SUV’s tunen, daar kijkt niemand anno 2015 nog van op. Volvo’s performance-arm Polestar heeft als laatste voorbeeld hiervan wat Zweedse magie over de nieuwe XC90 gestrooid.
Polestar heeft beloofd het hele modellengamma van Volvo een lekkere tuningsbeurt te geven, en het is deze belofte nu aan het inlossen. De smurfblauwe pepdivisie heeft hem er – zoals verwacht – lafjes tegen de XC90 aan gehangen, met als gevolg een ‘optimised engine performance, throttle response, gearshift speed, gearshift precision and off-throttle response.‘
Verwacht dus geen 1.000 pk en evenzoveel Newtonmeters, de tuning richt zich voornamelijk op het praktische middengebied. Voorlopig zijn de D5 (standaard 225 hp / 470 Nm ; nu 233 hp / 500 Nm) en de T6 (standaard 320 hp / 400 Nm ; nu 334 hp / 440 Nm) de enige modellen die het Polestar-chippie aangeboden krijgen, maar het bedrijf belooft in de toekomst verdere optimalisaties.
De grote Zweed, met 2.565 stuks in oktober Volvo’s bestverkopende model in de VS, verzamelt badges als een padvinder (‘inscription’ ‘awd’ ‘polestar’, kan er nog eentje naast?), en kan zich voegen bij de V40 en V60, die al eerder de blauwe behandeling kregen.
uncivilsum zegt
Al die badges klinken als mensen die veel te vaak hashtags op twitter gebruiken
#D5 #inscription #AWD #Polestar
Donstil zegt
@uncivilsum: Je gebruikt nooit te veel Hashtags op twitter.
Tonnie zegt
@uncivilsum: de xc90 is pokemontrainer, nog 5 badges en op naar de pokemon league.
mout zegt
En dan niet in het Polestar blauw?
martinus zegt
@mout: De tuning is behoorlijk subtiel gebleven. Dat staat de Volvo goed.
mitro0o zegt
@mout: Beter zo. Ik vind die Polestar-blauw echt de lelijkste kleur blauw die te verkrijgen is. Ik kan het dan ook niet aanzien als een V40 in die kleur voorbij rijdt.
freezzr zegt
@mitro0o: die kleur is trendsettend!
pudi zegt
Mooie wagen!
E34M5Touring zegt
Leuk toch,al die stickers. Net als vroegahh de Japanners! Je hele dorpel vol met termen als DOHC 16V EFI Turbo! Keivet!!
Dutchdriftking zegt
Mooi blijft dat polestar toch. Jammer alleen dat het zo absurd duur is.
a3aan zegt
Geniaal hoe de fabrikant nou zelf het aantal badges op de auto opplust! Vroegah begonnen de zelfbenoemde tuners (# huisfleit # Halfords) daar al mee. Elke badge zekeah 10 pk er bij Jonguh!
ronnys zegt
Nu optisch nog een beetje opleuken: Dikkere bumpers, side skirs, 20 cm verlagen, iets breder op de wielen.
Dan wordt het nog beter.
crackdavid zegt
@ronnys: Het is maar goed dat jij geen XC90 kan betalen…
jeroen13 zegt
@ronnys: 20cm verlagen wordt wel interessant denk ik ;)
sr20det zegt
@ronnys: dat doe je dan maar lekker zelf sjonnie
racenderechter zegt
Mazda Wankelmotoren, Supra’s, NSXen GTRs straatracemonsters met badges, sportieve Alfa’s, TVR’s, veel minder Volkswagens en meer van de nieuwe Volvo’s. Ja, de toekomst ziet er best wel fruitig uit als je t mij vraagt.
knipperlichtje zegt
Wow, wel 8 hele paarden extra in de stal bij de D5. Dan kan polestar wel zeggen dat het ze om het koppel in het middengebied gaat, maar dat zie je eigenlijk bij alle chiptuning van turbodiesels terug. Kortgezegd, de extra kracht die Polestar uit een 225 PK diesel weet te halen is minder dan wat Squadra uit een 85 PK diesel weet te halen.
rikus zegt
Alsof je dat merkt bij zo’n olifant op wielen.
janmetdelangeachternaam zegt
Vraag me af of er nog een extra luxe versie komt net zoals bij bijvoorbeeld range rover
Silverarrow zegt
Waarschijnlijk peperduur en het enige dat je er voor terug krijgt is , letterlijk, een paar pk’s extra, een hoop zweeds marketing geblaat over “kwaliteit”, “premium”, “sportiviteit” en een gas- en schakelrespons die er vanaf dag één al standaard op had moeten zitten. Als je eenmaal zo’n Volvo hebt wordt je die kunstjes al snel beu. Wat een gebakken lucht.