We hebben er al veel over geschreven, maar Toyota Nederland heeft bekend gemaakt dat we straks de immer populaire Prius ook hier gewoon in het stopcontact kunnen steken.
Waar andere automerken praten over de invoering van hybride technologie, doet Toyota wederom een daadkrachtige zet (first mover advantage anyone). Toyota gaat in een aantal Europese markten in totaal 150 PHV’s (Plug-in Hybrid Vehicles) inzetten. Het gaat om Full Hybrid Prius III modellen die als PHV zijn ontwikkeld met lithium-ion batterijtechnologie. Door middel van een stekkeraansluiting kan de PHV gewoon via het stopcontact worden opgeladen. De Nederlandse Toyota importeur heeft vele gesprekken gevoerd met het Europese hoofdkantoor om een aantal van deze PHV’s in Nederland voor een pilotproject in te zetten, in totaal komen er 150 units naar Europa.
Plug-in Hybrid Toyota Prius met lithium-ion komt naar Nederland
Waar andere automerken praten over de invoering van hybride technologie, stelt Toyota weer een daad richting de toekomst. Toyota gaat in een aantal Europese markten in totaal 150 PHV’s (Plug-in Hybrid Vehicles) inzetten. Het gaat om Full Hybrid Prius III modellen die als PHV zijn ontwikkeld met lithium-ion batterijtechnologie. Door middel van een stekkeraansluiting kan de PHV gewoon via het stopcontact worden opgeladen. Veelvoorkomende korte ritten kunnen hierdoor met nul (!) uitstoot worden afgelegd, wat de lokale luchtkwaliteit ten goede komt. Bij langere afstanden heeft men de voordelen van een Full Hybrid auto. Dus een grote actieradius en een zeer lage (CO2) uitstoot. De Nederlandse Toyota importeur heeft vergevorderde gesprekken gevoerd met haar Europese hoofdkantoor om een aantal van deze PHV’s in Nederland voor een pilotproject in te zetten.
Vorig jaar werden in Nederland 6.500 Toyota’s Prius verkocht. Mede door dit succes is de Nederlandse markt voor dit pilotproject geselecteerd. De PHV’s worden voor drie jaar aan een selecte groep fleetowners – zoals overheden en nutsbedrijven – in een leaseconstructie aangeboden. Het opdoen van gebruikerservaringen staat centraal.
De eerste serie nieuwe Plug-in Hybrid Vehicles wordt eind 2009 in Straatsburg (Frankrijk) afgeleverd, de andere markten volgen halverwege 2010.
Volgende stap naar de toekomst
De PHV is Toyota’s antwoord op de traditionele beperkingen van elektrische auto’s, zoals de relatief hoge kosten van de batterij en de beperkte actieradius. Het is Toyota’s volgende stap in hybride technologie en dus een volgende stap naar de toekomst.
Over korte afstanden is de PHV een volledig elektrische auto met nul uitstoot, terwijl hij over langere afstanden met hogere snelheden werkt als een Full Hybrid auto. De benzinemotor dient dan niet alleen als krachtbron, maar laadt tegelijkertijd de batterij op. Een PHV kan dus net als een reguliere Full Hybrid auto tijdens het rijden, gas loslaten of remmen worden opgeladen, maar ook door de stekker in een normaal stopcontact te steken, bijvoorbeeld thuis of op het werk.
Vergeleken met de Full Hybrid Prius van Toyota kan de PHV langer en vaker alleen op de elektromotor rijden. Hierdoor zijn de gebruikskosten en CO2-uitstoot nóg lager, zeker wanneer dit gebeurt met groene energie.
Praktijktest sinds 2007
Toyota voert sinds 2007 samen met de Franse energiemaatschappij EDF praktijktests uit met de huidige generatie PHV (die is uitgerust met een nikkel-metaalhydride batterij). Later dit jaar zal Toyota in Straatsburg ongeveer 100 PHV’s van de nieuwe generatie aan een beperkte groep fleetowners en overheidsinstanties gaan leasen, voor een periode van drie jaar.
Een deel van de modellen in Straatsburg zal beschikken over een innovatief laadsysteem. Dit systeem garandeert veilig opladen, communicatie tussen stopcontact en auto en de identificatie van de auto. Het factureren van de elektriciteit gebeurt volledig automatisch. Er komt een groot aantal laadpunten beschikbaar bij de huizen van gebruikers, de kantoren van zakenpartners, bij openbare parkeergelegenheden en langs openbare wegen.
Visie President Toyota Motor Europe
Toyota treft voorbereidingen om in 2010 meer dan 500 PHV’s van de nieuwe generatie uit te rollen in Europa, Japan en de VS.
Tadashi Arashima, President van Toyota Motor Europe: ‘De PHV is een logische uitbreiding van onze Full Hybrid technologie. Zo worden we minder afhankelijk van fossiele brandstoffen. De pan-Europese expansie van het kleinschalige leaseprogramma maakt het mogelijk de prestaties van de PHV in verschillende markten onder de loep te nemen. Elke markt heeft zijn specifieke uitdagingen op het gebied van infrastructuur. Daarnaast zijn de rijomstandigheden overal verschillend en hebben de klanten andere verwachtingen. Dit is de volgende, cruciale stap naar het verder op de markt brengen van PHV’s op de middellange termijn.’
Bennink zegt
Goeie actie, van Toyota! Ben benieuwd, ik denk dat die 150 snel vergeven zijn.
CrazyHenkie zegt
Pilotprojectje, dus geen ´vaste´ levering, en waarschijnlijk alleen op leasebasis oid? Zoals Bennink zegt, zullen die wel snel vergeven zijn. Wel slimme zet, doen ze direct al ervaring op en zullen ze bekend worden als ´plug-in hybride-leveraar´bij het grote publiek :P (en daar een tijdje vruchten van plukken)
Patrick zegt
Denk dat dat wel gaat werken
Laminaat zegt
Wordt de Prius zoals ‘ie daar boven op die foto staat eigenlijk al verkocht in Nederland want ik heb dat model volgens mij nog niet zien rijden?
KeesB zegt
Jammer dat hybride auto’s vaak lelijk zijn, en dat hybride auto synoniem staat voor Prius.
Waar blijven de mooie merken?
Rutger zegt
-edit: fijn, maar niet meteen spammen met je nieuwe site-
timberleek zegt
boring
nog meer superslome hypermilende bejaarden op de weg straks
Henk zegt
@ timberleek
Een 1.8 noem ik niet sloom, ga jij nu maar lekker slapen en dromen over je snelle auto.
RuVo zegt
@ Laminaat,
Nee nog niet, hij komt volgende maand ongeveer bij de dealer.. Ik heb hem met de AutoRAI mogen promoten, maar ik vind het een hele verbetering vergeleken met zijn voorganger. Hij oogt wat sportiever en heeft nu de goede velgen. Ook is hij wat ruimer geworden en heeft hij een mooier vernieuwd dashboard..
HTJ zegt
ook al gooiden ze er een V8 in ik kan me niet voorstellen dat iemand zo’n kippenhok wil, Hij is nog LELIJKER dan een fiat MULTIPLA…. nou…… dat misschien ook net niet, maar wel minstens zo lelijk!!
HTJ zegt
@ RuVo
hoelang heb je daarna op de intensive care moeten doorbrengen?
Citrofiel zegt
Ehm, ben ik nu zo wakker? Er komen “in totaal 150 PHV’s” op “een aantal Europese markten”, en “in totaal komen er 150 units naar ons land.” Dusseh, Nederland is ofwel een aantal Europese markten tegelijk, of er staat een foutje in het artikel.
-edit: foutje in het artikel, was beetje afgeleid door de PR-praat-
autogek zegt
Beste Toyota NL, Waar kan ik mezelf op de lijst laten zetten voor deze nieuwe Prius Plug-in? Of wordt deze ook weer lekker verdeelt aan de diverse bedrijven en overheden. Jullie willen toch een echte proef draaien? Zorg dan dat de particulieren deze Priusen kan krijgen.
Vriendelijke groeten,
Autogek.
NOL zegt
En wat gaat dat kosten?? Hybride stierepoep! En straks rijden er zeker auto’s van Nikko rond?
Incognito zegt
Al dat geneuzel over een trage auto etc. etc. is onzin, dit ding heeft bijna 140pk… Prius-haters moeten nu toch echt iets anders gaan verzinnen. Heb deze ook live mogen bekijken, vond het helemaal niet zo verkeerd. Iets spitsere neus en bomvol techniek die geen enkel ander merk levert… apart.
Laurens zegt
Als je kritiek hebt op de Prius, wordt je direct in de pubercategorie ingedeeld. Wat mij dan weer verbaasd van de Prius bezitters, is dat die nooit kunnen voorrekenen waar de winst van het apparaat zit, ten opzichte van het belastingvoordeel dat wij de berijders kado doen.
Ik ben niet echt voor windmolens enzo, maar denk dat het milieurendement daar veel hoger is, al is het maar omdat die stroom die je in de Prius plugt, wel schoon opgewekt moet worden om enig milieurendement te hebben.
De bezitter van zo’n plug-in lacht zich echter weer gek op kosten van de buurman, want lekker goedkoop, electriciteit, als die buurman de gemiste accijnzen mag ophoesten! Misschien kan iemand als @beetje verward zelfs de werkgever overtuigen om de auto op het parkeerterrein op te laden, en dan ’s avonds thuis de lampjes laten branden op de accu!
OT: goede ontwikkeling, wel zelf betalen, en een oplossing verzinnen als overheid voor de energiebelastingen. Want zo groot is het milieuvoordeel niet.
Turbo zegt
Prius: in plaats van je rookwolkje op straat te deponeren, doe je dat via ‘milieuvriendelijke accu-cyclus’ en het rookwolkje via de electriciteitscentrale.
De energie moet toch ergens vandaan komen. Het zal wel uit het niets komen met dat ‘groene’ label ;)
S2000 zegt
Jongens het gaat jullie allemaal boven je verstand.
Hou dan ook je waffel en laat de Japanse ingenieurs hun
voortrekkersrol graag zo voortzetten.
Dit soort ontwikkelingen gaan in stapjes en kosten veel geld. Toyota
en Honda hebben dit risico genomen. Niets dan lof. Nederlanders
durven niets meer, zijn verwend, hebben gelijk hun directe, onbeschofte
mening klaar en doen zelf niets !
Henk zegt
Laurens schrijft:
15 May 2009 om 9:42
Wat mij dan weer verbaasd van de Prius bezitters, is dat die nooit kunnen voorrekenen waar de winst van het apparaat zit, ten opzichte van het belastingvoordeel dat wij de berijders kado doen.
——
Nou….. allereerst weet ik niet wie WIJ is in dit betoog, of ga je nu zeggen dat jij maandelijks een nota krijgt ivm de auto van iemand anders? Waar de winst zit? Nogal eenvoudig: een fraai stuk techniek in een erg degelijke auto voor weinig geld en zeker stukken goedkoper dan een vergelijkbare auto zonder hybride techniek. En natuurlijk stukken zuiniger. Is dat winst genoeg?
En hou svp op met dat Prius/hybride bashen, slaat nergens op. Ik proef alleen frustratie omdat BMW, Audi, VW, Opel etc etc er kennelijk nog altijd niet in slagen om een goedverkopend hybridemodel te ontwikkelen, terwijl toyota dit al jaaaaaren doet. Vreemd toch?
S2000 zegt
HENK,
ik ben het helemaal met je eens !!!
Alle freaks van grote verbrandingsmotoren moeten maar eens beginnen te beseffen dat dit het begin van het einde is van deze belachelijke manier van aandrijven van 1, 2, 3, 4, of mensen !!
Laurens zegt
@henk
doe niet zo zielig man. Ik bash geen hybrides, alleen de hypocriete berijders die het prima vinden 14% bijtelling in de zak te stoppen voor iets wat nauwelijks effect heeft. En dan net gaan doen of ze er recht op hebben. Beetje zoals de gemiddelde bijstandstrekker die vindt dat er een flatscreen TV in de huiskamer hoort te staan en dat de sociale dienst dat dan even mag betalen.
Mag bijvoorbeeld de VW Golf 1.4TSI DSG ook een BPM vrijstelling ontvangen, of de Passat Bluemotion Diesel, de Mini Diesel en ga zo maar door. Of is die techniek niet mooi omdat het dat juist weer niet uit Japan komt?
De reden dat al de door jou genoemde merken geen hybrides bouwen, is dat we hier de dieselmotor hebben. Die heeft hetzelfde rendement. Kwestie van voor welke markt je een auto ontwikkeld, de Prius is duidelijk bestemd voor de Amerikaanse, en verkoopt in Europa nauwelijks, behalve in Nederland subsidieland.
S2000 zegt
Laurent je lult verschrikkelijk uit je nek. Hou daar a.u.b. mee op !!
Wat een onzin kraam jij uit zeg.
Vreselijk.
Ga de Bobo lezen.
Vroegwakker zegt
Laurens,
Je zegt dat je geen hybrides “bashed”.
Maar je bashed duidelijk wel hybride berijders, die je hypocriet vindt.
Hoe zie je dat dan voor je, moet ik tegen de dealer zeggen, “okay u rekent 25 mille voor deze wagen , maar ik wil perse 32 betalen”.
Of moet ik de BPM overmaken op het rekeningnr van de belastingdienst, onder vermelding van ” te weinig betaalde BPM”.
Ik ga dat niet doen.
En ik verklaar iedereen die dat wel doet, voor gek.
Dat het geen effect heeft, is trouwens klinklare onzin.
Ik verbruik nu 30 tot 50 % minder benzine en nu met airco. Noem het maar nauwelijks effect.
Van mij mogen ook de door jou genoemde andere auto’s een BPM vrijstelling ontvangen. Alleen moet je niet bij mij zijn want ik regel dat niet.
Ik heb wel een tip voor je, stop met het bashen van de berijders van hybrides en zorg ervoor dat je ook het voordeel van die 14% in je zak kunt stoppen.
S2000 zegt
Laurens moet gewoon de Bobo gaan lezen !
Laurens zegt
Lieve hybride rijders,
ik raak blijkbaar een gevoelige snaar. Meestal een teken dat er een kern van waarheid in iemands betoog zit. Ik blijf lekker bashen, tot de hybride stimuleringsregeling bijgezet is in het museum. Democratie noemen we dat ook wel, of vrijheid van meningsuiting. Vaak hebben juist die milieu types daar moeite mee! Ze rijden niet voor niets graag precies op de maximum snelheid in de linker baan.
Ben echter geen extremist, dus eventuele krassen op je gewaardeerde (ook door mij hoor) hybride zijn niet van mij afkomstig. Maar ik lach wel een beetje, als de berijder van zo’n apparaat het door velen hier wel herkende “kijk mij eens milieuvriendelijk zijn” gezicht opzet. Doe ik ook als ik een Hummer over ons gladde asfalt zie rijden, liefst in camouflage kleuren. Maar die heeft helemaal zelf betaald er voor gekozen voor … te rijden. Heb ik meer respect voor.
Met vriendelijke groet,
Laurens.
Laurens zegt
@S2000,
is dat het aantal cc’s dat je luier kan absorberen. De bobo is toch juist geschreven voor kleuters zoals jij?
S2000 zegt
Aan: Laurens Bobo,
Nog zo iets: de maximum snelheid zegt het al ‘je mag maximaal die snelheid en niet harder; wel langzamer !’
Ga eens 110 km/h rijden waar je 120 MAXIMAAL mag !! Is echt heel fijn om niet gestresst wat langzamer te rijden.
Probeer het eens mijn vriend
Vroegwakker zegt
Lieve Laurens toch.
Je zegt: “Ze rijden niet voor niets graag precies op de maximum snelheid in de linker baan.”
Waarom niet ” Ze rijden niet voor niets graag ver onder de maximum snelheid in de linker baan.”
Ik bedoel, qua bashing is dat beter.
En je hebt het over het door velen herkende “kijk mij eens milieuvriendelijk zijn” gezicht.
Ik begrijp wel over welk gezicht je het hebt, maar je interpratie is fout.
Het is namelijk het “kijk mij eens heerlijk rijden en nog goedkoop ook”, aangevuld met “en wanneer jij het zo wilt voelen, ook nog gedeeltelijk op jouw kosten”.
:)
S2000 zegt
Inderdaad Vroegwakker !
Ook jij snapt het.
Laurens lijkt wel van een andere planeet te komen !
Hij snapt het niet.
Waarschijnlijk een klein mannetje met een petje op in een Golf GTI
of een BMW, Opel. Komt net boven het dashboard uit met z’n hoofd.
Vroegwakker zegt
S2000 schrijft:
15 May 2009 om 15:03.
Nou ik denk eigenlijk dat hij een 1:18 Hummertje heeft in camouflage kleur.
Helemaal van zijn eigen zakgeld betaalt, dat dan weer wel.
Laurens zegt
@vroegwakker
Het is namelijk het “kijk mij eens heerlijk rijden en nog goedkoop ook”, aangevuld met “en wanneer jij het zo wilt voelen, ook nog gedeeltelijk op jouw kosten”.
Die is echt heel sterk :lol: Weer met stip mijn favoriete Prius I rijder.
@S2000
Ik denk iedere keer dat je zo’n Honda S2000 bezit, maar het zal wel een driewieler zijn met invalide stickers (iets van IQ <60). Er is niets op tegen om je te houden aan wat je leert tijdens je rijlessen, namelijk vlot inhalen om mede weggebruikers niet te hinderen. En dan rij je wel eens ietsje harder dan de maximumsnelheid, tenzij je zo’n “angstige billeknijpende vissesticker achterop uit het oosten van het land bejaarde Prius rijder” bent. Het zijn karikaturen, maar vaak wel heel treffend ;-)
Wel leuk dit draadje!
S2000 zegt
Geachte Laurens,
Ik rij zelf geen prius wel een Daihatsu Charade 1.0 3 cilinder (nog altijd 3 cilinders te veel en braakt nog altijd 104 g CO2 per kilometer uit !!).
Jouw perceptie jegens Prius-rijders is iets wat je jezelf wijsmaakt. Ik denk dat veel Prius rijders met veel plezier in hun auto rijden en helemaal niet iets aan hun medeweggebruikers willen ‘opdringen’. Dat zit gewoon tussen jouw oren. Misschien moet je er eens naar laten kijken !
Beetje Verward zegt
Advies aan Henk, S2000, Vroegwakker, Autogek en anderen
Ga niet met Laurens in discussie tenzij je het leuk vindt om hem steeds venijniger te laten worden.
Geniet van je auto, of dat nu een Prius is of een hele leuke Honda of een mooie VW, Audi. En geniet van alle andere mooie dingen die er echt toe doen.
S2000 zegt
Aan Beetje Verward,
Je klinkt helemaal niet verward ! Je hebt gelijk.
Respecteer één ieder zijn keuze en in sommige opzichten
is het maar goed dat we een overheid hebben want anders
was het op de (snel-)wegen een puinzooi veroorzaakt
door het soort
LAURENSEN genaamd !!
Zodra ze hun autodeur dichtslaan en de motor starten, voelen ze zich boven alles verheven….. Hard aanpakken.
Laurens zegt
Ik lig weer helemaal dubbel. Ben juist het toppunt van beschaafdheid en hou altijd rekening met medeweggebruikers. Die zich idd regelmatig lopen op te naaien en dan de raarste capriolen gaan uithalen. Maar ik laat ze rustig invoegen als dat de verkeersdoorstroming bevordert. En als ze netjes “bumperkleven”, geef ik wat gas bij tijdens het inhalen om ze er langs te laten, waarom niet?
Leven en laten leven, ook mijn devies!
Maar op autoblog, daar mag je toch wel een beetje satire bedrijven. Of internet in het algemeen. Als je daar al niet tegen kunt, adviseer ik de computer het raam uit te gooien. Of de Prius ;-)
Respect voor die Charade (zat ik er niet eens zover naast met die “driewieler”) overigens, dat zijn in mijn ogen wel de 14% bijtelling verdienende auto’s. Beetje afzien voor zuinig gedrag, en daarom een beloning.
S2000 zegt
Volslagen geschift……….
Laurens zegt
Retorisch?
S2000 zegt
Volkswagen geschift……..
Laurens zegt
AnAlfaBeet. Maar ook een Modern Gentleman.
j zegt
Ik ben tegen Dinky toys op straat
BananaFlip zegt
Ik haat Prii(?).
Maar met een stekker eraan komen ze vast niet ver.
Vroegwakker zegt
Waarom maar 150 stuks?
Ik wil ook wel zo’n geweldig ding.
Los daarvan, hij is ook echt wel mooi.
johan zegt
Gaap. Een pilot van Fisker Karma’s of de XF-kopie van Tesla zou veel beter te pruimen zijn.
Laurens zegt
@vroegwakker
http://www.nytimes.com/2008/04/27/automobiles/27PLUGIN.html?partner=rssnyt&emc=rss
Volgens mij is er in Nederland ook wel iemand die zoiets levert voor Prius II. Tenslotte is het een batterij wagen. Kan wel eens informeren. Stukje service van een hybride subsidie basher :lol:
Tenslotte mag je dit zelf betalen, en dan vind ik alles best.
autogek zegt
Bedankt voor de link Laurens. Als het hier ook kan voor 10.000 dollar laat ik het gelijk doen. En nog wel op mijn eigen kosten. ;) Hier heb ik ook nog natuurstroom dus rij ik super milieuvriendelijk. :lol:
Heb ook een keer gezien dat in Engeland ze een serie RangeRover Voque’s volledig electrisch hebben geleverd. Als ik de lotto win ga ik daar voor. Dat vind ik nou de mooiste auto die er bestaat en als hij electrisch rijdt is hij ineens ook super milieuvriendelijk.
Ericyber zegt
Wanneer wordt het jullie nu eens duidelijk hybride-bashers.
Momenteel krijgt de Prius geen één subsidie die andere niet-hybrides niet kunnen krijgen. Ook de benzine Aygo of Fiat 500 zijn BPM vrij en kennen een bijtelling van 14%.
Het verschil zit erin dat grotere auto’s deze vrijstelling alleen kunnen halen als ze extreem zuinig zijn. Dit lukt met een hybride zoals Prius.
laulau zegt
@keesB
kijk naar fisker hybride en o zo mooi ;)
Vroegwakker zegt
Laurens
15 May 2009 om 21:56
De mogelijkheid om een Prius 1 of 2 om te laten bouwen naar plug-in is er al een tijdje, dat weet ik.
Het kost ca 10.000 euro en aangezien jij niet mee wilt betalen, begin ik er niet aan.
Ik wacht wel op de Prius 3 plug-in, waar je dan automatisch wel weer aan mee betaald.
En alvast maar weer bedankt voor je bijdrage!
:)
Laurens zegt
Dit was mijn bijdrage aan het onderwerp “De ultieme keus”:
“@Laurens schrijft:
16 May 2009 om 11:26
Durf het haast niet hardop te zeggen, maar misschien zou ik wel de Prius III met range extender pakket kopen. Ik ben op een leeftijd dat auto’s me niet heel veel meer doen en met zo’n Prius koop je wel state of art technologie, en het ding kan zowel op benzine als electriciteit (alhoewel heel beperkt) rijden, en heeft een automaat, altijd handig als je een been kwijtraakt aan betonrot.
Want heel terecht wordt geconstateerd dat de auto tegenwoordig de status van een wegwerpaansteker heeft, en daar lijkt het ding (zeker in het wit) ook nog het meeste op :lol:
Het voorgaande staat los van mijn mening over 14% bijtelling en BPM subsidies, die regels moeten of afgeschaft worden (want milieutechnisch slechte investeringen) of gelijk getrokken worden voor alle motortypes.”
En die laatste regel beantwoordt de opmerking van @ericyber, ik kan niet wachten op de dag dat de diesel hetzelfde behandeld wordt als de Prii, namelijk erkennen dat daar technologie in zit die brandstof bespaart, innovatief is en wat je nog meer voor redenen kunt verzinnen om de hybride te stimuleren. Zelfs fijnstof is opgelost!
Vroegwakker zegt
Laurens,
Succes met je anti-hybride campagne.
Je vecht tegen beter weten in en toch ga je door.
Sterk hoor, je toont wel karakter!
:) ;)
S2000 zegt
Laurens,
Succes met je anti-hybride campagne.
Het zal blijken verspilde energie te zijn.
Gebruik je verstand toch eens !
Beetje Verward zegt
Ik vind het overigens geen probleem wanneer iemand kritiek heeft op een technisch concept. Dat kan Efficient Dynamics zijn, de diesel, puur electrisch, plug-in hybride of wat mij betreft de hybride zoals we die in de Prius of Lexus-h kennen. Van terechte kritiek worden de systemen alleen maar beter. Ze kunnen op een gegeven moment zelfs gekoppeld worden.
Het wordt disgusting wanneer de critici op de man/vrouw gaan spelen. Proberen de rijders belachelijk te maken (zakkenvullers, bejaarden, hippies), of de produkten doelbewust een slecht imago te willen bezorgen (lelijk, rijdende accu, geen auto etc).
Een kwalijke maar helaas menselijke trek. Via hetzelfde mechanisme (let wel mechanisme, ik zeg niet dat het hier om dezelfde zaken gaat) worden rassen en nationaliteiten tegen elkaar opgezet. We kennen de voorbeelden. Wat doe je eraan? Er voor blijven waarschuwen en je zelf er niet schuldig aan maken. Meer kun je niet doen.
Laurens zegt
Geweldig, de pot verwijt de ketel.
Want kampioen verdraaien is toch wel @beetje verward. Zou je ergens een commentaar van mij kunnen opsnorren waarin ik kritiek lever op het technische concept van de Prius. Behalve dat het complex is, veel te duur en geen milieurendement levert?
Kan iemand als @autgek waarderen, als we samen berekenen dat een hybride per jaar ongeveer 80 Euro milieubesparing door lagere CO2 uitstoot oplevert.
Dat is mijn enige, telkens herhaalde en nooit inhoudelijk weerlegde argument, het ding subsidiëren levert geen milieu rendement op.
Wie is hier de Wilders en verdient het daarom ook op de persoon aangevallen te worden?
Vroegwakker zegt
Laurens,
Jij wint, tegen jouw onzin kan heus niemand op.
Laurens zegt
De kracht van argumenten… de regeling zal ook niet zo lang meer standhouden denk ik. Het is mijn onzin niet trouwens, ik bezit geen hybride ;-)
Tot het volgende topic dan maar!
speedster zegt
ik hoor alleen maar onzin verhalen van mensen die er nog nooit mee/in gereden hebben.
Ze hebben al hun wijsheid van horen zeggen?
De Prius…..toppie!!