Voor wie op elke trackday het juiste speeltje bij zich wil hebben.
Alfa Romeo is heet. Het merk presenteerde na veel te lang wachten de gloednieuwe Giulia en onlangs werd de 8C door het Nederlandse publiek (jep, dat zijn jullie) verkozen tot de meest iconische Alfa ooit. Op gepaste afstand volgde de 4C en juist dat model is nu door Pogea Racing op punt gezet.
De ‘Centurion’ gaat van 0-100 km/u in 3,9 tellen en heeft een topsnelheid van maar liefst 301 km/u. We betwijfelen of de kleine Alfa die snelheid inderdaad haalt, maar volgens het persbericht is het echt zo. Vermogen en koppel worden van 240 pk en 350 Nm naar een stevige 313 pk en 435 Nm getild. Maar wacht, er is meer!
Als u nu belt Om het toegenomen prestatiepotentieel ook visueel te onderstrepen, is de 4C behangen met carbon goodies, spoilers en een diffuser. Het onderstel is getweakt met instelbare vering en demping, die zowel in hoogte als in stugheid kunnen worden aangepast. Daarnaast krijgt de klant alle ruimte om z’n Alfa helemaal naar wens aan te laten passen.
Mocht je het idee hebben dat je deze 4C al eens hebt gezien, dan kan dat kloppen. Twee jaar geleden gaf Pogea al een voorproefje van wat ze met de auto van plan waren, maar nu is het moment dus daar. Veel te laat, maar daar hebben meer Alfa’s last van.
scottishcarspotter2000 zegt
Uiterlijk vind ik de achterkant nogal lelijk, verder juich ik deze wagen alleen maar toe
alfaitak zegt
Heerlijk
freezzr zegt
Alfa is hot… Or not…
lamborgfan zegt
Nu wil ik hem WEL hebben! Mja.. Wa kost da? Kan je vast een paar Dacia Sandero’s voor kopen
gtwillem zegt
De meeste wijzigingen zijn in lijn met het basis ontwerp, dus wat dat betreft een heel geslaagde conversie.
Over die topsnelheid kan ik kort zijn: ga je niet halen. Met 313pk kom je gewoon vermogen te kort, of je moet met extreme aanpassingen komen qua bak en aerodynamica. Is niet gebeurd. Ik denk dat 280 wel de max is. Als je die 300 wilt halen zul je nog een kleine 100pk extra nodig hebben. Als referentie een paar oude bekende sportwagens:
Ferrari 360 Modena, 400pk, V-Max 295
Audi R8 4.2, 420pk, V-Max 301
Porsche 996 Turbo, 420pk, V-max 305
Chevrolet Corvette C6, 400pk, V-max 300
Maserati Coupe 4200, 395pk,
2 V-Max 290
Dus met 313 paarden lukt het gewoon niet. Gewicht is voor topsnelheid minder van belang, koppel evenmin. Vermogen, bakverhoudingen en luchtweerstand zijn de drie belangrijkste factoren.
heidekonijn zegt
@gtwillem: Er zou een event zijn geweest waar de snelheid werd gemeten met deze auto.
Dat zou binnenkort gepubliceerd worden. Zegt Pogea.
Maarrr… meneer Pogea zelf is niet vies van een leugentje. Werd op een Italiaans forum hartelijk uitgelachen voor een foto van het dashdisplay met hoge snelheidscijfers …en open koffer indicatorlampje aan. Dus waarschijnlijk op een rollenbank, zonder weerstand.
Interessanter zou te horen zijn wat een versnellingsbak ontworpen voor max 350Nm aanmoet met 435Nm, en voor hoelang.
phaeton zegt
@gtwillem: Nu is de 4C natuurlijk wel aerodynamisch vormgegeven. Zou dat icm de lager instelbare vering niet zorgen voor net dat beetje extra? Aan de andere kant plakken ze er een spoiler op, dat helpt dan weer niet.
gtwillem zegt
@phaeton: zo aerodymanisch is een Alfa 4C niet, helaas. Hij heeft een luchtweerstandscoëfficient van 0.335. Een Mercedes ML320 van de eerste generatie zit op 0.31. De Audi 100 van 1985 op 0.29 en een Opel Calibra op 0.26. Het enige voordeel dat de Alfa heeft is een veel kleiner frontaal oppervlak.
De 4C is net als veel kleine lichte auto’s ontworpen voor weggedrag en acceleratie. Niet zozeer voor topsnelheid. Al die koelopeningen zijn funest voor de weerstand. Daarbij ziet ie er erg aerodymisch uit, maar die spoiler helpt niet mee. Daarbij: auto’s als de Lotus Elise, Caterham Seven en Opel Speedster staan biet bekend om hun topsnelheid.
Kijk naar die Bonneville record auto’s. Veel vermogen, alles afgeplakt, dichte velgen, het liefst zelfs dichte wielkasten en een druppelvorm. Dat heeft de 4C niet. Het zou mij verbazen als iemand met een standaard 4C 250 échte kilometers aantikt.
hans75 zegt
@gtwillem: de 250 aantikken was niet zo moeilijk… consider it done….
aamvoort zegt
@gtwillem: verbazingwekkend hoeveel kennis jij hebt! Not
heidekonijn zegt
@gtwillem: LOL :D 250 gaat met gemak. Shows you what you know.
gtwillem zegt
@heidekonijn, @hans75 en @aamvoort:
Dat verbaast mij.
250 échte kilometers, op de GPS, niet de teller: die wijkt in verhouding vaak procentueel af. Kan dus betekenen dat 262 op de teller nog gewoon 244 échte kilometers zijn. Ik weet dat Alfa’s standaard nogal wat afwijking konden hebben. De 156 GTA liep op de teller 270 en zelfs dat was op de GPS geen 250. Mijn GT diesel liep op de teller moeiteloos 240, terwijl die maar 220 ofzo kon halen.
Tenzij de 4C de enige auto is die geen rekening hoeft te houden met natuurkundige wetten, is het nog een behoorlijk karwei met maar 240pk en zo’n relatief hoge luchtweerstand (dan moet het echt komen van een heel klein frontaal oppervlak).
hans75 zegt
@gtwillem: heb het niet op de GPS gemeten… was ergens anders mee bezig. ;-). maar had nog een heel stuk harder kunnen gaan.
afwijking is trouwens een stuk kleiner dan bij de GTA met analoge klok.., 200 op de klok was iets van 195 op de gps…
vind het trouwens volledig onbelangrijk.. en irrelevant. ding gaat hard.. maar de kick van de 4C zit niet in zijn topsnelheid..
heidekonijn zegt
@hans75: klopt. Wat me vooral verbaasd is hoe snel ‘ie aan 200 tikt. En hoe vast hij ligt bij droog weer. Niet normaal.
heidekonijn zegt
@gtwillem: Coyote S (GPS) – een blijkbaar op 250 afgeregelde bimmer wou me tonen wie de baas was. Die staat misschien te koop nu ;-p
w0o0dy zegt
@heidekonijn: heb je een 4c sinds kort?
heidekonijn zegt
@w0o0dy:Iets meer dan een jaar / 10k km / 1 set Pirelli’s AR racing ;-p
w0o0dy zegt
@heidekonijn: ? excellent! Happy chappy? Ben wel benieuwd of de kritiek op het weggedrag “te nerveus en hyperactief tot het vermoeiende af” door eigenaren wordt onderschreven…
En trouwens ook naar je mening over de Giulia.
Happy steering!
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Dikke aanrader als je van rijden houdt.
Kritiek op de besturing is bull****. Het punt is dat je wat moet wennen aan de directheid, daarna is er geen probleem. De eerste uren in de auto krijg je veel meer inputs te verwerken dan normaal, niet alleen van het stuur, voor sommigen is dat teveel. Testers met die kritiek zijn of watjes of hebben maar even gereden.
Giulia wil ik nog niet over oordelen tot ik hem gereden heb. Gemiste kans met de styling, maar goed. Zo hot was een super nuova ook weer niet destijds..
w0o0dy zegt
@heidekonijn: de Giulia lijkt me als QV wat over the top maar misschien dat deze remake 156 in een normale uitvoering wel veel eleganter overkomt en dan opeens het “styling-kwartje” valt… Maar ik ben wel enthousiast over RWD en de ophanging die eronder is gezet icm de doelstelling dat dit spannender en scherper moet sturen dan de concurrentie… Ga ik zeker proberen als die bij de dealers staat.
Helaas nog geen 4c kunnen proberen. Lijkt me meer een belevenis dan de Elise…
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Heb al gehoord dat’ie in het echt veel gebalder maar ook minder overladen overkomt. We zullen zien.
Een Elise is tof maar typisch Engels -stiff upper lip, get on with it…- en wat gedateerd.
Een windhond,
Een 4C is uitbundiger, eigenlijk is snelheid een bijproduct, het gaat’em om de fun.
Een bull-terrier (niet te verwarren met een pitbull)
w0o0dy zegt
@heidekonijn: meer een mx5 gekruist met een Ferrari 355 zeg maar… De toegankelijkheid van de mx5 en gretigheid en prestaties van de 355?
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Ik zou zeggen de compactheid van een MX-5, prestaties van een 360 ( zperfs.com ;-p ), sense of occasion van een F40.
heidekonijn zegt
@heidekonijn: Dat lijkt me helder :http://m.youtube.com/watch?v=vlZDpjq9DCs
Kvgorp zegt
@gtwillem: de Veyron heeft maar 270pk nodig om 300 te halen. Als je 400 wil moet er 700 pk bij. Heeft allemaal met bakverhoudingen te maken.
johanhummer9 zegt
@kvgorp: ik geloof jou niet
jaapiyo zegt
@johanhummer9: https://www.youtube.com/watch?v=Y-VnLWag25U
rolov zegt
@kvgorp: ik geloof er niks van. De veyron Is een container op wielen.
Kvgorp zegt
@rolov: jullie hebben gelijk. 155mph is 250kmh. Geen 300.
http://youtu.be/LO0PgyPWE3o
Author zegt
@Kvgorp: Veyron heeft (puur op basis van luchtweerstand) alleen al 360 pk nodig om 300 te halen en dan laten we rolweerstand en dergelijke buiten beschouwing. Check: http://www.autoblog.nl/nieuws/tech-dit-is-wat-je-moet-weten-over-cw-waardes-77447
davelepeef zegt
@kvgorp: bakverhoudingen in need for speed 1998 wel ja. In real life neemt weerstand dusdanig toe dat je -als ik me niet vergis- 8x meer vermogen nodig hebt voor een dubbele snelheid.
Tonnie zegt
Ik geef ze het voordeel van de twijfel, en denk dat ze hier 2 jaar keihard aan gewerkt hebben om het niveau uitermate hoog te houden. Of ze die 300 gaan halen, wss niet. Maar verder ziet het er goed uit!
xxxheidi zegt
AR liefhebbers ten spijt… die 4C is afschuwelijk. De enige mooie Alfa is de Giulia, maar niet in het wit.
gtwillem zegt
@xxxheidi: klopt. Wit is een afschuwelijke kleur voor een auto. Alleen op een hele lelijke vierwielaangedreven vijfdeurs hatchback met boxermotor van Japanse komaf is het een goede kleur…
roppp zegt
@gtwillem: wit is dan ook geen kleur.
T16 zegt
@xxxheidi: Heel veel mee eens, de nieuwe Giulia is super! Een Giulia in het wit is echt niet mijn ding. Oude Alfa’s zijn ook vaak prachtig, zoals de 33 Stradale, de 1900 C door Touring, of een oude Giulia. Die kan wit wel weer hebben.
toyotafortuner zegt
Gatver, wat een lekkere wagen hebben ze ervan gemaakt zeg!
Maar de spoiler is een beetje overkill
jaapiyo zegt
De 4C staat in de bovenste regionen van mijn wishlist, maar ik zou wachten totdat Alfa zelf met een dikkere variant komt. Men zegt dat de versnellingsbak het probleem is omdat die niet veel meer vermogen kan hebben maar ik durf wel te wedden dat er tzt toch stiekem een nog wat scherpere variant komt.
Helaas is ook de basis 4C door Alfa zelf icm onze roverheid inmiddels wel behoorlijk prijzig geworden. 60K heb ik ook niet los in mijn zak zitten maar als prijsstelling vond ik dat verdedigbaar…80K+ wordt toch wel veel voor een 4 pittertje.
C70_99 zegt
@jaapiyo: De instapper kost 71K momenteel…. Met enkele opties kom je inderdaad wel in de buurt van de 80K.
heidekonijn zegt
@jaapiyo: Vraag en aanbod speelt in je nadeel. Momenteel 18 maanden levertijd…
rvds15 zegt
Maar hoe klinkt ie nu?
FB_100002177943068 zegt
als je zoveel koppel op die krakkemikkige dubbele droge koppeling wil voeren heb je echt een deathwish
martingtv zegt
g-tech heeft ook een opvoerset met 335pk en 420nm. Deze gaat ongeveer 290 km/h. Ze hebben het koppel beperkt ter bscherming van de versnellingsbak.
Of Pogea lullen uit nek, hebben het max toerental verhoogt of de overbrenging veranderd.
heidekonijn zegt
Iets meer dan een jaar / 10k km / 1 set Pirelli’s AR racing ;-p
heidekonijn zegt
@heidekonijn: die ging even mis
philipf zegt
Lekker ding hoor!
mrrallycross zegt
Zoals hij eigenlijk had moeten zijn
smokin zegt
300 km/h met 310 pk lijkt mij ook erg ambitieus.
Maar Pogea heeft het zelf over 410 pk, en daarmee zou je het moeten kunnen halen.
Ik hou hem nog even standaard. Voorlopig…