Eerst ging het om een softwareprobleem, maar bij deze tweede terugroepactie van de Polestar 2 moet er hardware vervangen worden.
Hier op Autoblog hebben we het vaak over de kwaliteitsproblemen van Tesla. Denk maar aan de slecht ontworpen achterbumpers, ophanging of daken zonder lijm. Wat dat betreft doen die gevestigde autofabrikanten dat wel beter… toch?
Nou, in het geval van Polestar lijkt dat wel mee te vallen. Okay, technisch gezien is Polestar een nieuw merk, maar ze kunnen sterk leunen op de kennis en kunde van Volvo. En dat is wel een merk wat – al dan niet terecht – als betrouwbaar bekend staat.
Die betrouwbaarheid lijkt bij de Polestar op dit moment echter wel mee te vallen. Sinds een paar maanden produceren ze namelijk de Polestar 2, waarvan er nu minimaal 4586 stuks de fabriek hebben verlaten. En die 4586 auto’s moeten weer terug naar Polestar. Voor de tweede keer deze maand.
Polestar is deze keer niet zo heel scheutig met details. Volgens een statement zijn de omvormers op de meeste Polestar 2’s namelijk defect. Deze omvormers zetten de energie vanuit de accu om naar de energie die de elektrische motoren nodig hebben. Een vrij cruciaal onderdeel dus. Wat er precies defect is aan de omvormer is niet duidelijk.
Naast de omvormer, is ook de High Voltage Coolant Heater defect. Hierbij gaat het om 3150 auto’s, ietsjes minder dan met de defecte omvormer dus. Dit onderdeel zorgt ervoor dat zowel de cabine als de accu’s opgewarmd kunnen worden als dat nodig is. Eigenlijk zijn het dus twee oproepacties ineen.
Getroffen klanten licht Polestar vanaf maandag 2 november in over het probleem en de volgende stappen. De terugroepactie is vrijwillig, al lijkt het ons niet heel handig om rond te rijden met een omvormer die niet goed werkt. Klanten moeten met hun auto naar de werkplaats, waar de defecte onderdelen omgewisseld worden. Zowel de omvormer als de HVCH kunnen in één werkplaatsbezoek omgewisseld worden. Als je je auto laat repareren, krijg je meteen een upgrade waarmee je softwareupdates OTA kan ontvangen. Dus je gaat er bij deze tweede terugroepactie van de Polestar 2 nog op vooruit ook.
Bij auto’s die nog niet zijn geleverd, vervangt Polestar de defecte onderdelen vooraf. Daardoor kan het nu wel langer duren voordat mensen hun auto hebben. Dat laatste is wel een mogelijk probleem, met die stijgende bijtelling in het achterhoofd…
harrie zegt
Wordt het logo ook meteen vervangen?
lekkerlinksrijden zegt
@harrie: alleen in Frankrijk, wordt een croissant
bbfix zegt
@lekkerlinksrijden: hahahahaha
jag1960 zegt
Wellicht wordt het nu toch een “canard”
SimonMc zegt
Ja, wordt een afbeelding van een Franse vlag met een middelvinger op.
iphonistvongates zegt
Erg tactisch….nog meer free publicity! Iemand bij de marketingafdeling daar heeft zeer hoge cijfers gehaald tijdens de opleiding bij Nyenrode ?
vaakbenjetebang zegt
Deze auto is in werkelijkheid toch wel weerzinwekkend lelijk. Een sedan op stelten werkt esthetisch eenvoudigweg niet.
lekkerlinksrijden zegt
@vaakbenjetebang: het is geen sedan
Richmond zegt
@lekkerlinksrijden: een crossover is het ook niet echt
mashell zegt
@vaakbenjetebang: ik vind de wagen gaaf en origineel. Mag dat ook?
vaakbenjetebang zegt
@mashell: Tuurlijk mag dat. Smaken verschillen. En zo origineel is-ie niet, Volvo heeft zelf al een keer een S60 op hoge poten gezet, en die zag er ook knap ongelukkig uit.
vaakbenjetebang zegt
@lekkerlinksrijden: Beetje semantisch, maar fair enough. En profil zit er toch genoeg ‘kont’ aan om het in die zin een sedan te noemen, of voor mijn part een three-box design. En dat werkt dus niet, op stelten. Althans, voor mij. Wellicht vallen hele volksstammen in katzwijm voor deze verhoudingen en heb ik het op dat vlak voor de zoveelste keer weer totaal niet begrepen.
dutchneon zegt
nee hoor volledig met je eens hier ik zie ook een oudewets getekende vierkant achtige sedan die hoog op de poten staat en voorzien is van veel futuristische truukjes / om het moderner te laten lijken.
cossiekiller zegt
Polestar is ook in Chinese handen. Er zullen dus nog wel bugs, of anders gezegd virussen, inzitten…
superfred zegt
@cossiekiller: pfffff… 1992 belde, ze wilden hun grap terug… kan je nou werkelijk niet iets zinnigs zeggen? Zó flauw dit…
Taycan 4S zegt
Terugroepacties zijn van alle tijden in de Automotive zowel voor ICE als EV’s. Mijn advies is dan ook om altijd het eerste productiejaar over te slaan … doe ik ook!?
mashell zegt
@Taycan 4S: als je een betrouwbare auto wilt, neem er dan ééntje van na de facelift.
wimof zegt
Zeer nuttige tip, jammer genoeg komen andere problemen pas na meerdere jaren aan het licht. Cfr de 1.6 hdi met de fout geplaatste olieaflaatdop (het hoeft niet altijd VW te zijn)
mashell zegt
“High Voltage Coolant Heater” dat klinkt als het meest overbodige auto onderdeel allertijden.
mastemaker zegt
@mashell: klinkt mij als standkachel
eirmakk zegt
@mastemaker: warmtepomp
fanboy zegt
@mashell: in de winter wil je dat wel hebben hoor
Taycan 4S zegt
@ mashell, klopt inderdaad. Ben heel mijn leven werkzaam geweest in de automotive en de laatste auto’s van een serie zijn meestal de betrouwbaarste! Echter het eerste jaar is tegenwoordig wel een jaar waarbij veel (software)-problemen opgelost worden en issues uitgekristalliseerd worden dus dat is wel heel belangrijk en dat zie je nu ook weer bij deze Polestar 2.
SvenskaAeroplanAB zegt
@Taycan 4S: Je kan ook een merk kiezen die ‘de problemen oplost en de issues uitkristalliseert’ VOORDAT de auto aan klanten geleverd wordt…
Taycan 4S zegt
Zekers @ svenska, alleen die merken ben ik nog niet tegengekomen die het eerste jaar Nul problemen hebben!?
deeberton zegt
*automotive branche
Taycan 4S zegt
@deeberton, idd! Correct!?
mashell zegt
@Taycan 4S: je hebt een punt dat men tegenwoordig wagens op de markt zet waarvan de software nog niet af is. Tesla fans vinden een software update iets fantastisch maar eigenlijk is het een indicatie van slechte kwaliteit. Volkswagen probeert het nu ook met deze strategie, wat mij betreft een vergissing.
Maar het probleem is niet nieuw. Mijn Seat Toledo uit 1999, eerste maanden van productie, was een echte probleem auto. Met de Volvo C30 uit 2012, laatste jaar van productie, heb ik 2 ton gereden in vier jaar zonder een enkele defect of storing.
Taycan 4S zegt
Klopt @mashell, terugroepacties zijn van alle tijden en beter het eerste productiejaar overslaan mi…
cdlop01 zegt
Gelukkig Charles, hier gaat het wat leuker toe op dit forum! Cd6lop.
mashell zegt
@cdlop01: is dat code taal dat de drugs bezorgd kunnen worden?
cdlop01 zegt
Nee mashell, cd6lop gebruik ik op aw forum, de 6c staat voor 6x geblokkeerd door AW. Heeft dus weinig met drugs te maken.
Taycan 4S zegt
Bonjour! @cd6lop! Ja idd een stuk relaxter hier!?
Aad zegt
Tja, als je je elektrische revolutie baseert op een van de meest onbetrouwbare merken mag je dit verwachten.