Men neme een V70 DRIVe, men neme een accupakketje en elektromotor en voilà. Heb je eindelijk een zuinige auto die écht bruikbaar is.
Het recept is simpel, de bereiding blijkt best lastig. Het gaat daarom nog wel even duren voor je deze V70 echt kan bestellen. De komende twee jaar rijden er alleen testmodellen rond om het hele concept te perfectioneren.
De hybride V70 moet in ongeveer 9 seconden de 100km/u bereiken. Het opladen van de accu’s duurt 5 uur en er is vervolgens zo’n 50km mee te rijden.
Bij de V70 Plug-in Hybrid worden de voorwielen door een 1.6D aangedreven, en de elektromotor zit op de achterwielen aangesloten. Zo heb je de efficiëntie van een diesel, gecombineerd met een brandstofbesparende elektromotor, en aandrijving op alle wielen. Helaas worden nooit alle wielen tegelijk aangedreven. Dat betekent wel weer dat je kan driften als je elektrisch rijdt. Een leuke detail is dat Volvo dit project samen met energieboer Vattenfall doet. Deze laatste zorgt er voor dat de energie die in de auto’s gepompt wordt ook daadwerkelijk groen is. Op die manier rij je rond op diesel en groene CO2-vrije waterkraftstrohm.
JDM__Wotevajjjj zegt
-edit: check!-
p.s. driften gaat niet want dan moeten je wielen echt veel sneller draaien als 50km/h
slappehap zegt
@JDM__Wotevajjjj: Driften gaat altijd, je pleurt ‘m gewoon van de vattenfall.
SpeedfreakR zegt
Stonden de nieuwe C30 en C70 er niet?
BananaFlip zegt
@SpeedfreakR: Kijk de video.
Ralph zegt
-edit: check, tnx!-
mikkeeey zegt
@JDM__Wotevajjjj:
die auto loopt 50km op een volle accu hij gaat egt wel harder. (ff goed lezen he)
JDM__Wotevajjjj zegt
@mikkeeey:
sry had ik nt goed gzn maar dan nog veel sneller zal dat wel niet gaan he ?
mikkeeey zegt
@JDM__Wotevajjjj: zijn tot staat er neit bij dus dat weet je niet ;)
Laurens zegt
Dit systeem kan door een externe leverancier voor vrijwel elke voorwielaandrijver geleverd worden. Voordelen: door aantallen lagere prijs, semi 4-wiel aandrijving als bonus. Hybride via de weg i.p.v. met allemaal dure techniek.
Wil de klant het niet, laat je het weg. Is het systeem na een jaar of 10 “versleten”, gooi je de accu en electromotor weg (Afrika modificatie) en kan het ding daar weer 20 jaar mee.
Maar voor het geld zijn er winstgevender CO2 reductieprojecten door overheden te subsidiëren.
Jammer voor dat ene merk, overengineered en typisch geval van de “wet van de remmende voorsprong”, dat krijg je zelfs met veel marketing geld niet winstgevend :-)
Mr.X. zegt
dan vind ik het knap dat ie in 9 seconden de 100 haalt als niet alle wielen tegelijk aangedreven worden?
alleen op de dieselmotor doet ie dat in 12/13 sec?
en die electromotor zal ook niet de bruutste zijn.
Björn zegt
@Mr.x: Waarom zou dat niet mogelijk kunnen zijn? Immers een electromotor levert continu max koppel. Wat heeft de aandrijving hiermee te maken?
Kijk eens naar willekeurige filpmjes van elektro auto’s, die zijn geen een van alle traag qua acceleratie, doordat ze van het begin het max. koppel beschikbaar hebben.
Zag onlangs op Discovery een bedrijf in L.A. die een ’67 Camaro ombouwde tot elektro. Daar kun je gewoon een Burn-out mee maken en is sneller dan menig andere muscle car.
Laurens zegt
@Björn: electromotor heeft wel degelijk een optimaal toerental qua rendement, en een koppel curve. Anders zou zo’n ding onbelast oneindig veel toeren gaan draaien. In de praktijk treden er electrische verliezen op.
Het leveren van het volle koppel bij stilstand moet je ook niet te lang doen, het motortje brandt dan door. Voorbeeld: vastgevroren ruitenwissers en toch proberen.
Sommige EV’s worden zelfs al voorzien van simpele versnellingsbakken om het rendement te verbeteren.
Vroegwakker zegt
@ Laurens,
De onzin die jij allemaal uitkraamt, geweldig!
Maar wel bedankt voor de tip, ik trap namelijk bij stilstand vaak het gas helemaal in van mijn Prius (je weet wel het merk/model waar jij je windmolen oorlog tegen voert.)
Ik wist niet dat de electromotor daardoor door kon branden! Vanaf nu zal ik dat hooguit nog enkel malen per dag doen.
Laurens zegt
@Vroegwakker: fijn altijd weer je kwaliteitsbijdragen, echt leerzaam, je weet er veel van :-)
Vraagje: ik reed laatst in de Prius van een vriend van me. Hij heeft het ding min of meer omdat hij energietransitie adviseur is of zo, hiervoor reed hij een Duitse middenklasser die ex-BPM net zo duur was. Vond hij veel beter, maar je moet wat.
De auto was ongeveer net zo goed (of slecht) als ik al geconstateerd had toen het ding net uit was (II). Maar als je de pook van zo’n ding in B zet, genereert het hybridetje dan niet extra energie (maar remt het gebakje ook wat harder af, wat lastig kan zijn op de snelweg in de linkerbaan, waar het ding nooit rijdt natuurlijk), maar is die stand energetisch niet beter?
Je Prius werkt overigens zo, dat het ding bij stilstand stilstaat. Het zou een beetje dom zijn van de electronica om dan al stroom op de motor te zetten. Maar dat wist je ook al, je hield me weer lekker voor het lapje, …… .
yves zegt
jammer dat hij een dieselmotor heeft….
jan zegt
een 1.6D ….voor zo’n wagen? pffff
waarom niet de 2.0D ……