Moederbedrijf Geely heeft grootse plannen met het performance-label.
Polestar gaat namelijk elektrische performance cars bouwen die los van Volvo in de markt worden gezet. Later dit jaar zou het eerste model moeten worden gepresenteerd. Een en ander heeft te maken met strategische keuzes. Volvo moet het de gevestigde orde in het premium segment lastig maken, terwijl Polestar de sportieve tak moet worden.
Feitelijk doet Geely dus een AMG-tje. De snelle Mercedessen waren aanvankelijk, euh, gewoon snelle Mercedessen, maar AMG wordt steeds meer als een zelfstandig label in de markt gezet. Het grote verschil is natuurlijk wel dat Polestar zich vooral op EV’s zal concentreren, zo meldt AutoExpress.
Ook zal Polestar zich gewoon blijven bezighouden met het finetunen van Volvo’s. Hoe die rappe Zweden rijden check je in onze rijtests, je vindt ze HIER, HIER en DAAR.
UPDATE 21 juni: Volvo bevestigt de voortzetting van Polestar als zelfstandig merk dat zich gaat richten op geëlektrificeerde performanceauto’s. De mannen van Polestar blijven zich ook tegen vlotte Volvo’s aan bemoeien onder de noemer “Polestar Engineered”.
kennone zegt
Ze gaan waarschijnlijk de 850R opnieuw uitbrengen in Polestar blauw!
b00m3rang zegt
@kennone: Als ze er dan ook RDW in zetten ben ik verkocht.
edjehaze zegt
@b00m3rang: RWD bedoel je?
pomoek zegt
@edjehaze: nee nee, hij bedoelt echt een ambtenaar van het RDW.
http://www.mamaschrijft.nl/wp-content/uploads/2016/11/Jiskefet.jpg
b00m3rang zegt
@edjehaze: Vast wel ja. Ja dat bedoelde ik misschien, denk ik
kennone zegt
@b00m3rang: ja dat van die niet achterwiel aandrijving was ook mijn punt om de 850R eigenlijk te kopen. Maar dan ga je je bedenken hoe vaak je nog een rotonde wilt driften of een op of afrit dwars wilt pakken. Ook ik werd ouder en deed deze ongein eigenlijk zo goed als nooit meer. En zo kreeg de voor wiel aangedreven auto weer een kans bij mij! (Goed verhaal haha maar wel echt gebeurd)
b00m3rang zegt
@kennone: (ik neem aan dat je “niet kopen” bedoelde) Begrijpelijke situatie. Alleen hoef je niet te driften om te voelen dat de auto het wil, en dat maakt het al leuker.
Een V70R AWD kopen en dan de voorwielaandrijving eruit halen/afkoppelen is waarschijnlijk ook een betere optie dan een 850 RWD te maken (mocht je een Volvo RWD Powerstation/sleeper willen). Maar dan kan je beter de 940, 960 of V90 als basis nemen. Een schakelaar om te kiezen tussen RWD en AWD is natuurlijk utopisch maar wel het beste.
gekketurbo zegt
Muah, wordt er niet warm van. Maak me maar wakker wanneer Polestar performance motoren gaat bouwen voor Volvo. Doe is een vijfcilinder (350-400pk) in de V90 en noem hem V90R. Of beter; breng een gemoderniseerde versie van de yamaha v8 gekoppeld aan een elektro motor a lá Laferari of 918 en drop het net als de T8 in alle modellen. Kijk, dan heb je de interesse van de wereld te pakken.
gekketurbo zegt
@gekketurbo: Ojah, als je dan echt met de Duitsers wilt gemeten worden, moet je niet lafjes doen en gewoon 700pk in stoppen. Doen ze in US ook, garantie voor spektakel!
730ld zegt
Leuk misschien dan weer 5,6 en 8 cilinders….
Dutchdriftking zegt
Blijft een mooi label.
Edge zegt
Hier ben ik toch wel benieuwd naar. Polestar is bij het grote publiek amper bekend, dus om er nu al een zelfstandige fabrikant van te maken is wel snel. Toen Mercedes AMG veranderde van een stickertje op de achterkant naar een volwaardig merk, hadden ze in Affalterbach toch al behoorlijk wat naam voor zichzelf gemaakt.
erik1982 zegt
Zou er voor de kleur alleen al eentje willen hebben