Gas op die TDI!
Veel en veel te hard over een snelweg razen en vervolgens blauwe zwaailichten in je achteruitkijkspiegel zien. Het overkwam een hardrijder op de A16, gisteravond. bij Prinsenbeek.
De politie stond in een Audi A6 Avant langs de snelweg of bij een tankstation te posten toen de hardrijdende automobilist voorbij raasde. De lasergun van de politie gaf een snelheid van 209 km/u aan. Vervolgens ging de agenten er achteraan.
Het gaspedaal werd diep ingetrapt, want de politie laat via een post op Twitter weten 250 km/u te hebben gereden om de hardrijder weer in beeld te krijgen. De bestuurder kreeg een stopteken en bij een nader gelegen tankstation werd de man aangesproken op zijn rijgedrag.
Het bleek om een jonge bestuurder te gaan van 21 jaar. De politie heeft zijn rijbewijs ingevorderd. Verder moet de man een punt op zijn rijbewijs inleveren en moet hij een gedragscursus op eigen kosten volgen bij het CBR.
De politie verwacht dat de jongeman zijn rijbewijs zeker vier maanden kwijt zal zijn. Ook volgt er nog een boete voor de snelheidsovertreding. Die komt bovenop de kosten van zo’n 1.170 euro kostende verplichte CBR-cursus.
Fotocredit: Team Verkeer Zeeland-West Brabant via Twitter
joejojo2012 zegt
Maar 4 maanden en maar 1170 Euro boete? Hier in Roemenie ben je hem dan gewoon kwijt + torenhoge boete….. als ze dan bij hoge uitzondering staan de posten langs de weinige autosnelwegen die we hier hebben…
kazaluna zegt
@joejojo2012: zoveel kost de verplichte cursus, de boete zal nog wel hoger zijn…
KEV9 zegt
@kazaluna: boete is rond de 450 á 500 euro
Ot92 zegt
@soulmaster: maak er maar gerust ruim 800 van
Ot92 zegt
@soulmaster: 39 te hard is al namelijk 400 euro aftikken.
kennone zegt
@ot92: is wel duurder geworden zeg. 12 jaar terug 49 te hard na correctie en dat was toen ook 400,- grappige was dat ik die zelfde week de Ford Sierra waar ik de boete mee heb gereden ook voor 400,- had gekocht. ??♂️
olivier420 zegt
@Soulmaster: Meer hoor. Ik was iets van 500 kwijt geloof ik voor 45 te hard.
jwroskam zegt
@kazaluna: 80 te hard. 1300€
911targa zegt
@kazaluna: 53 km te hard op snelweg: 750 en 3 maanden rijbewijs kwijt.
ghost zegt
@911targa: slechte deal, ik reed 69 te hard, kreeg 2 maanden ontzegging en nooit een boete. Is inmiddels ook afgedaan met een brief van OM dat die ook niet meer komt of nog kan komen.
hotze zegt
@ghost: masseltov.
volvo480gtt zegt
@kazaluna: bij mij was 47 te hard €960,- en 2 maanden m’n rijbewijs kwijt.
onlyporscheman zegt
@volvo480gtt: 47 te hard, €1200,- en 1,5 mnd kwijt. 80weg is wat duurder
Hubert zegt
@joejojo2012:
En ze je tot stoppen kunnen dwingen in hun Dacia.
joejojo2012 zegt
@hubert: Doen ze niet eens. Gewoon met de lasergun langs de snelweg staan en zodra je te hard rijdt, op de snelweg staan en je tot stoppen manen. (Agenten hier zijn levensmoe….)
elemento zegt
@joejojo2012: soms kunnen ze weer kopen
rutgerg zegt
@joejojo2012: Tenzij je 25 roepies in je rijbewijs stopt dan knijpt oom agent vast wel een oogje toe
joejojo2012 zegt
@rutgerg: Die tijd ligt wel achter ons. De cops hier zijn spaansbenauwd dat ze op die manier een loer worden gedraaid. De grote bazen blijven hier graaien, maar ‘survival money’ wordt niet meer getolereerd hier.
Stijnson zegt
@joejojo2012: Heb ik ook meegemaakt in Roemenie. In Montenegro daar integen doen ze daar niet moeilijk over…
Robert zegt
@joejojo2012: wees maar blij dat survival money zo weinig is ingeburgerd, hier. Het begint hier zo af en toe toch al meer en meer op een bananenrepubliek te lijken.
On topic: ca. 1000-1300 euro boete
+ 1170 euro voor de EMG cursus
+ vier maanden geen motorvoertuig meer besturen.
Mijn buurjongen was óók 21 toen -ie iets soortgelijks aan de broek kreeg, voor een vergelijkbare lijst van verkeersovertredingen. Die verkocht z’n getunede Polo om de bedragen te kunnen ophoesten, en kocht na vier maanden een oude Fiat Uno terug om te voorkomen dat -ie wéér zo hard zou kunnen rijden. Het werkt dus wel, strenger straffen.
gewoondirk zegt
@joejojo2012: MINIMAAL 4 maanden, een boete volgt nog bovenop de verplichte EMG-cursus van €1170,-
joejojo2012 zegt
@gewoondirk: Oops, had gewoon weer te snel gelezen…
michelF zegt
@joejojo2012: nee de cursus is 1170 hij moet nog voorkomen en de officier van justitie zal hem een flinke duw geven, ik reed 62 te hard en kreeg 910 euro boete opgelegd in 2017
godfather zegt
@michelfreund: vertel eens, nu nog problemen met verzekeren van auto(s) ervaren of met visa voor het buitenland? Wellicht ook andere ervaringsdeskundigen?
michelF zegt
@godfather: is dit nou sarcastisch of wat?! Ik vertel alleen wat mij persoonlijk is overkomen niets meer niets minder en toen ik die cursus deed was hij 1134 dus ook duurder geworden
jasbelle zegt
@michelfreund: volgens mij was het gewoon een oprechte vraag
michelF zegt
@jasbelle: OK mijn excuses dan haha, nee geen problemen met verzekering of wat dan ook gehad, sterker nog ik werk in de beveiliging en ook daarmee niet, het is geen veroordeling gelukkig.
godfather zegt
@michelfreund: het was een oprechte vraag en zodoende ook bedankt voor je antwoord. Het is overigens wél een veroordeling (ook als het via OvJ gaat) en je hebt daarmee een strafblad. Heb je wel bij je verzekering moeten aangeven dat je een OBM hebt gehad of al 8 jaar privé niet van auto gewisseld?
michelF zegt
@godfather: ik heb toevallig 27 december een nieuwe auto gekocht en dus ook verzekerd, er werd niet om gevraagd.. Hopelijk krijg ik er geen ellende mee :-0
melcon zegt
Misdrijven zijn onder andere strafbare feiten opgenomen in boek II van het Wetboek van strafrecht en met name genoemde feiten in de bijzondere wetten (oa opiumwet, wegenverkeerswet, etc). Dit zijn ernstige strafbare feiten waarop een gevangenisstraf is gesteld en dat door de meervoudige of enkelvoudige strafkamer van de rechtbank wordt behandeld.
Overtredingen zijn minder ernstig strafbare feiten die in beginsel door de kantonrechter worden beoordeeld en waarbij afdoening veelal met een schikking/transactie via het openbaar ministerie of berechting in eerste aanleg door het kantongerecht plaatsvindt.
Een strafblad is een vermelding in het strafregister dat aantekeningen bevat over de keren dat iemand in het verleden verdacht werd van strafbare feiten (met name misdrijven) en over de afloop daarvan (sepot, vrijspraak, veroordeling).
In artikel 178 van de wegenverkeerswet wordt aangegeven welke overtreding van welke artikelen misdrijven zijn en welke overtredingen. De in artikel 175 en 176 genoemde feiten zijn misdrijven, de in artikel 177 genoemde feiten zijn overtredingen. Artikel 5 wordt genoemd in artikel 177 en is dus géén misdrijf. Je kunt hier echter wel een aantekening in het strafregister voor krijgen als het niet wordt afgedaan met een schikking.
Te hard rijden is geen misdrijf. Ook niet bij overschrijding van meer dan 30 of 50 kilometer per uur. Wel kan er invordering plaatsvinden (meer dan 50 moet het zelfs) en kan het voor de rechter komen. Indien een rijbewijs is ingevorderd komt er een aantekening in het register van de RDW, zodat opsporingsambtenaren kunnen zien dat iemand bijvoorbeeld met een ingevorderd rijbewijs rondrijdt (wat wel weer een misdrijf is.) Hier komt echter geen aantekening voor in het strafregister.
godfather zegt
@melcon: bedankt voor de zeer uitgebreide en onderbouwde informatie. Echter, maak ik uit de vierde alinea op dat indien je wel voor de kantonrechter moet komen er geen sprake is van een schikking en er dus een aantekening volgt?
melcon zegt
@godfather: Indien je voor de kantonrechter komt (het dan wel laat voor komen) is er inderdaad geen sprake van een schikking. Indien de rechter tot een veroordeling komt – je mag uiteraard verweer voeren dus dat hoeft niet – kan het inderdaad zijn dat er een “kruisje” achter je naam komt. Dit gaat dan nog steeds om een overtreding en geen misdrijf en is dan ook niet hetzelfde als een strafblad. De registratie wordt puur opgenomen zodat het rechtssysteem kan bijhouden of er sprake is van recidive. Na 5 jaar is het kruisje overigens weer weg. Het kan wel invloed hebben op het verkrijgen van een VOG. Als het doel van de VOG b.v. taxi chauffeur is zal deze niet worden afgegeven als er een kruisje bij je naam staat voor 50+ te hard of veroordelingen voor het rijden onder invloed.
godfather zegt
@melcon: bedankt voor je reactie. Het vreemde is dat dit anders is dan mijn advocaat aangeeft. Die geeft aan dat er geen verschil zit tussen schikking met OvJ en kantonrechter qua invloed op de justitionele registratie en het effect bij een verzekeraar. Ik ben verdacht met 52kmph te hard op snelweg met staandehouding. Agent heeft hierbij het rijbewijs ingenomen en heb hem binnen enkele dagen na een brief vlot weer terug gekregen door OvJ. Er is geen meting, ik reed te hard (40kmph op teller zelf wel gezien) maar zoveel te hard nou ook weer niet. Fijne discussie dus die ik wel zal verliezen. Moet binnen 1,5 maand voor de kantonrechter mij komen verantwoorden. Tips?
godfather zegt
@godfather: overigens is dit, naast een parkeerboete, mijn tweede “boete” ooit en heb al 10 jaar een rijbewijs. Normaliter rijd ik nooit zoveel te hard, het was een uitzonderingssituatie (maar achteraf altijd stom en overbodig).
melcon zegt
@godfather: Wat ja advocaat zegt is correct, voor de registratie van de overschrijding maakt het niet of je schikt of dat het via de kantonrechter gaat. De registratie in het strafregister voor een verkeersovertreding betekent echter niet dat je dan een strafblad hebt, dat is niet het geval. Het grootste nadeel is inderdaad dat een rijontzegging ook in het CIS (Centraal informatie systeem van verzekeringsmaatschappijen) komt, zonder reden overigens (dus er staat niet bij vanwege snelheid/alchol/whatever). Dat kan inderdaad invloed op premie hebben of erger dat je naar een partij als Rialto moet.
De agent zal dan een pieksnelheid gepakt hebben en een agent heeft ambtseed en zijn woord was niet makkelijk in twijfel getrokken. Als een agent niet de waarheid verkondigd en daarop betrapt wordt dan kost hem dat zijn baan, hij heeft er dus alle belang bij om altijd de waarheid te spreken. Een burger daarentegen heeft niets te verliezen en alles te winnen in zulke zaken, buiten beschouwing gelaten wat dan echt de waarheid is uiteraard.
In zulke zaken sta je dus altijd uitermate zwak en zul je met zeer sterke argumentatie moeten komen om de rechter te overtuigen en zelfs dan zal de rechter er van uit gaan dat wat de agent geobserveerd heeft een feit is. Zonder bewijs is de kans nihil dat je het gaat winnen tegen een woord van een agent (helaas…?).
Tips…Even vooropgesteld dat ik je geloof dat het niet meer dan 40 te hard is geweest, helaas kun je dat niet bewijzen dus ben je overgeleverd aan een zelfde behandeling als iemand die wel meer dan 50 te hard gereden heeft. Ga vooral geen verstoppertje spelen, kom niet met “smoesjes” en geef aan dat je eerste keer is, je absoluut niet de intentie had om zoveel te hard te rijden en dat het in jouw beleving ook niet zoveel te snel was. Geef aan dat je geschrokken bent en dat je nu nog beter op je snelheid let en met een beetje geluk zal de rechter de straf matigen. Met zielig doen en overtuigd zijn van je eigenlijk gelijk instelling heeft eigenlijk altijd een averechts effect en gaat de rechter niet aan je zijde krijgen.
E550 zegt
@michelfreund: mag ik vragen hoe jij gepakt was? Ik rijd regelmatig 40 km te hard op de snelweg, en heb nog nooit een boete gekregen met flitsmeister. Een Audi, Bmw of Volkswagen die constant op hoge snelheden achter je rijd valt ook op.
donjunior zegt
@e550: “Ik rijd regelmatig 40 km te hard op de snelweg,”
Echt stoer!
E550 zegt
@donjunior: Wow, ik dacht even dat je geboren was in 2002 en net volwassen begint te worden, maar nee, dit is gewoon een volwassen vent uit 1986.
donjunior zegt
@e550: Als je regelmatig 40km te hard rijdt dan moet je echt niet tegenover anderen beginnen over volwassen worden..
*iets met pot en ketel
michelF zegt
@e550: het was in Utrecht bij een fly-over, 2 baans en hoge betonnen muren er omheen maar is net bebouwde kom.. Reed 112 na correctie
michelF zegt
@michelfreund: en ze stonden daar te laseren
E550 zegt
@michelfreund: Oh, dat is zeker bij het Oktoberplein? Op die plek ga je heel snel te hard. En daar bij het tankstation zitten ze vaak te laseren.
Groninger zegt
@joejojo2012: in Roemenië geef je de agent 100 lei en mag je weer verder rijden.
mwti zegt
@joejojo2012: In Roemenië kosten auto’s weer geen drol dus ieder z’n voordeel.
Shaw zegt
@joejojo2012: Roemenië wat een vergelijking
michaelb zegt
@joejojo2012: Ligt er aan welke agent je betaald toch daar?
loggy zegt
@joejojo2012: als je in Roemenië het redt om 209 km/u te rijden, zou je een oorkonde moeten krijgen
rutgerg zegt
Hier in ons mooi Breda!
thomassnelweg zegt
Ja als je nog van start moet als er iemand met 209 kmh voorbij komt moet je wel een tijdje 250 voordat je bij bent.
Dutchdriftking zegt
@thomassnelweg: inderdaad. Al was 209 natuurlijk ook al genoeg voor een invordering.
phaeton zegt
@thomassnelweg: Nou, precies dit. Het komt bijna over als een PR praatje zo van, zie je nu komen die dure Audi’s waar zoveel heisa om was mooi van pas, dit hadden we met die slome V70’s natuurlijk nooit gered. Zucht.
ericc zegt
In Rusland is het anders. Tot +20 km/h geen boete, +40km/h is het 8 euro (4 euro als je op tijd betaalt) +60km/h is het 30 euro (15 als je op tijd betaalt). Wist mijn buurman te vertellen toen ie in Moskou was voor een congres en aan tafel zat met zijn plaatselijke collega.
dirk1414 zegt
@ericc: ik ga verhuizen haha
Dutchdriftking zegt
@dirk1414: wel eens dashcam beelden gecheckt? Daar wil je niet rijden…
E550 zegt
@dutchdriftking: Die Nederlandse Dashcams zijn anders ook leuk.
E550 zegt
@ericc: 50% korting krijgen klopt voor een deel en alleen bij de eerste keer en moet je binnen 20 dagen betalen. Zo krijg je geen 50% korting boven de 40 km/u te hard, en dronken bestuurders kunnen het ook vergeten. Bij 60 -80 km/u te hard kun je een boete krijgen van €28-35 of 4 tot 6 maanden je rijbewijs kwijtraken. Gebeurt het nog een keer, dan ben je ‘m een jaar kwijt.
Maar ze zijn bezig om het te veranderen: 20-40km te hard zou dan €40 kosten.
tazmania zegt
Ik denk dat wel allemaal wel eens 200+ hebben aangetikt in NL? Ik niet hoor, maar ik ben vast een uitzondering.
arhanso zegt
@tazmania: Ik ook. Wel lang geleden. Ben nu wat ouder en wijzer geworden. Ik denk dat ik al meer dan 15 jaar geen boetes meer heb gehad. Want dat liep echt de spuigaten uit. Nu ik me wat meer aan de snelheid houdt geniet ik meer van het autorijden. Maar zodra ik Duitsland in ga, gaat het gas er op. Mijn vrouw heeft laatst nog een foto gemaakt van de snelheidsmeter. Toch geinig dat een Laguna uit 2006 nog steeds relaxt aanvoelt met dit soort snelheden….
woody259 zegt
Weer goed werk geleverd hoor. Ze kunnen beter gaan patrouilleren tijdens wat drukkere tijdstippen. Ik zie in de spits dagelijks manoeuvres die een EMG zouden moeten opleveren. Maar nee, lekker met een lasergun om 04:45 snelheid gaan controleren op een lege driebaanssnelweg. Op de A16 is het zicht en het asfalt beter dan op veel ongelimiteerde stukken autobahn (zeker om 04:45).
Stefje zegt
@woody259: pfff wil het zo graag eens zijn met je. Wie doet die jongen nou kwaad? Maar snap wel dat als ze de snelheidsregels willen ‘handhaven’ ze ook op dit soort kuttijden moeten handhaven. De burger moet immers altijd het gevoel hebben dat ze gepakt kunnen worden…
flutterby zegt
@woody259: het verschil met Duitsland is dat het overige verkeer zulke snelheidverschillen niet verwacht.
Zelf heb ik mij er ook wel schuldig aangemaakt hoor, maar een ervaren bestuurder weet dat er bij 180+ km/u nog maar weinig marge overblijft om fouten op te vangen en als het mis gaat staan er mensenlevens op het spel.
jdsf zegt
@flutterby: Deze snelheden verwacht je zeker niet. Ik reed daar op dat betreffende moment en werd dan ook ingehaald door deze man plus politie in achtervolging. (Dit was trouwens niet gisteravond maar de ochtend van 29 december.)
Ook al kijk je in de binnenspiegel en zie je deze man aankomen, dan zie je en verwacht je alsnog niet dat hij met deze snelheid rijdt. Met zo’n groot snelheidsverschil heb je dan eigenlijk geen tijd meer om te reageren mocht dat nodig zijn.
Dutchdriftking zegt
@woody259: precies. Kansloos weer.
slickrick zegt
@woody259: De Duitsers gaan niet opeens met 100kmh op de linkerbeen rijden…..ze hebben geleerd om in hun binnenspiegel te kijken.
In NL kunnen ze de binnenspiegel beter als optie verkopen, wordt toch haast niet gebruikt.
mashell zegt
@slickrick: nou, ik wou dat je gelijk had. Maar nee, ook Duitsers gaan regelmatig zomaar opeens op de linker rijstrook rijden als ze daar zin in hebben. Eventjes kijken vindt helaas lang niet iedereen noodzakelijk.
phaeton zegt
@woody259: Ik ben het wel met je eens, maar ik ben erg blij dat het een 21-jarige is die even de spaarrekening moet aanspreken om dit af te tikken. Want laten we wel wezen: het is niet normaal.
autogeak zegt
Die gedrag cursus (EMG) is niet standaard.
autogeak zegt
@autogeak: *verplicht.
johan_schipper zegt
@autogeak: wel bij vanaf een bepaald aantal km’s te hard
autogeak zegt
@johan_schipper: Ik ben met 82 km/u na correctie te hard gepakt en heb nooit die EMG cursus gekregen
robert110 zegt
@autogeak: Bij alcohol en drugs wordt je volgens mij standaard aangemeld voor een EMG, bij snelheid of een andere overtreding kan de agent zelf bepalen of hij het nodig vindt je aan te melden. Uiteindelijk beslist het CBR of je de cursus daadwerkelijk moet volgen.
nopetrolnofun zegt
@robert110: Tegenwoordig heb je bij snelheid wel een cursus aan je broek hangen, de AMG cursus.
ghost zegt
@nopetrolnofun: dit is echt jouw slechtste grap in lange tijd.
baardmijt zegt
@robert110: Ja, het CBR beslist uiteindelijk. Zo wordt het inderdaad gebracht. Maar ik vraag me af hoe vaak het CBR beslist dat die cursus waar ze geld aan verdienen niet nodig is.
Ot92 zegt
@autogeak: normaliter zou je het niet krijgen voor te hard rijden op een lege snelweg, maar ik denk dat ze het expres hebben gedaan vanwege jonge leeftijd en weinig rijervaring.
Een politieagent kan je ervoor aanmelden, maar uiteindelijk is het de officier van justitie die besluit of je er ook daadwerkelijk heen moet.
Shaw zegt
@autogeak: Dat is het wel. De politie is bij 50+ verplicht je gegevens door te geven aan CBR. En die leggen je indien ze je gegevens hebben áltijd EMG op.
supertjeduc zegt
Je bent jong en je wil wat
En volgens mij mag je daar 130 , dus zo verschrikkelijk veel te hard is het ook niet
Vraag me ook af hoe die politieke
bmwfe zegt
Wat ben ik toch blij dat ik in Duitsland woon. Nooit snelheidsproblemen op de Autobahn. Wel aan de snelheidsbeperkingen houden op delen van de Autobahn of andere wegen. Anders freie Fahrt.
Ot92 zegt
@bmwfe: Daar zitten ook wel regels aan… voordat je het weet ben je aan het ‘rasen’ volgens de 2 heren in een zwarte bmw 5 serie achter je.
e39540itouring zegt
@ot92: afstand houden, richtingaanwijzers gebruiken, goed anticiperen…kortom verder netjes rijden, als ze dat zien is het oké. Maar als er een beperking geldt deze ook zeker opvolgen.
Ot92 zegt
@e39540itouring: je vergeet het gedeelte maximaal snelheidsverschil van 100km/h bij het inhalen. Of te wel, je zou in theorie met maximaal 190 een vrachtwagen mogen inhalen. Nu is het nog niet direct rasen bij het inhalen van 1 vrachtwagen met 250+ , maar als er een stuk of 3 á 5 vrachtwagens achter elkaar rijden en je gaat ze dan met zo’n grote snelheidsverschil inhalen, dan zou je een probleempje kunnen hebben.
vondick zegt
@ot92: Ja maar dan ben je ook extreem onveilig bezig. Inhalen moet je of minimaal 1 baan er tussen hebben of niet meer dan 60 snelheidsverschil. 100 vind ik eigenlijk al veel te veel.
KEV9 zegt
alleen ben je in duitsland elk jaar veel geld kwijt voor nieuwe schokbrekers omdat ze daar niet echt weten hoe je snelwegen moet bouwen, hobbelde hobbel.
bmwfe zegt
@Soulmaster: heb inmiddels 197000km met mijn BMW ix gereden en nog steeds dezelfde schokbrekers. Valt wel mee dus.
jwcroy82 zegt
@soulmaster: Ik denk dat dat wel meevalt op hoge snelheid. In Nederland krijgen schokbrekers en de gehele ophanging van auto’s veel meer de verduren van alle drempels en snelheidsbeperkingen.
KEV9 zegt
@jwcroy82: en waar denk jij dat die drempels voor zijn. juist ja om de snelheid eruit te krijgen.
Shaw zegt
@soulmaster: Duidelijk dat jij weinig in Duitsland gereden hebt. Misschien de volgens autoblog zo befaamde “oberhausen straight” dat is een k-weg maar neem je na de 3 de 2 richting het Oosten dan kun je met gemak 300 op een 2×3 baans autobahn. Nederlands asfalt mag er dan mooi bij liggen; de dwarse goten en hoogteverschillen hier zijn echt gevaarlijk!
kniesoor zegt
Ze hadden gisteren – ook met een A6 – zo’n zelfde soort Golf te pakken op de A13. Eén met een spaans kenteken. Die mocht even volgen op de afslag Rotterdam-the Hague Airport voor (minstens) een goed gesprek.
Politie-Audi’s en donkere Golfjes : een winnende combinatie. Voor oom Agent dan.
xjs678qr zegt
Hadden die agenten vooral een excuus om zelf 250 te rijden… Ze hadden ook een patrouille verder kunnen waarschuwen of gewoon via de post opsturen…
Zo gevaarlijk is het dus om snel te rijden, aangezien het wel mag eens je blauwe lichten op je dak monteert en wat oranje strepen op je wagen schildert…
E34M5Touring zegt
@xjs678qr: Die snelweg jongens met de A6 hebben veruit de meeste rijtraining gehad van alle agenten. Juist dit soort situaties doen ze voortreffelijk. Liever dat zij het doen dan zo’n druif die net vd politieschool is.
Shaw zegt
A16 is bijna overal 2×3 baans. Mensen met Rijbewijs, zelfs iemand van 21, kan daar met gemak en in alle veiligheid 200 rijden. Duitsland staat mijn cruisecontrole op 220 en rij ik 180 in de regen, over 2×2 baans autobahn. Moraalridders hierboven die 200 ‘s-nachts afkeuren horen niet op autoblog thuis.
tuutertuuter zegt
@Shaw: er is alleen 1 groot verschil en dat is het feit dat in Duitsland het een wet is, en medeweggebruikers hier op ingesteld (zouden moeten) zijn. Als dit zo in Nederland was, zou ik het volledig met je eens zijn. Er zijn zat tijdstippen en plaatsen in NL dat die makkelijk kan inderdaad .
vondick zegt
@Shaw: Eens
gregorius zegt
Afgezien van of hij een goede reden had (zwangere vrouw, pizza die komt), is het gewoon dom.
Ten eerste is het dom om ergens 209 te rijden waar je de weg niet kent; op een plaats waar mensen het niet van je verwachten.
En als hij het wel kende, dan ben je dom dat je rondom bruggen, uitritten, rustplaatsen en tankstations zo hard door blijft rijden; zeker ’s nachts.
Het is niet fout dat de politie controleert op dat moment. Het is wel jammer dat ze minder controleren op moment dat ze ook zouden moeten controleren.
En ach, vroeger kon dit soort dingen nog. Vroeger moest je ook een telefoonkaart kopen en een cel opzoeken om iemand te spreken onderweg. Je moest elk reclameblok van RTL5 zien om in ruim 2 uur een slechte 90 minuten film te kijken. En je moest naar smerige winkeltjes om vrouwen met haar overal sport zien te doen met een man. Dat is tegenwoordig niet meer nodig. Dan maar niet af en toe met 180+ ergens doorcrossen waar het kan.
vondick zegt
@gregorius: oneens
imarinos zegt
Ze staan vaak langs de A16… als je waze gebruikt weet je dat ?
Edge zegt
Mag de politie dat wel, 250km/u rijden? Ik meen mij een artikel te herinneren waarin de vakbond ACP klaagt over de nieuwe maximumsnelheid van 100km/u die ingaat, omdat politie met zwaailicht en sirene slechts 40km/u harder mag rijden dan het overige verkeer. Met andere woorden, dan had politie hier toch niet harder dan 170 mogen rijden?
airditude zegt
@Edge: dat hangt van de bevoegdheid af van de desbetreffende agent. Bestuurders van de siv’s hebben de hoogste rijvaardigheidstraining behaald. Zij hebben geen snelheidsbeperking.
mashell zegt
@edge: als het nodig is… Er is natuurlijk ook een verschil in een achtervolging van een gevaarlijke gek of het snel rijden naar iets als bijvoorbeeld een aanrijding toe.
ttr6 zegt
@Edge: collega van mij heeft jaren gewerkt bij deze politie eenheid en idd, ei hij eens dat max snelheidsverschil 60 km/u mag zijn. En terecht, want ik ben mij meer dan eens kapot geschrokken van die gasten als ze met 200 voorbij komen in druk verkeer.