Niets is leuker dan je eigen auto tunen. Natuurlijk zullen de meningen erover verdeeld zijn (toch, @nicolasr?), maar het feit dat je eigen auto ‘ineens’ veel sneller is, zorgt voor kirrende geluiden. In sommige gevallen kun je met een eenvoudige chip al veel vermogen realiseren. Zeker in tijden van downsizing is dat het geval.
Veel turbomotoren zijn namelijk softwarematig afgesteld om meer of minder te presteren. Als je de ‘zwakkere’ versie hebt, kun je deze met een eenvoudige modificatie oppeppen. Met elektrische auto’s is dat (nog) niet gemeengoed. Maar ja, elektrische auto’s zijn in absolute aantallen natuurlijk nog geen gemeengoed.
Polestar update
Gelukkig is Polestar er zelf bij om de eigen modellen sneller te maken. Er is namelijk een update beschikbaar voor de Polestar 2 Long range Dual motor. Deze OTA-update (over the air) kost maar liefst 1.000 euro. Maar daar krijg je dus wél wat voor terug.
Het vermogen stijgt namelijk naar 476 pk en het koppel naar 680 Nm. Standaard is dat 408 pk en 660 Nm, een winst van 68 pk en 20 Nm. Dat is niet geheel ontoevallig exact hetzelfde als de Polestar 2 Performance op Goodwood onder de kap heeft.
4,4 tellen
De resultaten zijn indrukwekkend. Van 0-100 optrekken is nu in 4,4 seconden achter de rug. Standaard duurt dat namelijk 4,7 seconden. Het is niet alleen maar software trouwens. Als je de update hebt laten installeren, stuurt Polestar je een set stickers toe. Het is bewezen dat het plaatsen van stickers zorgt voor een snellere auto. Hoe dat kan, kun je lezen in deze wetenschappelijke publicatie.
Nadelen: jazeker! De upgrade is enkel en alleen leverbaar als je de Polestar 2 zélf hebt gekocht. Als de auto onderdeel is van een vloot of een leaseauto, is de Polestar update niet beschikbaar.
Met dank aan Bas voor de tip!
KiraLight zegt
Verlaagd oogt de auto wel stukken beter, dit zouden ze standaard moeten maken.
mashell zegt
Nu oogt het gewoon als een kleine sedan. Ik vind de Polestar 2 als Volvo S60 XC opvolger een stuk leuker.
Pascal zegt
Mee eens, oogt enorm veel beter zo. Nooit begrepen waarom je een sedan hoog op z’n pootjes zou willen zetten.
fmgarcia zegt
Mooie auto! Ga m steeds meer waarderen.
berlinetta zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
krikke240z zegt
Even off-topic: heb net de wetenschappelijke studie over stickers nog eens gelezen. Wat me opvalt is dat er in 2018 veel meer reacties waren op een artikel. Zou dit komen door app die toen nog deftig werkte?? On-topic: wat doet dit met het bereik? Daalt dat een beetje of maakt zo’n update het energieverbruik ook beter aangezien het toch een update/verbetering is?
p993 zegt
@krikke240z: als je het extra vermogen niet gebruikt blijft bereik ongewijzigd, denk ik.
karhengst zegt
En hoeveel tienden van seconden zit je sneller op de 180?
Wel een geniale zet uit marketingperspectief natuurlijk maar wanneer je voorheen een Passat 1.6 diesel op de stoep had staan maken die 68 PK nu ook niet zoveel meer uit. Met 400 PK ben je ook geen stakker.
Pascal zegt
Dat doet Polestar goed! Tesla levert al een tijdje de ‘acceleration boost’ software update waarmee je grofweg 50pk extra krijgt voor € 1800. Wel ga je dan in 3.9 seconden naar de 100. Maar in aantal pk’s is Polestar toch een heel stukkie scherper (en leuke stickers).
mashell zegt
Toch best veel geld voor iets wat je echt niet nodig hebt.
Maarten123 zegt
@mashell: dan begrijp je het fenomeen ‘snelle auto’ niet, vrees ik.
dree16v zegt
Ziet er wel dik uit zo op de plaatjes. Of die pk upgrade nou nodig is en de investering waard is vraag ik me af maar leuk dat het kan. Vind trouwens de Polestar 2 wel de mooiste enigzins betaalbare EV van het moment.
Robert zegt
1000 euro aftikken om 0,3 seconden sneller van nul naar honderd te kunnen; ik ken zinvollere bestedingen van dat geld
jmeverts zegt
@RRRobert: er zijn mensen die er meer geld aan uitgeven…