Polestar aapte Tesla natuurlijk al na, maar nu met nog meer verve.
Het Zweenese Polestar heeft als merk een interessante historie. Ooit begonnen als raceteam in het Zweedse Touring Car Championship, ontwikkelde de toko zich tot de huistuner van Volvo. Dat op zich is niet zo gek. We hebben zoiets immers wel vaker gezien. Maar van huistuner is Polestar nu opeens een alleenstaand merk geworden. En ze maken niet alleen hete sportievelingen, maar willen zich vooral ook toeleggen op de massa-productie van EV’s. Toch een beetje alsof AMG Mercedes’ EQ divisie zou verzorgen…
Sleurhut
De Polestar 2 is de auto die de eerste EV-kastanjes uit het vuur mag halen. Integenstelling tot de bloedmooie maar enigszins vreemde Polestar 1 is de Polestar een volledige EV. De auto moet een concurrent zijn van de Tesla Model 3, met een vanafprijs van net geen 60K. Als speciaal selling point mag de in China gebouwde Volvo Polestar echter een forse sleurhut trekken.
HMI
In andere opzichten lijkt de Polestar juist op zijn Amerikaanse tegenstrever. Onlangs liet het merk bijvoorbeeld zien wat er allemaal mogelijk gaat zijn met het scherm dat het dashboard domineert. Polestar noemt dit scherm de Human Machine Interface (HMI). Het HMI is ontwikkeld samen met Google. Het baseert op Android, wat je wellicht kent als je een inferieure mobiele telefoon hebt. HMI is niet per se goed voor mensen die bang zijn voor big data, big brother en de Terminator:
Het nieuwe infotainmentsysteem van Polestar blijft Android als platform gebruiken en streeft naar ‘een echt gepersonaliseerde en gecontextualiseerde ervaring’. Afgezien van de instellingen voor spiegels, stoelen, klimaat en entertainment, past de nieuwe interface de complete voertuigomgeving automatisch aan. Dit naar de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker en de laatst gebruikte applicaties. Bovendien wordt gepersonaliseerde informatie weergegeven op basis van het gedetecteerde gebruikersprofiel. Het profiel wordt ingeschakeld door de Polestar Digital Key, wanneer de bestuurder nadert.
Maar dat is nog niet alles!
Ondertussen wordt de reeds beschikbare Google Assistent voor de Polestar 2 uitgebreid. Deze zal meer talen en zelfs lokale accenten begrijpen om een meer gepersonaliseerde ervaring te bieden. HMI zal ook videostreamingdiensten van populaire apps bieden wanneer het voertuig geparkeerd staat en tijdens het opladen.
Tenslotte zullen geavanceerde eye-tracking- en proximity-sensoren informatie op ‘gecontroleerde wijze’ aan de bestuurder doorgeven. Het systeem waarschuwt gebruikers wanneer ze teveel naar het scherm in plaats van naar de weg kijken.
Dat is dus nogal wat. Volgens Polestar CEO Thomas Ingenlath is dit wat klanten verwachten van Polestar:
We hebben de wereld al laten zien dat we digitale integratie in onze auto’s serieus nemen. We staan ook open voor samenwerking met experts op dit gebied. Hiermee zetten we die lijn door en delen we onze visie met onze klanten die dit van ons verwachten.
dwfc zegt
Voor de Volvo en EV fans, de eerste video test vindt u op de website van Autovisie.
Lijkt me toch wel een sterke concurrent voor Model 3.
Alleszins een veel betere afwerkingskwaliteit voor dezelfde prijs lijkt me.
banderas zegt
Dus de afwerking maakt ‘m al beter dan de Model 3? Kofferbak is ruimer qua ingang, maar de ruimte zelf is stuk kleiner. Achterin stoot ik mijn hoofd, niet in de Model 3 dankzij het glazen dak. Sowieso voelt alles erg opgesloten in de Volvo en Volvo heeft geen Supercharger netwerk. Bereik is nog de vraag.
dwfc zegt
Beste Banderas,
alvorens te reageren best eerst het filmpje bekijken daaruit blijkt dat er achterin voldoend zit-en hoofdruimte is voor de passagiers … zonder glazen dak. Of had jij de primeur ?
frank2b zegt
Een ‘eigen’ superchargernetwerk is zoooo 2013 ….
Volvo heeft zelfs geen eigen benzinepompnetwerk.
ozzytrk zegt
@banderas: Zelf de Volvo S90 is krap van binnen. Gelijk heb je
quinn zegt
@dwfc: welke debiel koopt een Chinese auto voor 60k????
Dutchcarwizard zegt
@quinn: In China worden heel veel goede auto’s gebouwd. Ook door Bmw, Volvo, VW, Tesla, etc.
dwfc zegt
Goed dat je Quin een beetje bepraat Badui !
Dutchcarwizard zegt
Chinezen (CATL) leveren veel accu’s voor VW en Bmw ev’s, maar daar hoor je de China vrezers niet over.
ericc zegt
@baidu: Die VW en BMW zijn voor de lokale markt. En komen niet met een vervuilend schip naar Europa!
Dutchcarwizard zegt
Nee, elke week vertrekt er een schoon schip vanuit noord Duitsland naar de verenigde staten…vol met Duitse auto’s…
trasimo zegt
@dwfc: het interieur lijkt wel beter voor elkaar ja. Hoor alleen niemand over OTA updates, de (potentiele) mogelijkheden voor autonoom rijden en of de beloofde range ook echt gehaald wordt. Die info heb ik nog wel ff nodig om ze echt te kunnen vergelijken.
flutterby zegt
@dwfc: Het lijkt op een Model 3, maar qua aandrijflijn is het net iets minder. Hij ziet er wel erg goed uit en als die gelijk geprijsd was had ik hem gekocht, echter begint de Model 3 al onder de 50k.
993carrera4s zegt
@flutterby: introductie versie kost 60, met brembo remmen en ohlins onderstel. Later komen er vanaf 40 als het goed is
flutterby zegt
@993carrera4s: de performance pack is volgens mij niet standaard en daarnaast verwacht ik die instapper van 40k zeker nog niet dit jaar, misschien niet eens volgend jaar. Als de Gigafactory Berlijn gaat produceren zal de prijs van de Model 3 waarschijnlijk ook dalen.
jbkleyn zegt
Ach, wat maakt het nog uit. Binnen kort zijn EV’s verboden in Nederland ivm asociaal stroomverbruik. Kan niet wachten :-)
trasimo zegt
@jbkleyn: bij de gemiddelde benzineauto komt slechts 15 a 20% van de energie bij de aandrijving van de wielen terecht. Bij een EV ligt dat rond de 85 a 90%. En jij noemt het energieverbuik van EV’s asociaal? Laat me niet lachen man!
willemvdberg zegt
@trasimo: misschien een keer de krant lezen dan snap je wat hij bedoelt..
trasimo zegt
@willemvdberg: ik snap prima dat hij refereert aan de benodigde aanpassingen aan het elektriciteitsnet (die overigens naast EV’s ook nodig zijn omdat we allemaal van het gas af moeten). Ik vind ‘asociaal stroomverbruik van EV’s’ ontzettend domme opmerking als je bedenkt hoeveel meer energie ICE’s werkelijk gebruiken.
lekkerlinksrijden zegt
@trasimo: ik denk dat hij het niet echt serieus meende, iets met een knipoog
dnadave zegt
@trasimo: okok, maar het meezeulen van extra kilo’s kost dan ook weer een beetje energie. Alsnog zal het efficienter zijn, maar een goede 20% zal dat wel kosten toch?
mashell zegt
@dnadave: die kilo’s zijn natuurlijk geen probleem. We rijden nu ook al auto’s van 1300 kilo om een bestuurder van 80 kilo van A naar B te brengen.
lacker zegt
@dnadave: lijkt me een goede reden dat mensen zelf eens op dieet gaan ;-)
dwfc zegt
Duracell gaat langer mee :-)
johnwaters zegt
Het lijkt wel of er zijn geen andere auto’s meer dan Tesla en aanverwant elektroschroot. Over tunnelvisie gesproken!
mondeoscti202 zegt
ZO! BEIDE EEN TABLET! MEER VAN DIT!! 1!!!
bmwe46m3balling zegt
@mondeoscti202: hahahah ???
degrotemuis zegt
Als tevreden bezitter van zo’n inferieure telefoon zit ik hier toch niet op te wachten. Niet zozeer vanwege privacy, want die is al lang uit het raam gedonderd door iedereen met internet, maar wel vanwege security. Google is nu niet bepaald meester in het dicht timmeren van hun omgevingen en ook niet de meest betrokken bij (het afdwingen van) security. Dit systeem lijkt zo ongeveer toegang tot alle systemen van de auto te krijgen én is verbonden via internet. Hier moet naar mijn mening de afweging security / vrijheid en gemak iets anders komen te liggen dan op je mobiel. En de levensduur? Google dwingt nu al niet af dat hun partners/klanten security updates blijven geven voor de technische levensduur van een mobile device, dat moet met een auto waarvan je een veel langere levensduur kan verwachten dan wel goed gaan? Of loop je straks met je 5 jaar oude Polestar 2 het risico dat kwaadwillenden je kunnen laten crashen op afstand omdat een lek niet meer gepatcht wordt? Of ransomware in de auto omdat je per ongeluk een foute app geïnstalleerd hebt in je nieuwe Polestar?
flutterby zegt
@degrotemuis: Google is zeer security en privacy bewust. Het zijn de telefoonmakers die graag softwarematige aanpassing doen die updates vertragen. Draai je puur de software van Google dan is de ervaring gelijk aan Apple.
degrotemuis zegt
@flutterby Kan intussen best zo zijn hoor, maar het laatste wat ik weet ondersteunde Apple niet het sideloaden van apps of alternatieve appstores en was de controle op apps die in de Apple store komen een stuk strikter. Android heeft nog steeds genoeg apps die op zijn minst twijfelachtig zijn in de appstore, staat sideloaden nog steeds toe en ook alternatieve stores.
flutterby zegt
@degrotemuis: de kunst van security is dat je daar geen vrijheid of privacy hoeft in te leveren. Een gereguleerde appstore zorgt ook censuur en oneerlijke concurrentie.
riel zegt
@degrotemuis: Op het gebied van security loopt google mijlenver voor op Apple. Apps weren staat daar los van.
v60germany zegt
Dinsdag 12:00 aanstaande, eerste preview van de Polestar 3. Ben benieuwd hoe ‘suv’ deze gaat worden…
sappy zegt
Gewaagd Android. Ik denk dat de meeste kopers een iOS apparaat hebben.
moveyourmind zegt
Het Chinese paard van Troje…
Wel een slimme tactiek van de Chinezen om de goede naam van Volvo en de naam Polestar te gebruiken om snel toe te kunnen treden tot de Europese markt en in korte tijd een geaccepteerd merk te worden.
Maar ik vrees wel dat Volvo Zweden op den duur helemaal uitgehold wordt en de productie langzaam maar zeker naar China verschuift en in Zweden er straks misschien alleen nog maar een ontwikkelings- en een marketingafdeling overblijven. En misschien nog een kleine productie-afdeling waar Zweedse vlaggetjes voor aan de stoelen gemaakt worden.
Dutchcarwizard zegt
@moveyourmind: Geely heeft ook aandelen Daimler hoor.
maxidyne zegt
Vreselijk die schermen. Over 10 jaar zwaar gedateerd en hoogstwaarschijnlijk geen ondersteuning meer.
trasimo zegt
@maxidyne: meer flexibiliteit dan met knopjes lijkt me…. op schermen kan je de user experience met updates nog eens oppoetsen of zelfs helemaal omgooien.
phaeton zegt
Dinsdag nog een nieuwtje
mrgg zegt
Zojuist het filmpje op Autovisie bekeken. Wat een reclame voor de Polestar zeg. Ongelooflijk. Alles wordt als positief aangeduid, zelfs het gebruik van Android :-S. Heeft dat ding helemaal nadelen/slechte punten?
Hoe is de Autopilot? Hoe betrouwbaar is de adaptive cruise control? Hoe hebben ze het onderhoud georganiseerd? Moet je bijvoorbeeld periodiek naar de dealer voor onderhoud (hoeft niet bij de Tesla).
Het is dus nog even wachten op de echte objectieve reviews. De kop “ruil je Tesla maar in” zeg al genoeg :-(
Dutchdriftking zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar gaan ontwerpers van dit soort interieurs zelf met de bus? Je wilt dit toch niet bedienen tijdens het rijden…..
Matc zegt
wat je wellicht kent als je een inferieure mobiele telefoon hebt
Wat een dom en kansloos stukje tekst zeg. Nul verstand.