Terwijl hier in Nederland meteen iedereen over je heen valt als je de Vmax naar 130 wilt verhogen, en er door 280 bureaus voor ongeveer een miljoen pagina’s aan rapporten wordt geschreven aangaande vervuiling, verkeersdoden en fileleed, pakken ze in andere Europese landen tenminste wél door. Zoals in Polen, waar vanaf januari 2011 de Vmax op de snelweg omhoog gaat van 130 naar 140 km/u.
Het jammere is alleen dat er niet zoveel snelweg is in Polen. De laatste keer dat ik er was (zomer 2009) lag er niet veel meer dan de A4, en werd er ter hoogte van Katowice nog flink gebouwd, met de nodige files als gevolg.
Op de autowegen wordt de maximumsnelheid van 110 naar 120 opgevoerd. Hiermee zijn de, al dan niet bezopen, in Nederland werkende Polen (die je op bepaalde tijdstippen op de Duitse snelwegen meer ziet dan Duitsers) net even wat vlotter thuis voor de feestdagen of weekends (want in Nederland kan het pedaal ook ongestraft tot de bodem ingetrapt worden). Na even graven kwamen we bij dit Poolse nieuwsbericht uit, dat bovenstaande beweringen lijkt te staven.
Naast de ophoging van de Vmax voorziet de nieuwe Poolse wegenverkeerswet ook in het verwijderen van alle nep-flitskasten die langs de weg zijn geplaatst, en moeten de werkende kasten duidelijk herkenbaar zijn, om zo de preventieve werking boven de kassa-werking te doen prevaleren. Leest u even mee Koos Spee? Zo kan het dus ook!
Ik blijf het knap vinden hoe we hier niet verder komen dan discussies over luchtkwaliteit en verkeersdoden, terwijl dit kennelijk in landen als Italië, Oostenrijk, en Polen geen probleem is.
Met dank aan wheels voor de tip!
Lelijk eendje zegt
Dat moeten ze in belgië ook doen,en flitspalen afschaffen!
Thomaz zegt
Ongelofelijk die Polen op de autobahn. Gistermiddag uit Berlijn gekomen en op de autobahn richting Enschede, man man man. Zit je lekker in een treintje met 4 man 180 à 200km/h, komt er zo’n malloot met één of andere verlepte transporter of trafic met zo’n debiele antenne op het dak ‘m er weer lekker tussengooien. En daarna nog lachen ook. Het zijn bijna nog grotere terroristen dan die vrachtwagenchauffeurs op de weg. Ohnee, het overgrote deel van dat tuig is ook Pools…
*zucht*
mashell zegt
@Thomaz: wat moeten die Polen eigenlijk met die antenne’s? Verder weet ik helaas maar al te goed wat je bedoeld.
Polak Maly zegt
@Thomaz:
@Thomaz
Heb ik ook een aantal van zo’n gevallen met de Nederlandse randdebiel in Duitsland gehad. Vooral in zomer zie ik zo’n kaaskoppen in Corollas met NL (Nur Links) kentekenplaat met een kamper die 80 km/h op linke baan braaf schuren.
Lange antennes gebruiken we om met elkaar gezellig onderweg te babbelen me CB radio. Een soort van chat maar dan met radio.
Jochempie zegt
Levensgevaarlijk!
agarde zegt
@Jochempie: Levensbehoefte ja.
tom307 zegt
@agarde: 1-0
Bob zegt
@Thomaz
Vanwaar die haast?
Burdy zegt
@Bob: Omdat het kan/mag in duitsland
Pordon zegt
@Bob: Haast? 180-200 rijden heeft toch niks met haast te maken? Als het gewoon lekker rustig is en er zijn meerdere om je heen met die snelheid en je auto het toelaat is het gewoon erg lekker rijden.
Faalhaas zegt
Nouja we kunnen ook beredeneren, hoe meer er daar … hoe minder ongelukken hier..
Rob zegt
Ik mag graag erg hard rijden, maar toch is een lage maximum snelheid toch een stuk beter voor de verkeersveiligheid. Sterker nog, ik denk dat de meeste mensen zo slecht rijden dat een automatische piloot over het algemeen een stuk veiliger zou zijn (-:
Drent zegt
Kunnen de auto’s daar 140 dan?
rikkon zegt
@ sir smokalot: zit = ziet
E34M5Touring zegt
Hoorde op het nieuws dat de poolse president een wet getekend had die er voor zorgt dat radarcontroles niet meer uitgevoerd mogen worden, Ik zeg Rutte ff cursus naar Polen
Arie op Safarie zegt
Nou prima toch, van mij mogen ze de maximumsnelheid verhogen tot 200 km/h, waar misschien verlagen tot 60 km/h logischer en noodzakelijker is gezien de Poolse rijkunst en dito wegen. Bij verhoging tot 200 km/h is de kans kleiner namelijk dat ze de boel hier komen verstieren
Dennis zegt
Hier kan het ook makkelijk naar 140 km/u. Maar Nederland heeft nog teveel boomknuffelaars die zwaar links stemmen. als het aan links lag reden we met zn allen 80 km/u over de snelwegen en betalen we 5 euro per liter voor benzine. De auto’s van tegenwoordig zijn veel veiliger dan 20 jaar terug en nog steeds rijden we 120km/u.
Harie zegt
@Dennis: Er rijden nu ook 10 keer zoveel auto’s op diezelfde weg dan 20 jaar terug….
tomofbelgium zegt
@Harie: dus als jij je zwembad moet vullen met de tuinslang, zet jij de kraan wat zachter :-)
Vince zegt
@Dennis: Het kan, op bepaalde momenten. Behalve het milieu zijn er natuurlijk ook zaken als verkeersveiligheid en milieuregelgeving. Een tegenhanger dat de auto’s veiliger zijn dan 20 jaar geleden is dat er nu ook meer auto’s zijn. En hoe veiliger de auto’s, des te onveiliger mensen gaan rijden (ze vertrouwen op veiligheidssystemen). Als de politiek er nou eens voor zorgt dat we >5 min. 120km/h kunnen rijden op de snelwegen, schieten we er veel meer mee op dan die 10 kilometer extra maximumsnelheid waarbij het enige verschil is dat je harder moet remmen i.p.v. eerder thuis komt.
DeSjaak zegt
@Vince: Waar rijdt jij? Ik rijd dagelijks op de A2 altijd 30/40 km te hard op de stukken waar geen file staat. Gewoon collectief met de andere productieve mensen van Nederland. Die 10 km scheelt mij in bekeuringen mijn daadwereklijke snelheid veranderd er niet door, dat rem verhaal zie ik niet helemaal?!
Vince zegt
@DeSjaak: Door heel Nederland, met uitzondering van het echte noorden. Oké veel spits, maar in veel situaties als je 140 wilt rijden, moet je elke paar minuten wel een keer afremmen. Vrachtwagentje die met 86 een andere inhaalt, wegwerkzaamheden, langzamere weggebruikers etc etc. Ik rijd liever 120 gemiddeld door continue 120 te rijden dan 110 gemiddeld door na zulke situaties 140 te moeten rijden.
Jochempie zegt
@Dennis: Ik vind boomknuffelaars eigenlijk een titel die meer past bij dronken bestuurders die met aftanse auto’s 140 gaan rijden…
mashell zegt
@Dennis: dat 80km/h verhaal is een milieudefensie standpunt. En ja die zijn links. Dat is echter nogal niet het standpunt van de linkse partijen. Het hele 10km/h sneller is een schijnmaatregel om iets “postiefs” te doen terwijl voor de rest je sociale zekerheid flink wordt uitgekleed, fijn zo’n rechtse regering. Ik ben er van overtuigd dat een totaal inhaalverbod van alle vrachtwagens, bussen, voertuigen met aanhangers en grijskenteken voertuigen een enorme verlichting van de filedruk zal geven. Maar ja, daar zijn de rechtse “ondernemers” weer tegen.
Vince zegt
@mashell: Ook hier iemand voor het inhaalverbod. Overigens is Pvv niet echt rechts, alleen op het immigratiebeleid zijn er ‘rechtse’ standpunten.
Megakix zegt
Straks nog wat Albaniërs en wat Joego’s erbij (geen visum meer…) en we hebben een algebraatje aan tuig hier.
Oul@ zegt
@Megakix:
maar dat zeggen zij ook van ons toen onze soldaten een andere kant opkeken bij de genocide. Of die paar soldaten die niet van voormalig Joego-slaven af konden blijven.
“Oul@ mompelt iets over balk in oog”
jos zegt
De ontwerpsnelheid van alle nederlandse autosnelwegen is 160 km/uur, uitgezonderd de op en afritten. Bij die ontwerpsnelheid van 160 is het nog veilig rijden. Dus we kunnen rustig naar de 140, dan voelen de Polen zich ook meer thuis.
Oul@ zegt
@jos:
Weet je het zeker dat dit geldt voor alle snelwegen? Moet je voor de grap eens over de A15 met 160 rijden van Spijkenisse naar Gorinchem. Het lijkt wel of daar supermollen onder leven want de snelweg komt op deze snelweg dermate omhoog dat je er met “vlinders in je buik” over heen rijdt.
mashell zegt
@jos: was het ook niet dat de autosnelwegen waren ontworpen voor pakweg een derde van het huidige verkeersaanbod? Volgens mij is de hoeveelheid verkeer een veel grotere belemmering dan de fysieke staat van de weg.
tarquesh zegt
Die gigantische antennes op Poolse auto’s is om met vrachtwagenchauffeurs te praten. In dit geval Poolse vrachtwagenchauffeurs. De Polen zijn van oudsher schiebers. Dat houdt in dat het een volk is dat dingen bij elkaar handelt verhandeld. Dat heeft allemaal nog te maken dat Polen vroeger onder de invloedssfeer van de Sovjet Unie viel, en de Polen niks konden kopen en je als Pool ook niet iets uit het vrije westen kon kopen. Maar omdat een Pool ook een goed leven nastreeft deden ze alles in het geheim zonder dat de communisten er van af mochten weten. Zo hadden ze een armoedig huisje, en als je achter hun huisje kwam dan kwam je in een woning waar het je aan niets ontbrak.
Met die gigantische antennes praten ze met de vrachtwagenchauffeurs die in Diesel handelen. De chauffeurs sparen de Diesel door veel in colonne te rijden, en verkopen de gespaarde Diesel aan Poolse autorijders. Het schieben.
potver7 zegt
Laatste keer dat ik in Polen was, stond er vaak geeneens een vangrail in de middenberm van de snelweg; zal je mensen gewoon even keren als er een file stond!
En voor benzine moest je ook vaak even linksaf slaan op de snelweg (compleet met een uitvoegstrookje met haaientanden!).
Toegegeven, da’s 15-20 jaar geleden, ik hoop dat ze dat aangepakt hebben in de tussentijd anders lijkt 140 me niet zo’n goed idee…
bmw760li zegt
@ thomaz
iets verkeerd met polen ?
igorn zegt
@targuesh, ik ben een pool, maar daar heb ik echt nog *nooit* van gehoord.
Oja, ik rijd ook als een gek, heerlijk :)
Wollie zegt
In tegenstelling tot bovenstaande verdachtmakingen dienen de antennes op Poolse wagens niet om zaakjes te doen, maar voor een heel nobel doel, nl. mekaar waarschuwen voor snelheidscontroles. Solidariteit dus !
Op de secundaire wegen kom je normaalgezien veel te traag vooruit, en in Polen zijn de secundaire wegen vaak ook de enige, dus moet je als automobilist inventief zijn.
Waren de Nederlandse chauffeurs maar zo solidair !
Cantago zegt
Respect voor de Polen! Dat geeft maar weer aan hoe veel Nederlanders zitten te zeuren om 3x niks. Gewoon ophogen die snelheid, niet miepen!
Jochempie zegt
Ik voel me vreemdgenoeg wat beter na de reacties van #Cantago en #midasracer, thanks! :)
tarquesh zegt
@igorn
Ik heb het gehoord van mijn Poolse collega. Die een flinke antenne op de auto heeft met de mededeling daar mee in contact te komen met vrachtwagen chauffeurs om Diesel te kopen. Maar het heeft een reden zo vertelde mijn Poolse collega. Zij rijden in hun vrije tijd om auto’s op te kopen. Daarbij is het natuurlijk handig bij zoveel kilometers dat je kan tanken bij iemand die het verkoopt.
Maar niet iedere Pool zal zo zijn uiteraard, en dan heb je gelijk.
Ik hoef niet iedereen over 1 kam te scheren natuurlijk.
Beetje Verward zegt
Kijk, die Polen die hebben dus echt verstand van verkeer.
Net zo veel als de VVD en de PVV bij elkaar.
Heel goed voorbeeld.
Vince zegt
@Beetje Verward: Ik mag hopen dat je dat sarcastisch bedoelt? Polen is een van de onveiligste landen op het gebied van verkeer in Europa en er sterven gemiddeld 3 keer zo veel mensen in het verkeer per miljoen inwoners dan in NL…
midasracer zegt
Yep, Nederland is kapot gebureaucratiseerd, terwijl de echte VOC mentaliteit nu in andere landen te vinden is. Een MP die op geen enkele vraag een normaal antwoord kon geven en geen daadkracht toonde, is geen goed voorbeeld geweest. Ik hoop dat de huidige regering weer wat common sense en beweging in het geheel kan brengen.
HDM zegt
Fijn, zijn ze nog sneller hier, merken ze nog sneller dat het hier niet rozengeur en manenschijn is, en gaan ze weer sneller naar huus.
Beters.
Thomaz zegt
@ Wollie:
Wat een solidariteit, constant die stinkbusjes en vrachtwagens ervoor gooien als jij met 200 eraan komt op de autobahn… En ellenlange inhaalacties op ons Nederlandse wegennet waardoor file ontstaat… jeeuh..
Motion&Emotion zegt
wat bereiken we hier mee , we zijn in nederland niet in polen
Beetje Verward zegt
@vince
o’cours
Daniel zegt
What a hypocrite wrote this article? A couple of things to point out:
1. Germany has no speed limits on a large part of their autobahns. Are they stupid too? Have you ever seen a Dutchman driving on a German highway? They look like they have just got a new toy and test their cars to limits.
2. 120km/h in the Netherlands is a joke. 90% of drivers drive at around 130-140 km/h when there is no speed cameras.
3. Go to Greece, Italy, Portugal, Croatia and see how they drive there. I can assure you, that you would loose more hair there, than in Poland.
4. Those giant antennas are for CB radio. Personally, I think this is a “redneck” invention and never going to use it, but I can see how it could be helpful in getting out of traffic situations.
5. Start signaling maneuvers, stop changing lanes even when there is no room for you and then you can start bitching about Polish reckless drivers.
Good bye, a Pole from Delft
drewus zegt
This is not your country, this is not your business
Daniel zegt
@drewus: Well, it is my business as long as I pay taxes here.
pedaly zegt
If poles are pirates and thiefts, than dutch are gays and junkies.
autoblogger zegt
@pedaly: true that!
sir_smokalot zegt
Oh leuk, boze Polen. Weest welkom!
http://www.youtube.com/watch?v=E9jEvjBhqJc
Daniel zegt
@sir_smokalot: Are you showing your family here? Smashing!
TallAndDumb zegt
Why do us, Poles, install CB-radios in passenger cars? Here’s the answer: Driving conditions in Poland are badly affected not only by lack of highways or low quality local roads (this actually improves, believe me or not) but also by narrow-minded local government representatives who believe blindly, that lowering speed limit to 50 or 60 km/h wherever possible is always the best way of improving safety on the road.
As a result we are often forced to drive many kilometres through non-urban areas where speed limit has been lowered to 50 or 60km/h without any reason except mentioned above. It is also very likely to meet a police speed check in such places.
A remedy is of course CB-radio: drivers travelling through Poland warn themselves of local speed checks, police patrols etc., which leads some drivers to the state of ignoring every speed limit – if there’s no police present every road becomes a highway… every truck registered in Poland is also equipped with cb-radio for exactly the same purpose.
By the way – recent speed limit rise in Poland is a pure madness, considering our attitude to driving, as if every road trip was a battle that needs to be won…
Daniel zegt
@TallAndDumb: Fantastic, CB radio – an early warning system for criminals. As I said, what a retarded invention.
TallAndDumb zegt
In Poland primary task for mobile cb-radios is to help avoid police speed checks/patrols. Truckers don’t even consider longer journeys without this “retarded invention”. It is cheap and efficient yet information given to you by other road users is precise and accurate. In Holland cb antenna mounted on a car looks a bit weird, in Poland it has its purpose.
Observer zegt
Yesterday I read this article and most of commentaries.
The most important problem in Poland are stereotypes about us. People as I can read sometimes must samthing say but not often know what they say.
Poland is normal country where the motorways have excelent quality. Maybe there are not so many motorways but as you know every country in Europe has own Marshal Plan ;-) We have it right now ;-) There will be more… 140 km/h is not dangerous. Such speed improves concentration and attention. Speed ca 100-110 is extremely dangerous because most of drivers almost sleeping in the car. I was
in Germany, French, Italy, Austria and there is no problem with driving ca 140-150 km/h.
But answer to yourself. When you drive through Germany live is better then in Holland. Nobody stears you and nobody tells you how you should live in order to live better.
What is correct? Law for people or People under law. However it is.
Georg zegt
I was in The Netherlands about a year ago. I’ve crossed the border from Germany and was heading towards Amsterdam. It was a about 7:30 – 8:00 AM, the road was full of cars. I was driving 120/h, just as the rules in The Netherlands say. Do you know how many Dutch drivers I managed to overtake? None. Because everybody was driving at least 130-140/h and some of the drivers were going even faster. So please stop whining about Polish drivers. I have to drive in Poland quite often and I have to tell you that: Poles are quite good drivers. Of corse they do stupid things sometimes, but everybody does. They drive way better than the Germans, the Dutch or the French. I have a friend from Poland with whom I went to Italy this year. He was driving when we were entering Milan. I was shocked with the traffic there (if you ever visited Italy then you know what I’m talking about) and he managed to drive there for the whole day without a single horn sign from the Italians and that’s something!
You probably had to deal with polish workes who – I have to admit – are quite difficult, I had some experience with them in the UK. But this is a minority. Please keep in mind who left Poland after they joined the EU? Those, who couldn’t find a job in Poland. Most of the smart guys stayed and are doing quite fine. So please keep your frustrations to yourself and try not projecting prejudices on everybody.
Polen zegt
Concerning this artikel. It’s sad that you critisize Polish choice to increase the speed limit to 140km/h on highways. You can not drive so fast in Holland, because you are on drugs. I’m really sorry about that :)
Andrzej zegt
Concerning his artikel and author. It’s sad that you critisize so much polish people, you are not allowed to drive faster so you complain. Honestly you should not be alloved to enter other european coutry if you can buy a drugs in the store. You should have a speed limit 50 km/h, driving faster and taking drugs is dangerous. Serdecznie pozdrawiam.
Marek zegt
Oh ja Hollandse bestuurders en sneeuw dat wordt lachen! Ze weten helemaal niks wat ze moeten doen dan net als een beetje gehandicapte mensen ja sorry :)
en een tip dan: meer zout kopen en dan ook STROOIEN ! :)
Wat betreft de commentaren onder artikel ik neem deze al lang niet serious,Hollanders zijn gewoon zeurpieten volk zeker als het gaat over buitenlanders.
En ik moet zeggen dat wij Polen vinden dat leuk om iets te zeuren over NL jullie dit echt dik verdienen! :)
Daaag
205zonderdak zegt
Als ze alle Nederlandse busjes en bestelauto’s zouden voorzien van Luxemburgse kentekenplaten, zouden wij steen en been klagen over de Luxemburgers…..