• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Plug je BMW in in Rotterdam

Auteur: Wouter, gepost 23 september 2018 om 12:11 – 31 Reacties

BMW 530e Rotterdam


Je mag hem ook buiten 010 opladen trouwens, zo lang je maar in Rotterdam zo veel mogelijk elektrisch rijdt. Ik doe mee en jij kan dat ook doen.

Het was niet echt een grote verrassing dat niet iedere plug-in hybride rijder de laadkabel even netjes hanteert. Het had zo moeten zijn dat in ruil voor de lagere bijtelling de PHEV rijder flink zijn (of haar) best zou doen om zo veel mogelijk te laden, maar helaas bleef dat allemaal wat vrijblijvend. In discussies die ik met de minister, vertegenwoordigers van leasemaatschappijen en ander betrokken volk had, wilde ze zich er niet aan wagen om de bijtellingskorting hand in hand te laten lopen met het laadgedrag. Jammer.

Niet dat de gemeente Rotterdam en BMW die koppeling wel hard (kunnen) maken, maar ze gaan wel het mooie project aan om te proberen de BMW PHEV rijder te stimuleren zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Voor diegenen die onder een steen hebben gelegen: de Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEV’s) hebben zowel een verbrandingsmotor als elektromotor in combinatie met een batterij waarmee de auto een bepaalde afstand elektrisch kan afleggen. Behalve benzine tanken (bij andere merken dan BMW ook wel diesel) kan je een PHEV ook nog laden. Stroom kan groen zijn (de discussie daarover bewaren voor later), maar minimaal net zo belangrijk is dat een PHEV (en EV) lokaal geen uitstoot produceert. Aangezien luchtkwaliteit in iedere stad een aandachtspunt is, is het fijn als bestuurders van PHEV’s in de stad elektrisch rijden.

BMW Group en gemeente Rotterdam gaan mede daarom een samenwerking aan van drie jaar, waarbij het eerste, concrete project is om elektrisch rijden in het centrum van de stad met een PHEV stimuleren.

Electric City Drive
De pilot behelst een gebied binnen Rotterdam en eigenaren van een BMW of MINI PHEV-model die wonen en/of werken in en rond Rotterdam en zich daarom vaak in de stad begeven. Aanmelden kan via rotterdam.nl/electric-city-drive. De centrale vraag in dit onderzoek luidt: hoe worden bestuurders gestimuleerd om de volledig elektrische modus van hun PHEV te gebruiken en voldoende op te laden binnen een speciaal geografisch afgebakend gebied in de stad, aangeduid als het ‘Electric City Drive-gebied’. Als je deelneemt ontvang je een Rotterdampas als bedankje.

Ik doe ook mee, dus dit is op zijn minst een kans om mij een keer te verslaan, want er zit ook een competitie element in. Aanmelden dus als je een BMW of MINI PHEV rijdt. Het project start op 26 september en duurt 12 weken.

Ook interessant!

  • Video: idioot in BMW 5 Serie rijdt Mini en bomen aan
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

2-serie, 3-serie, 330e, 5-serie, 530e, BMW, lease, MINI, phev, rotterdam

Vorig bericht: « Bevestigd: Porsche stopt voorgoed met de diesel
Volgend bericht: Mercedes Unimog krijgt meer taken op het spoor »

Lees Interacties

Reacties

  1. phevtreb zegt

    23 september 2018 om 12:22

    Rotterdam is een hele enge stad, daar durf ik niet te komen..

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      23 september 2018 om 13:06

      @phevtreb: Rotterdam is de mooiste stad van Nederland geworden de afgelopen jaren!

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        23 september 2018 om 13:16

        @Donstil: eh .. een leuke(re) stad dan vroeger misschien wel, maar de mooiste zou ik het niet willen noemen. Dan scoren Haarlem en Maastricht mijlen hoger op mijn waarderingsladder.

        Login om te reageren
        • laptom zegt

          23 september 2018 om 13:30

          @bischero: den Bosch? Maar eerlijk is eerlijk, Rotterdam is wel een leuke stad geworden.

          Login om te reageren
        • Donstil zegt

          23 september 2018 om 13:58

          @bischero: Als je van oude dingen houd misschien wel, ga je voor mooie nieuwe architectuur dan zit je tegenwoordig in Rotterdam erg goed. Echt een wereld stad.

          Login om te reageren
          • VeniVidiVici zegt

            23 september 2018 om 17:20

            @Donstil: Breda jonge, that’s the cozy place to be! :-)

            Login om te reageren
        • bmw2coupeeigenaar zegt

          25 september 2018 om 16:37

          @bischero: Rotterdam kun je tenminste nog parkeren

          Login om te reageren
    • lpgbarrel zegt

      23 september 2018 om 15:31

      @phevtreb: hou deze gedachte vast, we kunnen je missen hier!

      Login om te reageren
  2. ghengiskhan zegt

    23 september 2018 om 12:25

    Ik heb geen PHEV en ik kom vrijwel nooit in Rotterdam. Beide feiten wil ik zo lang mogelijk laten duren. Dus ik wil wel meedoen maar het heeft weinig toegevoegde waarde, ben ik bang.

    Login om te reageren
  3. kalslasie zegt

    23 september 2018 om 12:26

    Mooi stukje Wouter, de manier van schrijven maakt het zeker aantrekkelijk. Had ik een PHEV gehad, had ik zeker meegedaan. Ik houd echter meer van een flinke bak duits of italiaanse herrie ! (niet in de stad by the way)

    Login om te reageren
  4. phaeton zegt

    23 september 2018 om 12:35

    Hoe lang mag je @wouter die 740 blijven gebruiken dan? :-)

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      23 september 2018 om 13:08

      @phaeton: Waar zie jij een 740?

      Login om te reageren
      • alassad zegt

        23 september 2018 om 13:14

        @Donstil: instagram jeweetzelluf G

        Login om te reageren
  5. bartsmit zegt

    23 september 2018 om 12:41

    Milieu sucks…

    Login om te reageren
  6. kobus1967 zegt

    23 september 2018 om 12:57

    Meest verrassende vind ik dat @Wouter een oplaadbare auto heeft, de vraag die ik dan heb is welke dan?

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      23 september 2018 om 19:04

      @kobus1967: Een leenauto ter promotie. Een BMW 740e. Zal wel voor een maand zijn oid.

      Login om te reageren
  7. O plaat zegt

    23 september 2018 om 13:14

    Een vraagje voor het autoblog team. Wat is de meest vervuilende auto dat ik nieuw kan kopen? Stel je wil gewoon een rijdende middenvinger tegen over alle groene boomknuffelaars. Wat koop ik? Een Silverado met 6.2L V8?

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      23 september 2018 om 13:20

      @shiva: waarom zit je dat zo dwars dan? Rijd gewoon lekker wat je leuk vindt en laat boomknuffelaars lekker knuffelen. Je eigen geluk creëer je zelf!

      En nee, ik ben er geen, ben een petrolhead met een voorliefde voor klassiekers en rij voor mijn eigen genot de nodige volledig nutteloze kilometers op een mooie zomerse dag.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        23 september 2018 om 13:29

        @bischero: Hij vindt het leuk om boomknuffelaars te pesten; net zo legitiem als boomknuffelaars die het leuk vinden te hypermilen op mijn belastingcenten …

        Login om te reageren
        • bischero zegt

          23 september 2018 om 13:51

          @dawwg: hypermilen op jouw centen .. die moet je echt ff uitleggen.

          Ik juich alle knuffelaars toe die met die plug-in dingen het verst op de druppel of prik komen.

          Je bent naar mijn idee in de war met de plug-in rijders die nooit laden en 60.000km/jr rijden tegen 7 of 15%. Díe rijden op mijn belasting centen, aangezien ik al jaren tegen 25% en nu 22% bijtelling rijd. En zelfs dan vind ik het stiekem best leuk dat ik met mn 150pk D-segmenter op benzine een rondje Nederland doe en dan weer thuiskom en 1:17,7 heb gereden. Zelfs wanneer ik die weer met de MTC afreken. Vind je dat ook erg?

          Login om te reageren
      • O plaat zegt

        23 september 2018 om 15:02

        @bischero:
        dat je straks in geen enkele stad nog mag met een verbrandings motor tenzij hij 40 jaar oud is. Waardoor je tal van liefhebbers hun hobby ontzegt in naam van het milieu. Terwijl dit gewoon pesten is, leg op nieuwe auto’s hoge normen op en binnen 10 jaar lost het probleem zich zelf op, de meeste leasen toch elke 4 jaar iets nieuws. Vandaar heb ik wel interesse in de grootste middenvinger die ik nieuw kan krijgen.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          23 september 2018 om 15:35

          @shiva: raptor 350? Met 6.7l v8 diesel?

          Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      23 september 2018 om 15:54

      @shiva: Een VAG diesel. Duh!

      Login om te reageren
    • phaeton zegt

      23 september 2018 om 19:05

      @shiva: Ik denk dat dat wel één van de meest vervuilende is ja. Dus als je het geld hebt, wat let je?

      Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    23 september 2018 om 13:59

    In de meeste binnensteden heb je niets meer aan een auto, de gütmenschen hebben er vlijtig voor gezorgd dat de meeste parkeerplaatsen verdwenen zijn en dat parkeren zo duur geworden is dat je bijna een tweede hypotheek nodig hebt.

    Login om te reageren
  9. RuVi zegt

    23 september 2018 om 14:31

    Ik heb nu 40.000 km met mijn PHEV gereden en daarvan zijn er 22.000 elektrisch gereden. Kwestie van consequent pluggen en thuis altijd net een volle accu vertrekken. Ook slim omgaan met je stroom zoals zoveel mogelijk elektrisch in de stad en op de snelweg op benzine rijden helpt veel.
    Ik zie echter ook genoeg voorbeelden van PHEV rijders die de stekker nog in het plastic achterin hebben liggen….

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      23 september 2018 om 19:53

      @rudyv: toch ben ik wel benieuwd naar de cijfers. Voor mijn idee zijn dit soort wagens grotendeels zakelijk. De bedrijven die ik ken zouden het echt niet pikken dat een berijder alleen op benzine rijdt.

      Login om te reageren
      • RuVi zegt

        24 september 2018 om 07:25

        @kareljansen: veel ervan zijn zelf de ondernemer

        Login om te reageren
    • marinepower zegt

      23 september 2018 om 22:17

      @rudyv: correct, ook de Outlander van mijn buurman heeft de stekker nog in het folie. En voor zijn 80 m2 gazon heeft hij ook nog een maaier met benzinemotor. Lekker bezig.

      Login om te reageren
  10. nicolasr zegt

    23 september 2018 om 15:14

    Ik rij sowieso altijd al elektrisch. Krijg ik nu alsnog zo’n mooie pas? En wat kan ik daarmee?

    Login om te reageren
    • RobUSA zegt

      23 september 2018 om 15:40

      @nicolasr: Naar de Huishoudbeurs in de AHOY denk ik :)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North