Een stekkerauto stimuleren is leuk, maar je moet tevens kunnen opladen en daarom zijn er 400.000 nieuwe laadpalen nodig.
Een elektrische auto moet je opladen en dat kan prima voor je deur maar niet iedereen kan dat. Ander ding met een auto is dat je er mee reist. Dus dan moet je hem elders ook nog kunnen opladen, veelal is het bereik namelijk niet voldoende. Mede daarom moeten er flink meer laadpalen komen.
Stimuleren stekkerauto komt met nieuwe laadpalen
Eerder schreven we al over de oproep van de voorzitter van de RAI-vereniging namens de mobiliteitsalliantie. Er is namelijk minimaal 9 miljard euro nodig uit het Klimaatfonds om de elektrificatie van het wagenpark te realiseren. Een van de doelen is dat dit moet bijdragen aan het betaalbaar maken van een elektrische auto voor iedereen. Nu komt Machiel Bode -Sector specialist Transport, Logistics & Mobility bij ING- met de toevoeging dat er 400.000 laadpalen nodig zijn.
Hij zegt dat het inderdaad een illusie is om te denken dat het wagenpark elektrisch kan worden zonder overheidsstimulering. Ze zijn te duur en als de lasten straks verder omhoog gaan door bijvoorbeeld de motorrijtuigenbelasting zal dat alleen maar erger worden. Naast deze financiële kant is er nog een probleem: er zijn te weinig laadpalen.
Meer laadpalen
Mensen met geld hebben het makkelijker. Die plempen hun dak vol met zonnepanelen en laden hun wagen relatief goedkoop op. Echter, voor Jan Modaal is dit niet te doen. Die moet het hebben van publieke laadpalen. In sommige gebieden is dat dikke ellende, dan moet je gewoon echt een eindje rijden om er een te vinden. En dan maar hopen dat ze niet bezet of kapot zijn.
Nu zijn er 133.788 publieke laadpalen volgens ING. Als je even rekent dat er 9 miljoen auto’s zijn in ons land en die moeten in de toekomst allemaal elektrisch zijn, dan kunnen er wel wat paaltjes bij. Om te beginnen met 400.000 dus.
Dit zal er voor zorgen, als de palen op strategische plekken worden gezet, voor een betrouwbare laadervaring aldus Bode. Dit vermindert de laadangst en vergroot het vertrouwen in elektrisch rijden. Dat hebben we nodig, omdat dit de marktgroei zal versnellen! Dat is precies het doel van de regering en daarom moeten zij over de brug komen met wat poen voor palen.
Foto: Ionic 6 aan een laadpaal gespot door @michaelras
dawwg zegt
Ik ben blij dat de ING dit allemaal zo goed weet en het beste met ons voor heeft … * kuch * kuch *
Robert zegt
“Mensen met geld hebben het makkelijker. Die plempen hun dak vol met zonnepanelen en laden hun wagen relatief goedkoop op.”
Spoiler alert: de meest EV’s worden zakelijk bereden en staan overdag dus niet thuis aan de laadpaal, maar op de parking bij kantoor.
Spoiler alert 2: De meeste daken bieden niet voldoende ruimte om genoeg zonnepanelen te huisvesten, om een accupakket met een capaciteit van 50-80 kWh (of meer) op één dag volledig op te laden. Ik heb zelf 12x 355 Wp panelen (meer past er niet op) en onder de meest ideale omstandigheden haal ik krap 30 kWh aan opbrengst op een dag.
Flutterbear zegt
Werken op kantoor, wat ouderwets zeg.. Meestal probeer ik opvolgende dagen op kantoor te voorkomen en op de thuiswerkdag kan de auto prima op eigen stroom laden. Zo lang ik kan salderen zie ik de noodzaak alleen niet zo en laad ik lekker tussen 0:00 en 6:00 op windenergie die anders niemand nodig heeft.
MarcoM zegt
Vroeger had ik een Carrera racebaan, waarom geen sleepcontacten of draadloos laden zodra je ergens stilstaat bij een verkeerslicht of plekken met veel files, of komt dit idee als eerst 400.000 palen zijn neergezet zodat die later weer afgebroken kunnen worden.
rollingstoned zegt
In Zweden kan dit al:
https://www.ad.nl/auto/dit-wegdek-laadt-elektrische-auto-s-al-rijdend-op~a1016c28/
En er zijn meer ontwikkelingen op dit vlak:
https://www.autogids.be/autonieuws/innovatie/magnetische-weg.html
Flutterbear zegt
Glad wegdek, duur en hoe ga je dat afrekenen? Auto’s staan 95% van de tijd geparkeerd, laad hem daar lekker op. Als we de palen bidirectueel maken ontlasten we gelijk de 17:00 piek wanneer iedereen van kantoor thuis komt en gaat koken.
MarcoM zegt
En toch is dat mogelijk, denk in oplossingen.
gallardogt zegt
@marcomanta Helemaal mee eens. Out of the box denken maar in de praktijk is dat alleen maar weggelegd voor de global denktanks op lange termijn en zal eerst de markt volgestouwd moeten zijn met o.a, die palen.
Carrera Servo ken je waarschijnlijk ook nog wel waarbij je vrij kunt sturen over de baan om in te halen. Ze zouden een pilot moeten starten met deze techniek op bijvoorbeeld Zandvoort voor de Formule E. Dan kijkt echt niemand meer naar Formule 1, tenzij Max gelijk overstapt.
dare2think zegt
Maar waarom zijn al die laadpalen eigenlijk nodig? Zijn ze echt wel nodig? Het is allemaal weer een aanslag op het milieu qua koper, plastic, staal, silicium en manuren (=BUSINESS voor ING). De tank van een auto raakte vroeger ook niet vol door geparkeerd te staan. De bottleneck van het laden in 20 minuten moet gewoon naar 3, dan kan alle complexiteit geconcentreerd blijven bij laadstations, dat moet per kWh goedkoper zijn dan een paal per P.
-ik provoceer hier natuurlijk een beetje, maar 400k laadpalen neerplempen is symptoombestrijding.
Flutterbear zegt
AC laden is niets complex aan, snelladen wél gezien dat om enorme vermogens gaat. 50 kWh in 5 minuten betekent 1.000.000 watt. Daar kan je best een auto voor maken, maar dat trek je niet zo maar van het net.
mashell zegt
50 kWh in 5 minuten is nog niet zo eenvoudig voor een auto. Dan moet je een heel goede batterij koeling hebben.
pomoek zegt
Ik denk dat voor Jan modaal die het zich kan veroorloven om in een elektrische auto te rijden de kosten van een laadpaal klein bier is.
Probleem is dat niet iedereen de beschikking heeft over een plek om de EV op te laden. Kabels mogen in principe niet op straat worden gelegd (struikelgevaar). Dus dat lijkt me meer een probleem dan de kosten op zich.
potver7 zegt
En wéér die aanname dat mensen meet zonnepanelen lekker makkelijk hun auto kunnen opladen.
En dus wéér realiseert niemand zich dat zonnepanelen in de winter niet zo heel veel stroom leveren, laat staan dat die in de winter de kiloWatts kunnen leveren om een auto op te laden. Er zijn genoeg dagen dat de paneeltjes op mijn dak amper een paar honderd Wattuur leveren…
Daarbij: de meeste mensen laden ’s nachts, en rijden overdag. Dat is niet helemaal optimaal gebruik van zonnepanelen, zullen we maar zeggen. Nou kun je dat oplossen met accu’s, maar dat is dan ook weer een investering die je eruit moet zien te halen.
En dan nog de dooddoener dat je wel overal laadpalen neer kunt zetten, maar dat het electriciteitsnet niet helemaal is opgewassen tegen dat stroomverbruik. Het is dus niet alleen een investering in 400000 nieuwe laadpalen, maar ook in het netwerk om stroomstoringen te voorkomen.
mashell zegt
Het electriciteitsnet moest toch al aangepast worden vanwege zonne panelen en warmtepompen. Daar zijn ze wat laat mee maar het is niet erg ingewikkeld dus dat komt wel.
Willy500E zegt
En als we laadpalen hebben, is er dan genoeg stroom? Volgens mij kan het net het nu al niet aan. Ongelofelijk dat de politiek vol inzet op enkel electrisch 🤷♂️
mashell zegt
Er is niet een “het net”. Het hoogspanningsnet kan het al jaren aan. Daar is het s’nachts rustig vergeleken met overdag.
De lokale distributie netten in de wijken kunnen het op sommige plekken niet aan. Vooral omdat er nu veel zonnepanelen zijn die gezamenlijk teveel produceren.