And the hits keep on coming. Ook Polestar heeft moeite het geplande aantal auto’s te verkopen.
De EV verkoop wil maar niet echt vlotten. Ook Polestar, de elektrische divisie van Geely/Volvo slaagt er maar met moeite in om Polestars aan de man te brengen. Er is weliswaar groei in afzet, maar lang niet de verwachte groei. En dat baart natuurlijk zorgen voor de stakeholders van het merk.
Polestar kennen we allemaal van de Polestar 1, maar vooral ook de Polestar 2 in Nederland. De 1 was een bloedmooie reïncarnatie van de Volvo P1800 van The Saint. Je weet wel, die ene keer dat de Zweden uit de band sprongen en een mooie coupé maakten. Nu stoten we wellicht fans van de 780 Bertone coupé tegen de borst. Maar goed zij zijn waarschijnlijk met een rally in Scandinavië bezig in een Volvo 740 Polar, dus dat durven we wel aan. De nieuwe coupé die Polestar op de kaart zette als apart merk was heel fraai, maar ook een moeilijke auto. De aandrijflijn was zijn tijd eigenlijk een beetje voor, maar daarom ook snel verouderd en niet zo ‘emotioneel’ als het design beloofde.
De Polestar 2 was veel meer een voorbode van waar het merk Polestar echt voor staat: alternatieven voor Tesla op de markt brengen. Dat lukte in Nederland vrij aardig. Klanten zagen een elektrische ‘Volvo’ met Öhlins dempers voor relatief weinig (zeker in de bijtelling) wel zitten. Ook al was het dan een Chinees in vermomming…
Inmiddels zitten de Polestar 3 (SUV) en Polestar 4 (semi-hoge crossover) dicht tegen marktintroductie aan. Maar de afzet van Polestar 2’s valt tegen. Het merk had in mei nog voorzien dit jaar 80.000 auto’s af te zetten. Afgelopen maand werd dat bijgesteld naar 60.000 tot 70.000 auto’s. En nu is het doel 60.000 auto’s. Dat is amper meer dan Maserati deed in haar beste jaar.
Het is wel in lijn met wat we de afgelopen tijd gezien hebben. De vraag naar EV’s stijgt nog wel, maar lang niet zo hard als verwacht dan wel gehoopt. Dit speelt in Nederland, maar dus ook globaal. Koop jij wel zo snel mogelijk een EV? En overweeg je dan ook een Polestar 4 (die eind dit jaar nog wordt gelanceerd)? Laat het weten, in de comments!
alloallo zegt
Edit: fixed
PunicaOase zegt
De 2 begint wat op leeftijd te raken en er zijn nu zoveel alternatieven.. Komt wel weer goed met de 3 en 4 schat ik in..
Edge zegt
Ik verwacht niet dat ze het slecht gaan doen, maar ik verwacht ook niet dat ze de verkooplijsten gaan aanvoeren hier in Nederland. De Polestar 3 zit toch alweer een segment of twee hoger dan de 2, met dito prijskaartje. De meest eenvoudige versie kost je 90.000 euro. Dan zit je in het vaarwater van de Mercedes EQE, en met een paar opties zit op het prijsniveau van een Tesla Model X. De Polestar 4 zit tussen de 2 en 3 in, maar die krijgt volgens de collega’s van Autoweek.nl een vanafprijs van 65k. Dat is ook niet bepaald handig wanneer (komt ‘ie weer) Tesla een elektrische SUV voor 45k in de prijslijsten heeft staan.
hotze zegt
Die Tezla is een opgehoogde hatchback, heeft niets met een SUV te maken.
DeWitteCondor zegt
De 2 lijkt bovendien een auto met een identiteitscrisis. Het is gewoon een sedan met vrij beperkte ruimte maar wil om de een of andere reden graag op een crossover lijken met die idioot grote wielen. Het ding ziet er niet uit.
launchcontrol zegt
Snap het wel, als leaseauto prima maar hebben ze veel concurrentie en als je ‘m wil kopen doe je dat online en kan je dus geen auto inruilen. Ze verwijzen je naar een website waar je gewoon een zeer (triest) laag handelsbod op je auto krijgt. Het kopen van zo’n auto geeft je dus geen goede beleving, waar andere merken dit (nog) wel bieden. Ze hadden de verkoop van dit merk gewoon bij de Volvodealer moeten doen en niet zoals het nu gaat is mijn mening.
Paul58 zegt
De koopervaring boeit me niet zo ik vind het product veel belangrijker. Ik hou totaal niet van die gemaakte autoverkoop praatjes en dat overdreven gedoe. Net als kleding koop ik een auto ook liever online. Kan prima eigen research doen toch. Enkel een proefrit vind ik belangrijk maar dat is altijd wel te regelen vooraf.
kniesoor zegt
Nee en nee. En als het ooit zover zou komen wordt het – bij een gelijkblijvend speelveld – zo’n fokking lelijke Tesla 3. Omdat die de beste bang-for-the-buck biedt.
hotze zegt
No way.
Wolflow zegt
Al die elektrische hokken branden toch ongeveer even goed?
Waarom is Tesla beste in deze?
Donstil zegt
Ik rij nu een krap jaartje een Polestar 2 en ondanks dat ik wel tevreden ben blinkt de auto eigenlijk ook in niets echt uit als ik eerlijk moet zijn. Het is allemaal op safe, niet spannend maar ook nergens slecht.
Behalve het infotainment systeem dat is echt vreselijk en dat doen ze bij de Model 3 echt stappen beter.
Maar goed de Model 3 vind ik dan als auto weer helemaal niets om te zien dus zo hebben ze allemaal wel iets.
mashell zegt
Ja maar, die Polestar 2 heeft toch dat veel geprezen Google infotainment systeem???
Pordon zegt
Ik rij zelf ook een PS2 en heb echt nul problemen met het infotainmentsysteem.
Het is overzichtelijk, snel en werkt makkelijk. Wellicht niet super uitgebreid maar alles zit er in en aan wat ik nodig heb. Dus weet niet zo goed waarom het zo vreselijk zou zijn?
MarcoM zegt
EV gaat op zijn retour, reden: geen vertrouwen in huidig (Europees) beleid, met name in ons land. Het moet echt een financiele prikkel worden om over te stappen en de stroom zal echt goedkoop moeten zijn.
chrisvis zegt
U slaat de nagel op de kop. Ken geen enkele particulier die zomaar voor een ev gaat. Mensen zijn bij ons (belgie) het vertrouwen volledig kwijt in de regering. Eerst wordt ons een diesel door de strot geramd, daarna was het een benzine en nu is het ineens een ev en dit allemaal op een tijdspanne van nog geen 10 jaar… Iedereen die in de markt is voor een nieuwe wagen wacht (terecht) nog even af want wat gaat het volgende weer zijn…
coupedriver zegt
Autoblog, vergeten jullie even de bloedmooie C70 Coupé? 😲
jaapiyo zegt
Poaaah…Die was inderdaad wel fraai.
keecee zegt
Niet eerder een EV dan dat V2G gemeengoed is.