![Polestar 5](https://www.autoblog.nl/files/2021/11/polestar-5-precept-2021-970-003-970x415.jpeg)
Oef, als alle EV’s worden als de Polestar 5 willen we allemaal wel elektrisch rijden.
Polestar is een merk dat je af en toe nog een beetje moet uitleggen. Het is niet echt een oud merk en de twee modellen die ze hebben gebouwd, lijken beide sprekend op Volvo’s. Als je kijkt naar het interieur, moet je ook denken aan een Volvo. Net als DS Automobiles een spin-off van Citroën is en Cupra afkomstig is van Seat, is Polestar een product van Volvo.
Echter, net als DS en Cupra is het echt een eigen merk. Daar zijn meer modellen voor nodig. De Polestar One is een geweldig apparaat, maar krijgt geen opvolger. Daarnaast is het een hele bijzondere auto waar er maar een klein aantal van gebouwd wordt. Dan heb je de Polestar 2, een auto die elke collega en buurman overweegt om te leasen. Lekker laag en de bijtelling, maar wel premium.
![Polestar 5](https://www.autoblog.nl/files/2021/11/polestar-5-precept-2021-970-002-970x546.jpg)
Polestar 5
Gelukkig komen er meer Polestars aan. Net als bij de namen van Adele haar albums zit er een bepaalde logica in. Elke Polestar krijgt een opvolgende naam. Handig om te weten wanneer een model is uitgekomen. Maar, het is minder handig als je wil weten wat de positie in het modelgamma van het merk is. Maar dat is voor latere zorg.
![Polestar 5](https://www.autoblog.nl/files/2021/11/polestar-5-precept-2021-970-001-970x340.jpg)
Op zich maakt het ook niet uit, want de Polestar 5 is verreweg het mooist. In een documentaire (hier te zien) is te zien hoe de productieversie van de Polestar Precept concept eruit kan komen te zien (het zwarte exemplaar).
Precept
Dat de Precept een voorbode was voor een dergelijke auto, wisten we al. Meestal wordt de productieversie iets saaier, minder uitgesproken en goedkoper. Maar niet in dit geval. De Polestar 5 lijkt heel erg veel fraaier te zijn dan de Precept.
Erg knap, want de Polestar Precept is van zichzelf al een fraaie concept car. Er is nog niet heel erg veel bekend over de Polestar 5. Het is een elektrische sport sedan die in 2024 op de markt komt. Qua concurrentie kun je ongevier denken aan de Tesla Model S, Audi A6 e-tron of Porsche Taycan.
Meer lezen? Dit zijn de Polestar modellen die onderweg zijn!
Het is en het blijft Chinese meuk. Zolang er in Europa nog een automobiel industrie is ligt het toch wat meer voor de hand om daar een keuze te maken.
@jippie: assembleren gebeurt dan in Europa. Ook daar worden ontzettend veel Chinese componenten gebruikt. Mustang Mach e of ID 3 is net zo Chinees als een in Gent gebouwde Polestar 2
@jippie: dat kun je wel zeggen, maar China en Korea maken straks wel de dienst uit op gebied van EV, wij als Europeanen hebben veel te lang gewacht met het ontwikkelen van de EV.
Dan bestel je toch een C-Klasse uit Zuid-Afrika, die vertraagd is omdat men nog op de boot met onderdelen uit China wacht?
Zou je dat “Chinese meuk” ook roepen als Polestar geen zelfstandig merk was, maar à la IONIQ bij Hyundai of Maybach bij Mercedes als submerk van Volvo in de markt was gezet?
@Edge: ja, Want Volvo is Volvo niet meer.
@jippie: helemaal mee eens. Door deze producten te kopen ondersteun je een verwerpelijk regime. Ze zijn en blijven levensgevaarlijk. Het is rupsje nooit genoeg; ben benieuwd wat er met Taiwan gaat gebeuren.
Als ze nu de prijs zo rond die van de Polestar 2 kunnen houden hebben ze een verkooptopper, die ze dan niet kunnen leveren want capaciteit e.d. dus het zal wel duurder worden.
Foto 3/7: Raven is het gezicht achter Polestar 5?
Prachtige auto. Mooier dan die Lucid en uiteraard een kilometers beter dan die EQS
Hij lijkt wel Frans zo mooi. Erg gaaf! Kom maar door.
Bloedmooi, bloedmooi….
Ik vraag mij wel af of Polestar ooit nog afstapt van hun modelnaamstrategie. De 1 was een coupé, de 2 is een opgehoogde sedan/crossover-achtige, de 3 en 4 worden SUV’s en dan wordt de 5 weer een vierdeurs coupé. Er komt toch een moment dat het niet heel logisch allemaal meer is, ofwel omdat je aan het nummer niet kunt afleiden wat voor auto het is (zoals nu), of omdat we straks een Polestar 47 krijgen.
@Edge: ligt de doelgroep daar wakker van? Tegen die tijd is er al zoveel nieuws over dat de mensen die die auto willen, ook wel die auto pakken. Ongeacht welke naam of nummer eraan hangt en of deze logisch is.
Autonamen… Een C180 is ook bijna drie keer zo dik als een C63. De Citroen ZX was duidelijk als topmodel boven de XM bedoeld. Bij Seat doen ze het duidelijk, de SUV’s zijn geordend naar het aantal inwoners van de stad waarnaar ze vernoemd zijn. En Golf mag dan wel een kaksport zijn maar Polo is pas echt een kaksport, daarvoor heb je paarden nodig en een groepje vrienden die allemaal Roderick-Jan heten en allemaal net als jou een pa hebben met een enorme onroerendgoedportefeuille.
Kan er niet opgewonden van raken, goed gekeken naar Tesla.
En nog steeds geen haar op mn hoofd die er maar aan denkt om een stekkerbak te kopen!
@demoder: te duur?
Nee. Totaal geen gevoel en emotie bij. Heb er in een paar gereden maar ik krijg en geen staander van zeg maar.
5 bloedmooie wagens, maar geen enkele is een station 😪
Ik vind ze echt lelijk, vooral die vierkante achterkant. Snap er helemaal niets van. Saai, slaapverwekkend en vooral heel erg deugend.