Technisch mankeerde er weinig aan de S60 en V60 met Polestar-label, maar datzelfde gold (in elk geval in Nederland) helaas niet voor de prijs. Toch gaat Volvo’s huistuner de stap wagen en krijgt ook de nieuwe XC90 de turbosmurf-treatment, al zitten er wat haken en ogen aan het verhaal.
Polestar heeft namelijk groen licht van Volvo gekregen om de verse XC90 verder op punt te zetten, zo claimt AutoExpress. Daarbij zullen zowel de T6 (320 pk, 400 Nm) als de D5 (225 pk, 470 Nm) een milde badassification gaan ontvangen. Mild, want de bovengrens qua outputcijfers wordt bepaald door de T8, de versie die in Nederland nu al een groot succes is dankzij een hoog vermogen en lage bijtelling.
Volvo heeft namelijk aangegeven dat Polestar-versies van de eerder genoemde T6 en D5 de rangetopper niet mogen overstijgen, dus meer dan 400 pk en 650 Nm gaan de XC90’s met blauwe badge niet krijgen. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant onderscheiden Polestars zich vooral met hun geavanceerde onderstel (Öhlins demping, Brembo stoppers). Oh ja, en met hun flink gepeperde prijskaartjes.
Dat het Zweedse merk niet wil dat de T8 voorbij wordt gesneld door z’n broeders zonder elektromotor, kan natuurlijk ook betekenen dat Volvo iets bijzonders in petto heeft voor hybride Polestars. Eerdere berichten hintten immers al in die richting. We (Ibracadabra incluis) gaan het waarschijnlijk volgend jaar ergens zien, uiteraard nadat de gewone XC90 deze zomer z’n debuut bij de dealer maakt.
UPDATE: de afbeelding is aangepast met een shop van iamthestig!
gtwillem zegt
Dat er meer Polestar modellen moeten komen, is zeker waar. Een 280pk sterke V40 lijkt een goed beginpunt. Maar ik vind de XC90 niet echt geschikt voor de Polestar treatment want SUV.
SDM zegt
@gtwillem: Belt Porsche om te vertellen dat de Cayenne uit productie kan omdat GTWillem heeft bepaald dat SUV per definitie niet sportief kunnen zijn. ;)
jrk68 zegt
@SDM:
Daar heeft Willem volledig gelijk in, te hoog zwaartepunt, te hoog gewicht om sportief te zijn.
Een sportieve auto moet wat mij betreft meer kunnen dan hard rechtuit rijden….
Donstil zegt
@SDM: Haha dat doen ze zeker wel :)
De Cayenne verkoopt zo goed dat Porsche nu geen sportauto fabrikant is met een SUV maar een SUV fabrikant met een Sportauto.
mglopez zegt
@SDM: De Cayenne is in basis al een vrij sportieve auto, de XC90 is exact het tegenovergestelde, een V70 wordt ook geen ringmonster. Polestar moet van goede huizen komen willen ze hier een sportieve en goed sturende auto van maken maar ik laat me graag verassen.
SDM zegt
@mglopez: Klopt en ik verwacht ook bepaald geen Cayenne killer. Maar de reactie van Willem was wel een beetje SUV dus niet sportief. Dat gaat me ook een beetje ver aangezien de Cayenne toch echt behoorlijk sportief is en niet alleen voor een SUV.
Esprit_de_Flandre zegt
@SDM: Bel dan ook maar eventjes ///M en AMG…
gtwillem zegt
@SDM: Polestar heeft twee fantastische rijdende concepts gebouwd. Hun eerste echte productieauto is een zeer indrukwekkende auto. Het was bekend dat ze gaan uitbreiden. En dan is de eerstvolgende auto waarmee ze komen een logge SUV, de XC90, die in tegenstelling niet afgestemd is op sportiviteit als een Cayenne.
Financieel begrijp ik het wel: grotere afzetmarkt wereldwijd, grotere winstmarges.
Maar als liefhebber had ik een V40, V70 o.i.d. een leuker odee gevonden.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: een GTI tegenhanger in de vorm van een V40 is inderdaad een top idee!
toyotafortuner zegt
Klinkt prettig lekker! Nu nog even afwachten hoe lekker een Poolsterblauwe XC90 er in het echt uit zal zien… Misschien binnenkort maar weer eens kijken wanneer dat kan bij Svala Auto Haarlem danwel Bangarage Amstelveen.
berlinetta zegt
Is dit ding eigenlijk al leverbaar? Heb er nog geen enkele zien rijden.
Overigens lijkt de D5 Polestar me een prima auto. Genoeg koppel en ook zuinig genoeg. De T6 lijkt me te hitsig voor zo’n auto.
timmieeee zegt
@berlinetta: nee.
badboys zegt
@berlinetta: ‘”uiteraard nadat de gewone XC90 deze zomer z’n debuut bij de dealer maakt”.
berlinetta zegt
@badboys: Ah kijk, bij de laatste alinea was ik al gestopt met lezen.
trustmeiamanengineer zegt
Moeten ze toch meer dan een vierpitter gaan monteren als ze de RR Sport SVR willen gaan beconcurreren.
larsdbs9 zegt
@trustmeiamanengineer: ze mogen niet boven de 400 pk komen. Dus lijkt me zowieso geen Range Rover SVR concurrent
trustmeiamanengineer zegt
@larsdbs9: Ja maar dat is natuurlijk vreemd. Dat je ‘sport’ model langzamer is dan je hybride model. Of ze moeten ook nog een T8 Polestar gaan maken.
Donstil zegt
@larsdbs9: waarom mag dat niet?
larsdbs9 zegt
@Donstil: heb jij het artikel gelezen? Anders zou ik dat maar ff doen
introductiemap zegt
Een T8 Polestar, dat lijkt me het beste van twee hele contrasterende werelden. Zie het als twee bloedmooie Jehova’s die langs komen op een naaktstrand…
bouwvakkert zegt
Mooie bak die nieuwe xc90 zeker in het blauw, polestar doet me eerlijkgezegd nooit zo veel.
gop1 zegt
Oké, leuk voor ze.
sydney zegt
Doe mij maar gewoon een T8.Snel zat en van dat hele snelle SUV gedoe krijg ik sowieso overal jeuk.
jrk68 zegt
@sydney:
Snel of niet, van suv’s krijg ik sowieso jeuk….
volvoxc90 zegt
Was volvo niet bezig met een 4 cilinder met 1 elektrische turbo en 2 conventionele turbo’s met een vermogen van 450 pk? En als polestar die nou eens koppelt aan een hybride aandrijflijn kun je zomaar 550 pk hebben! Dan kom je gevaarlijk dicht in de buurt van een BMW X5M en een cayenne turbo. Wie weet wat deze mooie toekomst van volvo mag gaan brengen! Maar de xc90 is in een woord een fantastische mooie verschijning!
berlinetta zegt
@volvoxc90: Ik denk niet dat een XC90 met een viercilinder, 3 turbo’s en een elektromotor in de buurt komt van een X5M of Cayenne Turbo. Die zullen heel wat soepeler rijden en qua wegligging kan Volvo ook niet meekomen.
volvoxc90 zegt
De nieuwe 450 pk sterke 4 cilinder die ze aan het ontwikkelen zijn en dan die gekoppeld aan de hybride aandrijflijn kan wel eens gevaarlijk dichtbij in de buurt komen van een cayenne turbo of een x5m
Edge zegt
De V60 PHEV kon je ook bij de dealer langsbrengen voor een Polestar kitje, dus dat trucje zullen ze ongetwijfeld herhalen met de XC90 T8
Rick-dos zegt
Ff een vraagje dat niks met dit topic te maken heeft….
Maar eh zit ik hier nou op Autoblog of op Autojunk? Telkens als ik een topic aanklik zit ik ineens op Autojunk of Apparata. Ik bedoel wtf, dudes. Eens in de zoveel topics is niet erg maar als het om de topic voorbij komt dan is het een beetje te veel van het goede…
Ik word hier vaker naar andere sites geleid dan op andere porno…..uuuuuh…..andere sites wat ik lees….
gop1 zegt
@Rick-dos: mee eens, vooral van dat continu maar doorlinken naar Autojunk begin ik een beetje ziek te worden.
dick1980 zegt
De T8 weegt 2250 kilo en de T5 (er is voorlopig nog geen T6 bestelbaar in NL) 1910kg. Dat betekent dat je met ca. 85% van het potentieel van de T8 (die dit echt alleen als piekvermogen voor een beperkte tijd kan leveren, want elektro) al net zo snel, zo niet sneller bent. Dit laatste i.v.m. massatraagheid van het hogere gewicht. Dat break-even punt ligt dus bij 340pk. Als de T6 Polestar straks 380+ paardenkrachten meekrijgt, ben je dus echt sneller. Als je er tenminste plezier uithaalt om met je XC90 andere XC90-rijders te plagen bij het stoplicht. Dus.
volvoxc90 zegt
@berlinetta polestar is tot heel veel in staat. Dat hebben ze wel bewezen met de s/v60 polestar. Iedereen is lovend over het sublieme onderstel van die auto’s , als je kwa onderstel word vergeleken met de BMW m3 audi rs4 of misschien nog wel beter dan weet je dat polestar tot veel in staat is.
autofanaat zegt
Hartstikke mooi dit, maar volvo zet er alsjeblieft een vijfpitter in. Zoveel mooier dan die viercilinders…
kennone zegt
Zal wel nie gebeuren. Maar dat Polestar minstens een 6 cilinder er in lepelt.
schuimbekje3 zegt
Nou, gooi dan een 600pk/900Nm blokje in die belastingontduiker, dan kan de rest weer omhoog…
Niet dat ik ook een Volvo zou kopen… Toen ik in december 2014 2 dealers binnenliep voor een XC90 T8 was het eerste wat ze vroegen “meneer, kunt u dat wel betalen?”
Afgezien van dat ik geen zin had om te zeggen dat ik meer per dag verdien dan zij per maand was ik flabbergasted dat zo’n kutmongool bij een Volvo garage dat uberhaupt durft te zeggen. Nooit meer Volvo voor mij.
En toen maar een nieuwe Outback gekocht. Betere wegligging en meer exclusief dan zo’n 13 in een dozijn wolwoo met ‘ik ben een gore kakker’ op alle hoeken van de auto.
bouwvakkert zegt
@schuimbekje3: wa voor werk doe je?
piebepost zegt
@schuimbekje3: Nou nou…
mrrallycross zegt
Gewoon een polestar op basis van de t8, alles opgelost.