De Polestar 5 – de elektrische 4-deurs GT die in 2024 zijn opwachting maakt – krijgt een bizar sterke aandrijflijn, zo belooft Polestar.
Tijdens het Goodwood Festival of Speed 2022 (23-26 juni) toont Polestar voor de allereerste keer een ontwikkelingsprototype van de Polestar 5. Maar de autobouwer maakt ook direct van de gelegenheid gebruik om wat beoogde prestatiecijfers op te sommen. We kunnen alvast een ding verklappen: die cijfers liegen er niet om!
800V-architectuur
Volgens Polestar is de ontwikkeling van een nieuwe elektrische aandrijflijn in volle gang in Zweden. De auto krijgt een krachtige elektromotor achterin alsook een elektromotor voorin. Deze aandrijflijn – met 800V-architectuur – krijgt een systeemvermogen van naar verwachting 884 pk (650 kW) met een systeemkoppel van 900 Nm.
Daarmee wordt de Polestar 5 krachtiger dan de sterkste Porsche Taycan die je op dit moment kunt kopen: de Taycan Turbo S. Die heeft namelijk – met overboost – 761 pk. Polestar gaat daar met 884 pk nog flink overheen. Over de topsnelheid van 0-100-tijden van de Polestar 5 is nog niets bekend.
Gelijmd aluminium chassis
De aandrijflijn wordt geplaatst op een nieuw platform met gelijmd aluminium chassis. “Het platform combineert de kenmerken van een in kleine aantallen gebouwde performance car met moderne technologie, waarmee we lichtgewicht en zeer stijve sportwagenchassistechnologie in massaproductie kunnen brengen”, vertelt Pete Allen, hoofd van Polestar UK R&D.
Ook Jörg Brandscheid, CTO en hoofd R&D van Polestar, laat van zich horen. “De nieuwe aandrijflijn waar we aan werken, wordt binnen ons merk de nieuwe benchmark voor high performance auto’s.”
Heuvelklim
Tijdens het Goodwood Festival of Speed 2022 komt de Polestar 5 meerdere keren in actie. Twee keer per dag neemt het prototype deel aan de beroemde Goodwood-heuvelklim in de zogeheten ‘First Glance’-groep.
Meerdere Polestar-modellen op komst
De marktintroductie van de Polestar 5 staat gepland voor 2024. Voorafgaand aan de Polestar 5 worden twee elektrische SUV’s geïntroduceerd, de Polestar 3 en Polestar 4. De Polestar 3 wordt de eerste elektrische performance-SUV van het merk. De Polestar 4 is een kleinere elektrische performance-SUV-coupé. De Polestar 5 is de productieversie van de Polestar Precept.
Sinds 2017
Polestar werd in 2017 gestart door Volvo Cars en Geely Holding. Het bedrijf is gevestigd in Göteborg (Zweden) en de auto’s zijn momenteel leverbaar in Europa, Noord-Amerika, China en Azië-Pacific. Het merk verwacht dat zijn modellen in 2023 in totaal in 30 markten leverbaar zijn. De modellen van Polestar worden momenteel geproduceerd in twee fabrieken in China, en in de toekomst is er ook productie gepland in de Verenigde Staten.
mattr zegt
Leuke perskletspraat; ik lees iets over lichtgewicht en sportwagenchassistechnologie terwijl het hier gewoon weer over een loeizware Chineese elektro sedan gaat..
meetsysteem zegt
Precies de auto waar we op zitten te wachten. Niks kleine, betaalbare EV’tjes. Nee, met 900 pk en een hoop overgewicht redden we de wereld, Top!
#hopelijkbegrijptudeondertoon
Redrum zegt
Tja, aan die grote accupakketten hangen altijd veel PKs aan of je zou ze softwarematig moeten dichtknijpen echter zal dit niets aan de prijs veranderen.
Ben wel benieuwd wat je zou voorstellen, een Porsche 911 Turbo S zit ook al rond de 2,8 dacht ik en gaat ook vlotjes over de 300km/u….
pindakoning zegt
Zou een gentleman agreement voor 0-100km/h tijden iets zijn? We krijgen steeds meer van dit soort relatief bereikbare pk monsters. Het praten erover wordt toch steeds minder interessant
leonlampe zegt
Nee, ligt aan het gelimiteerde grip van de banden
meetsysteem zegt
Hoog gewicht x hoge snelheid = veelvoudig hogere impact bij een calamiteit. Gevaarlijk dus in handen van een onervaren of onverantwoordelijke bestuurder.
Redrum zegt
Tja, maar mijn EV weegt 10 kilo minder dan m’n beemer en gaat belachelijk veel harder….
Ik denk dat alles boven de 150pk een moordwapen is in de handen van een onervaren chauffeur/oelewapper.
Als je sommige busjes voorbij ziet razen, daar zitten er ook geregeld bij die ver boven de 2 ton zitten als het niet meer is. 4 volwassenen in een geladen X3 of X5 dan zit je ook al heeeel snel boven de 2 ton, ik bedoel maar, ja er zitten zware jongens tussen maar om dit nu als een “zaligmakend” argument te gebruiken, vind ik ook een brug te ver.
Dutchdriftking zegt
Indrukwekkiende specs, maar waarom is de inspiratie voor het design bij de cyber truck opgedaan? Volvo heeft zo’n mooie V60 in de aanbieding….
Elise zegt
Gelijmd aluminium chassis? Het is te merken dat Geely naast Polestar ook Lotus in de gelederen heeft!