De Polestar 2 doet mee aan een terugroepactie. De elektrische auto kan opeens dienst weigeren.
Met een elektrische auto ben je als het ware afhankelijk van de elektromotor en batterijen die aangestuurd worden door computers. Zit daar ergens een kronkel, dan kan het zomaar zijn dat de auto niets meer doet. De Polestar 2 heeft te maken met zo’n probleem en daarom is een terugroepactie in het leven geroepen.
Men heeft ontdekt dat de Polestar 2 zomaar kan stoppen met rijden. Ook zou de elektrische auto daarna niet meer willen opstarten. Volgens de Zweedse publicatie Dagens industri heeft het issue te maken met de software. Wereldwijd moeten volgens het nieuwsbericht 2.200 reeds geleverde auto’s terug naar de dealer om gefixt te worden. Gelukkig voor Polestar is het probleem in een vroeg stadium ontdekt. Veruit de meeste exemplaren van de Polestar 2 moeten nog geleverd worden. Daardoor zijn niet schrikbarend veel klanten de dupe van deze bug.
In Zweden hebben drie klanten de problemen op de openbare weg meegemaakt in hun fonkelnieuwe Polestar 2. Volgens Brent Ellis, woordvoerder van het Zweeds-Chinese automerk, werken de remmen en het stuur nog wel met deze bug. Dat betekent dat de auto voor het grootste gedeelte nog veilig naar de kant van de weg kan worden gereden. Vervolgens moet de EV door een berger worden meegenomen.
Robert zegt
Tja, in dat opzicht verschillen deze EV’s dus niet van de traditionele brandstofslurpers. Alleen wel jammer dat dit klaarblijkelijk niet te fiksen is met een OTA update, zoals de grote concurrent Tesla dat waarschijnlijk zou doen.
SpeedfreakR zegt
OTA is er nog niet voor de Polestar 2. Verwacht wordt dat dit eind 2020 beschikbaar zal komen, maar dan moet de auto eerst de update bij de dealer krijgen. Vanaf dan kunnen updates OTA.
Er is ook nog geen app.. ook die komt later.
grasvreter zegt
Vind ik persoonlijk best zwak, dat de software van de auto dus nog niet af is.
viezefreddyw zegt
@rrrobert: Ik zit er niet zo heel diep in, maar kon Tesla zulke updates wel doen toen ze net begonnen met bijvoorbeeld het uitbrengen van de Model S?
Robert zegt
@viezefreddyw: durf ik ook niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat Tesla die OTA updates juist volop gebruikt om op die manier het serviceapparaat van mensen en locaties zo klein en kostenefficiënt mogelijk te houden.
knapzuur zegt
Geen idee maar dat was 2012, in 2020 zou het wel degelijk tot de standaard uitrusting moeten behoren affabriek..
Doe anders een VWtje schakel de meeste zooi uit, beloof nog wat dingen die nog helemaal niet klaar zijn voor later en stel je release uit.
mashell zegt
Ik ben van mening dat veiligheidsrelevante systemen zoals de powertrain en het batterij management systeem niet OTA updatebaar zouden moeten zijn. Daarmee worden de voertuigen kwetsbaar voor hackers op een manier die serieuze consequenties heeft.
erce zegt
Exact! En niet alleen dat. Ik heb begrepen dat deze problemen zich afspelen op firmware niveau. Firmware update OTA is nooit een goed idee.
mikee368 zegt
Dan moet je de beveiliging op oorde hebben en dat heeft Tesla bijvoorbeeld.
Jaarlijks zijn er evenementen waar iedereen hun auto’s mag proberen te hacken om toegang te krijgen of iets. En als dat je lukt krijg je een leuk geldbedrag plus een nieuwe auto van Tesla.
Het beste van de afgelopen jaren was de browser of infotainment system hacken dat 100% los staat van de firmware doordat het 2 aparte systemen zijn.
T zegt
Jep, konden ze. Daarnaast moesten ze wel omdat tesla geen dealers heeft. Toen hadden ze zelfs nog bijna geen service centers.
erce zegt
@RRRobert: als ik het goed heb begrepen speelt dit probleem zich op firmware niveau af. OTA updaten van firmware is nooit een goed idee.
Dutchdriftking zegt
Wel humor dat onder het artikel een reclame staat voor een proefrit met de auto ;)
mashell zegt
Dat kan ook gewoon, kan alleen zijn dat die proefrit wat kort uitvalt…
davelepeef zegt
@mashell: “uitvalt”… Mooi…
berlinetta zegt
Afgelopen vrijdag voor het eerst zo’n Polestar 2 in het wild tegen gekomen. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was. Zag er zeer strak uit.
scrmeagle zegt
Waarom steeds vergelijken met de rijdende Ipad! Ben blij dat er wel mooie EV’s aan zitten te komen.
berlinetta zegt
Omdat Tesla op EV-gebied nu eenmaal de benchmark is.
henkp1 zegt
Chinese meuk.
gasterplancke zegt
Tja, als het goed werkt noemen we de Polestar Zweeds, als het niet goed werkt noemen we hem Chinees.
mikee368 zegt
Wel grappig als er iets met Tesla dat het altijd binnen 24 uur hier te lezen valt en er een negatieve draai gegeven word. Maar nu word dit nieuws pas na 3 dagen hier neer gezet en is het netjes en genuanceerd geschreven.
Wou dat dit vaker gebeurde….
mashell zegt
Dat Tesla nieuws sneller komt is gewoon omdat die nogal dominant aanwezig zijn. Als ik de laatste artikelen hier zo zie over Tesla dan zijn die ongeveer 50/50 positief en negatief. Als het na je smaak teveel negatief is zou je aan de Tesla kant voor op verbetering moeten aansturen. Drie van de negatieve berichten gingen over de slechte bestuurder bewaking bij gebruik van autopilot (China, EuroNCAP en een Amerikaan op de bijrijderstoel) daar zou een quick fix voor de grote guru Musk mogelijk moeten zijn. En een artikel als dit, tja het is een Amerikaanse auto, daar ziet men kwaliteit wat anders als bij de europese en de aziatische merken. Het is beetje als een Big Mac vergelijken met een gerecht in een Michelin sterren restaurant.
mikee368 zegt
Top dat u over de NCAP resultaten begint want daar heeft autoblog toch een blunder gemaakt op gebied van neutraal rapporteren.
Eerst gaan ze al de fout in door te zeggen dat ze maar 2 meet resultaten hebben terwijl het er 3 waren.
“The level of vehicle assistance they provide” 91 punten voor Tesla en daarmee #1
“The level of driver engagement they offer” 34 punten voor Tesla en daarmee laatste
“The effectiveness of their safety backup systems” 95 punte voor Tesla en daarmee #1
https://www.thatcham.org/what-we-do/car-safety/assisteddrivinggrading/how-the-grading-works/
Dus komt het er op neer dat de 2 belangrijkste doelen van deze veiligheids aspecten kei hard gehaald zijn door Tesla echter moet er dan ineens nog een categorie bij komen die nergens op slaat aangezien hier dus de verantwoordelijkheid van de bestuurder ineens er niet meer zou zijn volgens de test resultaten.
Niks goede fix van Tesla nodig dus want ze staan in de belangrijkste 2 categorieën kei hard nummer 1. En dat is dus precies wat ik bedoel met niet genuanceerde berichtgeving.
Ondanks dat Tesla zo hoog scoort op 2 aspecten stond dat nergens vermeld en krijg je dus een verkeerd beeld van wat de echte resultaten waren.
Ben verder ook benieuwd wanneer er over de accus van Hyundai geschreven gaat worden wat niet al te lang geleden naar buiten kwam over brand en dergelijke.
Bij Tesla is dat vaak binnen 12 uur.
jometdebanjo zegt
Mooi man. Goed nieuws