En daar is de eerste lading Polestar 2, aangekomen in de haven van Zeebrugge.
De komst van de Polestar 2 is weer een stukje dichterbij. De eerste lading van de elektrische auto heeft het Europese vasteland bereikt. In de haven van Zeebrugge arriveerde een boot vol met exemplaren van de Polestar 2. Deze exemplaren zijn bestemd voor klanten in Zweden en Noorwegen.
De daadwerkelijke leveringen van de elektrische auto’s laat nog enkele maanden op zich wachten. Klanten van de Polestar 2 kunnen de auto in augustus ophalen. Nederlandse kopers moeten iets langer geduld hebben.
Polestar stelt dat de eerste exemplaren voor Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk ook onderweg zijn.
Dat de boot in Zeebrugge is aangekomen met een lading Polestar 2’s is een goed teken. Het betekent dat de leveringen vooralsnog op schema lopen voor het automerk. Vanaf de boot in Zeebrugge worden de auto’s op een transportwagen gezet.
Vervolgens worden ze naar een hub gebracht in België. Op deze locatie volgt een kwaliteitscontrole. Het is de laatst fase voordat de auto’s naar hun eindbestemming gaan.
Van de Polestar 2 gaan we er dalijk een stuk meer van zien dan van de Polestar 1. De Polestar 1 is immers een peperdure plug-in hybride coupé. Echt een auto voor een geselecteerde markt. De praktischere en volledig elektrische Polestar 2 spreekt een veel grotere markt aan. Het is afwachten wanneer we eerste exemplaren in Nederland verschijnen.
Ram-G-maN zegt
Ik vraag mij af hoe Polestar de carbon offset gaan realiseren in de boeken met zo’n groot transport schip. Hadden ze de auto’s niet over het spoor kunnen vervoeren? Er ligt n.b. een Rotterdam-Peking spoorlijn.
mashell zegt
Zijn de emissies van zo’n groot schip per vervoerde kilo/auto niet juist heel erg laag?
Ram-G-maN zegt
Dat zou kunnen kloppen. Er zijn alleen te veel tegenstrijdige bronnen. Daarnaast zijn er veel voorwaarden gesteld aan hoe zo’n berekening tot stand komt. De schepen varen ook nog op verschillende typen brand- en afvalstoffen. Zo is het blijkbaar gebruikelijk dat transportschepen in internationale wateren op stookolie varen met veel uitstoot van zwaveloxiden. Wat nog schadelijker is voor het milieu. Ik durf mijn vingers niet te branden aan deze kwestie.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Volgens de ultralinkse milieusites zou (als scheepvaart een land was) de gecombineerde uitstoot van alle scheepvaart op de 6e plek staan van landen met de meeste uitstoot. Of dat waar is weet ik ook niet, maar het feit dat ze inderdaad in internationale wateren op zeer vervuilende brandstoffen varen geeft wel te denken.
Maar goed, zo lang wij ons spullen uit China blijven halen (hoi Rik van StiptPolish) en niet meer willen betalen voor productie op het eigen continent, gaat er niet veel veranderen.
koen23 zegt
‘ultralinks’ :’)
je hoeft toch niet ultralinks te zijn om te zien dat de intercontinentale scheepvaart milieuvervuilend is. dat ziet zelfs Baudet met een extra paar intellectuele oogkleppen op nog wel.
bvdp zegt
Met ingang van 2020 ging de scheepvaart over van stookolie met 3,5% zwavel naar brandstof met 0,5% zwavel. Dat kost Maersk bv ca 2miljard (!) dollar extra per jaar. Schepen kunnen ook scrubbers installeren, die filteren dan de zwavel uit de stookolie. Kosten 5 miljoen per schip. Ook varen er al heel wat schepen op LNG. Er gebeurt echt wel iets in de zeevaart.
Dutchcarwizard zegt
@koen23: scheepvaart stoot per ton-mile veruit het minste CO2 uit. NOx en SOx uitstoot zijn reeds aan banden gelegd. Bovendien varen veel schepen op een afvalproduct van raffinaderijen. Hoe groen wil je het hebben?
kevertje zegt
De grootste CO2-brandhaard is hoe zelfs de kleinste component tot stand komt. Met onderdelen die een paar keer rond de wereld gestuurd worden, want alles wordt nét geproduceerd daar waar het het goedkoopste kan. Dat komt afgewerkt het afleveringgedeelte van de ‘just in time management cyclus’ op gang inclusief de webshops met leveringen van 1000km verder, tot er een halflege camionette met een reusachtige doos voor je deur staat. Zo’n model is niet vol te houden. Ook deze Polestars zijn er het mooiste voorbeeld van, hoe schepen volgeladen worden met iets dat net achter de hoek in Gent geproduceerd had kunnen worden. Om uiteindelijk iets heel duur te verkopen dat hypergoedkoop geproduceerd werd. Electrische window-dressing, met batterijen en motoren vol andere eco-drama’s die netjes verborgen blijven omdat ze zover weg gebeuren.
thjvanvlerken zegt
@AutomotiveDesigner: volgensmij hoeven ze het transport niet mee te rekenen in de boeken… daarbij hoe doet bmw dat met de x series? Die lopen namelijk in usa van de band.
tourannetje zegt
@AutomotiveDesigner: als alle auto volle accu’s hebben, kan die boot of trein dan niet elektrisch hier heen?
pcooperworks zegt
@AutomotiveDesigner: Ze vervoeren niet zelf en tellen het gewoon niet mee in hun eigen uitstoot; moffelen ze weg in kleine lettertjes, scope blabla
406_v6 zegt
@AutomotiveDesigner: geldt dat ook niet voor Tesla???
v70t6r zegt
Ik kan niet wachten, 2e week augustus zou die geleverd worden, zou die hier al tussen staan !?
putwater zegt
Misschien.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Woon je in Zweden of Noorwegen?
alfa147ti zegt
Is een keer wat anders als een Tesla, ben benieuwd hoe dit er uit ziet in het echt en of de lijnen een beetje mooi verlopen.
dalmore zegt
@alfa147ti: ik ook, heb m’n twijfels over de achterkant maar hoop dat hij in het echt mooier is
bsxc2 zegt
Polestar heeft (nog) geen identiteit opgebouwd. Eerst zijn ze aan het meeliften met Volvo en na de Polestar 2 gaan ze hoogstwaarschijnlijk geen Volvo designtaal meer gebruiken.
flutterby zegt
Blijft een mooie auto, maar weet niet in hoeverre ik de Chinezen en Google vertrouw met z’n connected car.
ukbob zegt
Zweedse auto’s voor de Zweedse markt worden afgeleverd in Zeebrugge…
waar worden de Polestars gemaakt?
mashell zegt
In China. En waarom ze niet in Zweden aanleggen dat mag Joost weten.
bvdp zegt
Niet alle havens beschikken over faciliteiten voor dit soort schepen. De grootste carterminals in west Europa zijn Zeebrugge en felixtowe GB
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Polestar 2’s worden gebouwd in Luqiao in China. De XC40 (en voorheen de V40) worden gebouwd in België, de S60 in de VS en de S90 ook in China.
ukbob zegt
@F36GC: weer wat geleerd!
Dutchdriftking zegt
Gaat er ook een programma zijn zoals de Duitse autofabrikanten hebben? Je auto ophalen bij de fabriek en dan naar huis rijden? Mooi tochtje vanaf China!
mashell zegt
Of een programma zoals Tesla Nederland, zelf je auto bij de boot op halen…
Dutchdriftking zegt
@mashell: haha ja dat zou je als een extra service kunnen verkopen :P
potver7 zegt
@dutchdriftking: volgens een man in een regenjas zijn ze daar wel mee bezig, maar is er nu nog een probleempje met het aantal laadpalen op de route.
flutterby zegt
@dutchdriftking: Volvo bied volgens mij al langer de optie om je auto in Zweden bij de fabriek op te halen, maar vanuit de haven lijkt min ook geweldig.
Dutchcarwizard zegt
Made in China?
jometdebanjo zegt
Ja leuk allemaal alleen de btw is belasting geld. Wegenbelasting vrij, geen accijnzen, geen btw. Het moet maar eens afgelopen zijn met subsidies. Gewoon 22% bijtelling en wegenbelasting betalen. Anders is het ook discriminatie
PunicaOase zegt
@jometdebanjo: discriminatie van auto’s?? ??
piston zegt
China heeft ons politiek, strategisch, economisch in hun macht en dan gaan we hier nog eens 10 duizenden euros spenderen aan hun wagens. Neen dank u. Later niet klagen hé als er niet op tijd mondmaskertjes kunnen geleverd worden. Denk twee keer na. Europese merken worden bijna verplicht om daar wagens te produceren zoniet worden ze kapot belast.
a_buis zegt
@piston: dank, die nemen we mee
superfunky zegt
@piston: helemaal eens!!
Als je de wereld wilt redden, buy non-Chinese!
fanboy zegt
Denk je dat ze hier zonder import tax binnen komen?
enjoypunani zegt
Ja toch? Als Volvo nog een tak in de EU heeft is er geen importheffing lijkt mij.
Ik ben ook vóór ‘Holland second, make it great again’. Je spulletjes dus zo dichtbij als mogelijk kopen ipv overal ter wereld.
cdlop01 zegt
China is een enorme bedreiging, Leninistische 1 partij staat met secretaris generaal die voor het leven is aangesteld. Aan China is zo’n beetje alles fout, helaas is Europa kritiekloos want we zijn enorm economisch afhankelijk inmiddels, precies zoals de Chinezen dit willen.
ranja zegt
Ben oprecht benieuwd of ze dit jaar nog geleverd gaan worden in Nederland. Tot nog toe communiceren ze van wel en veel bijtellings/milieu rijders hopen of rekenen daar op.