Ja, de politie bezuinigt ook, in dit geval met een tweeliter dieseltje.
Politieauto’s moeten natuurlijk een beetje een voorkomen hebben. Het moet indruk maken. Vroeger hadden de Amerikanen (en dus alle goede acteifilms) een Ford Crown Victoria of Chevrolet Caprice Classic. In Australië hadden ze dikke Holdens. In Duitsland is er de de obligate BMW 5 Serie en in Nederland hebben we de Volkswagen Touran en Mercedes-Benz B-Klasse!
Gelukkig hebben we op de snelwegen iets dikkere politieauto’s die gezag moeten uitstralen. Dat gebeurt met de zogenaamde SIV. Dat zijn de dikke Audi A6 Avants met de zescilinder diesel en vierwielaandrijving. Natuurlijk, een Audi RS6 is veel sneller, maar in tactisch opzicht kan de politie hier goed mee uit de voeten.
Politie bezuinigt met karige Audi
Maar sinds kort is er een nieuw voertuig: de SIV Light. Dat laat Politie Infra Assen weten via Instagram. Volgens de politie is dat het kleine broertje van de SIV. Dat kun je echter niet zo makkelijk zien.
De SIV Light is namelijk óók een Audi A6 Avant. Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om de motorenversies te ontdekken via de uitlaten. Bijna alle auto’s hebben dikke sierstukken, ongeacht de motor. Dat ziet er fraai uit, maar maakt het voor de autospotters iets lastiger.
In dit geval slaat het ‘Light’ op de motor. Het is namelijk geen dikke 50 TDI met een 286 pk sterke 3.0 TDI. Nee, het is een vrij modale ’40 TDI’, dus een 2.0 TDI viercilinder die assistentie krijgt van een 48V-generator. Deze combinatie is goed voor 204 pk en 400 Nm. Aan het quattro-plaatje te zien (en de CO2-uitstoot) heeft de auto nog wel vierwielaandrijving. Dat betekent dat de SIV Light van 0-100 km/u accelereert in 7,8 seconde en een topsnelheid kan bereiken van 241 km/u.
Tokyo drift
Volgens de politie is deze auto minder sterk (nou, dat klapt) en kun je deze ook besturen met een normale rijopleiding. Daarnaast is de uitrusting minder, aldus de politie. Voor de agenten die dus Tokyo Drift Style klaverbladen nemen, is dit een prima optie.
Saillaint detail, zoals je kunt zien is de SIV Light een importauto. Dat zullen hoogstwaarschijnlijk alle politieauto’s zijn die na 1 april 2022 zijn aangeschaft. De Nederlandse importeur levert geen diesels meer namelijk, dus vandaar dat de datum eerste tenaamstelling en de datum van het Nederlandse kenteken niet gelijk zijn.
Fotocredits: Politie Infra Assen via Instagram.
Meer lezen? Dit zijn volgens jullie de beste film-achtervolgingen!
Robert zegt
“Saillant detail, zoals je kunt zien is de SIV Light een importauto. (…) De Nederlandse importeur levert geen diesels meer namelijk”
Kamervragen van GroenLinks in 3… 2… 1…
Het probleem is dus blijkbaar, dat een (potente) EV met én een fatsoenlijke actieradius én een fatsoenlijke kofferbak klaarblijkelijk ook al niet geleverd kunnen worden binnen de beschikbare budgetten.
Misschien een leuk idee voor de @redactie van Autoblog: laat de reaguurders eens met een EV alternatief komen die alle eisen kunnen invullen binnen het budget van een ICE aangedreven voorganger.
rwdftw zegt
De auto van de foto’s heeft een catalogusprijs van net geen 90k. Als ze de BMW i4 in touring versie zouden uitbrengen dan zijn ze er.
William zegt
Overheid betaalt geen BPM. En BTW wellicht ook niet.
weetikveel zegt
Snelwegpolitie lijkt mij bij uitstek iets waar een EV voorlopig niet werkt. Met hoge snelheden is de accu binnen 1 uur al aardig leeg wat de inzetbaarheid verslechtert, terwijl de stedelijke politie tot de lunch door kan rijden met een acculading waardoor dat in een eerder stadium logisch is.
Flutterbear zegt
Hoewel ik groot voorstander ben voor EVs denk ik dat de politie beter kan dieselen. Vervang dan eerst die B klasses maar voor elektrisch, daar heb je tenminste is aan de snelle acceleratie, geruisloos rijden en zonder lokale uitstoot.
ytzenv zegt
Import auto voor politie? Het geeft wel aan wat de staat van de Nederlandse automarkt is.
por100 zegt
Beetje flauw in dit geval. Dit gaat meer om het uitfaseren van diesel dan om de gebruikelijke redenen om een auto te importeren.
Verder klopt jouw conclusie uiteraard wel: in europa doen we zoveel mogelijk gezamenlijk, behalve als het voordelig is voor de Nederlandse burger.
Loek zegt
@por100: mja, volgens die logica zeg je eigenlijk dat het nut van diesel zo klein is dat het beter uitgefaseerd kan worden, dus waarom heeft de politie dan nog diesel nodig?
Volgens mij kan je bijna alles wat je met een dieselauto kan tegenwoordig ook met een EV, in ieder geval dat wat we in de praktijk zien op achtervolgingsvideo’s e.d.
racerx zegt
Ik denk dat je 5 seconden tijdstraf krijgt voor te kort door de bocht sturen ;-).
Operationeel inzetbare voertuigen moeten zo ver mogelijk kunnen rijden met een zo kort mogelijke ‘replenish’ tijd, ofwel inzetbaarheidsgraad. Diesel is wat dat betreft nog steeds onovertroffen. Die auto’s rijden de hele dag rond en moeten inzetbaar zijn als de oproep komt. Een dergelijke inzetbaarheidsgraad van het totale voertuigenpark kun je wel bereiken met EV’s, maar dan moet je er meer kopen + even extra personeel zien te vinden die ze kunnen besturen. Ze komen immers minder ver op een lading en het duurt even voor ze weer ‘kunnen’.
Je mag er vanuit gaan dat degenen die in werkgroepen zitten om een pakket van eisen voor deze voertuigen op te stellen weten waar ze over praten, me dunkt…
Verder zijn er geen fatsoenlijke EV’s in stationvorm. Die vanwege een goede balans tussen praktisch nut en rij-eigenschappen de voorkeur genieten. Er zullen vast EV’s zijn die los van de prijs prima voldoen voor de gemiddelde buurtagent, maar dit soort voertuigen… nee.
Loek zegt
@racerx: *int tijdstraf*
Klopt op zich wat je zegt, maar dan gaat het weer voorbij aan het fenomeen ‘we zijn klaar met diesel’. Ik rijd zelf voor de bezorging met een dieselbus en als wij over zouden stappen naar elektrisch zou ik de helft van mijn ritjes niet kunnen rijden zonder tussendoor te laden.
We zijn volgens mij helemaal niet klaar met diesel en wat dat betreft is het raar dat zo veel merken het in de ban doen.
por100 zegt
Nee ik bedoel dat niet, ben behoorlijk pro diesel ook. Maar de markt faseerd het (in Nederland) gestaag uit en daarom moest het geimporteerd worden. En het importeren had niet zoveel te maken met het ontlopen van BPM (wat de overheid toch niet betaald).
Hier in de familie auto voorraad nog rustig 3 dieseltjes hoor
Dutchdriftking zegt
Toch humor dat de staat voor iedereen diesel zo’n beetje verbied zodat zelfs Pon er geen heil meer in ziet, maar dat ze zelf via een omweg deze wel uit Duitsland halen.
rwdftw zegt
Maar natuurlijk! Zo las ik deze week dat het Binnenhof brandgevaarlijk is. Iedereen moest eruit en ook Rutte had er afgelopen zomer uit gemoeten. Maar bezwaren en problemen en redenen en het Ministerie van Algemene Zaken mag als enige lekker blijven zitten.
Alle dieren zijn gelijk. Sommige dieren zijn alleen meer gelijk dan andere.
kniesoor zegt
Daarmee moeten de Hermandad de gemiddeld 11 jaar en een beetje oude oto’s van de doorsnee Nederlander moeiteloos bij kunnen houden, lijkt me 😁
Ot92 zegt
Zonde van de centen… Ze konden beter iets meer uitgeven voor een 50 TDI. Die A6 40 TDI Quattro is een zwaar ding en met zo weinig vermogen is ie niet vooruit te branden.
mikeyman zegt
Ja, 7,8s naar 100 en een top van 240+ is enorm traag. En je rijdt zelf..?
William zegt
Korpsleiding had beter voor de Q7 diesel kunnen gaan. De A6 ligt veel te laag bij de grond. Politie moet wel eens door de berm, over een stoeprand e.d.
En de hogere zitpositie zorgt voor veel beter overzicht.
doublechevron65 zegt
In die “uitzoek-groep” zal zeker iemand iets met chip tuning geroepen hebben. Alles wat goedkoper en daar hadden ze oren naar. Tot dat… iets met garantie etc.
crashingduke zegt
Hé, dan maak ik met mijn 34 jaar oude Supra weer een kans 😄
mc96 zegt
Ik begrijp de keuzes die nu gemaakt worden niet meer helemaal. Is dit nu een auto ter vervanging van de Passaat waar men ook mee rijdt/reed? Valt mij trouwens op dat ik de laatste tijd weer verdacht veel V70’s zie rijden. Kennelijk zijn er dermate veel Audi’s niet inzetbaar dat ze weer terug moeten vallen op de “oude” Volvo’s. Beetje een afgang voor Audi. De V70 roffelt vrolijk verder 😀