Naast alle persoonlijke ellende die de mensen in Oekraïne doormaken nu Poetin zijn leger hun land binnen heeft gestuurd, gaan wij de gevolgen van de oorlog ook voelen. De benzine zal echt onbetaalbaar worden.
Al had iedereen het wel verwacht, het was vanochtend toch even schrikken toen we de kranten opensloegen (digitaal of analoog, het is immers 2022). Rusland was de grens met Oekraïne overgetrokken en de maandenlange dreiging was ineens geen dreiging meer. De shit is aan, zogezegd.
Waar het naartoe gaat weet alleen Poetin, maar het ziet er allemaal niet al te rooskleurig uit. En wat gaat het Westen doen? Militair ingrijpen, of alleen maar wat sancties en de aanval veroordelen. Dat zal de -nabije- toekomst moeten uitwijzen.
Eén ding weten we wel zeker; de benzine zal de komende tijd echt onbetaalbaar worden. Voor zover die dat al niet was natuurlijk…
Benzine dankzij Poetin naar 2,25 per liter
Consumentencollectief United Consumers weet het zeker, binnen nu en een paar dagen zal de adviesprijs voor een litertje benzine uitkomen op 2,25. Voor de ouderen onder ons, dat is 4,95 gulden voor een litertje. In 2002, toen de gulden moest plaatsmaken voor onze eenheidsmunt, was de benzine 2 piek. Scheelt nogal.
Vlak na de aanval zag je de prijs van een vat ruwe olie al flink oplopen. Voor een vaatje met 159 liter Brent olie betaalde je vanmorgen bijna 8% meer dan gisteren, 105 dollar en 32 cent om precies te zijn. Daarom zullen de pomphouders hun prijzen morgen ook gaan verhogen, denkt United Consumers. Dank Poetin…
Gaat de benzine straks 5 euro kosten?
Dat denken de kenners niet. De prijs van een liter benzine zal niet met dubbeltjes (da’s een oud woord voor muntjes van 10 cent) tegelijk gaan oplopen. Oliehandelaren voelden de spanningen en de aanval natuurlijk ook al aankomen en hebben daarop geanticipeerd door veel in te slaan.
En oh ja, mocht je nou denken dat de dure benzine alleen door Poetin komt, dan heb je het natuurlijk mis. Ook de Nederlandse staat zorgt voor een hoge prijs; van een benzineprijs van € 2,19 is ongeveer €1,19 accijns en btw. Laat die ook maar even op je inwerken.
Wordt de benzine nooit meer goedkoper?
De benzine zal volgens United Consumers niet altijd op dit absurd hoge prijsniveau blijven hangen. Als de toekomst heeft uitgewezen wat er met Oekraïne gaat gebeuren en de pijpleidingen weer open gaan, zal de prijs weer zakken.
Maar reken je niet te vroeg rijk, dat gaat voorlopig nog wel even duren. Misschien zakt de prijs wel iets, maar de komende tijd zal de prijs van een liter benzine zeker boven de 2 euro blijven steken.
Tja. Leuker kunnen we het helaas niet maken. En ook niet makkelijker.
florisje zegt
Snel investeren in alternatieven. Afwentelen heeft zo z’n grenzen, en dat hebben we al te lang gedaan. Snel die afhankelijkheid van Rusland en het Midden-Oosten tegen gaan.
mashell zegt
Natuurlijk maar hoe wil je de energie voorziening dan gaan doen? Protesten tegen windmolens en zonneparken verbieden en ze overal op overheidsaanwijzing maar aanleggen?
florisje zegt
@mashell: Dat lijkt mij een beter alternatief dan het financieren van dictators en foute vriendjes die over de lichamen van onschuldigen honderden miljarden foute euro’s verdienen.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Vandaag nog beginnen met kerncentrales bouwen.
HZW zegt
Ja, dat is een toekomstige energie bron, alleen dan ben je verzekerd van een stabile energie prijs.
chrisvis zegt
@dutchdriftking: en waar haalt u het uranium??? Ah juist, komt ook uit Rusland😉
kahan zegt
Nope, Kazachstan, Canada en Australie zijn de grootse leveranciers van uranium, Rusland is maar een kleine speler hier
Dutchdriftking zegt
@chrisvis: Australië en Amerika hebben meer dan genoeg. Daar komt bij dat nieuwe generatie kerncentrales op kernafval draaien. Ook daar hebben we voorlopig genoeg van. Tegen de tijd dat we het uit Rusland halen is Poetin allang dood.
chrisvis zegt
@dutchdriftking: die nieuwe centrales die op kernafval draaien die hebben we nog van bijlange na niet(toch niet in België en ik vermoed in Nederland ook voorlopig nog niet)…tegen de tijd dat we die neergepoot hebben is Putin ook al lang dood
mashell zegt
Kerncentrales zijn ook een probleem (ze zijn onrendabel, de verzekeringspremie is zo hoog dat ze niet te verzekeren zijn en de staat garant moet staan) er is een afval probleem en Fukushima heeft ons geleerd dat je ze niet aan de zee moet bouwen. Bijna 30% van het land ligt onder de zeespiegel, we hebben geen bergen met grotten voor het kernafval, Nederland is helaas ongeschikt voor kernenergie.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Kernenergie is bijzonder rendabel en veilig. Zeker ook stabiel. Het probleem bij Fukushima was dat de back-up generator (om te koelen) aan de verkeerde kant van de dijk stond. Kortom, we kunnen er prima een aantal bouwen. Desnoods op een verhoging van 10 meter, dan maakt de stijgende zeespiegel ook niet meer uit.
audicoupe84 zegt
Makro benzine E10 (Amsterdam) vandaag €1,99.9 Met een file auto’s helemaal tot het eind/begin van De Flinesstraat. Even vol getankt want inderdaad zal het voorlopig niet goedkoper worden.
hondafiel zegt
Daarmee een eurootje of 5 bespaard na het wachten? De volgende keer sta je toch echt dure peut te tanken.
petroldrinker zegt
Tja, als de overheid wilt laten zien dat ze er voor ons zijn, halen ze de accijnzen en btw van de brandstof af, maar dat zullen ze natuurlijk nooit doen,
woutah zegt
Exact, of in ieder geval aanpassen.
steephh zegt
Daarmee laten ze enkel zien dat ze er voor de fossiele sector zijn. Die is immers enorm vervuilend bezig. Dom om dat indirect te subsidiëren.
https://autorai.nl/benzineprijs-rijst-de-pan-uit-hoe-is-de-benzineprijs-opgebouwd/
Voorjaar 2020: €1,40 / liter waarvan 80,2 eurocent accijns
Voorjaar 2022: €2,15 / liter waarvan 83,2 eurocent accijns
Zoals je ziet, zijn de accijnzen in twee jaar maar met 3 eurocent verhoogd, de fossiele sector biedt zelf de olie voor deze absurd hoge prijzen aan. En daar profiteren ze heel erg van:
https://volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/shell-schrijft-weer-hoge-winst-dankzij-dure-olie-en-gas~be9f0cdb/
Ten koste van ons, de burger 😉
Turbo S zegt
@steephh: even googlen heeft mij toch een ander bedrag opgeleverd. Tel daar bovenop nog de btw en je weet wie de grootverdiener is aan de benzine. En dat is niet de Shell.
steephh zegt
Welk bedrag aan accijns betaal je volgens jou dan precies per liter (ex)? Heb je eventueel een linkje?
BTW betaal je over praktisch elke aanschaf. Al sinds 2012 meestal 21%. De facto dus niet de veroorzaker van de huidige hogere brandstofprijzen. Dat is puur aan te schrijven aan de olieprijs, ook kunstmatig opgestuwd door kartels als OPEC.
Overigens vind ik het vreemd dat je belasten en accijns heffen “grootverdienen” noemt. Het gaat richting de overheid, die het zinvol kan besteden. Niet richting oliesjeiks en andere grootverdieners binnen de fossiele industrie die van gekkigheid niet weten wat ze met het geld moeten doen.
dutchneon zegt
@steephh “Het gaat richting de overheid, die het zinvol kan besteden”
Is dat weleens gelukt dan? noem eens een paar projecten, dan noem ik een paar fail’s….
– Fyra
– Mondkapjesdeals
– Gasbaten Groningen verspelen aan buitenland en groningen zelf laten stikken
– Bergen met Vaccins verspilling (komt nog allemaal uit, mega verspilling)
– Betuwelijn
– Corona app’s en paspoorten
– Patientendossier’s
– Miljoenensteun aan Shell, KLM en andere grootmachten
– UWV
– Toeslagenaffaire
– Belastingdienst discriminiatie schandaal
– Stikstofdossier
– Verontdiepen van wielen, putten en zandwinninggebieden met afval
– ‘Nuttig’ toepassen van bodem- as
Het is een grote ellende en dit zijn er zomaar een paar uit de losse pols
elemento zegt
@dutchneon: daar komt nog bank en verzekeraars en pensioen schandelen binnenkort erop
steephh zegt
Waarom zou ik projecten moeten noemen? Het geld wordt aan zoveel meer besteed. En ondanks dat er hier ook zeker wat mis gaat (je hebt er zelf een flinke lijst van samengesteld) gaat er ook heel veel goed. Als je werkelijk denkt dat het hier één grote ellende is raad ik je aan eens een tijdje te gaan wonen in een van de landen die (véél) slechter scoren dan Nederland op de Corruption Perceptions Index: https://www.transparency.org/en/cpi/2021
Ik heb daarnaast ook nog niet gehoord van fossiele bedrijven die investeren in (om maar eens wat te noemen):
– Sociale Zekerheid
– Zorg
– Onderwijs & Cultuur
– Justitie & Veiligheid
– Defensie
– Infrastructuur & Waterstaat
etc etc.
Dat verwacht overigens ook niemand. Wel zou het mooi zijn als de grote milieuschade en ongelijkheid in de wereld die de fossiele sector crëeert in de wereld eens gecompenseerd zou worden. Zodat dit niet op het bordje van de belastingbetaler komt.
In plaats daarvan weet een oliesjeik van gekkigheid weer niet weet wat ie moet doen met zijn geld en gooit “even” honderden miljoenen tegen een superyacht aan gooit, puur omdat het kan.
NOLA saints zegt
@steephh: Het verwijderen van een belasting (of accijns) die enkel voor 1 soort producten geld is geen subsidie. Subsidie is wanneer je alle accijns verwijdert en geld geeft bij de aankoop.
steephh zegt
Ik noem het daarom ook geen subsidie, maar doelbewust indirecte subsidie.
Je ziet het vaker toegepast worden. Zo kunnen sommige verenigingen met een eigen accomodatie een subsidie krijgen, ter compensatie van de OZB. De (lokale) overheid betaalt dat dan (een deel) van de geheven belastingen.
audicoupe84 zegt
En dan nog 19% BTW over de totaalprijs
faalhaas zegt
@petroldrinker: Yep, wat een politiek gel*l en vingerwijzen. Benzine kan gewoon voor 50 cent verkocht worden, maar dan heeft de overheid niet genoeg inkomsten.
steephh zegt
Wat een onzin.
De prijs zonder accijns en BTW is al rond 1 euro, dus tenzij je de helft gaat subsidiëren (dat zou belachelijk zijn), gaat het echt niet goedkoper worden. De grote winnaars in deze zijn de fossiele bedrijven overigens:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/shell-schrijft-weer-hoge-winst-dankzij-dure-olie-en-gas~be9f0cdb/
Met het laten vervallen van de BTW en accijns én het subsidiëren van de helft van de brandstofprijs moedig je niet alleen vervuilen aan (want dat is rijden op dinosap inherent), maar kijken mensen überhaupt niet meer naar hoe zuinig ze rijden en gaat er bovengemiddeld veel geld van de schatkist naar een verdienmodel wat zichzelf prima kan bedruipen. En dat blijkt wel, want we zijn er amper minder om gaan rijden.
dedon zegt
@steephh: Wauw, wat een onzin kan jij uitkramen zeg. De grote winnaars zegt hij dan. De grote winnaar is puur de overheid. Die wint namelijk puur en 100% Zij hoeft er niets voor te doen. Terwijl die door jou zgn. grootverdieners heel wat doen voor het kostbare goedje in jouw tank zit. Alhoewel, jouw tank….. Eigenlijk met zo’n instelling zal ik me niets verbazen als jij een OV-er bent die hier alleen maar komt trollen!
steephh zegt
@dedon In het voorbeeld wat @faalhaas schets meldt hij dat benzine voor 50 cent / liter kan worden aangeboden mits inkomsten van de overheid vervalt (BTW en accijns). Het klopt dat deze dan inderdaad de inkomsten mist, maar het gaat dus verder: er zou per liter 50 cent gesubsidieerd moeten worden. Dat is geen onzin, dat is een simpele rekensom.
Praktisch gezien schop je de inkomsten uit belasting en accijns onderuit en moeten we 50 cent per liter ergens vandaan halen, dat dan rechtstreeks richting in de zakken van de fossiele industrie verdwijnt. De belastingbetaler draait dus op voor de fossiele sector die hier vervolgens rijk van wordt. Ik begrijp oprecht niet waarom je de overheid hierin als de grote winnaar ziet.
En ja: ik maak van tijd tot tijd graag gebruik van het OV, die heb je goed. Maar ik bezit ook een (brandstof)auto omdat ik waarde hecht aan een vorm van persoonlijk vervoer, niet onzinnig overigens met het wonen in een plattelandsgemeente. Zelf ben ik uiteraard ook niet blij met de hoge brandstofprijs.
Dat neemt niet weg dat ik de accijns en BTW onterecht vind. Belastinginkomsten moeten ergens vandaan komen, onze overheid heeft helaas geen magische boom waaraan het geld groeit.
maotje zegt
@petroldrinker: kan dat zomaar? De overheid heeft ook een huishoudboekje met inkomsten en uitgave.
Net als jij. Als jouw werkever tegen jou zegt nou het bedrijf heeft het de lomende maanden wat minder we gaan je salaris met 30% korten kom je waarschijnlijk ook in de problemen.
Tuurlijk kunnen ze de schuld in gaan, uiteindelijk zal dat weer betaald moeten worden door een jare lange bezuinigingen, zit ook geen hond op te wachten. Even ze belastingen verlagen of erafhalen klinkt heel eenvoudig maar zo eenvoudig is het niet.
katoenboer zegt
Hoe goedkoop is elektrisch rijden tov benzine? Mn auto is aan vervanging toe, eigenlijk wil ik gewoon nog een laatste ICE, maar de prijs van benzine slaat nergens meer op. Toch maar elektrisch dan?
Marijn90 zegt
@katoenboer: ligt eraan hoeveel je rijdt. Ik heb 2 maanden geleden een 330e touring gekocht omdat ik mijn woon werk verkeer ( 30km heen en terug ) volledig elektrisch kan rijden. Ik heb in 2 maanden 1 keer getankt en de tank zit nog voor 1/4 vol. Dus is denk ik echt afhankelijk van het aantal km’s.
rutgerg zegt
@katoenboer: ik haal met m’n ID.4 nu in de winter rond de 300/350 km. Met een netto accu capaciteit van 77kwh. Thuis heb ik een tarief van 22ct/kwh (m’n zonnepanelen nog even daargelaten). Dus voor 16,94 rijd ik die 300/350 km. Aan de openbare paal betaal je 37 ct dus dan komt die 300/350km op 28,50 uit.
Zomers rijd je voor hetzelfde geld ongeveer 400km… dus reken maar uit aan de hand van jouw benzine verbruik. Overigens is de id.4 verre van heel zuinig met z’n kwh’s… het kan veel zuiniger.
Stefje zegt
@katoenboer: een elektrische auto is prima als je geen lange stukken rijdt en de ruimte hebt om te laden wanneer het jou uitkomt.
Rijdt je een keer per maand of vaker 400-500km op een dag, dan zou ik een phev aanraden. Zolang je die netjes elke dag laadt hoef je relatief weinig te tanken.
Besef je wel dat ook stroom een stuk duurder is. Elke dag die auto aan de lader kost je ook 5-20€ aan stroom. Tanken is dan haast niet duurder meer, zeker in verband met de hogere aanschafkosten als er geen bak subsidie op zit.
maotje zegt
@stefje: tanken is altijd duurder dan stroom. Ik snap niet hoe je tpt een situatie kan komen waarbij stroom nauwrlijks goedkoper is dan tanken van benzine in deze tijd.
Edge zegt
Vanavond maar eventjes over de grens in Duitsland de tank volgooien nu de gevolgen nog enigszins te overzien zijn
Turbo S zegt
@Edge: dan doe ik dat ook eventjes, en meteen de boodschappen erbij doen.
diehard zegt
Ik tank al sinds vorig jaar maart niet meer in Nederland. Voor mij is het 60km heen en terug naar Duitsland en neem telkens 6 jerrycans van 25 liter mee = 150 liter euro 98 extra bovenop mijn tank van 60L. Het scheelt mij bijna 100 euro per keer dat ik ga. Je bent gek als je hier niet gebruik van maakt als je rond het grensgebied woont. Dat geld wat ik ermee bespaar stop ik weer in leuke performance upgrades of vakanties (:
towi1989 zegt
Totdat je een keer bij een grenscontrole aan de kant wordt gezet met 150l licht ontvlambaar materiaal in je kofferbak.
maotje zegt
@towi1989: gebeurd niks. Want dat mag gewoon.
audiadrie zegt
@diehard: en dan komt het moment, iemand rijdt met 70 achter in je waggie bij een stilstaande file. Iedereen overleeft het behalve jij
steephh zegt
Goed om te weten:
https://autorai.nl/benzineprijs-rijst-de-pan-uit-hoe-is-de-benzineprijs-opgebouwd/
Voorjaar 2020: €1,40 / liter waarvan 80,2 eurocent accijns
Voorjaar 2022: €2,15 / liter waarvan 83,2 eurocent accijns
Ondertussen:
https://volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/shell-schrijft-weer-hoge-winst-dankzij-dure-olie-en-gas~be9f0cdb/
Terwijl de gewone burger met hoge lasten zit opgescheept, boekt de fossiele sector absurde winsten. De accijnsen zijn naar mijn idee terecht omdat de fossiele sector natuurlijk ontzettend vervuilend is, we moeten dat zéker niet indirect gaan subsidiëren.
De hoge brandstofprijs zorgt er zo wel voor dat mensen gaan kijken naar alternatieven, zowel om te stoken als om te rijden. Op termijn ontkomt de fossiele sector er dus ook niet aan om fossiele brandstof tegen lagere prijzen aan te bieden, omdat ze zichzelf anders uit de markt prijzen.
banderas zegt
Hup, naar EV
flyerbunch zegt
Poetin zorgt op deze manier wel voor een sneller switch naar EV in het wagenpark. Jammer.. De Groenen zullen blij zijn, allemaal aan de stekker binnenkort!
flyerbunch zegt
Deze situatie gaat er mss ook voor zorgen dat er geen Russian GP zal komen in september. Turkije blijkt een optie, maar de F1 teams gaan daar vanavond over samenzitten. Seb, Alonso en Max hebben hun mening al uitgesproken tegen die GP:
https://the-race.com/formula-1/vettel-would-boycott-russian-gp-if-its-not-cancelled/
potver7 zegt
Turkije in plaats van Rusland. Van de regen in de drup als je ’t mij vraagt. Oké, Erdogan valt geen buurlanden aan, maar daar is ook meteen alles mee gezegd…
potver7 zegt
Je weet waar onze electriciteitscentrales op draaien, neem ik aan?
steephh zegt
Voornamelijk gas. Beetje kolen. En toch al een redelijk aandeel duurzame energie. Dat laatste aandeel wordt steeds groter. En de huidige bizarre fossiele brandstofprijzen zullen daar alleen maar aan gaan bijdragen. Wanneer de inkoop van olie/gas/kolen steeds duurder wordt, wordt duurzame energie extra snel interessanter.
janmetdelangeachternaam zegt
Een wilde gedachte hoor, maar misschien kunnen de gigantische belastingen en accijnzen bij deze prijzen een keer naar beneden, zoals is gedaan in andere landen. Mede de reden dat het zo belachelijk hoog is door de overheid. Van het kwartje van kok naar de rooie van Rutte
pomoek zegt
Dat Poetin een paranoïde machtswellusteling is was al jaren duidelijk. Dat er ooit begonnen is aan de bouw van nordstream 1: vooruit. Het zij zo. Maar waarom het afgelopen decennium niet keihard is gewerkt aan het afbouwen van de Europese afhankelijkheid van Russisch gas is mij een raadsel. We hebben de Russische schatkist gespekt waardoor Poetin nu in staat is Oekraïne binnen te vallen. Dus keihard aan de slag met die energie transitie.
Hubert zegt
We zouden best gas willen oppompen in Groningen, maar dat mag niet meer. Iets met verzakkende huizen ofzo.
berlinetta zegt
Ik heb eens gesproken met een Groninger die in dat gebied woont. Van hem mogen we dat hele gasveld leegpompen. Het probleem zijn niet de aardbevingen, maar het gebrek aan steun en compensatie vanuit de overheid.
basman147 zegt
Eens, pompen aanzetten en de hele boel leegtrekken, en van de opbrengst krijgt iedere Groninger een nieuw aardbevingsbestendig en energieneutraal huis. Alleen in Nederland en Duitsland verkopen(kan Nordstream 1 ook gelijk dicht)dan kunnen we het waarschijnlijk best nog een tijdje uithouden.
faalhaas zegt
@pomoek: Mwoah, paranoïde? Oekraine heeft de afgelopen jaren 15000 (En wat nog meer onofficieel?) Russen omgelegd in de grensregio. Ze hebben 2 Minsk akkoorden samen vastgelegd om te werken aan vrede, maar het enige wat er is gebeurd dat er gigantisch veel militaire basissen zijn aangelegd met westers geld en de druk in het oosten is opgevoerd. Oorlog is in geen enkele opstelling goed, maar ik snap dat Putin zich niet helemaal comfy voelt met het westen rommelend aan het slot van je voordeur.
steephh zegt
@faalhaas Check your facts: er zijn geen 15.000 russen onofficiëel omgelegd door Oekraïne. Laat staan dat je speculeert op nog meer. Het lijkt erop dat je in de fabeltjesfuik gevallen bent.
“Je niet helemaal comfy voelen” is overigens geen legitieme reden om een soevereine staat binnen te vallen. Just saying….
mashell zegt
Slaat toch nergens op, omdat Rusland een land waar niemand om geeft binnenvalt gaat de benzine duurder worden? Die vrije markt werkt niet.
berlinetta zegt
Ik begrijp ook niet waarom de prijzen omhoog gaan, vooral als je ziet dat er al op geanticipeerd is door groot in te kopen. Als er nu echt een tekort zou zijn aan brandstof, dan snap ik dat de prijzen stijgen. Maar er is niks aan de hand en er is nog precies evenveel aanbod en vraag als gisteren. Hetzelfde met de gasprijs. Die stijgt even 40%. Waarom? Rusland heeft nog met geen woord gerept over het stopzetten van gasleveringen, maar de prijs stijgt wel meteen.
En alle aandelenmarkten en cryptomarkten storten ook in, omdat er ergens op de wereld raketten vallen.
Nu ben ik geen econoom, maar ik vind het maar moeilijk te begrijpen. Ook dat hele gedoe met die inflatie. In mijn ogen is er alleen maar sprake van inflatie, omdat we met z’n allen de prijzen omhoog gooien. We veroorzaken het toch echt zelf.
rutgerg zegt
@mashell: ik snap het ook niet. Geef die man wat ie wil. Zeg dat Oekraïne geen lid wordt vd navo en klaar. Alsof Oekraïne zo’n fijn land is om bij de navo te hebben.. Kan me niet voorstellen dat het Biden daarom te doen is, hij wil gewoon Poetin zn zin niet geven.
Tis gewoon een spelletje wie kan er t verste pissen of wie heeft er de grootste ballen… Poetin of Biden
pa045 zegt
@rutgerg: Jij snapt het!
basman147 zegt
Was Oekraïne ooit lid geworden van de NAVO? Waarschijnlijk niet, maar het is niet aan Rusland om dat uit te maken. Dus alleen uit principe zou ik ze al bijna willen uitnodigen.
En bovendien, waarschijnlijk had hij daarna wel iets anders gevonden als excuus om binnen te vallen, ben bang dat hij ervan overtuigd is dat hij de Sovjet-Unie moet laten herrijzen. Als hij hierin slaagt, dan zal hij ook niet stoppen, denk dat Moldavië dan het volgende doelwit wordt.
basman147 zegt
Probleem met mensen als Putin is dat ze uiteindelijk altijd bij gebieden uitkomen waar we wel iets mee hebben, dan kan je ze maar beter zo vroeg mogelijk stoppen. Ook al was 2008 of 2014 beter geweest om standvastig op te treden.
martinus.tussengas zegt
Klein leed…
potver7 zegt
Als we met z’n allen één ding hebben laten zien, dan is het dat er enorm veel elasticiteit zit in de prijs van een litertje autobrandstof. Maakt niet uit hoe duur het wordt, we betalen toch wel. Kortom, ‘in the grand scheme of things’ is dat niet heel spannend. Ja, bij een paar bedrijven rinkelt de kassa, en bij anderen wat minder omdat we die Euro’s nu eenmaal maar eenmaal kunnen uitgeven.
Miljoenen Oekraïners hebben momenteel een veel groter probleem dan de prijs van een liter benzine – ondanks dat die daar waarschijnlijk nog wel wat harder in prijs stijgt dan hier. En dat dankzij een mafketel met grootheidswaanzin…
Johanneke zegt
Ben wel benieuwd wat poetin hierna gaat doen. Straks heeft ie oekraïne, en zijn economie wordt volledig afhankelijk van China. En dan. Een NAVO land aanvallen kan ie niet doen, dat is WW3 en die verlies je van de NAVO. Dus straks heeft ie zijn troosteloze wodka verslaafde land uitgebreid met nog een stuk troosteloos land. Woopdidooo.
Crosscabouter zegt
@Johanneke: dat troosteloze uitgestrekte land, wordt ook wel de graanschuur van de wereld genoemd….. denk zomaar dat jou broodje een stuk duurder gaat zijn de komende tijd….
ericc zegt
Opec dient meer olie op te pompen en USA en Qatar dienen vloeibaar gas te leveren. Zo blijft het betaalbaar.
AudiRS zegt
Geen last van! Ik tank altijd maar voor 50 euro.
boomhauwer zegt
@audirs666: dit is een grap die elke 50+ maakt..
AudiRS zegt
@boomhauwer: ojeee dat duurt voor mij nog minstens 13 jaar
440i zegt
Ach, niets mis mee.
Dan wordt het hopelijk wat rustiger op de weg.
En goed voor het milieu.
Laat maar komen die verhogingen.
maotje zegt
@440i: lekker egoistisch.
Je kunt je niet even verplaatsen in mensen die net wat minder te besteden heeft, afhankelijk zijn van hun auto en hiermee in een klote situatie gedwongen worden?
440i zegt
Wil ik best doen.
Maar laten we hiermee de energietransitie maar versnellen.
Links- of rechtsom moet dat gebeuren (Oelraine bv. ….).
En dat zal niet gaat zonder pijntjes.
Wen er maar aan.
maotje zegt
@440i: energietransite staat natuurlijk compleet los van de pieken diede olie en gasprijs nu doen door het conflict al daar.
Homer55 zegt
Alleen Poetin?
pomoek zegt
@faalhaas: afgezien dat ik niets geloof van je hele verhaal, graag een bron: jij gelooft echt dat Putin het ene r33t kan schelen wat er met Russen in de Oekraïne gebeurt?
faalhaas zegt
@pomoek: Ik heb schoonfamilie en vrienden en kennissen van zowel Rusland als Oekraïne, die kijken er al jaren met afgrijzen naar. https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6185581/wat-zijn-de-minskakkoorden-en-hoe-heeft-poetin-die-overeenkomst-overtreden.html?redirect=1
pomoek zegt
@faalhaas: dat zal best. Maar dat zegt helemaal niets. Ik zie nergens iets over 15.000 Russen. En nogmaals: al waren het 150.000. Maakt Poetin geen zak uit. Hij vergiftigd ze namelijk ook.
admiajfe zegt
Iedereen en inclusief de media schijnt vergeten te zijn dat zo rond 2008 een barrol olie 130$ was, de benzineprijs leek toen door het dak te gaan van 1,80.
Nu is de prijs amper 115$ En de prijzen gaan sky high…. We worden zo gods vergeten voorgelogen over wat er daadwerkelijk speelt. En om nu de oorlog met Oekraïne er bij te halen is hele ver gezocht en de media geeft nu al een excuses aan de olie machten om de prijzen kunstmatig op te drijven naar zogenaamde recordhoogtes. My ass, er wordt door de oliemachten hetzelfde gedaan als nu door Poetin, over lijken gaan van de clousards zolang er maar genoeg verdient word door de oliemachten.
maotje zegt
@admiajfe: een grote fles bakboter van croma koste in 2008 ook geen 3,80. En een doos eieren ook geen 3.00.
De lonen zijn sinds die tijd ook omhoog. Ik neem aan dat jij zelf ook niet meer op hetzelfde salaris van 2008 zit. Dr werken nogal wat mensen in de olieindystrie. Berekend zich allemaal door.
admiajfe zegt
Dus uitgaande van jouw redenatie, en een vat olie is nu goedkoper dan x jaar geleden met een prijs aan de pomp die lager ligt dan nu. De industrie is niet veel verandert, meer vraag is over het algemeen aan kosten efficiënter werken.
Het principe. dat. een vat olie nu nog steeds onder de 110-115Dollar ligt af gezet tegen een prijs aan de pomp klopt gewoonweg niet in. En dat heeft niets mee te maken met wat ik nu verdien of dat meer is of niet. En de tijd zou alles juist duurder maken, echter een vat olie is goedkoper geworden……
De media kijkt maar terug naar de laatste hoge prijs van 5jaar geleden. De prijs aan de pomp is gekunstel om die hoog te houden.
maotje zegt
@admiajfe: volgens mij begrijp je het niet helemaal dan. Het is uiteindelijk een optelsom. In het raffinageproces werden in 2008 een x aantal mensen van betaald.
Al die x aantal mensen hebben in de afgelopen 13-14 jr ook niet finamcieel stilgestaan. Ergens moet dat van betaald worden. Dat kan enkel in de marge op het product te verhogen. De accijns en btw staat daar los van. Reken daarop ook de verhoging van accijns en btw.
Er zijn toch vrijwel geen producten die nu hetzelfde kosten als in 2008?
billymobiel zegt
Ik gebruik benzine alleen nog maar hobbymatig en hobby’s mogen tenslotte geld kosten.