We vinden kurk, PET-flessen en het Android besturingssysteem.
Net wanneer we onszelf afvragen of de Polestar 2 de Tesla Model 3 gaat evenaren onthulde Polestar de Precept, die natuurlijk eigenlijk op de afgelaste show van Genève had moeten staan. De nieuwe Polestar staat centraal voor de weg die het merk in wilt slaan. Wat meteen opvalt is de bobbel op het dak. Dit blijkt na twee keer knipperen geen taxibordje maar een LIDAR-systeem te zijn. Een laser die heel hard rondjes draait. Door de opvallende locatie heeft het systeem meer zicht op de weg. Ook in de carrosserie zitten sensoren voor de rijhulpsystemen verstopt.
De rijhulpsystemen van de Precept werken samen met Google Maps. Dit moet ervoor zorgen dat de auto verkeersomstandigheden kan voorspellen. Ook Google Assistent zien we in de Polestar Precept terugkomen. Niet zo gek voor de tweede auto met een Android besturingssysteem. Met de Polestar 2 had Polestar namelijk die primeur in handen. Als je stil staat kun je het 15″ scherm gebruiken om Netflix of andere momenteel gratis ‘videodiensten’ te bekijken. Het scherm past zich automatisch aan aan de bestuurder en reageert op handgebaren.
Zoals het een auto in 2020 betaamt bestaat ook de cockpit uit een digitaal scherm. De Polestar Precept maakt gebruik van een 9 inch display wat zich aanpast als je er naar kijkt. Kijk je naar het scherm wordt de informatie gedetailleerder. Richt je al jouw aandacht weer op de weg wordt essentiële informatie groter weergegeven. De Big Brother onder de auto’s zullen we maar zeggen.
Voor Hamilton zou de Polestar Precept de ideale auto kunnen zijn. Polestar kiest namelijk voor een veganistisch interieur. Lederen bekleding hoef je niet te verwachten. In plaats daarvan mag je jouw derrière plaatsen op gerecyclede PET-flessen. Ook Chateau Meiland is geraadpleegd want voor de hoofdsteunen van de Polestar Precept is gebruik gemaakt van kurk uit wijnflessen. De vloermatten zijn gemaakt van afgedankte visnetten.
Spiegels en een achterruit zijn écht 2019. Anno 2020 zorgen camera’s aan de achterkant en zijkant van de auto voor het zicht in de binnenspiegel. Een achterruit is dus overbodig. Natuurlijk mogen achterlichten over de hele breedte van de auto en verzonken handgrepen ook niet meer ontbreken. De Polestar Precept is voorzien van vele luchtinlaten en aerodynamisch vormgegeven 22 inch velgen. Die moeten ervoor zorgen dat de luchtstroom perfect langs de EV gaat.
Wat naast de ‘bobbel’ op het dak en het ontbreken van de achterruit ook bijzonder is, zijn de suicide doors. De achterdeuren van de Polestar Precept scharnieren namelijk aan de achterkant. Goed opletten om de deur te openen dus.
Wat vind jij van de grote sloffen onder de Precept?
piedlourd zegt
Apenhitsig
Jochempie zegt
Damn zeg… wat een geile donder. MB, Audi, let even goed op. Zo doe je een vierdeurs sedan met coupé daklijn.
eklasse zegt
@Jochempie: E-tron GT? IAA concept ?
Jochempie zegt
Die is wel aardig inderdaad, maar een beetje voor het petjesvolk getekend. Ik doelde meer op de A7.
Gulli zegt
Deze is meer voor het PETjesvolk blijkbaar :P
aJackie zegt
All I can say is Prrr Prrr ??
bartsss zegt
Wat een prachtige wagen. Doen ze echt goed die Chinezen van Volvo. Onee dat mag je niet zeggen.
Jochempie zegt
Je mag het zeker zeggen maar het klopt niet. Ze betalen wel, maar Polestar zit gewoon in Göteborg.
lithiumion zegt
@Jochempie: Precies, Zoals Volvo altijd al is geweest, met hun eigen ‘Volvo-uitstraling’! Wat GM niet begreep met Saab, begrijpen de Chinezen wel met Volvo/Göteborg/Polestar. Geef ze één taak, hoe ze het invullen, ze doen het, als het maar omzet. Hiermee wordt even aangetoond dat een ethiek die GM hanteerde; annexeren, roofbouw plegen op merkwaarden en dan bij het grofvuil neerzetten, eindelijk z’n falen toont en het archief in kan.
Robert zegt
@lithiumion; ander mooi voorbeeld is Opel. Dat leed dertien jaar achtereen verlies onder de vlag van GM. Ze werden daarna verkocht aan PSA en voilá, er werden weer zwarte cijfers geschreven.
Overigens zou het me niks verbazen als de elektrotechniek van Volvo wél door de Chinezen is aangeleverd; er wordt hierover niet altijd lang stilgestaan, maar die jongens in China hebben op dat vlak al echt grote stappen gemaakt, in vergelijking met de meeste Europese autofabrikanten.
SvenskaAeroplanAB zegt
@lithiumion: precies. Het had zo mooi kunnen zijn …
ghini zegt
Prachtig
katoenboer zegt
Nu nog een normaal dashboard en hij is af
vroaaaaaaaaaar zegt
@katoenboer: want een hele analoge klokkenwinkel met voor elke functie een apart metertje is handiger dan een display dat alleen weergeeft wat (op dat ogenblik) relevant is?
katoenboer zegt
@vroaaaaaaaaaar: ik zeg niet dat het handiger is, naar mijn mening wel veel mooier. Overdrijven is ook een vak, letterlijk 4 meterjes, waarbij het nog compacter kan. Wat wel handiger is, zijn gewoon een paar normale knoppen, ik denk zelfs veiliger.
O plaat zegt
Een auto gebouwd door de Chinese overheid met android… je kan evengoed je slaapkamer 24u/7 live streamen als je toch al je privacy door het raam wil gooien. Deze gadgets klinken leuk maar de doemdenker in mij vreest toch meer en meer dat ze vroeg of laat eindigen in situaties zo als in China waarop je automatisch een boete thuis gestuurd krijgt om dat je jouw provincie verlaten hebt zonder genoeg sociale punten te hebben.
vroaaaaaaaaaar zegt
Prachtig. Alleen niet handig dat de treeplanken met de deur mee bewegen. Mag je hopen dat de stoep niet te hoog is…
Dutchdriftking zegt
Hij is wijs. En een elektrische auto af-fabriek met hoodscoop, wie had dat gedacht?!
mashell zegt
Het enige wat we hiervan gaan terug zien zijn de koplampen, dat is een een logische evolutie van de Thors hamer koplampen van Volvo en Polestar.
flutterby zegt
Laat Lidar aub een optie zijn. Het is onnodig duur, lelijk en aangezien wij zelf ook aan twee ogen genoeg hebben niet nodig voor autonomie.
mennok zegt
Is er ook een foto van de achterkant?
SvenskaAeroplanAB zegt
@mennok: gek genoeg in het vorige AB artikel hierover wel… https://images.app.goo.gl/29eWnJcLXpkNPcscA. Maar je mist niet veel hoor