De nieuwe Polestar 3 gaat met name in de VS een verkoopknaller worden. Maar in Nederland zijn er ook goede kansen. Wij houden van elektrische Zweden.
Het leven was vroeger zo makkelijk. Elke onthulling van een nieuw model werd middels een tijdschrift de wereld ingebracht. Dan moest je een week (of twee) wachten om het laatste nieuws te kunnen volgen. Dankzij het internet gaat dit tegenwoordig veel sneller.
Fabrikanten springen daar slim op in met allerlei ‘pre-onthullingen’. Voor vandaag hebben we zo eentje van de Polestar 3 voor je. Het is namelijk de aankondiging voor een de introductie van een nieuw model. We wisten al dat er een paar Polestars bij gingen komen. Het – naar eigen zeggen – Zweedse merk van elektrische performance auto’s heeft namelijk een nieuw model in de planning.
Grote SUV
Dat wordt ook wel tijd, want de Polestar 1 is een strikt gelimiteerde über-coupé. De Polestar 2 is zeker een populaire crossover-sedan, maar om met name in de VS potten te breken is er een SUV nodig. Dat is precies wat de Polestar gaat lanceren.
Over details zijn is het bedrijf uit Göteborg nog niet zo scheutig, maar wel dat het een ‘Performance SUV’ wordt. Dat niet alleen, ook de actieradius is bekendgemaakt én dik voor elkaar.
De Polestar 3 moet op een volle lading meer dan 600 km kunnen halen. Dat is geen 600 km volgens de NEDC (wind mee, bergaf, veel fantasie) maar de iets realistischere WLTP. Ook hebben we een eerst ongecamoufleerde foto van de zijkant:
De Polestar 3 is de eerstvolgende
De komende drie jaar komt er elk jaar een nieuw model bij. De Polestar 2 krijgt dus gezelschap van drie nieuwe familieleden. Het is de bedoeling dat Polestar daardoor enorm veel meer auto’s gaat verkopen. Op dit moment zit men op 29.000 in 2021, maar dat moeten er in 2025 10 keer zoveel zijn. Ja, Polestar wil 290.000 auto’s verkopen.
De naam Polestar 3 zegt alleen dat de 3 na de 2 en de 1 op de markt kwam. Meer niet. De cijfers worden niet gebruikt om de positionering in het modelgamma aan het te geven, verwarrend genoeg. We zetten het even op een rijtje voor je:
- Polestar 1 (luxe coupé, PHEV, uit productie)
- Polestar 2 (leaselieveling van Nederland)
- Polestar 3 (grote SUV) – September 2022
- Polestar 4 (kleine crossover) – 2023
- Polestar 5 (luxe liftback) – 2024
De eerste bewegende beelden zijn er ook:
Meer lezen? Naar deze onthullingen kijken we uit in 2022!
bernoulli zegt
Wie denken ze dat ze zijn? De Thunderbirds?
pignon zegt
Zie ik hier een soort van elektrische Espace?
Robert zegt
De Polestar 2 is toch echt een hatchback, geen sedan:
https://www.youtube.com/watch?v=ZFSfYpg1Gt4
De Polestar 3 zit er heus niet lelijk uit of zo, maar feitelijk de zoveelste ‘Tesla (Model X? Y?) killer’. Jammer dat dit merk zich niet écht weet te onderscheiden, bijvoorbeeld door (bijv. op basis van de Polestar 2) een stationwagen te presenteren. Het zou de eigenzinnige Zweden met Volvo-genen zeer zeker goed passen.
mashell zegt
Een stationwagen Polestar 2 met aanplak plastic rond de spatborden zou er erg stoer uit kunnen zien. De Volvo V50 verkocht erg goed dus het compacte formaat is ook geen probleem zijn.
rutgerg zegt
“Wij houden van elektrische Zweden” doe mij maar Blonde Zweedse…
karhengst zegt
Enigszins offtopic, maar toch: Hoe zou IKEA een dergelijk product in de catalogus opnemen? Brümmerløl?
rgee zegt
Blonde chinese, vreemd dat men denkt dat Polestar zweeds is.
mashell zegt
Het R&D centrum staat in Zweden. Dus Zweeds want productie locatie en waar de geldschieters vandaan komen is niet relevant.
harrie zegt
Beetje Volvo C40 vibes met die daklijn…. laat maar.
adyton zegt
Dat valt toch reuze mee. Een beetje aflopend, maar lang niet zo bol.
acavs zegt
De proporties zijn op zich best redelijk. Maar al die frutsels aan de voorkant zijn zo onnodig. Een zekere mate van minimalisme is nou juist wat Scandinavische auto’s altijd zo siert. Ben overigens ook benieuwd hoe dit ontwerp eruitziet met 19 inch ipv 28 inch velgen…
MetalLaires zegt
Wie zijn die SUF-lovers? Kan zo een liefhebber van deze type ‘wagi’ op mij reageren en mij vertellen wat zo geweldig is aan zo een mini-monstertruck (lees: kleine hatchback met veel te grote wielen)
Misschien begrijp ik dan waarom de muricans zo graag hier op zouden zitten te wachten,
Als ik zo groot zo willen rijden, dan liever een muh puh vuh zonder sliding doors. De luxe én de ruimte!
Maar dan heb je een alles in 1 auto, en dat is niet goed voor de verkoop.
erics zegt
Ziet er wel gaaf uit !
seatleon zegt
En profil super mooi. Bijna een sportieve station/fastback. Maar ja, iedereen wil hoog zitten. Dus wordt ie te hoog op z’n poten gezet. Mijn interesse is meteen weer verdampt.
canon4ever zegt
Deze wordt wel de mooist gevormde Polestar tot nu toe. De rest die nu rond rijdt vind ik helaas helemaal niets.
Brol zegt
Instant verliefd, maar ik vrees dat die in budget, formaat en gewicht mogelijk in Europa belemmerd wordt door politieke beslissingen (wat betreft de laatste twee).
Maar ja, waarom maak ik mij zorgen, hij is gemaakt voor de VS.