Er is een nieuwe poolster aan het firmament: de Polestar 3.
We hadden de Polestar 1, we hadden de Polestar 2 en nu is het tijd voor Polestar nummertje 3. Bij Polestar dachten ze: we gaan niet moeilijk doen met namen die corresponderen met het formaat, daarmee kom je vroeg of laat toch in de knoop.
Het getal zegt dus niks over het formaat, maar de Polestar 3 is toevallig wel de grootste Polestar tot nu toe. Dat kun je waarschijnlijk ook wel zien op deze foto’s vanuit Brussel. Daar staat de gloednieuwe Polestar momenteel te shinen op de beursvloer.
Je kijkt hier naar een auto die 4,9 meter lang is en daarmee gaat de Polestar 3 qua formaat in de richting van de Volvo XC90. De Polestar is wel een stukje lager. Voor de schaal hebben we er Wouter even naast gezet.
De accu is ook een flinke jongen, want de Polestar 3 beschikt over een 111 kWh accupakket. Daarmee kom je 610 km ver (volgens de WLTP) als je voor de Long Range-versie gaat. Met 489 pk en 840 Nm koppel is het ook een aardig rappe auto.
Wat je hier ziet is de Performance-versie, die maar liefst 519 pk heeft en 910 Nm koppel heeft. De accu is hetzelfde, alleen komt de Performance 540 km ver op één lading. Ook goed om te weten: deze Polestar mag 2.200 kg sleuren, iets wat van niet veel EV’s gezegd kan worden.
De Nederlandse prijzen zijn ook al bekend. Deze Polestar 3 Performance kost je €95.200. Vanaf €88.600 heb je de Long Range.
Dutchdriftking zegt
Zijn Polestar modellen ook begrenst op 180km/h? Dan kon dit wel eens de auto zijn die het snelst vanuit stilstand op zijn topsnelheid zit.
machielvdd zegt
Nee, deze kan 210. Maar je zit alsnog vrij snel op je topsnelheid.
florisje zegt
Mooi ding, ben benieuwd wat deze design taal met een sedan of station wagon zou doen
berlinetta zegt
Dan krijg je dus de Polestar 2.
racerx zegt
Staat te hoog op z’n poten
Robert zegt
Da’s een beste dode hoek, daar achter die C-stijl…
Henk O zegt
Daar hebben ze een tijdje geleden de spiegel voor uitgevonden. Of kijk jij nog steeds over je schouder tijdens het inparkeren???
RAW zegt
Is het niet logischer om qua formaar te verwijzen naar de Volvo EX90 ipv de XC90?
machielvdd zegt
Het gaat even om de beeldvorming en een EX90 heeft nog niemand in het echt gezien
c-ad zegt
Eindelijk weer eens een compacte, betaalbare elektrische auto…
… oh nee… wacht… 🤦♂️
erce zegt
Jammer dat ze de cleane look van de Polestar 2 los hebben gelaten. Wat een hoop frutseltjes en extra onnodige lijntjes. Wellicht is hij in het echt beter te pruimen.
mashell zegt
Hoezo? De koplampen zijn wat scherper gevormd (minder Volvo) maar aan de flank is hier geen deuk zoals bij de 2. Aan de achterkant een minder ingewikkelde vorm van de achterlichten. Ik vind de 3 cleaner dan de 2. Wel vind ik de 3 een Renault Espace uitstraling hebben.
Allison Burgers zegt
Eens. De Polestar 1 en 2 waren allebei Volvo-concepts. Dus gaan ze nu bij de 3 (en verder) allerlei geforceerde spastische trucjes uithalen om er een ‘eigen’ designtaal van te maken.
mc96 zegt
Ik vind het design fraai. Maar ik vraag me wel af of dit nu de juiste weg is. Enorme accupakketten met een enorm gewicht om een range te krijgen die je. Behalve op vakantie helemaal niet nodig hebt.
Oscar zegt
Ben het met je eens, maar als deze net als de EX90 V2G gaat ondersteunen is het opeens best interessant. I.c.m. alle zonnepanelen overal tegenwoordig heb je je eigen thuis batterij voor op de oprit staan.. die je ook nog eens van A naar B kan brengen.
rutgerg zegt
Wat je eigenlijk wilt zeggen, is overdag opladen op kosten vd werkgever en savonds daarmee je huis voorzien van stroom ;-)
martijnev zegt
Erg fraai. Nu ik het design van de 3 ‘wat dichterbij’ zie, vind ik hem qua design eigenlijk de perfecte 21e eeuwse opvolger van de oer-Volvo P1800 ES.