De ontwerper van de Polestar 3 wilde voor de SUV één ding duidelijk maken: aardappelen houden we niet van. Huh?
De designstudio van Polestar had een rustige periode. De 1 en 2 waren namelijk stiekem gewoon oude Volvo concept cars met een nieuw logo erop. Voor de 3, de nieuwste SUV van het merk, lijkt nu een eigen design gekozen te zijn. Wel verwant aan Volvo, maar dan ietsje meer Polestar.
Polestar designer
Degene die daar verantwoordelijk voor is, is Nahum Escobedo. Hij is de ontwerpmanager voor de Polestar 3 en in een interview met WhichCar doet hij een boekje open over de gemaakte keuzes voor de Polestar 3.
Hoekig
Het valt wellicht op dat het frontoppervlak van de Polestar 3 aardig groot is. Dat is expres, om twee redenen. De eerste is dat Escobedo vindt dat ietwat hoekige styling past bij een SUV of auto van formaat. Je wil ronde hoeken die de efficiëntie bevorderen vanuit een ontwerp-perspectief vermijden. Vandaar dat de Polestar 3 zijn efficiëntie vooral behaalt uit de ‘vliegende balk’ tussen de koplampen, zodat lucht alsnog minder obstakels krijgt.
Aardappel
Ronde vormen is sowieso iets wat Escobedo wilde vermijden. Want, en dat beantwoordt gelijk de vragen die je wellicht hebt naar aanleiding van de titel, de ontwerper houdt niet van aardappelen. Nee, wellicht kan hij een bord piepers met jus nog wel waarderen, hij houdt niet van aardappelen op wielen. Volgens hem wordt er door te veel automerken zo veel gespeeld met ronde vormen dat je een soort aardappel of jellybean-vorm krijgt. Hij noemt geen namen, maar we kunnen allemaal een gokje wagen wat betreft de soort auto’s die Escobedo bedoelt. Dat wilde hij dan ook vermijden bij het ontwerpen van de Polestar 3.
Eenvoud
Verder is Escobedo ook geen fan van de, naar eigen zeggen, Las Vegas-esque lichtshows op auto’s tegenwoordig. De enige verlichting die je gaat zien op een Polestar is de dagrijverlichting, koplampen en remlichten. Verder niks. Of zoals Escobedo het zelf zegt: “als je dat soort lichtshows wil, ga je toch naar Vegas of een nachtclub ofzo? Niet naar een Polestar in ieder geval.”
Ook benadrukt Escobedo dat een Polestar duidelijk een Polestar moet zijn vanwege het design. Je hoeft dus niet naar een sjaak van een logo te kijken: je voelt het eigenlijk wel aan. Volgens hem is dat iets Scandinavisch, waar je bij een gemiddelde woonwinkel ook precies kan aanwijzen welke stoel van een Scandinavische ontwerper is.
Wel benadrukt Escobedo sportief genoeg dat dit allemaal zijn visie is op design. Andere merken mogen doen wat ze willen als dit volgens hen allemaal werkt. Maar Escobedo is duidelijk over wat hij wil zien in een Polestar en dezelfde filosofieën komen terug op de Polestar 4 en 5 die ook van zijn hand komen. En als we even de objectiviteit overboord mogen gooien: hij zal ergens gelijk hebben, want het zijn mooie auto’s.
Richmond zegt
Ik vind het zo lelijk en storend wanneer de dagrij verlichting uit gaat om de dagrij verlichting om te zetten in een knipperlicht. Dan heb je dus een koplamp aan en aan de andere kant een knipperlicht.
rc1990 zegt
Als dat je grootste probleem is, heb je een mooi leven.
p993 zegt
Insgelijks. Komt op mij over als ordinaire costdown maatregel.
mashell zegt
Zorgt voor een hoger contrast. Het verschil tussen oranje knipperlicht en witte dagrijverlichting kon wel eens lastig te zien zijn als ze gelijk aan zijn in dezelfde lichtunit.
Richmond zegt
Dan maak je een apart knipperlicht zoals vroeger aan de zijkant
gallardogt zegt
Helemaal mee eens. Viel mij voor het eerst op zo’n vijf jaar geleden bij Volvo. Toen dacht ik even als deug-mensch, mag dat wel? Vervolgens gingen in de loop der jaren veel merken mee met die trend.
anthwan zegt
En toch lijkt deze polestar op een aardappel. Nu de kleur nog.
560pk zegt
Front is best mooi (maar dat is nog Volvo design hè), rest is net zo generiek als alle electro spul uit het verre Oosten. De less-is-More filosofie is dan weer wel te prijzen, maar bla-bla over aardappels , of juist niet, laten we aan Niels van Rooy over.
Overigens configureerde ik de polestar 3 (hoeveel merken gaan hun favoriete cash cow „3-Serie“ noemen?) kort geleden, en kwam héél ver boven de ton uit.
Gaan we dus niet vaak zien.
mashell zegt
In het verre oosten eten ze rijst en geen aardappels.
lecomte zegt
Heel ver boven de ton? Met alle opties kwam ik zojuist op 106 nog wat uit. Zat je bij BMW een 3 serie te configureren?
mashell zegt
Ik snap dat hij aardappel zegt waar hij Model Y bedoeld. En deze wagen is niet half zo lelijk als die aardappel maar of deze nou echt mooi is?
Gulli zegt
Nee hij lijkt niet echt meer op een bestaande Volvo, wel op een Zeekr die uit dezelfde stal komt. Wat is nu zijn punt?
Overigens houdt hij niet van kermisverlichting op auto’s maar voegt hij wel lekker zo’n hippe @heckblende toe, want anders verkoopt het denk ik niet.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de auto er prima uitzien, hij moet alleen zichzelf niet zo tegenspreken in een poging anders te zijn dan de rest en vervolgens de rest gewoon lekker na te doen.