In-house tuning van de aandrijflijn met behoud van garantie, dat is wat Volvo’s performance-arm Polestar in de planning heeft. Voor bijna elk type motorisering komt er een kitje.
‘Waarom zou je je klanten hun geld naar een chiptuning-boer laten brengen, als je die centen ook zelf kunt opstrijken?’ Dat is de vraag die fabrikanten als BMW en Porsche zich al geruime tijd geleden stelden, waarna ze met pk-verhogende aan te vinken opties kwamen.
Volvo en Polestar begeven zich nu op hetzelfde pad, zojuist maakten ze bekend vanaf juni met ‘meer dan 140 verschillende optimalisatie-varianten voor de Drive-E motoren komen, te beginnen met de T6, T5, D5 en D4-motorblokkken.’ Leasepikken die hun V40 D2 binnen 10 tellen op de 100 willen hebben moeten wat langer geduld hebben.
Focus op het middengebied
De optimalisaties spitsen zich toe op de vlakken gasrespons en motorvermogen. Automaten krijgen optimalisaties in schakeltijden, schakelprecisie en het vasthouden van een versnelling, en off-throttle response.
De aanpassingen spitsen zich toe op verbeteringen van het middelste-toerengbied, waar de auto zich tijdens een actieve rijstijl (inhalen, invoegen op de snelweg) in begeeft. Het zou dus kunnen dat de vermogensspecs gelijk blijven, maar de koppel- en vermogenskrommes in het middengebied verbeteren.
Met deze pakketjes kiest Volvo ervoor om tegen meerprijs een soort D4,5 of T5,5 te creëren, in plaats van een nieuw modeljaar te lanceren waarbij de betalende klanten gratis standaard van de verbeterde software profiteren. Dat is een commerciële keuze, die ook nog wel te verdedigen is. Als gezegd, de specifieke inhoud volgt over een paar maanden.
bmwz3 zegt
Cool
lekbak zegt
Slim bedacht. Op deze manier kunnen ze een belachelijk slecht draaiende motor maken die wel schoon is op papier en er weer een normaal ding van maken door de software weer normaal te zetten. Dat alles nadat de belastingen betaald zijn uiteraard.
Worden ze waarschijnlijk in de praktijk ook nog zuiniger van.
bierbuik zegt
@lekbak: en je betaald nog eens extra ook, heel slim gespeeld zo
Dutchdriftking zegt
@lekbak: precies! Ik geef ze geen ongelijk. Wel jammer voor andere Volvo tuners.
rolov zegt
@dutchdriftking: Brabus en bv Kleeman bestaan toch ook nog?
gtwillem zegt
@dutchdriftking: MR Sweden, Heico Sportiv en Evolv zullen heus nog wel hun klantenkring behouden. Zij bieden immers ook upgrades voor bumpers, velgen, remmen, veren, dempers, interieur etc aan. Dat doet Volvo sowieso al niet.
Dit is dan weer wel slecht nieuws voor chiptuners als Rica Engineering, die voornamelijk dit soort vermogenstijgingen doen (ik weet dat Rica ook aparte projecten heeft, maar 95% is chiptuning).
autofanaat zegt
Goed idee, alleen moet ze het niet te duur aanbieden.
991gt3rs zegt
Brabus is hier ook steengoed in.
gtwillem zegt
@991gt3rs: die leggen in alles een 6.0 V8 met 850pk om zeker te zijn dat er voldoende koppel in het middentoerengebied beschikbaar is ;-)
991gt3rs zegt
@gtwillem: Ja dat klopt maar ik had het over de powerkitjes van Brabus. ”Uniek aan deze Brabus Eco PowerXtra tuning kit is de mogelijkheid om de garantie van uw Mercedes-Benz te verlengen tot zelfs 3 jaar, dit betreft op een nieuw voertuig.
Brabus GmbH neemt dan de originele garantie van 2 jaar over en verlengt deze met een extra jaar tot een maximum van 100.000 km op motor en aandrijflijn. Deze garantie is alleen mogelijk doordat Brabus als enige een product levert die in het originele Can bus regelsysteem opgenomen wordt. Hierdoor kan het Brabus regelapparaat rekening houden met signalen, geregistreerd door het originele motormanagement of aandrijfsysteem. Invloeden zoals b.v. motorstoringen, lage motortemperatuur of extreme weersomstandigheden worden door het regelapparaat geregistreerd en omgezet in toe- of afname van beschikbaar maximaal vermogen.”
gtwillem zegt
@991gt3rs: dat is absoluut waar en vooral erg handig. Goede chiptuning is vaak duur, omdat het best gecompliceerd en omslachtig is als je het goed doet.
De voordelen van zijn Brabus kit is dus dat hij eigenlijk het originele management optimaliseert in plaats van overneemt via een bypass.
Zo’n D6 kit op een E350 CDI Estate 4-Matic: 300pk, 650nm, 3 jaar garantie en een top van over de 250. Ik ga alvast sparen!
991gt3rs zegt
@gtwillem: Juist! Met jou kan ik praten.
redneckdarian zegt
@gtwillem: effectief is het in ieder geval wel…
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: hahahhaha idd!
gtwillem zegt
@sir_smokalot: was het verschil tussen Porsche de motortuning af fabriek levert (X51/X50) en BMW achteraf?
OT: vooral handig om de auto’s via de NEDC enorm zuinig te laten lopen, om vervolgens via Polestar tuning ervoor te zorgen dat het ook nog rijdt. Eigenlijk wat Abarth met de Esseesse motortuning doet. En VAG deed met ABT.
audirijder zegt
ligt het aan mij of bieden ze dit al niet aan bij BMW, mercedes en Audi. Hetzelfde motortype met verschillende vermogens. Ik dacht bij Volvo trouwens ook. Het voordeel wat ik er wel van zie is dat dit later uitgevoerd kan worden zodat je de bpm ontloopt.
gtwillem zegt
@audirijder: bij Audi kon je tot voor kort via de dealer ABT tuning krijgen (ik begreep dat dat niet meer gebeurt). Bij BMW kon je altijd met garantie AC Schnitzer upgrades installeren, maar dit doet BMW Performance nu zelf (kun je meteen alcantara stuurwiel, carbon spoiler, stickers, velgen en LSD laten monteren). Bij Mercedes kun je in Duitsland met garantie Lorinser tuning monteren (Lorinser is zelf een grote Mercedes dealer) en Brabus produkten doen ze volgens mij ook niet moeilijk over (dus de Brabus B4, T12 en B6 kits en dergelijke, niet een GLK met 800pk V12 of Twin Turbo SLS.)
audirijder zegt
@gtwillem: Klopt! Ik wou mijn Audi destijds ook laten tunen. Echter deed de dealer daar heel erg moeilijk over, omdat ze al een aantal probleemgevallen hadden.
mrrallycross zegt
Ben benieuwd wat de kosten voor zo een pakketje worden.
reset zegt
Nu nog een 100PK upgrade voor mijn BMW 114i.
gtwillem zegt
@reset: zit daar standaard geen 100pk in?
KaCh1ng zegt
@reset: http://www.br-performance.be/nl-be/chiptuning/1-wagens/5-bmw/508-1-serie/3855-f2x-2011-2015/5074-114i/ +120pk?
Maarten123 zegt
Heel verstandig. Leuk om de emissie eisen te omzeilen en extra verdiensten voor de dealer. Vervolgens de klant verplichten om het onderhoud aan te scherpen en daar komt je extra omzet weer voorbij. De vraag is alleen hoe lang de RDW dit toestaat.
driftkicker zegt
Maak er gewoon standaard top motoren van!
Dutchdriftking zegt
Abt doet dit al jaren voor VW!
imdoctorbob zegt
@991gt3rs: Dat is niet anders als wat de meeste fatsoenlijke tuners doen, vaak zelfs op maat nog. Dus van Brabus klinkt fancy maar is puur marketing, want hoe stel je anders immers je motormanagement fatsoenlijk af? Lijkt me dus niet de reden voor garantie. Eerder omdat ze weten dat een blok simpelweg niet ploft binnen 100.000km, en helemaal niet met een lichte chiptuning.
Maar goed, de meeste merken hebben volgens mij een huistuner die hetzelfde doet als Brabus (ACS, Lorinser, Nismo, Spoon, Mountune, Abarth etc) en volgens mij deed Polestar dit toch al bij Volvo?
991gt3rs zegt
@imdoctorbob: Tuurlijk is dat puur marketing, hoe wil je anders je product verkopen. En zo licht is die ”chiptuning” niet. Een Powerbox heet het btw. Deze zijn op maat gemaakt voor het voertuig en werken pas optimaal als de motor op bedrijfstemperatuur is en houd rekening met meerdere sensoren. Dus gewoon een safe systeem. De meeste tjoening boeren pleuren er een chip in die het vermogen verhogen en thats it. Vaak komt hier iemand met zijn Benz die weer in de noodloop gaat of hokkerig begint te schakelen, chip eruit en loopt weer als een zonnetje (was een Carlsson chip).
schellekens006 zegt
Dat geneuzel met een chipje. Koop gewoon een M3 of C63 als je power wilt of doe nix. Pas geleden kwam er ook zo’n verkoper die helemaal blij was met zijn 2 liter diesel Passat met chiptuning aan mij vertellen dat hij nu echt snel was… Gaaaaapppp….
philipf zegt
Leuk
Gulli zegt
Nou, als ze de D2 weer terug kunnen tunen naar een D4 heb ik wel interesse :) Ik ga waarschijnlijk toch niet dit jaar nog kunnen leasen dus de D2 gaat voor mij al 21% bijtelling kosten. Moraalridders kunnen me dan dus niets maken want ik ga niet ineens een 21% auto rijden voor een 14% prijs. Zolang hij onder de 103gr/km blijft zit ik netjes binnen de bandbreedte. Ik ben benieuwd! Die top van 190 vanwege de ecobandjes kan me dan ook niets schelen, als hij op de tussenaccelleratie maar sneller wordt.
sturmer zegt
@Gulli: die tussenacceleratie schijnt bij de D4, gezien de aangepaste (lees: lange)ook niet het sterkste punt te zijn.
kennone zegt
Ik snap nie waarom ze niet gewoon kijken naar de motoren van 10 jaar terug. Ik rijd een ouwe T-4 met bijna 3 ton op de teller. En dat ding loopt zoveel lekkerder en soepeler dan die nieuwe 4 cilinders. Fijne opbouw van vermogen en niet dat nerveuze gedoe als bij die nieuwe blokken. En qua verbruik zal hij niet veel onder de nieuwe techniek doen.
soundgarden zegt
@kennone: ik kachel ook lekker door met mijn passat 3bg met 350k+, rij 1 op 20 en geen olieverbruik. Beetje slap op de poten maar dat vreet zo lekker km’s, heerlijk comfortabel.
Oude VW’s for the win!:)
slickrick zegt
Breng een motor op de markt, die matig is afgesteld en maximaal is afgeknepen. Laat vervolgens de klant in een getunde versie rijden, en vraag daar een bak geld voor.
In welke andere bedrijfstak koop je een half afgewerkt product om vervolgens weer extra te betalen om het goed te hebben…..? Ik weet het niet
Hey ober, wat een slappe bak is dit……, ooh betaal even EUR 1 extra dan krijg je lekkere koffie…..