Is de keuze reuze?
De strategie van Tesla wat betreft personalisatie heeft een voordeel en een nadeel. Bestelgemak en gebrek aan keuzestress is het voordeel. Het nadeel is dat er daardoor weinig opties zijn. Wel op het gebied van uitrusting, maar niet op het gebied van personalisatie. Weinig kleur- en velgkeuze en weinig losse overige opties. En nog een laatste nadeel is dat je wellicht bijbetaalt voor opties die je helemaal niet ziet zitten. Het voordeel is juist dat je veel uitrusting scoort voor een gunstige prijs.
Polestar speelt met de ‘2’ vol in op Tesla. Dat zal je de Zwinezen nooit horen zeggen, maar het is niet toevallig dat een auto met vergelijkbare specs voor een vergelijkbare prijs in de markt gezet wordt. Maar omdat toch aankleding vaak als nadeel wordt gezien van de Model 3, is het zaak dat Polestar hier inspeelt. Meer personalisatie. Lukt dat?
Gelukkig is er nu een configurator en kunnen we het even checken. Het antwoord is heel simpel: nee. Ook bij Polestar wordt de nadruk gelegd op volledige configuratie en daarmee een beperkt aantal opties. Je hebt drie velgopties, zes niet bijster inspirerende kleuren (met spannende namen als ‘Moon’, ‘Thunder’ en ‘Magnesium’) en nog de keuze uit het Performance-pakket.
Op dit gebied dus niet de elektrische revolutie die we hadden gewild. Je kunt de Polestar al een tijdje, dus nu met een configuratie incluis, reserveren. Met een aanbetaling van 1.000 euro heb je dan vroeg in 2020 een Polestar 2 tot je beschikking.
dromedaris zegt
Beetje zoals bij Lexus. Heb je ook maar keuze uit 3-4 uitvoeringen en kan je net de kleur kiezen en dat is het dan zowat. Ik vind dat een voordeel want dan kan je tenminste een auto kiezen met echte full optionzzzz.
Bij Audi is dat verschrikkelijk. Assenbak? €50
Geel hesje? €30
Luxe vloermatten? €300
Verwarmde zetels? €1000
Panoramisch dak? €1800
scuf1 zegt
@dromedaris: Een vergelijkbaar verhaal bij Porsche, alleen zijn alle opties nog eens 5 keer zo duur
fanboy zegt
@dromedaris: De mensen die dat geweldig vinden, zitten vol in de premium merkbeleving en vinden dat de rest het niet begrijpt.
Dutchcarwizard zegt
@fanboy: herkenbaar, dat belerende gezever over premium geneuzel. Volvo heeft inmiddels al laten weten dat ze technisch niet zo ver zijn als Tesla.
Qua personalisatie kun je met een Tesla trouwens alle kanten in. Alleen niet af fabriek. Wrapje. Andere bekleding. Andere velgen. Easy.
pascalio92 zegt
@dromedaris: asbak was 149
karhengst zegt
Het Tesla concept is wel verfrissend. En het dashboard valt zelf nog wel te wrappen.
Indirect betaal je bij de Duitsers al flink voor de optie tot personalisatie, of je je wagen nu dus aflaadt met opties of niet. Keuze kost geld dus liever standaard luxe in plaats van een standaard audio systeem wat zo slecht is dat zelfs het nieuws niet om aan te horen is.
Arno's zegt
@karhengst: Wanner was het nieuws wel om aan te horen?
lekkerlinksrijden zegt
@asmulders: vroeger, toen alles beter was
Arno's zegt
@lekkerlinksrijden: Toen hadden ze geen drempels maar bulten en kuilen
z3cabby zegt
@asmulders: vroeger, toen de Batavieren nog met z’n vijven waren.
flutterby zegt
@karhengst: ik heb al volledig wraps, chrome delete, ramen blinderen, aftermarket velgen en zelfs aftermarket leer in een Model 3 gezien. Al het geld wat je aan opties bespaard kan je nog eindeloos uitgeven aan aftermarket spul om je auto uniek te maken.
Als je kijkt wat een leer optie bij de grote merken kost dan is aftermarket niet eens veel duurder, maar wel beter kwaliteit. Voordeel voor de zakelijke rijder van aftermarket leer ook nog eens buiten de bijtelling.
flutterby zegt
Prima auto, al zie ik persoonlijk geen enkel voordeel tov de Model 3. Nu ben ik wel z’n wierdo die het interieur van de Model 3 wel kan waarderen en het uiterlijk van beide niet mooi vind, maar ook niet lelijk.
lekkerlinksrijden zegt
@flutterby: ik vind de Polestar er wel een stuk beter uitzien. De model 3 klopt gewoon niet, vooral de voorkant is een beetje “zielig”
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: Deze CrossCountry variant ziet er toch ook niet uit? De achterkant is net een X4.
mashell zegt
@lekkerlinksrijden: de A stijlen staan ook vreemd naar buiten bij een model 3.
Dutchcarwizard zegt
@lekkerlinksrijden: en de uitlaten zijn niet zichtbaar.
harrie zegt
@flutterby:
5e deur.
Hoewel Model Y die straks ook heeft
stephane8200 zegt
Die configurator bestaat toch al 3 maanden? Alleen nu met bedragen erbij.
dunhozzie zegt
Ik zit er eens over te denken. Als de techniek goed is, is de €150 per maand die ik minder kwijt ben dan voor de Kodiaq die ik nu rijd genoeg om voor de vakantie €600 te spenderen aan de huur van een enorme grote 4×4…
dunhozzie zegt
@dunhozzie: Ownee wacht, 8% 2020. Opnieuw rekenen dus
dunhozzie zegt
@dunhozzie: bah met €45k en 8% is de auto dik €100 p/m duurder) nevermind
harrie zegt
Kleur opties zijn wel echt om depressief van te worden, jammer.
roelth zegt
Wat kon Volvo vroeger toch mooie auto’s maken
subzero079 zegt
Ik zie niks aan deze auto waarom iemand hem zou prefereren boven een Model 3.
Dutchdriftking zegt
Volvo is mooi, Polestar is mooi, de huidige huisstijl is mooi en mileu vriendelijk is mooi. Maar zo’n verhoogde S40 is het dan weer nét niet. Liever een verlaagde elektrische V50.
freezzr zegt
Ziet er dan niemand dat er in de optielijst ‘gouden ventieldopjes’ staat? Supernice blingbling!
rikv99 zegt
Jezusmina… dit is een auto die gewoon alleen maar in leasekleuren te krijgen is… deze wagen is wel heel erg bewust van zijn publiek…
mashell zegt
Dat is dan duidelijk. De XC40 electric heeft de voorkeur.
sntial zegt
Elke Volvo zonder die diagonale grill-streep is een mooie Volvo