Letterlijk, want na deze Polestar 1 special edition is het einde verhaal voor de dikke Zweedse Chinees.
Je zou denken dat de Polestar 1 al een heel bijzondere auto is. De auto wordt in beperkte oplage gebouwd. De totale oplage is 1.500. Voor de context, dat is ietsje meer dan er van de BMW M3 CSL zijn gebouwd. En waar de CSL eruit ziet als een fout getunede ‘318Ci M-Uitgevoerd Mooiste van NL BOMVOL!!!1!! VANOS COLORLINE’, is de Polestar 1 een unieke auto met een unieke carrosserie en unieke techniek.
Uiteraard hebben we allemaal wel eens gespeeld met de Polestar 1-configurator. Het grootste nadeel is dat de mogelijkheden vrij beperkt zijn. Bij Polestar zijn ze niet zo’n fan van aparte kleurtjes, zoveel is duidelijk. Je kunt kiezen uit Snow (wit), Magnesium (zilver), Osmium (grijs), Midnight (blauw) en Space (zwart). Dan kun je voor 5.000 euro extra de kleur mat uit laten voeren. Dan betaal je dus 5 mille, waarmee het lijkt alsof je auto nog in de grondverf staat.
Polestar 1 special edition
Maar eindelijk is er íets meer keuze. Er is namelijk een Polestar 1 special edition. Ja, met kleine letters, want volgens Polestar ís het wel een special edition, maar heet ‘ie niet zo. Het is een special edition zonder naam, als het ware.
Wat is er anders aan? De lak! Die is nu matgoud. Deze versie is er om het laatste productiejaar van de Polestar 1 luister bij te zetten. Naast de matgouden lak, kun je de speciale uitvoering herkennen aan de matgouden remklauwen en hoogglans zwarte exterieurdetails voor de grille en velgen, bijvoorbeeld.
Ook in het interieur is de Polestar 1 special edition net wat specialer. De gewone versie is er alleen met zwart interieur of zwart met grijze zitvlakken. Bij de speciale Polestar is de bekleding alsnog zwart, maar wel met gouden details, waaronder de stiksels. Dat matcht dan fraai met het exterieur.
Beperkte oplage
Er worden slechts 25 exemplaren van deze Polestar 1 special edition gebouwd. Daarna is het over en uit voor dit speciale model. De Polestar 1 begon zijn carrière als Volvo Coupe Concept. De auto is korter dan een S60, maar iets breder dan een S90.
Ondanks dat het een S90 Coupé lijkt te zijn (wat het in feite ook is), is het koetswerk van koolstofvezel. Dan nog de verplichte specs: de 2.0 viercilinder met elektromotoren leveren gezamenlijk 609 pk en 1.000 Nm. De elektrische reikwijdte is 124 km, de bagageruimte meer 134 liter.
Of de Polestar 1 special edition ook naar Nederland komt, is niet bekend.
ghini zegt
Blijft een gek ding, soort prestige project maar wel nog met brandstof motor ipv volledig elektrisch.. Geslaagd ontwerp maar of het project ze heeft gebracht waar ze op hadden gehoopt? Of zouden ze hierna met een volledig elektronische variant komen?
Robert zegt
Hoe speciaal is dit? Een speciaal typeplaatje kon er al niet eens van af. Je moet het doen met een sticker, waarbij zelfs nog zwarte randjes rondom die sticker op de persfoto zichtbaar zijn. Yikes.
tom307 zegt
Ik vind hem prachtig, jammer dat het nooit een C90 is geworden. Dan was dit een fraaie coupe voor erbij.
Edge zegt
Deze auto is het gewoon net niet. Het is een prachtig ontwerp, maar doordat we hem eerst als Volvo Concept Coupé hebben gezien lijkt de Polestar gewoon niet af zonder diagonale lijn met Volvo-logo in de grille. Daarbij vind ik die meegespoten Polestar-logo’s echt afgrijselijk. Het ziet er amateuristisch uit, alsof ze de logo’s per ongeluk erop hebben gezet voordat de auto de spuitcabine in gaat in plaat van daarna. Maar het oogt ook alsof Polestar zich schaamt voor zichzelf, en ze bang zijn dat iemand hun auto als een Polestar ontdekt.
Volvo had deze auto zelf op de markt moeten brengen als C90, of P90 voor de knipoog naar de P1800 van weleer. Geen ingewikkelde hybride aandrijflijn met 600+ pk, maar gewoon de beproefde 400+ pk sterke T8 aandrijflijn was meer dan voldoende geweest. Ook dan was het een nicheproduct geweest, maar dan was het wel een nicheproduct geweest dat voor ons autoliefhebbers enigszins bereikbaar was.
Rob zegt
@edge
Op zich is het natuurlijk een ontzettend compliment als je enige aantekening wat gedoe over logootjes is ;)
lowlow zegt
Eerlijk gezegd vind ik het ook wel ‘dikke zever’ dat ze niets beter verzonnen hebben dan dit. Ik rijd zelf een S90 en dit is 100% herkenning, tot de deurpanelen incl -inleg, élk knopje, stuur, alles alles. ALS ze deze auto wilden uitbrengen hadden ze dat gewoon met het volvo logo moeten doen en logischerwijs in de ’90 familie’.
Met deze auto hebben ze de sprong te snel willen maken naar de EV’s terwijl ze deze gewoon hadden moeten uitbrengen als (enkel) prototype OF C90 Recharge.
Daarnaast hadden ze deze auto, natuurlijk, gewoon moeten uitbrengen in D5 (D6), T5, T6 en T8
Had je deze kunnen kopen als C90 T5, dan chippen naar 300pk, heb je gewoon een heerlijke GT auto voor 50-59k !!!! Laat staan 2de hands.
Die voorgrille en polestar logo (niks mis mee) daarboven, alsook het kleur, vind ik wel bijzonder cool overigens.
Rob zegt
@lowlow, mwah, ik denk dat de auto an sich te duur is om uit te brengen met minder sterke motoren.
Want volgens mij zitten de kosten niet zozeer in de aandrijflijn, maar veel meer in het platform. Met meer dan 600pk is de hoge prijs nog te verantwoorden. Maar met 300-400pk wordt een (te) hoge prijs toch wel pijnlijk en vooral onverkoopbaar. Je zou het het Maserati-syndroom kunnen noemen….
torsen zegt
Gelukkig hebben ze een body van CFRP gebruikt om het gewicht laag te houden…
Polestar 1: 2420 kg rijklaar
p993 zegt
@torsen: zoveel?! 😥
MarcoM zegt
Prachtige wagen, gewoon meer van bouwen zou ik zeggen.
herve11f zegt
Blijkbaar zijn ze erachter dat er te weinig onozelaars op de wereld rondlopen die een fortuin willen geven voor deze edelvolvo. Ook als collector is ie niets waard, want als je binnen twintig jaar zou proberen rijden met deze gestroomlijnde baksteen zal je er wel wat poen moeten tegenwerpen om de batterijen te vervangen.
clubbtraxx zegt
Bof jij effe dat het een hybride is…
herve11f zegt
@clubbtraxx: en die heeft geen HV batterij zeker?
Charles Taycan 4S zegt
Mooie maar kansloze en veel te dure auto…