Oei, het publiek maken van de aandelen van Polestar is volgens een analist niet het beste idee gebleken.
Je automerk naar de beurs brengen kan nog niet zo gek uitpakken. Wij denken dan vrij snel aan Tesla. Polestar ging hetzelfde proberen. Waar het bedrijf eerst volledig in handen was van moederbedrijf Geely, is nu een percentage beschikbaar in aandelen op de beurs.
Aandelen kelderen
Met een lage rente door de recessie, het succes van de Polestar 2 op zak en een firma om ze te ondersteunen, leek het een gouden zet. Maar toen kwam de realiteit. Namelijk dat de Polestar 3 en 4, de grote beloftes na de 2, vertraging op hebben gelopen. Het helpt ook niet mee dat Polestar niet heeft meegedaan aan de prijsdalingen die Tesla en bijvoorbeeld BYD wel hebben geprobeerd door te voeren. Polestar-aandelen zijn daardoor juist met 84 procent gedaald ten opzichte van toen ze net op de markt verschenen. Volgens analist Bernstein kan dit heftige gevolgen hebben.
“Road to nowhere”
Een analist van Bernstein zegt dat Polestar op de beurs op een Road to Nowhere zit. En dan niet het liedje van Talking Heads, maar qua vooruitzicht. Volgens hem is het een verstandig idee om Polestar weer terug te integreren in de Geely Group. Overigens is dat nog steeds grotendeels zo: nog steeds 88 procent van Polestar is in handen van Geely en Volvo en die merken hebben ook 93 procent van het beslisrecht.
De autoverkopen van afgelopen jaar stelden niet zo veel voor, maar CEO Thomas Ingenlath zegt dat je in je achterhoofd moet houden dat het gaat om een waarde van vier miljard dollar. Dat zal, maar er moeten natuurlijk wel auto’s verkocht worden om brood op de plank te krijgen. Ingenlath is niet klein te krijgen: eind 2024 hebben zij weer alles op orde en worden de Polestar 3 en 4 volop verkocht. Laten we het hopen. (via Bloomberg)
Aon zegt
Polestar or Macan?
Aon zegt
Bij Polestar krijg ik spontaan het beeld van ´zielige zeehondjes´.
Aon zegt
Je ,moet ze niet aaien, je moet ze juist op eten,
Jurgen zegt
Lee met het bericht dat ze 15% van het personeelsbestand moeten schrappen, gaat niet helemaal top daar.
Hoflander zegt
Lage rente? Think again.
harrie zegt
Ja, als in: lage rente tijdens publiek gaan dus iedereen en zn moeder aandelen kopen in jacht naar een beetje rendement.
Inmiddels hoge rente dus zijn er weer alternatieven, wat terug te zien is in matig presterende koersen, op wat hype aandelen na.
suheyl zegt
Vanmiddag een Polestar 4 testauto zien rijden op de A1 tussen Deventer en Apeldoorn. Dikke wagen wel! Niet gecamoufleerd of iets, buitenlands kenteken met (ik denk) Chinese tekst achterop en op de zijkant “test car”
mashell zegt
Stond eind van de middag tussen Deventer in Apeldoorn in de file (vanwege een vrachtwagen met pech) maar op basis van het bericht van deze analist en jouw melding geef ik daarvan beter de schuld aan Polestar.
Oopelkadet zegt
de EV is het einde van traditionele automotive.
mashell zegt
EV is slechts de aandrijving. Eentje die op termijn auto’s zelfs goedkoper zal maken. Wat echt het einde zal zijn van de traditionele automotive is autonoom rijden. Dan worden auto’s niet meer gekozen op (sportieve) rijeigenschappen of het exterieur. Dan zijn ze allemaal dezelfde cocon waarbij de enige merkbare verschillen alleen maar de binnenshuis architectuur zullen zijn.
tenaci zegt
Hoewel ik de 2 echt wel een leuke auto vindt (zeker nu hij RWD) is snap ik de positionering nog niet echt. Eerst was het het performance label van Volvo. Toen kwamen met een halo car die vooral de s/v 90 van Volvo werd. Toen leek het erop dat Polstar het elektrische merk van Volvo werd, maar Volvo zelf heeft inmiddels een groter elektrisch aanbod. Oh ja en dan gooit Geely nog even Lynk&Co en Zeekr er achteraan voor nog meer kannibalisatie.
Dan snap ik wel dat beleggers uitstappen. Kies een koers blijf daar bij. Nu weet niemand welke kant het op gaat.
jessepinkman zegt
Dit dus
Lynkesoep zegt
Twee weken geleden een Polestar 3 besteld, ik heb mijn best gedaan…
JelmerS zegt
De te hoge beurswaardering is niet alleen een probleem van Polestar. Fisker is ook 85% waarde kwijt geraakt in een korte tijd. Finvast nog erger, maar daar is waarschijnlijk ook nog gesjoemeld met verkoopcijfers. Nio was al een aantal jaren geleden flink onderuit, en ook Lucid zakt alleen maar door. Alleen Tesla heeft de natte droom van een belegger enigzins waar kunnen maken voor telkens weer hogere waarderingen van het aandeel.
Oopelkadet zegt
omdat Tesla itt polestar, normale prijs voor off shell ev motor + omhulselbakie + wat elektro vraagt. En dan ook nog eens zwaar superieure elektro management. Een polestar kost 2x zoveel voor de zelfde bak onderdelen.
Flutterbear zegt
Tesla doet ook wel meer dan alleen een elektrische auto maken. Ze investeren enorm in elke aspect van autorijden voordeliger te maken (en daarmee de elektrische auto voor ieder bereikbaar).
De winst die ze maken op hun EVs is daar niet alleen bewijs van maar ook cruciale vereisten voor de groei. Je kan een businessmodel van een miljoen auto’s tegen verlies verkopen niet in satnd houden. Als andere fabrikanten ook zulke winsten zullen maken waren ze ook sneller in de adoptie.
mashell zegt
Hoe lang is Tesla al op een normale manier winstgevend? Dus zonder aandelen uitgifte of op het verkopen van emissie rechten? Nog maar een jaar of twee… Tesla doet het niet beter of slechter dan die anderen, ze doen het langer. Tesla heeft goed en slim geprofiteerd van hun opgeblazen beurskoers maar zelfs zij hebben er 10 jaar over gedaan om een normaal en stabiel bedrijf te worden.
MarcoM zegt
Er zijn/komen veel EV modellen de laatste 2 jaar bijgekomen waardoor de Polestar gewoontjes begint te lijken. Polestar was met de benzine uitvoeringen een echt snelheidskanon, maar nu is bijna iedere EV dat.