Dat is nog eens een lekkere anti-climax. Voor Audi is de plug-in de toekomst, elektrisch rijden de verre toekomst.
Ja, kom op jongens, dit werkt niet. We spreken met zijn allen af dat elektrisch rijden de toekomst is. Bijna alle autofabrikanten zijn er serieus mee bezig. Er is ook bijna geen reden om tegen een elektrische auto te zijn. Voor 95% van de auto’s is het simpelweg de betere oplossing. Stiller, efficiënter en schoner.
Sneller en comfortabeler krijg je er als een bonus bij. Natuurlijk, een Audi R8 V10 of RS6 met elektromotor zal een deceptie zijn omdat een belangrijk onderdeel van de beleving komt te vervallen. Maar voor een Audi A3 1.5 of A4 2.0 TFSI zijn er prima elektrische alternatieven.
Audi: toekomst plug-in hybride (daarna pas elektrisch)
Die gaan er vooralsnog NIET komen. Audi is namelijk van mening dat EV’s voorlopig niet interessant zijn. Het duurt namelijk (veel) langer dan men aanvankelijk had gedacht. Dat laat Gerhard Döllner weten aan Autocar. Het is nu niet zo dat Audi het einddoel wijzigt. Vanaf 2033 zal het merk enkel en alleen elektrische auto’s verkopen (behalve voor bepaalde Chinese gebieden waar geen milieuproblemen zijn).
Nee, wat er gaat gebeuren is simpel. Audi gaat de introductie van diverse elektrische modellen opschorten naar een later moment. De consument zit er blijkbaar nu niet op te wachten. In plaats daarvan zal het merk zich concentreren op de plug-in hybride.
Dat werd tijd ook, want Audi loopt wat dat betreft ietsje achter op de concurrentie. Zo kun je straks een PHEV Audi A5 krijgen, maar de 3 Serie en C-Klasse kon je zelfs bij de vorige generaties (respectievelijk de F30 en W205) als PHEV bestellen. Voorsprong door techniek, zeg maar.
Audi zal geleidelijk elk segment voorzien van een elektrisch alternatief. Dit betekent dat de versies met verbrandingsmotoren en plug-in aandrijflijnen gewoon leverbaar blijven. Dan is het aan de klant om te beslissen of het een EV of ouderwetse plofmotor wordt.
Keuze
Audi zet daarbij in het bijzonder in op de PHEV. De Audi A5 staat op het compleet nieuwe PCC-platform, waar er van te voren rekening is gehouden met grote tot hele grote accu’s. Het is zelfs mogelijk dat de Audi A5 verregaand elektrisch is, met een kleine range-extender heeft voor een beetje peace of mind.
Volgens Döllner is het ook niet zo dat de elektrische auto totaal niet verkoopt. De verkopen van EV’s zijn volgens hem nog altijd aan het stijgen, alleen is de stijging ietsje kleiner.
Deze omstandigheden komen Audi eigenlijk perfect uit. Het merk met de vier ringen was er redelijk vroeg bij met de Audi e-tron, e-tron GT (eigenlijk een Porsche Taycan) en Q4 e-tron (eigenlijk een VW ID4).
Maar daarna heeft het merk niet doorgezet met elektrische auto’s. De Q6 e-tron is net aangekondigd en de A6 e-tron staat al een jaar of twee in de startblokken. De elektrische A6 komt dit jaar nog, volgend jaar kunnen we een elektrische Audi A4 en A8 verwachten.
Via: Autocar
Roskampies zegt
Naar power of choice model zeg maar. Zoals de concurenten al deden.
Bizar hoe dit EV verhaal zich ontplooit.
gekketurbo zegt
De piek van Covid zorgt voor een vertekend beeld. Tijdens Covid was de vraag naar elektrische auto’s gigantisch hoog (bubbel). Dus de prijzen stegen navenant, zowel van eindproducten als gerelateerde halffabrikaten en grondstoffen. Vervolgens zakten de verkopen weer in elkaar door overaanbod en daalden de prijzen (correctie). Aantal partijen hebben hun hand eraan verbrand en blijven even weg van EV’s. Logisch en zal zich op een gegeven moment weer stabiliseren.
De groei is gigantisch geweest afgelopen jaren, 2022 naar 2023 was +16%, jaar daarvoor +50%. Het aanbod is echter veel harder is gegroeid en de prognose is dat de groei dit jaar tussen de 7% en 10% gaat zitten. Dit jaar zullen er dus best een aantal verliezers tussen zitten; BMW gaat lekker met hun gamma terwijl ze flexibiliteit hebben behouden. Zij groeien nog in het BEV segment. Mercedes en Audi gaan minder lekker, terwijl de flexibiliteit ook nog eens ontbreekt. Hyundai, KIA, VOLVO, BYD en Stellantis gaan allemaal als een speer qua aantallen.
Ik herinner me persoonlijk niet dat er zoveel modellen werden aangekondigd als nu. Elke week is er wel een nieuwe BEV die geintroduceerd wordt. Wel goed voor de consument; keuze is reuze en genoeg aanbiedingen die beschikbaar zijn ten koste van de fabrikant…
str8six zegt
Toch blijf ik het raar vinden dat overheden en fabrikanten bij iedereen hebben geprobeerd die EVs door de strot te drukken om er vervolgens achter te komen dat het eigenlijk niet zo’n praktische oplossing is.
Johanneke zegt
Zijn velen het niet mee eens. Iedere dag instappen in een auto met 400km range, die je die dag toch niet op gaat rijden, best ideaal. Lekker stil, lekker snel. Geen bezoekjes meer aan de pomp om achterlijke middeleeuwse landen van nog meer geld te voorzien zodat ze een stad in de vorm van een lijn in de woestijn kunnen bouwen. Ofzo. Ik zie er wel voordelen van in.
mashell zegt
Er is niks door de strot gedrukt. Er is alleen aantrekkelijk gemaakt. Ook is het doel nog steeds EV only nieuwverkopen. We hebben nog steeds kilmaatdoelen, nog steeds willen de stinkgassen niet meer in de steden, nog steeds willen we de afhankelijk van de oliesjeiks verminderen. Wat er alleen gebeurd is dat er beweging richting rechts conservatieve populistische politiek is. Met Nederland als “gidsland” en die vinden milieu niet zo belangrijk en willen degenen die angst hebben voor verandering tevreden houden want dat zijn hun kiezers, het gaat dus wat langzamer maar de grote thema’s kunnen ook zij niet om heen. En ook zij zullen wel weer weggestemd worden, zoals recent in het VK is gebeurd.
jaapiyo zegt
Iedereen wordt uiteindelijk weggestemd, zelfs Mark Rutte. Soms is verandering tegenhouden heel goed. Vanuit het epische Romeinse rijk naar de middeleeuwen was ook een verandering. Moet je nagaan wat we in die 1.000 jaar hadden kunnen bereiken als we niet zo dom waren geweest.
por100 zegt
Mooie vergelijking. Zelf denk ik dat wij en stuk verder hadden kunnen zijn als de klimaat gerelateerde maatregelen de (financiële) onderkant van de samenleving niet hadden geraakt.
Op autogebied had je bijvoorbeeld de wegenbelasting inkomens/vermogensafhankelijk moeten maken ipv alle dieselauto’s zwaar belasten.
Of alle auto’s die duurder dan 50K zijn een EV verplichting opleggen. Je moet echt out of the box denken om zulke uitdagingen op te lossen.
Op het gebied van vliegreizen moet je bijvoorbeeld geen vliegtaks invoeren, maar een maximum per persoon van bijvoorbeeld 10.000km per jaar.
Moet je eens kijken hoe snel het rijke gedeelte van Nederland/Europa een schone(re) manier van vliegen weet te realiseren, maar in plaats daarvan een vliegtaks die enkel arm(er) Nederland treft (die ook nog eens de motor van de economie zijn). Ja dat is gewoon echt naïef.
Maar het lijkt erop dat we richting een soort van middeleeuwen gaan zo. De welgestelden van het Romeinse rijk wisten zichzelf ook niet te beteugelen waardoor het implodeerde.
mashell zegt
Wie zie je als arm Nederland? Want vliegtaks en financiële onderkant van de samenleving? Zijn het mensen met huursubiside? Mensen met zorgtoeslag? Mensen die bij de voedselbank boodschappen moeten doen? Waarvan het rationeel gezien beter is dat ze de Vectra diesel, de hond en de shag zouden wegdoen maar wie je dat niet kunt zeggen omdat het ingrijpt in hun vrijheid?
Er zijn nog geen serieuze klimaatmaatregelen genomen, een handjevol windmolens maar de meeste gemeenten durven niet, er zijn elektroauto’s gestimuleerd maar door accijnsverlagingen is voor arm Nederland autorijden de laatste jaren juist goedkoper gemaakt, er is dus nog niemand door klimaatmaatregelen geraakt. En laten we ook niet om de brei heen draaien, de mensen in de rij bij de voedselbank zijn niet de motor van de economie, dat zijn toch echt de hogeropgeleiden.
por100 zegt
Gefeliciteerd! Door uw niet aflatende blinde vlek bent u in de prijzen gevallen en ontvangt u de volgende geweldige prijzen:
1. een levenslang gratis onbegrip van het stijgende populisme
2. een levenslang gratis lidmaatschap van 2 groene politieke partijen naar keuze
3. en tot slot een levenslang gratis entree tot de Pakhuis de Zwijger evenementen
Wij wensen u veel geluk met uw prijzen en willen u namens de PVV bedanken voor uw blinde vlek. Mede dankzij uw blinde vlek zijn zij nu de grootste partij van Nederland.
maotje zegt
Toch kun je deze verandering niet tegenhouden. Als de nieuwe verkoop met verbrandingsmotoren vanaf 2035 verboden is is er geen keuze meer. De verrandering geschied dus uiteindelijk toch wel.
THSD zegt
@mashell
Voel je niet zo aangevallen…er staat “geprobeerd” dus dat wil niet meteen zeggen dat het ook gelukt is.
acavs zegt
Voorts blijf ik van mening dat BMW met de i3 en i8 goud in handen had en een enorme fout heeft gemaakt door het ‘range-extender’ concept overboord te gooien. Ben benieuwd of dit iets wordt.
Diesel Rocks zegt
Dat is toch zoiets als een speciaal aanhangwagentje ontwikkelen voor EV’s met daarin een dieselgenerator. Dan zeg ik: verzin iets revolutionairs, bijvoorbeeld door de dieselgenerator in de auto zelf te monteren en misschien zelfs de energie dan direct om te zetten in beweging in plaats dat via een omweg (elektriciteit) te doen. Maar dit zal wel toekomstmuziek zijn.
Trojan zegt
Leuk grapje, maar in werkelijkheid is er niets zo inefficient als elke auto z’n eigen brandstofmotor te geven. Een EV zet 90+% van de energie om in beweging, de gemiddelde ICE haalt nog geen 30%. De andere 70% is pure verspilling aan warmte en bewegende delen in de motor; nog los van het feit dat die brandstof in de gehele keten ook heel wat vervuiling heeft veroorzaakt voordat ie in de tank van je auto terechtkomt (raffinage, ontzwavelen, transport, etc.). Elektriciteit een omweg noemen is ook een goed verhaal. Meer dan 50% van de elektriciteit die ik gebruik gaat vanuit m’n zonnepaneeltjes rechtstreeks de auto in. Van de resterende 50% is ook 20% afkomstig uit duurzame bronnen. Die laatste 30% mag gerust opgewekt zijn door een kolencentrale, zoals hierboven beschreven haalt mijn auto daar alsnog veel meer rendement uit dan welke ICE dan ook.
THSD zegt
Rechtstreeks van je zonnepanelen de auto in…dus jij doet dat zonder omvormer…klinkt niet geloofwaardig hoor 😉
acavs zegt
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik zie toch een markt voor range-extenders. Punt blijft namelijk dat elektromotoren efficiënter zijn dan brandstofmotoren. Het probleem is natuurlijk het hoge gewicht van accu’s. Een kleine generator die een elektrische range van zeg 150 km kan uitbreiden naar een gecombineerde range van zeg 500 km zou dat probleem wellicht kunnen oplossen. Maar idk er is vast een reden dat het niet aanslaat.
William zegt
Mazda heeft een EV met range extender, RAM in de USA komt er ook mee dacht ik. En INEOS was het van plan met de Fusilier, maar die is helaas nog verder uitgesteld.
mashell zegt
Er staat een test van die Mazda met die range extender in de Autovisie. Dat ding is gruwelijk slecht, kan amper elektrisch rijden en de range extender zuipt als een tempelier. Range extender is een mislukt concept.
acavs zegt
Ik heb ook even gekeken. Al met al lijkt het concept niet gruwelijk slecht, maar blijkt de nogal bijzondere implementatie met wankelmotor door Mazda dat wel. Daarom ben ik nog steeds wel benieuwd naar de invulling door VAG. Cruciaal punt blijft voor mij of het gewicht naar beneden kan. Zo niet, dan hoeft het niet.
El_Bastardo zegt
Goh, wie had nou verwacht dat zo’n door de overheid gesubsidieerde markt voor EV’s niet zo goed draait zonder subsidie.
Het was gewoon een fake markt vanaf het begin, de echte vraag (zonder subsidie) matcht niet met het aanbod van EV’s.
rismo zegt
Elon heeft het fantastisch gespeeld met zijn subsidie fabriek, hij kreeg echt in elk land subsidie regelingen voor mekaar.
JelmerS zegt
PCC = PPC
Jantje_555 zegt
omdat de bedrijven nog EVs kopen stijgt het nog. Laat over heel de EU de subsidie of voordelen eens vallen. Eens kijken of er dan nog EV wordt besteld alle werkgevers.
maotje zegt
Die worden dan nog steeds besteld hoor. Weleens van de co2 ladder gehoord?
Met een ev scoor je daarmee op de ladder.
rollingstoned zegt
Dat zal wel loslopen, aangezien bedrijven met meer dan 100 werknemers (sinds 1 juli dit jaar) verplicht zijn om alle kilometers te rapporteren die hun werknemers rijden…
Redrum zegt
Als die vanaf 2025/2026 ESG moet rapporteren, vrees ik dat er enkel nog maar EVs op het menu staan en Audi weinig aftrek zal vinden in het bedrijfsleven….je weet wel, het cliënteel dat zulke wagen kan rijden.
panam1 zegt
Wat een fijn nieuws zo op de maandag – laat de auto industrie de klimaat neuroten van de EC maar breken. Het is eigenlijk de laatste grote industrie die we nog hebben in Europa – en landen als DE / FR / IT zijn veel te afhankelijk van deze bedrijven. Ik ga ervan uit dat 2035 iets van 2055 gaat worden, en kan dat alleen maar toejuichen!
mashell zegt
Als iemand die in de Duitse automobiel industrie werkt zeg ik Nee! Niet blijven door etteren met inefficiënte ouderwetse verbrandingsmotoren maar juist strenge regels zodat de automobiel bedrijven met de hun engineering een voorsprong kunnen opbouwen op de rest van de wereld die later zal moeten volgen. Je ziet nu al dat de strenge Euro6 regels er voor gezorgd hebben dat Europa bij de verbrandingsmotoren voorloopt op Japan en de VS, dat zelfde kan ook met EV’s strenge regels helpen daarbij.
jaapiyo zegt
Verrek. Ik had je altijd versleten voor een of andere linksige docent op een uni ofzo.
panam1 zegt
Ja ik ook – eentje die de A10 bezet met z’n vrinden 😂😂😂😂😂😂
krisp zegt
Het blijft een raar verhaal. Wereldwijd is het aantal verkochte EV’s in 2023 YoY gegroeid met 30% naar 13,8 miljoen, en in 2024 verwacht het IEA een groei naar 17 miljoen, wat ruim 20% groei zou betekenen. En ondertussen roept de ene na de andere fabrikant dat er geen brood in te verdienen valt, en dat ze nieuwe (!) PHEV-modellen gaan introduceren. Gegeven een cyclus van 5-7 jaar voor een model (inclusief refresh en een ontwikkelperiode van 2-3 jaar, betekent dat ze dus tot 2035 vol PHEV’s willen blijven verkopen.
Het kan, maar 10 jaar terug was het aantal verkochte EV’s nihil ten opzichte van het totaal. Over 10 jaar zijn PHEV’s non-existent meer. Het klopt dat er een hickup is, zoals altijd met grote transities. Ik begrijp dat autofabrikanten er dan voor kiezen om de bestaande modellen langer aan te houden (evt via een facelift), maar nieuwe modellen/platformen ontwikkelen is een enorme gok, die ik op basis van een hick-up niet zou nemen. Niet voor niets past een club als Hyundai zijn strategie niet aan.
panam1 zegt
Percentages zeggen niet zoveel , van 10
naar 15 stuks is dan wel een stijging van 50% maar het zet niet echt zoden aan de dijk. Verder houden fabrikanten continu markt onderzoek, en zullen ze gemerkt hebben dat in Europa (waar EV het hardst wordt gepushed) er heel erg veel mensen zijn die danwel hun EV gaan inwisselen / geen interesse meer hebben in een EV ivm wegvallen subsidies. 17 miljoen is nog steeds maar 20% van de totale autoverkopen in 2023……75 miljoen stuks. Dat betekent dat er 58 miljoen wagens zijn verkocht die de komende 10 / 15 jaar niet aan vervanging toe zijn (mensen verkopen hun wagen mss wel – maar de koper daarvan koopt dus gewoon weer een ICE wagen en geen electrische wagen.
Redrum zegt
Niet heel verwonderlijk, Audi heeft zich niet kunnen onderscheiden in het maken van EVs dus geven ze het op.
VW gaat met xpeng in zee en dus zal Audi na 2035 gewoon bij VW gaan shoppen.
Een ding is zeker, als je niet blijft mee ontwikkelen, ben je het haasje. Iedereen hier roept nu wel heel hard dat EVs niet werken maar dit na 3 jaar zeggen, getuigt van een redelijk grote nativiteit. De meeste merken zijn nog niet heel lang bezig met modellen op de markt te zetten buiten Tesla en Porsche.
Als de solid state doorbreekt, zijn zogoed als alle nadelen opgelost.
Ik blijf het ook weer vreemd vinden, Audi kan dat wel zeggen en “de klanten” wel willen maar tot hiertoe heb ik niets gehoord van enige afbouw in subsidies of wijziging in beleid.