Wat ligt hier in het verschiet? Mogelijk kunnen we een nog hetere Polestar 2 verwachten, aldus een hint van de CEO van het merk.
Als het gaat om leuk sturende elektrische auto’s scoort de Polestar 2 best oké. Met het Performance pack komen ze de autoliefhebber tegemoet, met bijvoorbeeld de aanpasbare Öhlins dempers. Maar de kans is aanwezig dat Polestar nog een stapje verder gaat met een krachtigere uitvoering van de 2.
Op sociale media heeft Polestar CEO Thomas Ingenlath twee foto’s online gezet, inclusief een cryptische omschrijving. De omschrijving klinkt als volgt. PS2BST 1(7). De eerste letters en het getal lijken te staan voor Polestar 2, maar de rest? Op de foto’s is te zien dat de auto op 21-inch wielen staat en nog verder verlaagd is dan een Performance-versie. Ook is de onderlip aan de voorkant mee gespoten.
Met hashtags als prototype en experiment hebben we weinig hoop op iets concreets. CNET Roadshow deed navraag bij het Zweedse merk. Een woordvoerder reageerde door te zeggen dat Polestar op de korte termijn niets van plan is met het model.
Voor nu blijft het nog even een mysterie, deze verlaagde Polestar 2. Toegegeven, het staat de elektrische auto wel goed. Dus kom maar door, meneer Ingenlath. Een hond alleen maar een lekker stuk vlees voorhouden is ook niet eerlijk.
Fotocredit: Thomas Ingenlath via Instagram
detroitv8 zegt
Een nog hetere? Wow. Heb verleden week zo’n Performance gereden, wat een beest is dat al.
ericc zegt
De hond een been voorhouden dat ie niet kan betalen is nog gemener!
Pascal zegt
Lijkt wel of deze aanpassing een beetje wil verbloemen dat de auto zo hoog op z’n poten staat, de wielkasten zijn op de foto beter gevuld/lager. Da’s in elk geval ook mijn grootste ‘probleem’ met deze auto.
MarcoM zegt
Laat maar komen zeg ik.
vondick zegt
Hoe heet ook, toch moeten we hem negeren. Ik ga wel voor een mooi Europees product. En zo niet, in elk geval westers (Japan en Zuid-Korea horen daar bij)..
mashell zegt
Selectieve politieke correctheid…
Je zou Duitse, Italiaanse en Japanse auto’s moeten negeren want die landen waren fout in de oorlog. De VS was onder andere fout in de Vietnam oorlog en heeft in Guantánamo Bay een concentratiekamp, dus die vallen ook af. Je zou ook Indiase auto’s (dus Jaguar en Landrover) moeten negeren want hoe die hindoes met vrouwen omgaan past niet binnen onze normen. Je zou ook helemaal geen auto op brandstof moeten rijden want in die olie producerende landen wordt niet juist met de rechten van vrouwen en de hele lgbtqia+ gemeenschap omgegaan. Auto’s met leer kan ook niet, veel te dieronvriendelijk. Dus ik denk dat eigenlijk alleen nog de Renault Zoë overblijft…
utregcity zegt
@mashell: de Fransen hebben ooit de Lage Landen bezet, gaat hem ook niet worden.
MrHyde zegt
Waarvan de accu’s weer niet in de EU gemaakt worden, en het nikkel van deze accu’s uit uitbuitingsmijnen komt.
Vergeet ook niet dat het in Frankrijk geproduceerd is, waarbij stroom is gebruikt uit kernenergie waarvan de uranium uit conflictgebied Mali komt.
Ofwel: om je impact zo klein mogelijk te maken (helemaal 0 kan al niet) blijft alleen een Gazelle over.
piedlourd zegt
En Gazelle is weer van Pon, dus dat kan ook niet.
Lopen te lopen zal het wel worden. Wel even opletten waar je schoenen vandaan komen.
MrHyde zegt
@piedlourd , Nikes uit Indonesië kunnen dan inderdaad ook niet. Leuke Van Bommeltjes dan maar?
Of een Batavus of Sparta, dat kan ook nog.
bmwfe zegt
@MrHyde: ja klopt en Niet te vergeten dat Polestar (Volvo) Chinees is.
vondick zegt
Als we iets te zeggen willen houden in de wereld, als we willen dat democratie overleeft, dan zullen we MOETEN samenwerken. Sowieso iig als Europa, maar zelfs dat is te klein. Europa en Amerika zullen moeten samenwerken met al hun bondgenoten met de zelfde staatsvorm en vergelijkbare waarden. Dat noem ik hier boven het westen. Dat is geen selectieve politieke correctheid, maar een broodnodige selectie ter verdediging van onze vrijheid.
Al die landen steun ik graag. Alle landen die dat proberen te slopen en zelf op alle mogelijke manieren meer macht proberen te vergaren, die moet je zoveel mogelijk buiten de deur willen houden.
Probeer een beetje uit te zoomen. Alle voorbeelden die je hier boven noemt zie ik als details en gerommel in de marge vergeleken met de enorme machtsverschuiving die er momenteel (zo onzichtbaar mogelijk) plaats vindt.
Gelukkig worden er steeds meer mensen (die er iets mee kunnen) wakker.
We zullen twee dingen moet doen:
– De valse praktijken van China een halt toe roepen (marktmanipilatie, valutamanipilatie, oneerlijke concurrentie, etc etc).
– Naar onszelf kijken: zorgen dat wij ook nog kunnen leveren. Leveren in de breedste zin, wij in de breedste zin: zoveel mogelijk zelf nog kunnen maken, ontwerpen, zorgen dat onze economieën het goed blijven doen, lange termijn denken etc….
Als China steeds meer succes boekt, en wij steeds meer in onnozele discussies verzanden, winnen zij, en verliezen wij vrijheden en welvaart.
mashell zegt
Vrijheid is ook: niet een ander jouw normen en waarden willen opleggen. Als je vrijheid belangrijk vindt dan vindt je het prima dat China geen democratie is, prima dat China haar valuta manipuleert (het is hun munt daar mogen ze mee doen wat ze zelf willen). Dan vind je het ok dat China haar bedrijven subsidieert, dat doen wij in Europa ook (luchtvaart!) en Nederland in het bijzonder, bedrijven betalen weinig belastingen en burgers veel, dat is gewoon indirecte subsidie aan het bedrijfsleven. Europa heeft haar landbouw markt zo afgegrendeld en gemeen gefinancierd (de Europese landbouw subsidies dienen alleen maar om de eigen markt te beschermen) dat Afrikaanse landen geen producten kunnen leveren en zo geen weg naar welvaart hebben. Wij zijn geen haar beter dan China.
Wij moeten zorgen dat we concurrentie aankunnen, ook zelf onze industrie op peil houden (dat de grote techbedrijven allemaal Amerikaans zijn omdat wij uit gemakzucht liever Amerikaanse producten kopen/gebruiken dan zelf te ontwikkelen is een voorbeeld van hoe het niet moet). Maar China straffen en boycotten omdat het zich probeert te ontworstelen aan de status van ontwikkelingsland (er zijn nog enorme arme gebieden) dat is niet kies. Een wereldwijde toename van welvaart biedt juist de meeste kansen voor ons.
vondick zegt
Na deze post denk ik dat we elkaar al veel meer kunnen vinden. Het gaat mij om de boel een beetje in balans houden. Je voorbeeld over Afrika klopt, ook wij hebben oneerlijke praktijken er op na gehouden. Veel van die praktijken hebben we ook gebrobeerd te laten varen. En te streven naar eerlijke handel. Wij zijn daar nu te naief en laten het kaas van het brood eten door China. Wij moeten onszelf dus weerbaarder op stellen deze “nieuwe” uitdager.
Als die balansstrijd weer wat meer onder controle is ben ik best weer bereid om een Chinees product aan te schaffen. Tot die tijd ben ik kritisch.
Zie het als een vorm van zelfbescherming. De vrijheden en welvaart die ik nu ervaar zijn me lief. De Chinese overheid geeft niets om individuele vrijheden.
P.S. Heb hier onder een eerdere reactie over geopolitieke balans als reactie op een van je posts die wacht op moderatie, om wat voor reden dan ook.
ericc zegt
@vondick: wat bedoel je? Polestar is toch Zweeds en daarmee westers?
Pascal zegt
Polestar is Zweeds? Dat is in toenemende mate slechts vooral nog een stukje marketing vrees ik. Als ik persoonlijk iets niet wil sponsoren dan zijn het de Chinezen wel, al ontkom je daar haast niet aan.
piedlourd zegt
De aandeelhouder en financiering zijn Chinees.
Jeweetwel, net als de verstrekkers van leningen aan de overheid die je vuilnis ophaalt en wegen aanlegt en zo.
Dus lopen te lopen gewoon. Ook goed voor je coronakilo’s.
cls350sb zegt
@ericc: Nee is eigendom van een Chinees. Hallo communisme en doei mensenrechten. En spioneert met dit product op de Westerse wegen.
Wanneer gaat de EU het nou eindelijk inzien? Boycot China in z’n totaliteit, en snel een beetje!
mashell zegt
Waarom zo fel op China? Ja, China doet dingen die niet Ok zijn, maar dat doen Rusland en de VS ook. En Saudi Arabië doet ook nare dingen maar de olie gooien we zonder gewetensbezwaren in onze tank. Zelfs de EU is niet altijd zuiver bezig (behandeling vluchtelingen, corona vaccins). Strikt genomen veegt de Nederlandse regering met de corona maatregelen ook mensenrechten onder het tapijt.
Pascal zegt
Daar heb je gelijk in, (en met je punt hier verder naar boven ook trouwens). Het gevaar zit ‘m erin dat China in de wereld veel te machtig wordt, een verstoring van de balans. Daar zien we nu al duidelijk de voortekenen van, en zou wat mij betreft reden zijn om China zoveel mogelijk links te laten liggen.
vondick zegt
Zie mijn post hierboven. Het gaat dus niet om dat alle landen/instanties alles ethisch correct doen. Het gaat er om dat we een relatief kleine economische en politieke concurrent hebben laten uitgroeien tot een systeemrivaal van ongekende grootte. China is qua schaal volledig onvergelijkbaar met de andere voorbeelden die je noemt. En ze zijn niet voornemens te stoppen met doorgroeien.
Sterker nog, de CCP wil alles en iedereen voorbij en zoveel mogelijk landen onderwerpen aan hun ideaalbeeld.
We hebben veel te lang gewacht met weerstand hier tegen. Ondanks dat geloof ik zelf dat het nog niet te laat is, en als we samenwerken de boel nog een beetje in balans kunnen houden.
Niet wij die de hele wereld domineren (zoals de afgelopen eeuwen), maar ook niet zij. Gewoon een beetje in balans houden.
ericc zegt
Dank zij deze chinees hebben in het westen toch meerdere mensen werk. Ik ga ook niet akkoord met de politiek en mishandeling van hun eigen volk.
Maar als je alles wil boycotten waar Made in China-prullen inzitten kan je veel achterwegen laten. Jammer genoeg hebben de chinezen in heel veel zaken een vinger in de pap, waarbij onze westerse werkgevers maar al te graag van meegenieten.
vondick zegt
Helaas niet meer. En nog vervelender dat jij, en waarschijnlijk nog veel meer mensen daar niet goed van op de hoogte zijn. Dat is wat men in China ook probeert te bereiken: op alle mogelijke manieren zo veel mogelijk de tentakels uitrollen en grip krijgen op de wereld zonder al te veel weerstand.
Chauffeur zegt
Een Polestar 2 met de wielen van een Polestar 1… Ziet er smakelijk uit zo met alle zwarte plastic delen meegespoten.
robbreda zegt
Ik hoop dat Polestar eerst het verbruik van de huidige P2 verbetert en dat de App eindelijk eens wordt opgeleverd.
Daarna is er ruimte voor een hetere uitvoering, lijkt mij.
sonnybonds zegt
Hoop dat ze de plastic grill ook gaan vervangen voor iets moois.