Eén van de weinige auto’s die je gewoon met rode wielen moet hebben. De tofste Renault Megane van Marktplaats kan er maar één zijn.
Het recept van een hot hatchback is simpel, maar het lukt lang niet elke fabrikant om er ook écht iets leuks van te maken. Renault lukt dat vaak wel. Hun RS-modellen (Renault Sport) worden vaak gezien als de benchmark in hun klasse en er begint flink geld te zitten in een goede Renault RS. Er zijn drie generaties Megane RS en drie generaties Clio RS, met voldoende speciale modellen in die tijd.
Renault Megane R26.R
Voor de tofste Renault Megane die we vandaag op Marktplaats vinden moeten we even afreizen naar zo’n 15 jaar geleden. Renault bracht in 2006 de Renault Megane RS F1 R26 op de markt. R26 is hetzelfde nummer als de Renault F1-auto van 2006, waar Fernando Alonso zijn tweede titel mee haalde. Renault bracht in 2009 de ultieme versie van die Megane R26 op de markt, getiteld Megane R26.R. Opvallend genoeg heette de F1-auto van 2009 R29 en dus sloeg dat R26 eigenlijk nergens meer op, maar de R van Radicale sloeg wel degelijk ergens op.
Waar de R26 al een iets lichtere en meer gefocuste Megane was, was de R26.R nog een extra standje opgevoerd. De auto ging op dieet en verloor zijn achterbank, een groot deel van het isolatiemateriaal, de passagiersairbag, de radio en de climate control. Zelfs de zijramen waren van polycarbonaat (lexaan) in plaats van glas. Een koolstofvezel motorkap, titanium uitlaatsysteem, rolkooi en Sabelt-kuipstoelen met zespuntsgordels moesten duidelijk maken wat het doel was van de R26.R: een ultiem circuitspeeltje in de koets van een hot hatch. Renault wist er 123 kg af te snoepen, maar de auto kreeg geen extra pk’s (230 stuks).
Om de Renault Megane RS R26.R onderscheidend te maken ten opzichte van de andere RS-versies, valt de auto op door rode stickers en optioneel zelfs rode velgen! Dat maakt de auto makkelijk om te spotten, al maakt de limitering dat juist extra moeilijk. Er zouden 450 stuks van komen, maar naar verluidt hebben ze dat getal des tijds niet eens gehaald. In ieder geval bereikten slechts 10 exemplaren de Nederlandse markt.
Renault Megane R26.R op Marktplaats
Zoals gezegd, als potentiële klant heb je geluk. Want deze übercoole über-hot hatch duikt nu op als de tofste Renault Megane van Marktplaats. Grijp je kans, want dit zwarte exemplaar is er dus één van tien. Het gaat om een goed onderhouden auto voor de echte verzamelaar. Verwacht dus geen koopje.
Normaliter levert de 2.0 liter RS-motor dus 230 pk, maar deze Renault Megane R26.R op Marktplaats is gechipt naar 260 pk. Ook is er een sperdifferentieel toegevoegd. Er is wel goed mee gereden en dus bedraagt de kilometerstand 123.481 km. Wel is de auto netjes onderhouden en kun je er zo weer een tijdje tegenaan.
Zoals gezegd hoef je geen stuntprijzen te verwachten en met een meeneemprijs van 42.498 euro benadrukken we dat nog eens. Maar goed, ze zijn zeldzaam en goede exemplaren kosten nou eenmaal wat geld. Degene die dit écht de moeite waard vindt, kan even loeren op de Marktplaats advertentie van de tofste Renault Megane.
El-Loco zegt
Bieden vanaf 36000 is dan wel weer fijn, dan weet je dat er nog wel wat ruimte is :)
dracae zegt
Dit is wat mij betreft inderdaad de ‘ tofste’ Renault.
Staat zeker in mijn lijst van auto’s die ik nog ooit een keer wil … maar waarschijnlijk nooit zal hebben.
audicoupe84 zegt
Waarom zou je dit in godsnaam kopen? De “gewone” met airco en dat soort zaken zou mijn ding zijn geweest…. als het niet Franse makelij was geweest. Ik hou het bij Japanse of Duitse KWALITEIT
kniesoor zegt
Heb er nu geen plek voor, maar anders zou ik in de verleiding gekomen zijn. Als-ie vuilniszakgrijs was geweest was ik waarschijnlijk overstag gegaan. Super karretje.
Overigens was die 30 peekaa extra (260 ipv 230) plus de titanium uitlaat indertijd een pakket, dat EUR 100 (ja : 100) extra kostte. Voor zover ik weet is elk nieuw in NL geleverd exemplaar er mee uitgerust.
rob5nismo zegt
Het lelijkste model megane wat er is
kniesoor zegt
Maar een ge-wel-dig rijijzer, rauw, puur, scherp. En daar gaat ‘t om, heh. . .
dawwg zegt
Ja; maar een Cooper S R53 koop je voor 5-10K en geeft je net zoveel rijplezier. Houdt je flink wat geld over voor noodzakelijke onderhoud – ik spreek uit eigen ervaring …
Dutchdriftking zegt
Bekende foto locatie. Die gave gele Clio RS op de achtergrond staat bij mij om de hoek🙈
chrisvis zegt
Zat zo ook eens eentje in een oude Topgear aflevering…staat me nog altijd voor de geest dat JC de achteruit in plastiek bijna een CM naar binnen kon duwen. Weet trouwens niet hoe het in Nederland zit maar deze prijs valt duurder uit als een nieuwe destijds in België, met zo een kms
moveyourmind zegt
Dit krijg je ervan als de hoogste manager van de motorsportafdeling en de hoogste manager van de designafdeling tegelijk op vakantie gaan terwijl de financieel directeur ook al op verlof was.
Dan gaan de medewerkers compleet los met alle gekkigheid die ze maar kunnen verzinnen. Met als resultaat een heerlijk excentrieke hot hatch die qua rijeigenschappen weinig tegenstanders heeft waar hij het tegen af moet leggen.
jmeverts zegt
Ja dat zijn altijd leuke marketingverhalen…
pechweg zegt
Deze staat al écht lang te koop
Michel-GR zegt
Voor 45k koop je ook een 2e hands GR.
Op alle fronten beter – lijkt mij de keuze snel gemaakt.
kniesoor zegt
Alleen al op zitpositie gaat een GR het niet winnen.
bernoulli zegt
Deze kleurencombi deed het een jaar of 100 geleden ook goed bij de betere stoomlocomotiefproducenten.
Michel-GR zegt
@ amghans. Als dat je enige argument is… Stoel rails vervangen en dat probleem, voor de track days, is ook opgelost. Er is heel veel verkrijgbaar aan opties voor de GR namelijk. De mijne doet nu 4s naar 100kph dus dat zegt genoeg.
kniesoor zegt
Zoals gezegd : alleen al. Dan zijn er nog zaken als het onderstel, wat scherper is van de R26.R. Niet belangrijk voor rijkswegridders, maar op een circuit van doorslaggevende betekenis.
Overigens en voor alle duidelijkheid : ik heb niéts tegen een Yaris GR, heb daar zelf ook naar gekeken. Maar te laat, er waren alleen nog maar demo’s te krijgen. En die wil ik niet.