gewoon omdat het buiten de openingstijden is (in rijkswaterstaal dus voor nix), dat heeft de waarschuwende waarde van het rode kruis zo gedevalueerd dat mensen het zijn gaan negeren. Illegaal, ik zou het zelf niet doen maar ik kan het wel begrijpen.
De oplossing is het rode kruis alleen nog maar bij gevaar inzetten zodat het weer z’n waarschuwende waarde krijgt. Dat zou dan betekenen dat spits- en plusstroken altijd open moeten zijn tenzij gevaar. Waarom doen we dat eigenlijk niet? De stroken zijn aangelegd onder de crisis en herstelwet een bestuurlijk middel om de rechten van omwonenden buitenwerking te stellen. Als de spits- en plusstroken altijd open zijn hebben de omwonenden recht op compensatie. Het is dus de schuld van de regering die dingen op de “grote stappen snel thuis” manier wilde doen, dat gaat eigenlijk altijd mis.
We zouden natuurlijk ook een rood kruis bij gevaar kunnen inzetten en een blauw of geel of groen kruis bij buiten openingstijden maar dat zou de sluitingen wel heel zichtbaar maken en uitnodiging tot overtreding van die andere kleur kruizen heel aantrekkelijk maken.
jaso013 zegt
Onder aan de streep geldt: een rood X staat er niet voor niets. Je hebt je gewoon aan de regels te houden. Dat er zoveel mensen dit schijnbaar lastig vinden zegt genoeg over de staat van de samenleving. De “ow, ik zie niets dus het kan nog wel ff over deze rijbaan” mentaliteit zegt genoeg.
Persoonlijke ervaring is dat werken op de snelweg echt ontzettend goed opletten is en ook erg gevaarlijk kan zijn. En een rood kruis negeerder pak ik dan ook zo hard mogelijk aan.
mashell zegt
Nee, het rode kruis staat er soms vanwege gevaar en helaas ook best vaak vanwege nix. Dat is het echte probleem. Die “regel is regel” houding brengt de oplossing van het probleem helemaal nix dichterbij en dat zou wel het doel moeten zijn, rood kruis negerend gedrag te voorkomen. Juist omdat er bij voor nix afgesloten rijbanen geen pakkans is helpen hoge boetes ook nix.
jaso013 zegt
Ah dus omdat iemand denkt dat het kruis er soms voor niets zou kunnen staan is dat dus de reden om het dan maar te negeren. Dan ben je niet goed bij je paasei toch? Rijkswaterstaat maakt zelf de inschatting of een rood kruis nodig is of doet dat op verzoek van de hulpdiensten. Soms is er zichtbaar iets aan de hand soms is er iets anders aan de hand waar je als weggebruiker geen zicht op kunt hebben of weet van kunt hebben. Het is dus niet aan de weggebruiker om te bepalen of deze er wel of niet terecht staat en het dus maar te negeren.
ponnie zegt
Dit is hetzelfde als boos worden op je huisdier als het iets doet wat niet mag.
Zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar.
Daar moet je regelgeving dus op aanpassen en niet blijven volharden in iets dat blijkbaar al decennia niet werkt.
Als je hier wel in volhardt doe je het niet voor de verkeersveiligheid, maar voor de portemonnee.
I Love Porsche zegt
Als je mensen vergelijkt met huisdieren dan snap je het echt niet. Het is een relatief kleine groep medemensen die van mening zijn dat regels niet voor hen gelden. Ik heb er dan ook nul medelijden mee dat deze zelfde groep regelmatig beboet wordt voor – in hun ogen – onterechte overtredingen. In een samenleving maak je afspraken met elkaar. Wat jij daar persoonlijk van vindt doet totaal niet terzake.
En die rode kruizen boven bijv. spitsstroken staan er om het asfalt te sparen. Minder gebruik = minder slijtage = minder onderhoud = minder kosten voor de burger. En het argument “ja maar dan slijt de andere baan harder” klopt slechts ten dele, want slijtage is niet lineair maar exponentieel en daarnaast is het is gewoon veel goedlkoper om maar 1 rijstrook opnieuw te asfalteren dan 2 stroken.
jaso013 zegt
Je kunt niet regels bij blijven stellen omdat mensen zich er niet aan houden. Dan kunnen we net zo goed stoppen met wetgeving en terug naar de middeleeuwen. “Ow, iedereen rijdt toch al 110. Dan rekken we het maar op tot 120 dan overtreden ze geen regels meer”. beetje vreemd denk ik zo. Het gaat in deze kwestie om een simpele aanwijzing. Zelfs daar hebben mensen schijt aan. Jezelf verplaatsen in een ander, die daar mogelijk op de weg werkt of loopt dat is natuurlijk heel moeilijk.
Er is volgens mij niets moeilijks aan een rood kruis. Je schuift gewoon een baan op en je gaat er van uit dat het kruis er niet voor niets staat. En je gaat door met je leven. Mensen menen tegenwoordig overal iets van te kunnen en vinden. Newsflash: soms kun je dat niet en volg je gewoon een aanwijzing op. En door.
Ben je het niet eens met de manier hoe en wanneer er een rood kruis is? Dat kan en mag. Dan geef je dat aan bij die instantie en probeer je op die manier verandering te brengen maar ga je dus niet het maar gewoon negeren met alle risico’s van dien.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Je mag ook niet door een rood verkeerslicht rijden, ook niet op een verlaten kruising. Rood kruis is een rood kruis, en dan moet je niet op die rijbaan gaan rijden, want dan krijg je een boete……play stupid games, win stupid prices.
kaeser zegt
Het zal ze leren! Hopelijk…
kniesoor zegt
162 stuks is best flink. Benieuwd hoeveel tijd er nodig was om tot een dergelijk hoog aantal overtreders te komen.
RiKe zegt
Het is de A2 en de gemiddelde Nederlandse automobilist wordt steeds asocialer. 10 minuten is meer dan genoeg om dit aantal te halen.
kniesoor zegt
Ik waag het te betwijfelen. Ja, er zijn de nodige asomobilisten, maar in z’n algemeenheid houden de meesten zich toch aardig aan de regels.
potver7 zegt
Als die afsluiting net een beetje onhandig ter hoogte van een afrit was, dan hoef je niet heel erg lang te meten hoor.
MarcoM zegt
En terecht, boete mag best nog hoger.
jlvanleeuwen zegt
250 euro voor een rood kruis, is echt een lachertje. Zoals iemand al eerder zei spijkermat neerleggen en die boete naar minimaal 750 euro brengen. De boetes zijn toch in verhouding met gevaarzetting, waarom zo laag? Voor me gevoel is dit gevaarlijker dan een telefoon in de handen, hier is een directe gevaarzettting, en tegelijkertijd asociaal gedrag zonder respect voor de mensen die hard werken voor gevaar voor eigen leven
bietje zegt
Hulde !
erwh zegt
Rijbewijs voor een week (een maand voor beroepschauffeurs) intrekken lijkt mij een stuk effectiever dan deze Lando Norris fooi.
klaasjevaak zegt
En als je dan besluit om toch te gaan rijden of binnen vijf jaar nog een keer rood kruis negeren: beide benen amputeren zodat we er zeker van zijn dat het niet nog eens gebeurd. Wat zal het heerlijk rustig rijden worden.
grandmasterb zegt
Op de A1 bij Deventer stond een aantal jaren geleden meer dan een half jaar een rode kruis boven de derde rijbaan, terwijl daar niets aan de hand was, hierdoor ontstonden er files en gevaarlijke situaties op de middenste rijstrook van auto’s die bijna boven op elkaar reden. Dus geen wonder dat mensen dan rode kruizen gaan negeren.
Ik heb nog gebeld naar dat nummer dat je kon bellen om vragen te stellen over wegwerkzaamheden en kreeg als vreemd antwoord dat ze daar de camera’s aan het testen waren..
Wat een flauwekul! Daar ben je toch na een aantal dagen wel klaar mee. Typisch ambtenaren die graag auto’s pesten of misbruik willen maken van hun macht.
I Love Porsche zegt
Je zegt “terwijl daar niets aan de hand was”. Het punt is: je weet dat van tevoren gewoon niet. Misschien dat er op die teststrook wel een ongeluk is gebeurd omdat er mensen waren die het rode kruis genegeerd hadden. Als je gewoon actief deelneemt aan het verkeer, oplet en je niet laat afleiden is het allemaal echt niet ingewikkeld. Helaas rijden veel mensen op een mentale automatische piloot en doen allerlei aannames over zichzelf (ik rij veilig) én anderen. Daarmee red je het in het drukke verkeer van vandaag gewoon niet. Als je je niet kunt gedragen, ben je het rijbewijs niet waard. Iedereen maakt wel eens ’n foutje, maar zaken als bewust een rood kruis negeren zouden wat mij betreft veel harder gestraft mogen worden. Je brengt niet alleen jezelf, maar vooral anderen in gevaar en dat noemen we poging tot doodslag en in het slechtste geval dood door schuld.
pimk68 zegt
Alle mensen hier die de mening zijn toegedaan dat er (te) vaak rode kruizen “voor niks” staan, bellen natuurlijk altijd meteen even met Rijkswaterstaat om hen te helpen. Toch?
Zo niet, programmeer dan ff (0800) 8002 in je telefoon en maak de wereld weer een stukje beter.
Thanks!
(Je krijgt daar gewoon een echt mens aan de lijn, dus samen komen jullie er wel uit)