Polestar 2 halen, nu nog minder betalen. Inmiddels is de Polestar 2 al 11.300 euro goedkoper dan vorig jaar.
Hoe zit dat met die elektrische auto’s? Er gaat iedere keer geld van de vanafprijs af en dan gaat het niet over tientjes. Elon Musk kan er wat van met de prijsstelling van zijn Tesla Model 3 en Tesla Model Y, maar Musk is niet de enige die aan afprijzen doet.
Nu is het weer de beurt aan Polestar. Begin dit jaar stond de Polestar 2 nog voor 51.200 euro in de boeken. Daar ging in februari dik 6.000 euro vanaf naar een prijs van 44.950 euro. Inderdaad ja, precies onder de subsidiegrens! Met 2.950 euro gratis geld voor de particulier reed je dus tot nu voor 42.000 euro in een Polestar 2.
Nog verder afgeprijsd
Oplettende Autobloglezer Wouter (niet onze Wouter) wijst ons erop dat in de configurator van Polestar nu een vanafprijs van 41.600 euro genoemd wordt. Nog eens 3.350 euro eraf dus. En met die subsidie daalt de prijs voor een particuliere koper dan naar 39.900 euro.
Als we de subsidie meerekenen is de Polestar 2 in vijf maanden tijd dus 11.300 euro goedkoper geworden voor de particuliere koper. Je zou er net in 2023 nog één gekocht hebben…
Polestar 2 goedkoper
In tegenstelling tot de prijsverlaging van februari toen alle uitvoeringen goedkoper werden, geldt de afprijzing deze keer alleen voor de Standard range Single motor. Met een actieradius van 505 – 546 km (WLTP) en een 0-100 sprint in 6,4 seconden. De andere uitvoeringen houden hun prijs.
Vooralsnog is de verlaging tijdelijk tot 31 oktober van dit jaar. Dit duidt er wellicht op dat er nog wat voorraad staat die moet worden verkocht. Maar goed, daar profiteert de particuliere koper dan van.
Want inderdaad, de fiscale waarde daalt niet, het is korting op de cataloguswaarde. Leaserijders krijgen dus ook nu even geen cadeautje. Dat is alleen voor de gewone burger. Wel lekker volgens de huidig tijdsgeest Polestar!
Prijsverlagingen concurrentie
Polestar is niet het enige merk dat nogal zoekende is naar zijn prijsstelling. Bekendste voorbeeld is natuurlijk Tesla waar de prijzen alle kanten opgaan, maar toch vooral naar beneden.
Met de huidige prijsverlaging duikt de Polestar 2 net onder de prijs van de Tesla Model 3 die net 390 euro meer mag kosten. Goedkoper dan de populaire Tesla Model Y was de Polestar al, maar dat gat is nu verder gegroeid naar 4.390 euro.
Niemand wil vooruit kijken naar 2025. Maar dan gaat ie dus een dikke 6.000 euro omhoog. Want in 2025 is er geen SEPP subsidie. En daarnaast vervalt die korting natuurlijk op de 2.
bmw335d zegt
Ze komen de elektrische gebakjes aan de straatstenen niet kwijt. In allerlei Nederlandse, Belgische en Duitse havens staan tienduizenden elektrische auto’s te verstoffen omdat er geen kopers voor zijn. Al die auto’s zijn door de Chinezen gedumpt.
Alle auto’s van de Duitse Tesla fabriek gaan rechtstreeks naar een oud militair vliegveld om daar opgeslagen te worden.. Zie deze reportage. Tesla is niet het enige merk overigens. Ook Stellantis doet het.
https://youtu.be/2hCRudMfkEA?si=5mbcAvusC04JyGhj
Marf zegt
https://www.nu.nl/economie/6310114/elektrische-auto-wereldwijd-in-opmars-verkopen-stijgen-met-een-kwart.html
En dat verhaal over die duizenden auto’s in havens is waar, maar dat is normale procedure. Hetzelfde geldt voor benzine auto’s, ze staan daar soms weken voordat ze verplaatst worden. Maar dit heeft gewoon met distributie tijd te maken.
Een fabrikant gaat natuurlijk niet 10000en auto’s produceren en dan lukraak verschepen in de hoop dat iemand ze ophaalt van de haven.
MM93 zegt
Die duizenden EV’s in de haven zijn allemaal onverkochte Chinezen. Koop je nu een nieuwe Volvo krijg je al bijna een modeljaar 25. Koop je een nieuwe Lynk krijg je een oude modeljaar 23.
rismo zegt
Volvo is ook best Chinees … maar je hebt hier een interessant punt.
Allison Burgers zegt
Een Lynk is geen EV.
wimof zegt
En weet je, zolang die auto daar staat mag hij na 10 jaar nog altijd als nieuw verkocht worden, heeft de dealer er een gefactureerd exemplaar 2 jaar staan dan moet hij ingeschrevn worden als tweedehands, leuk hé.
advandermeer zegt
Tesla parkeert in Neuhardenberg auto’s zoals andere fabrieken dat meestal op eigen terrein doen. Er staat daar misschien 2-3 dagen productie te wachten om over Europa verdeeld te worden.
Kijk maar eens naar de VW fabriek in Emden op Google Maps en je zult zien dat daar meer auto’s staan ondanks het feit dat daar minder auto’s geproduceerd worden.
William zegt
Restwaarde van een EV is zeer gering. De huidige technologie is ook nog eens achterhaald binnen een paar jaar. Wie dan inruilt krijgt nog minder terug.
Vul “Rabatt” in op de site van Autobild en je staat verbaasd over de megakortingen die er bijvoorbeeld via carwow daar mogelijk zijn.
Alleen kopen voor de absolute bodemprijs.
pier zegt
Op zich wel logisch, je kan de auto al een tijdje niet meer zelf samenstellen zoals je hem zelf wil (alleen zwart interieur, niet grijs). Daarnaast moet je altijd pilot pack bestellen van 3k voor de adaptieve cruisecontrol. En Apple CarPlay is nog steeds bedraad…
kwakmare zegt
Ik kijk wel eens naar electrisch private-lease voor een gezins auto. Bijna betaalbaar bij een 72mnd contract (15K km), maar ik vraag me af of ik over 6 jaar nog een electrosche auto van vandaag wil rijden. De techniek gaat snel vooruit, prijzen dalen hard.
chrisvis zegt
Denk dat het met de techniek nog wel meevalt. De gewone rwd model 3 van 2017 heeft nog altijd dezelfde techniek als de nieuwe die in 2023 een facelift heeft gekregen…
Allison Burgers zegt
Het is inmiddels ook wel de Oldstqr 2. Je moet wat als merk om te blijven verkopen in een markt waar elle week nieuwe modellen bijkomen.
Z’n niet dedicated platform met krappe binnenruimte, kleine kofferbak en cardantunnel helpen dan ook niet. Wordt tijd voor een opvolger.
herve11f zegt
Race to the bottom
Verkoop je tweedehands EV straks maar eens.