De ChristenUnie stelt kamervragen over de aanbesteding van nieuwe politiewagens, waarbij is gekozen voor vieze diesels in plaats van vlinderknuffelende benzine of hybride aandrijving.
Het is niet de eerste keer dat er kritiek is op aanbestedingen van de Politie. De keuze voor de diesels is in dit geval gemaakt op basis van een belastingvoordeel dat ervoor zorgt dat het goedkoper is om diesels te kopen. Benzine en hybride auto’s waren uitgesloten in de aanbestedingsprocedure, waar de Satansappers de enige mogelijkheid waren. De ChristenUnie is hels, want men is van mening dat de Politie een voorbeeldfunctie heeft in ons land. Carla Dik-Faber gaat daarom vragen stellen aan Staatssecretaris Dijkhoff. Dat meldt BNR vanmorgen. Dik-Faber wil dat milieu-eisen minstens als criterium meegenomen moeten worden in de aanbesteding.
Naast de ChristenUnie zijn ook de boomknuffelaars van Natuur en Milieu volledig over de zeik. Zij claimen dat een diesel in de praktijk drie tot vier keer meer uitstoot dan in de fabrieksopgave genoemd wordt. Bovendien vinden ze het belachelijk dat de overheid inzet op duurzaamheid, maar zelf in ranzige vies-bah diesels gaat rijden.
Hier op de redactie zijn we ook boos. Wij willen namelijk weer politie-Porsches in het straatbeeld, maar de 911 is nog altijd niet met diesel leverbaar.
Fotocredit: proef met plug-in Touran bleek niet succesvol, via Autojunk.nl.
fietsbel1 zegt
Een elektrische fiets als ze toch het voorbeeld moeten geven
t1mothys zegt
Ja ja want je pedaal tot de bodem trappen is zo goed in een hybride. Laat staan dat mechanische slijtage denk ik meer risicos mee brengt bij een hybride? Weet iemand dit?
bergmm zegt
@t1mothys: van de Toyota hybrides is overbelasting van aandrijving zo goed als niet mogelijk door de cvt constructie. .. de wegligging is ook niet heel verkeerd, maar een achtervolging in een prius….
super zegt
@bergmm:
achtervolging met een 1.0 eco tdi is denk ik ook snel voorbij
lekbak zegt
@super: de politie doet veel meer dan achtervolgingen.
Het kan in mijn ogen niet vaak genoeg gezegd worden, maar de politie is vaak de eerste ter plaatse bij een reanimatie, en blijft reanimeren als de ambulance broeder andere moeilijkere medische activiteiten uitvoert.
Dààr hebben ze die goede motor voor nodig. Niet voor een stelletje boeven of voor hun rondes.
super zegt
@lekbak:
Van mij mogen ze autos uitkiezen waarmee ze zo goed mogelijk hun werk kunnen doen, of het nou autos met diesels, benzine, hybride, elektrisch of warpaandrijving zijn. Maar goed, dat overheidsinstellingen in zekere zin een voorbeeldfuncties moeten hebben begrijp ik ook wel, want je zou die nederlanders de kost moeten geven die zeiken over “ja maar zij wel” etc. Dus nox-diesels bij mafiabaas pon bestellen lijkt me dus ook niet echt het slimste. Beter kochten ze iets wat in NL geproduceerd wordt; spykers ofzo;-)
stfu zegt
@t1mothys: hybride auto’s op basis van normale auto’s hebben doorgaans niet een beter balans in het onderstel, dus wat mij betreft niet de allerbeste keuze. Plus kleinere kofferbak, wat soms onhandig is. Voor achtervolgingen mindet geschikt maar voor dagelijks en snachts politiewerk lijkt me een Tesla veel beter. Bij inbraak horen ze je niet aankomen en je bent ontzettend snel op bestemming. 300km in en rondom de stad rijden moet voldoende zijn op een dag.
E34M5Touring zegt
@stfu: Weet je wel hoeveel extra apparatuur er in een politie auto gaat? Die hebben veelal een extra accu aan boord om alle systemen te draaien. Dan blijft er van je range echt niet voldoende over om de hele dag op pad te gaan. Zelfs niet in de stad oid. Zelfs met de zwaarste uitv. En die kost rete veel geld. Krijg je dat weer.
stfu zegt
@E34M5Touring: Ik bedoel ook meer een auto voor erbij ipv een Touran of een andere auto waar ze nooit de stad uit komen. Of voor speciale opdrachten zoals dus inbraken o.i.d. ’s nachts. En als ze een goed laadsysteem hebben, kunnen ze best even halverwege bijladen. Als taxi’s het kunnen…
E34M5Touring zegt
@stfu: Dus nog meer auto’s in het wagenpark. Dat is toch geen oplossing? Dat maakt het alleen maar onnodig duur. Moet je kijken wat zo’n ding kost na ombouw naar Politieauto (waar ie dan ook nog goedkeuring voor moet krijgen). Dat is toch niet rendabel. Als je zonder sirenes aanrijdt hoor je zo’n dieseltje ook nauwelijks hoor. En als je als taxi effe aan de laadpaal staat maakt dat niet zoveel uit. Vervelender wordt het als het om leven of dood gaat.
Ozan zegt
@t1mothys: elektro aandrijving = veel minder bewegende delen en dus minder(véél minder) slijtage.
dawwg zegt
@Ozan: Batterijen slijten ook … en de produktie daarvan is enorm milieu-belastend; meer dan wat bewegende metalen delen van je verbrandingsmotor/-bak/-aandrijving. Tevens hebben politie-auto’s bovengemiddeld vaak schade, al is het door het klem-rijden en zijn de meeste hybride’s zijn niet zo makkelijk te repareren wanneer de batterijen beschadigd zijn …
redbeams zegt
@dawwg: Ach schei toch uit joh…klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt ;)
fit4fun zegt
@t1mothys: Toyota RAV4 Hybrid kan prima. Politie rijdt niet de hele dag plankgas, is maar zelden. En dat kan prima met en hybride
Maar ja, PON en smeergeld, dus het wordt een VW….
boomhauwer zegt
@fit4fun: zelden.. Maar als het nodig is zou ik graag hebben dat er een beetje motor in hun wagens zit…
moveyourmind zegt
Vieze diesels als aanbestedingseis…
Pon kan weer een leuke order tegemoet zien…
martinus zegt
@moveyourmind:
Opel, Peugeot en anderen maken ook gewoon foute diesels.
Zo’n aanbesteding is natuurlijk een typisch voorbeeld van dat de overheid werkt in een papieren werkelijkheid. Waarschijnlijk worden het auto’s met turbo torretjes onder de motorkap, zodat ze op papier zo zuinig mogelijk zijn wat in de praktijk leidt tot:
– Nauwelijks CO2 uitstootverschil in de praktijk met grotere motoren
– Minder PK’s
– Meer gifitge NOx uitstoot naar kwetsbare burgers, als astmapatiënten kinderen en andere wegbruikers.
rufctr01 zegt
@martinus: waar staat dat van Peugeot? VW is de enige die tot nu toe een goeie rechtzaak aan de broek heeft hangen!
Alfarobert zegt
Ze zullen wel weer een mooi dealtje hebben gesloten met Pon.
fordnut zegt
@Alfarobert: Zal Pon wel weer de nodige reisjes naar zonnige oorden gekost hebben. Wanneer doen die wat volgens de regels?
joostm91 zegt
”Naast de ChristenUnie zijn ook de boomknuffelaars van Natuur en Milieu volledig over de zeik. Zij claimen dat een diesel in de praktijk drie tot vier keer meer uitstoot dan in de fabrieksopgave genoemd wordt.”
En de hybrides, dan? Stootten die wel exact de genoemde fabrieksopgave uit? Euhh. Nee.
Stelletje hypocrieten daar.
stfu zegt
@joostm91: maar niet veel meer fijnstof. Is schadelijker dan wat uit een benzinemotor komt. Heb je die vieze rook wel eens gezien uit een benzineauto?
joostm91 zegt
@stfu: Ik vraag me werkelijk af of men daar ”zover” denkt. Volgens mij kijken ze niet naar de fijnstof, maar zien ze dat cijfers niet matchen en beginnen ze te gillen.
jrsmoke zegt
@stfu: Jazeker.
mzonneveld zegt
@stfu: Heb je wel eens gezien wat er in een accu zit?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@joostm91: Van Co2 krijg je het iets warmer, van NoX ga je dood…
redneck zegt
En de hybride zijn lekker schoon… Politiek en verstand van zaken zijn is het zelfde als dat de portemonnee samen gaat met het milieu. NOT
lincoln zegt
LOL .. Balastingvoordeel ..
Dat die domme politici daar intrappen ..
moondustfocus zegt
Zie het al voor me als ze met hybride gaan rijden en ze krijgen een spoedmelding. Ff wachten jongens, de accu’s zijn nog niet opgeladen.
ocda zegt
Vroeger reden die blauwe petten hier in de Hoek met Chevrolets Blazers dat maakte iets meer indruk op je als klein ventje dan de huidige pruttelbusjes. Geef de popo gewoon goed, betrouwbaar en snel materiaal waarmee ze hun werk kunnen doen. In mijn optiek een stuk belangrijker dan een grammetje co2 meer of minder.
lincoln zegt
@ocda:
Als je daar een voertuig voor nodig hebt dan weet je zeker dat je volledig ongeschikt ben ..
ocda zegt
@lincoln: Mijn vrouw jawel je leest t goed zit bij de brandweer, regelmatig dus een klusje waarbij popo assistentie zeer benodigd is. Het is dan wel zo fijn als ze dan vlot ter plekke kunnen zijn in plaats van dat hun autootje nog aan de laadpaal moet.
lincoln zegt
@ocda:
Op afstanden van hooguit 20 km op de bestaande infrastructuur is een ouwe verrotte twingo 1.2 net zo snel als een Lamborghini ..
BaRa zegt
@ocda: Goed idee, zo in Amsterdam met een monster-SUV. Rijdt overigens voor geen meter, zo’n blazer. Maakt wel veel lawaai.
cla220 zegt
Ja dit is echt schandalig. Helemaal eens
Dutchdriftking zegt
Tja, het is gewoon nog niet praktisch genoeg voor oom agent dus doen we het nog niet. Ze moeten een praktische auto hebben die niet bij de eerste hobbel uit elkaar valt. En ook nog eens niet extreem traag is. Dan is een Touran geen gekke auto. Natuurlijk is een XC90 hybride beter, maar we betalen al genoeg belasting toch?
pomoek zegt
Voorbeeldfunctie. Dat vind ik zo’ n definitieve dooddoener. Zo kun je alles, wat niet in jouw straatje past, als besmet aanmerken. Je eigen normen en waarden ongepast overal op plakken. Voor mij is in deze belangrijk dat de politie zo goedkoop mogelijk een ultieme prestatie kan leveren. Als ze daarvoor een straalmotor op een touran moeten ducttapen, dan is dat maar zo. Dat is de voorbeeldfunctie die de politie wat mij betreft moet hebben.
87sandyd zegt
@pomoek: Amen!
sjoppie zegt
Jongens gaan we nou net doen alsof diesel ineens niet meer politiek verantwoord is….?? Kom op zeg, als je tegenwoordig achter een diesel rijd ruik je alleen nog maar schoon adblue. Niks vieze dampen, dat is iets uit 1980…
Diesel rijd ontzettend fijn door het hoge koppel bij lage toeren, en laten we nou niet net gaan doen alsof VW alles verpest heeft, want benzine en hybride vervuilen ook veel erger dan de fabrieksopgave. Sterker nog, de “footprint” van een hybride is nog vele malen groter dan een diesel.
robert110 zegt
@sjoppie: “Schoon Adblue” heb je dat spul wel eens moeten tanken? Dan is Adblue nog een best smerig goedje.
Smokey zegt
@robert110: Oh, adblue is zo slecht. Dat wil je met je handen niet aanraken… Door adblue verdwijnt er niets hoor, gewoon kappen met die diesels
lekbak zegt
@robert110: waarom is dat een smerig goedje?
Het droogt op in grote kristallen, en is aardig corrosief, maar eigenlijk valt het nog reuze mee. Diesel is bijvoorbeeld al vervelender op je handen.
slickrick zegt
@sjoppie: weet je wat vrachtwagen chauffeurs doen als de adblue tank onderweg leeg is ? Ze pissen de tank weer vol, anders gaat de wagen in noodloop, dat is pas milieu vriendelijk.
robert110 zegt
Maar een diesel is toch juist duurzaam? Volgens mij gaat een diesel gemiddeld langer mee dan een vergelijkbaar benzine blok.
stfu zegt
@robert110: boeit niet. Ze doen ze toch na zoveel jaar weg.
mashell zegt
@stfu: en alle extra restwaarde die dat oplevert hoeven wij minder als belasting te betalen.
fit4fun zegt
@robert110: Nee. Een atmosferische benzine motor van een goede fabrikant is en betrouwbaarder dan een complexe diesel en kan meer km aan zonder grote reparaties. Bij normaal gebruik en goed onderhoud uiteraard
lekbak zegt
@fit4fun: en een goed gebouwde diesel met laag specifiek vermogen gaat nog veel langer mee. Hij had het over vergelijkbaar. Een complexe diesel is geen vergelijk met een simpele benzinemotor.
KUYL zegt
Makkelijk scoren voor partijen dit, waren het dure Tesla`s geweest dan was er wel een andere partij opgestaan om daarover te klagen. Waren het alleen maar hele langzame zuinige lupo 3L`s geweest dan had weer een andere partij opgestaan om te klagen over onze veiligheid omdat ze de boeven niet bij kunnen houden.
Iedereen met een klein beetje gezond verstand snapt dat de politie wel moet kiezen voor beproefde techniek die tegen een stootje kan, snel te tanken is met flinke actieradius en nog een beetje vooruit komt ook. Als je het dan ook nog een beetje betaalbaar wil houden dan kom je gewoon uit bij een middenklasser hatchbak/mpv met 1.6 tot 2 liter diesel.
Andere kant is natuurlijk wel dat ze niet gelijk moeten gaan sjoemelen met de aanbesteding. Maar dat lijkt me ook een no brainer.
gregorius zegt
Religie hoort niet thuis in de politiek.
Het is voor mij moeilijk om mensen van CU en SGP serieus te nemen. CDA is overigens ook niet makkelijk.
Maar met dit soort opmerkingen van de CU, maakt het er niet makkelijker op om ze serieus te nemen.
mashell zegt
@gregorius: ik heb anders ook de grootste moeite nogh iets Christelijks in het CDA te ontdekken. De C staat in de praktijk al jaren voor Conservatief.
stationcar zegt
@gregorius:
Dit is autoblog, niet de anti-religie D66 fanblog :-)
hammond zegt
@gregorius: Laten we iedereen even in zijn of haar waarde?
Crosscabouter zegt
Valt me tegen van een partij die normaal gesproken best redelijke politiek bedrijft.
Dat van die boomknuffelaars verbaasd mij dan weer helemaal niets.
MrHyde zegt
Hoezo belastingvoordeel??? De overheid geeft de politie dus geld, deze kopen auto’s, betalen weer belasting hierop, en komt het geld weer terug via de belastingdienst bij de overheid. Aangezien de politie deel uitmaakt van de overheid, wordt op deze manier het geld dus totaal verkeerd besteed.
Als de politie nu eens geen belasting over de aanschaf van auto’s hoefde te betalen, dan besparen we a) geld door het minder rondt te pompen. b) kunnen we ook écht de goedkoopste auto’s aanschaffen; want nu komt een deel van de aanschaf toch weer terug, maar telt wel mee in wie ‘het goedkoopste’ is.
VB: Auto A van 30000, netto met 5000 belasting, kost onze overheid als totaal 25000 (Die 5000 komt via belasting weer terug in de schatkist). Auto B van 28000 netto met 2000 belasting, kost onze overheid totaal 26000. Hoewel B dus goedkoper lijkt dan A, is wanneer je het belasting-terugvloei-principe meeneemt, voor de overheid/schatkist in totaal Auto A goedkoper.
Marja, de overheid kijkt niet op deze manier blijkbaar, dus verspillen we alwéér geld.
lincoln zegt
@MrHyde:
Politiewoordvoerders argument ..
Complete prietpraat dus ..
shaguar zegt
Kan aan mij liggen, maar mis toch een beetje wat ze nu precies hebben besteld.
Praktisch ieder model Volkswagen is immers in een diesel variant leverbaar, volgens mij. Overigens haal ik zelfs niet uit de tekst of het wederom VW gaat worden, maar dat lijkt me een veilige aanname.
Hoe dan ook; Krijgen we meer Touran’s, Golfjes of wheeldisk Touareg’s (http://www.autojunk.nl/2009/10/politie-touareg) op straat?
donvincenzo zegt
@shaguar: Er is nog niks besteld, de aanbesteding moet nog plaats vinden. De politie heeft het ‘programma van eisen’ bekend gemaakt.
shaguar zegt
@donvincenzo: ok, thanks voor de opheldering.
valetparker zegt
Is er niemand die het vreemd vindt dat de overheid een belastingvoordeel nodig heeft? Waarom betaalt de politie in vredesnaam belasting? De politie = de overheid = belasting
donvincenzo zegt
@valetparker: Is het niet zo dat de verkoper de belasting betaalt? Dus verkopers die een belastingvoordeel hebben kunnen bij de aanbesteding dan goedkoper inschrijven.
usbeetje zegt
Tijd voor Autoblog-politieadvies?
cars4all zegt
Volvo V60 D6 Twin-Engine?
Ot92 zegt
@cars4all: te duur…
Heb je wel enig idee hoeveel politieauto’s in Nederland rondrijden?
martingtv zegt
waar is de goede oude tijd van de 345 diesel gebleven.
Rick-dos zegt
Vervolgens zien ze af van diesels en kopen ze benzineslurpers gaat de CU over een paar jaar weer klagen waarom de benzine- en onderhoudskosten van auto’s bij de Politie zo hoog zijn…
Gaan we weer klagen dat we moeten bezuinigen en dat de Politie een voorbeeldfunctie heeft en dus komen er weer diesels…
Edge zegt
Dus als ik het goed begrijp zijn de dieselwagens:
– Goedkoper in aanschaf wegens belastingvoordelen
– Goedkoper in brandstof t.o.v. vergelijkbare benzinewagens, zeker bij veel kilometers
– Wellicht goedkoper in onderhoud wanneer het Volkswagens betreft omdat ze van de “kwantumkorting” gebruik kunnen maken die ze reeds van Pon/Volkswagen krijgen op het onderhoud.
Dus wat zeuren ze nou bij de SGP en ChristenUnie? Moeten die zich niet bezig houden andere dingen, zoals het tegenwerken van de emancipatie tussen man en vrouw?
mashell zegt
@Edge: ehh de politie betaald geen belasting dus belasting voordelen zijn voor hun niet relevant. Maar er zijn gewoon 2 heel goede redenen om diesel te kiezen: 1] je hoeft minder vaak te tanken 2] je stoot minder CO2 uit.
Jipp zegt
@mashell: de politie betaald wel belasting…
reistje zegt
@Edge: Het lijkt mij inderdaad een best goede en logische keuze. Hoewel ik verbaasd ben dat niemand moeilijk doet dat ze bij de zelfde leverancier blijven na het gesjoemel bij de vorige aanbesteding.
Bovendien doet iedereen sinds dieselgate alsof alle diesels ineens massavernietigingswapens zijn, terwijl dat alleen VAG gepakt is op sjoemelen.
donvincenzo zegt
@reistje: De keuze voor een merk of leverancier is nog helemaal niet gemaakt. De hele aanbesteding moet nog plaatsvinden.
wjeurs zegt
Zo kortzichtig, net een paar honderd auto’s verander je helemaal niets. Ga je liever richten op lucht vaart, scheepvaart en industrie
Smokey zegt
@wouterjeuring: scheepvaart maakt grote slagen, zijn veel schoner geworden de laatste jaren. Lange weg te gaan, maar daar wordt hard gewerkt! Luchtvaart zelfde verhaal, zuinigere motoren, lichtere toestellen. Automotive kan niet achterblijven én als het volk gestraft wordt indien er voor een vervuilende auto wordt gekozen mag de overheid dat negeren? Beetje krom verhaal. Overheid geeft voorbeeld, mensen volgen. Zo gaat dat
wjeurs zegt
@smokey: auto’s stoten in verhouding zo veel minder uit. Heb ooit eens gelezen dat 16 containerschepen evenveel uitstoten als alle particulier auto’s op de wereld. Het feit dat er 90000 containerschepen van dat formaat rondvaren. Daarnaast zijn hybride auto’s en elektrische auto’s met hun accu’s, de enorm schadelijke productie van de accu’s moet niet vergeten worden. Daarnaast gaan accu’s niet extreem lang mee, het opslaan of enorm schadelijke recyclen is ook erg slecht, de elektriciteit die plug-in of elektrische auto’s gebruiken wordt ook geproduceerd in lompe bruinkoolcentrales…..
Ik denk dat we naar de kernfusie toe moeten. Over een jaartje of 20.
wjeurs zegt
@wouterjeuring: jeetje, de zinsbouw van een persoon met LTS zwakstroom en 3 danslessen. :) Maar de boodschap lijkt me duidelijk.
lekbak zegt
@wouterjeuring: ipv zulke onzin klakkeloos over te nemen kan je ook eventjes bedenken dat er vele vele miljoenen auto’s rondrijden. Waarvan de meeste oude vervuilende krengen zijn ergens ver weg. No way dat je zoiets met 16 schepen de lucht in krijgt. Dat zou namelijk betekenen dat op elk moment van de dag in de haven van Rotterdam de 16 grootste schepen daar alleen al meer uitstoten dan alle auto’s ter wereld. Volgens mij hadden we dan wel grotere problemen gehad in Nederland.
wjeurs zegt
@lekbak: Een tijd geleden moest een docent van mij eerder weg, omdat hij een borrel had in een splinternieuw schip. Ze zouden met 40 man en een statafel in de cilinder van een containerschip gaan borrelen. Een cilinder die wordt volgespoten met ruwe olie.
Opzich zegt dat voor mij genoeg, en neem ik dit niet “klakkeloos” over. Ik heb hier veel verschillende (wetenschappelijke) artikelen over gelezen als voorbereiding op het schrijven van een essay. Het gaat dan niet alleen om CO2 en CO, maar voornamelijk zwavel en fijnstof. In een andere vorm, maar ook zeer schadelijk.
Uiteraard is dit niet helemaal in verhouding aangezien zo’n schip over enorme afstanden duizenden containers vervoerd. Wanneer dit gedaan zou worden door duizenden vrachtwagens over dezelfde afstand zou dit misschien een andere vergelijking geven. Het punt dat ik probeer te maken gaat voornamelijk om het totaal aandeel van de verschillende industrieën
lekbak zegt
@wouterjeuring: De sterkste dieselmotor ter wereld heeft een boring van minder dan een meter. Tenzij je docent een smurf is kan die daar niet met 40 man (smurfen) geborreld hebben.
Ik hoop dus voor je dat je andere bronnen (die over de uitstoot dus) realistischer zijn, maar als iedereen in het milieuhippie wereldje zulk soort onzin voor waar aan neemt begrijp ik wel waarom die lui zoveel onzin uitkramen.
wjeurs zegt
@lekbak: Die cilinder klinkt dan idd wel vaag, zal wel een andere bedoeling geweest zijn. Zie net dat de grootste scheepsmotor 24480 liter groot is, per cilinder 1820 liter. Daar kan je inderdaad niet in staan. En al helemaal niet met 40 welvaartsbuikjes.
De uitstoot en dergelijke ben ik zeker van, daar staat de UB database en het internet mee vol.
wjeurs zegt
@lekbak: milieuhippie voel ik me niet over aangesproken, ik ben van mening dat de overheid de consument niet moet naaien op die paar grammetjes omdat de omvang van de bron niet dusdanig groot is, en er in de rest van de wereld nog zoveel oude auto’s rijden dat je er bijna niets mee bereikt. Maarja, het begint bij jezelf zeggen ze dan.
timberleek zegt
@wouterjeuring:
Dikke bullshit.
De boring is amper een meter van de grootste motoren. Bovendien lopen ze op vaak stookolie geen ruwe olie. Daarnaast draaien ze 100 toeren of minder (ja 2 nullen) en draaien ze vaak in zestakt ipv viertakt.
Totaal niet vergekijkbaar met een automotor dus. En aangezien brandstofkosten een groot aandeel van transportkosten zijn hebben de vervoerders zeer veel baat bij zuinige motoren. En dingen als de zwaveluitstoot wordt steeds meer aan banden gelegd (had eerder gemoeten maar toch).
Salland detail is ook dat die motoren geen oliewissels krijgen. Het wordt aangevuld en zeer goed gefilterd en that’s it. Oliewissel nodig = slopen. Kost veel te veel geld
Smokey zegt
Hear hear, gun die order maar elders. Stukje klasse justitie. Schandalig!!
dutchcorvette zegt
Ik haat Diesel.. Laat staan in een Volkswagen. Dus nog een reden om gewoon lekker normaal te doen, en niet opgepakt te worden
dnadave zegt
Wat een onzin. De politie maakt veel km’s, en ze hebben degelijke, onderhoudsarme km-vreters nodig. Diesel is een logische keuze, en nieuwe diesels voldoen gewoon aan Eu regelgeving. Benzine of hybride zou alleen maar onzuinig zijn
Rob zegt
Als het goed is hebben mensen met kennis van zaken de aanbesteding opgesteld Carla Dik-Faber. En jij, Carla Dik-Faber, jij hebt kunstgeschiedenis geleerd. Je loopbaan bestaat uit het klooien in de kunstsector en gemeentepolitiek. Jij hebt geen verstand van inkoop. Jij hebt geen verstand van auto’s. Jij hebt geen verstand van de politie.
Het enige wat jij kunt is lezingen geven over een kunstprojectjes Carla. En roeptoeteren. Dat kun je ook. En roeptoeters zijn irritant. Erg irritant, Carla Dik-Faber.
Maar, Carla Dik-Faber, je kunt ook aan het werk gaan! Dat houdt in; zorg dat andere mensen (want ik neem aan dat je ook geen verstand hebt van personeelswerving/scholing?) fatsoenlijk personeel op de inkoop zet. Dan bereik je iets. Nu vind ik je vooral heel erg irritant, Carla Dik-Faber.
desjonnies zegt
@Rob:
Och lieverd, allemaal baantjesjagers, allemaal immorele roeptoeters, Allemaal boter op hun hoofd.
Allemaal straks in Brussel, genietend van een hoog betaalde baan en geen belasting betalen aldaar.
Ooit, ooit stond dit land echt waar BOL van de kwaliteit, nu, nu zegt een minister dat we een bezoek aan de huisarts moeten opnemen, omdat er zoveel kan worden gezegd wat we niet kunnen onthouden…….
Rob zegt
@desjonnies:
Er zijn nog genoeg mensen met kennis van zaken. Die werkelijk iets kunnen. Ook in Nederland.
Alleen gaan zij over het algemeen niet voor de overheid werken. En terecht. Want zeg nou zelf, je zou je maar op het matje moeten komen, omdat zo’n zeikwijf ergens in krochten van de twee kamer een meninkje heeft. Dat is toch pure horror???
rufctr01 zegt
Gewoon een Megane RS voor de politie. Voor dat geld kun je geen snellere auto met een betere wegligging vinden. Laat Pon maar met zijn zooi zitten, zo goed is dat spul wat ze verkopen niet meer. En ja, de Porsches kunnen tegenwoordig ook flink kuren vertonen.
Rob zegt
@rufctr01:
Ja, dat bekt wel lekker inderdaad; Renault Megane RSjes voor de politie….
Maar in de praktijk slaat het natuurlijk helemaal nergens op…. Een sportwagen past namelijk helemaal niet als algemene dienstwagen…
Je wil ruimte, comfort (ja comfort!), veiligheid en dat bepaalde minimale prestaties gehaald worden tegen beheersbare kosten. Dus zo’n een Touran-achtige wagen is zo gek nog niet…
desjonnies zegt
Fantastisch toch?
Ze hebben overal schijt aan !
Het lijken net politici !
peewee05 zegt
Het bekrompen hieraan is dat de politie een budget heeft incl. belasting. Dat die belasting terugvloeit in de staatskas, maakt voor de politie niets uit, dat zien ze niet terug. Dus moet daar rekening mee worden gehouden bij aanschaf. Laat ze de meest geschikte auto uitzoeken a.h.v. eisen en kosten. Als daar een diesel uitkomt, so be it.
ts46 zegt
Iemand wel eens al verkopende partij te maken gehad met een aanbesteding van de overheid? Je lacht je een bult om al die eisen die achter meerdere bureau’s zijn bedacht… En besluiten nemen waar geen touw aan vast te knopen is. Het is treurig hoe ambtenaren dit soort dingen mogen besluiten vanachter een bureau…
Rob zegt
@ts46:
Weet je, ik kan ze het niet eens kwalijk nemen, de inkopers van de overheid die die lachwekkende bestekken schrijven. Zij zitten met die draak van een aanbestedingswet in hun maag. Niet het bedrijfsleven. Die lachen zich rot en profiteren maximaal.
Een wet waar met name grote bedrijven heel handig mee omspringen. Niet voor niks duiken er overal, peperdure, aanbestedingsadviseurs op. Niet zelden ex-overheid volk. Die exact weten hoe ze moeten inschrijven, met allerlei truukjes. De inhoud is totaal ondergeschikt. De vorm/wijze van inschrijven is cruciaal! Want “gunnen” is er niet meer bij voor de overheid, ondanks dat er gesproken wordt over een “gunningsfase”. Een aantal beoordelingscriteria zijn leidend. Voor 100%. En precies die criteria worden “misbruikt” en “gemanipuleerd” door het bedrijfsleven. En vind je als bedrijf dat het niet “eerlijk” en “gelijk” is gegaan, dan span je toch gewoon een rechtszaak aan? Simpel zat.
Met dat soort shit hebben die inkopers te maken. En dan heb je dus ook nog die volstrekt inhoudsloze gristenunie miep die begint te zeiken. Je kunt gewoon niet meer fatsoenlijk werken als inkoper. Onmogelijk!
En het MKB, die de overheid zo graag zegt te stimuleren, hebben het nakijken. Want die kennen niet elke letter van de wet. Kunnen zich geen dure adviseur veroorloven. Laat staan dat ze “eventjes” een rechtszaak gaan aanspannen. Maarja, het is allemaal hartstikke “eerlijk” en “gelijk” nu…………
donvincenzo zegt
@Rob: Het kan nog gekker. Bedrijven kunnen hun contracten natuurlijk ook verliezen als er opnieuw aanbesteed wordt. Er zijn dan partijen die rechtszaken voeren tegen de uitkomst van de nieuwe aanbesteding. Niet omdat ze vinden dat ze daadwerkelijk steekhoudende argumenten hebben, maar om tijd te rekken: als de kosten van de rechtszaak lager zijn dan de waarde van de opdrachten loont dat de moeite.
ts46 zegt
@Rob: ik heb eens meegemaakt dat concurrent een tractor van anderhalve euroton verkocht, met allerlei idioot luxe en brandstofbesparende opties. Die waren opgenomen in de aanbesteding omdat iemand van de inkoop eens een foldertje van 1 bepaald tractor merk had doorgelezen. Ik kwam anderhalf jaar later bij die machine en de chauffeur wist van de helft van die opties die daadwerkelijk op die machine zaten, het bestaan niet af…. Dát is gewoon weggooien van belastinggeld door onverschillige ambtenaren.
ts46 zegt
@ts46: verkocht aan de overheid….
donvincenzo zegt
@ts46: Vandaar dat de politie het ‘programma van eisen’ nu al bekend heeft gemaakt, terwijl de aanbesteding nog niet gestart is. Ze doen dit met het doel om potentiële belangstellenden al vooraf de kans te geven om te reageren op eventuele onlogische, onwenselijke, onduidelijke eisen.
prod zegt
Tyf op, CU
broekhoest zegt
Ford Focus ST diesels met powershift automaten! Wel in stationvorm zodat ze ook meer uitrusting mee kunnen zeulen.
Of anders Volvo V60 D5 TwinEngines
husky zegt
Een van de redenen dat we de diesels hebben is het veel hogere koppel. Dit zorgt ervoor dat we, met alle apparatuur en spullen die we bij hebben, nog enigszins vlot kunnen accelereren en (veilig en vlot) inhalen. Tel daarbij op dat met vergelijkbare prestaties de diesel veel zuiniger is dan een benzine variant.
Ga nou niet bezuinigen op (de prestaties van) de politiewagens. Men wil dat we overal de spoedritten binnen de gestelde tijd halen en dat we veilig ons werk kunnen doen. Kom dan niet aan met die downsize torentjes of veel te zware hybrides.
U verwacht dergelijke prestaties van de politie? Geef haar daar dan ook de middelen toe!
lekbak zegt
@husky: ik heb al gehoord dat de nieuwe lichting tourans weer een lichtere motor krijgt. Omdat die zuiniger zijn.
Ik zou maar snel gaan trainen als ik jou was want je kunt straks beter de auto gaan duwen als je naar een spoedje op weg bent.
Rob zegt
@lekbak:
Enkele eisen uit de concept aanbesteding:
– Het voertuig dient voorzien te zijn van een automatische transmissie
– De CO2 mag de waarde van 140 CO2g/km uitstoot per km niet overschrijden
– De geijkte topsnelheid dient minimaal 170 km/uur te zijn (behaald bij maximaal toegestaan gewicht van het voertuig).
Dan is de 2.0 diesel Touran gewoon nog mogelijk toch? Helemaal als ie 170km/u moet halen. Haal je dat met de 1.6 diesel?
lekbak zegt
@Rob: een 2.0 is niet zo slecht wat vermogen betreft maar ik heb dus gehoord dat ze met de zwakste leverbare dieselmotor gaan rijden. Dat gaat dus niet om de toekomstige aanbesteding maar de huidige.
donvincenzo zegt
@lekbak: De Tourans die nu besteld worden hebben 150 pk. Voorheen was dat 140 pk.
Rob zegt
Heeft iemand overigens een linkje naar het (concept) programma van eisen van deze aanbesteding? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig….
Rob zegt
@Rob:
Check, gevonden. Staat inderdaad diesel als eis, maar overal staat ook met grote letters CONCEPT… Dus tsja.
Om van het gezeik af te zijn kunnen ze nog ‘hybride’ in het Excelletje stoppen. Om uiteindelijk gewoon voor een diesel te kiezen natuurlijk…..
donvincenzo zegt
@Rob: Het is inderdaad nog een concept. De aanbesteding is nog niet gestart. Het concept PvE is nu al bekend gemaakt om belangstellenden de gelegenheid te geven om er vooraf al op te reageren. In theorie zou het dus zelfs zo kunnen zijn dat deze eis (diesel) alsnog komt te vervallen.
bmwm3gtr zegt
Of je koopt gewoon paar nieuwe Mercedes e klasses met 6cyl diesel is toch ff wat beter en sneller als het moet
e1000bmw zegt
Stel, ze kiezen voor hybrides en dat valt een beetje duurder uit dan wanneer ze voor diesel gekozen hadden, wie gaat dat dan betalen? Al die boomknuffelaars en CU-stemmers…?
Ot92 zegt
Ach hou toch op met dat gezeik joh…
De Vw Touran 2.0 tdi met dsg is het beste wat de politie kan aanschaffen.
Ze zijn niet duur, redelijk vlot (de Tourans zijn gechipt) best zuinig en ook nog eens best ruim waardoor ze het extra spul makkelijk kunnen vervoeren.
Noem anders eens een ander merk op die hetzelfde kan aanbieden…
flik2punt0 zegt
Ik ben het wel met ze eens als ze de aanbestedingen van de voertuigen nou eens over lieten aan Melanie dan kwam het vast wel goed! Maar serieus ze hebben wel een voorbeeld functie en een hybride kan prima voor de politie patrouilleren op eco stand en prio s op sport. En wat meer diversiteit in de voor tuigen mag ook wel! Zelfs de anonieme wagens haal je er zo uit!
peterdepeer zegt
Wil niet heuuul flauw doen maar bijvoorbeeld ambulance voertuigen staan ook permanent aan de stekker, weliswaar om een andere reden maar dan nog. Dat zou bij de politie dus ook geen dikke problemen op te hoeven leveren